بازدید 13965

چرا «خندوانه» را دوست داريم؟

جامعه ما با وجود ظرفيت هاي فراوان در حوزه ادبيات و طنزآفريني لکن نياز اين جامعه به «نشاط» و «شادابي» شايد بيشتر از امور ديگر احساس مي شود
کد خبر: ۵۳۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰ 08 September 2015
سيدصادق غفوريان در خراسان نوشت:

امروز سخن گفتن از کم و کيف «خندوانه» نسبت به يک سال گذشته امري دشوارتر به نظر مي آيد. اگر سال قبل يا روزها و ماه هاي آغازين اين برنامه تلويزيوني، صحبتي درباره آن به ميان مي آمد، شايد بسياري هنوز خندوانه را نمي شناختند. اما طبيعت زندگي و روزگار چنين رقم مي زند که هر آن چه افراد بدان محتاجند، دير و زود سرانجام به سراغش خواهند رفت.

به نظر مي رسد نسبت ميان خندوانه و مردم ما نيز چنين ماجرايي دارد. از آن رو که نه به آن شوري برخي آمارها که مردم ما را جزو غمگين ترين هاي جهان مي داند اما منطقي است که بپذيريم جامعه ما با وجود ظرفيت هاي فراوان در حوزه ادبيات و طنزآفريني لکن نياز اين جامعه به «نشاط» و «شادابي» شايد بيشتر از امور ديگر احساس مي شود. بنابراين در چنين شرايطي توليداتي همچون «خندوانه» يا «قندپهلو» و سريال هاي طنز در تلويزيون راحت تر مخاطبان خود را مي يابند و در مقابل تعطيلي برنامه اي قديمي همچون «جمعه ايراني» در راديو با وجود جايگزيني برايش – که البته مخاطبان را چندان راضي نکرده – مي بينيم که با واکنش مردم رو به رو مي شود.

و اما ...درباره «خندوانه» از ابعاد گوناگون مي توان به تأمل نشست. اما «خنده» و دعوت به «شاد بودن» اولين و مهم ترين شعار و هدف خندوانه است؛ آن جا که  ميهمانان و حاضران را به خنديدن دعوت مي کند در واقع بخش «شعار خنديدن» شکل مي گيرد و آن جا که از ميهمان ها مي خواهد براي «شاد کردن» ديگران کار يا اقدامي انجام دهند، هدف و رويکرد خود را به نمايش مي گذارد؛ اين که همه ما گاهي مي توانيم ساده تر از آن چه تصور مي شود در «شاد بودن» اطرافيانمان و جامعه سهيم باشيم.

در واقع « خندوانه» چه در بخش «شعار خنديدن و خنداندن» و چه در رويکرد کلي خود يعني ايجاد «نشاط براي مردم» به ما اين را گوشزد مي کند که « خنديدن و شاد بودن» امر آن چنان دشواري هم نيست که البته از حق نگذريم در اين موضوع عوامل ديگري نيز در حوزه مسائل اجتماعي، معيشت ، رفاه و ... در جامعه نقش مهم و بي بديلي دارند.منصفانه اگر بنگريم، خندوانه در جايگاه يک برنامه روتين و روزانه با چاشني هاي دوست داشتني خود همچون عروسک «جناب خان» و ايجاد موقعيت هايي براي خنده – نه طنز – توانسته به سهم شصت دقيقه اي خود خنده و لبخندرا بر لبان مخاطبان خود بنشاند.

در عين حال اگر بخواهيم درباره خندوانه منتقد عبوس و کم طاقتي باشيم، بسترهاي انتقاد و ترش رويي آن قدر برايمان فراهم است که درباره اش برگ ها مي توان نگاشت و سخن گفت؛ اما آيا همه اين انتقادها درست است يا اين که همه آن منصفانه و خيرخواهانه است، خود مقوله ديگري است.

اين که برخي از منتقدين عنوان مي کنند خندوانه «خنديدن بي شعور» را به جامعه آموزش مي دهد، به طور قطع جامعه خود را آنچنان که بايد هنوز نمي شناسند؛ به هر روي يک جامعه داراي لايه هاي گوناگون انساني با ذائقه ها و نيازهاي متفاوتي است که گاهي «فقط خنديدن» به مثابه دواي بسياري از دردها مي شود. ضمن اين که مگر قرار است تمام توليدات از اين دست يک رسالت و رويکرد را دنبال کنند؟!

علاوه بر اين معتقدم «خندوانه» از منظر «نشانه شناسي» محتوايي و موقعيت برنامه اي قابل بررسي و تأمل است و مي توان در فرصتي فراخ آن را به واکاوي نشست. در مجال پاياني علاقه مندم اين باورم را با شما به اشتراک بنهم که من خندوانه را «دوست دارم» چون تلاش نکرده در «وي آي پي» بنشيند و مخاطبش را به شاد بودن دعوت کند و مهم تر اين که خندوانه تلاش نکرده با کنار هم چيدن واژگان «قلمبه سلمبه» مخاطبش را به شاد بودن دعوت کند و بخنداند....

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۲۶
خندوانه به خودی خود خوب نیست فقط جناب خان و کمدین هاش خوبن
از لوس بازی هاش خوشم نمیاد (ما خیلی با حالیم ما خیلی خوبیم ما خیلی قشنگیم.....!!!یعنی چی) ولی در کل من برنامشو دوست دارم
البته نقش مجری پرشور این برنامه را نباید نادیده گرفت
فقط به دلیل حضور جناب خان!
مهمترين امتياز خندوانه اينه كه خندان با بي احترامي و تمسخر نيست ، هميشه باور اين برايم سخت بود كه آيا در جامعه ما مي توان بي هجو و هزل و تمسخر كمي خنديد و شاد بود؟
تئاترهاي طنزي شركت كرده بودم كه بسيار خنديده بودم ولي يا به حرفهاي ركيك بازيگران و يا به بي احترامي هاي آنها به فرهنگ و شعور مردمم خنديده بودم.
خندوانه چيز ديگري است،
در خندوانه شايد خنده بي دليل هم باشد
ولي تمرين و استارتي است براي خنده هاي عميق و شل شدن عضله هاي سفت عبوس چهره مردم ايران براي خنديدن به كوچكترين عواملي كه ممكن است موجب خنده گردد.
خندوانه ديگر براي جذب مخاطب از اجراي موسيقي زنده خواننده هاي معروف بهره نمي گيرد ،‌آنها ديگر به چهره هاي بسيار معروف براي بقا نياز ندارند،
مهمانهاي آنها از هر قشري هستند و بصورت نامحسوس دلهاي ما را با افرادي كه از ديدن آنها دوري مي كنيم آشتي مي دهند.
خندوانه به كرامت انساني بها مي دهد و براي جلوگيري از نژاد پرستي ما افغاني هاي مقيم را هم دعوت مي كند ،
شاعران و نويسندگان بزرگ ما را كه در دنياي پر زرق و برق زير خاكستر بي مهري ما مانده اند و آثار اصيل اشان محتاج خوانده شدن است و دل بزرگشان نيازمند توجه ما براي توليد آثار فاخر تر است چهره مي كند.
دوستت دارم خندوانه نه بخاطر اينكه خنديدم
به خاطر اينكه با سلاح خنده همه كاستي هاي فرهنگي مردمم را نشانه رفته است.
من که دوست ندارم . بی میزه و لوس
هرکس که خندوانه را دوست دارد +بدهد وهرکس دوست ندارد-بدهد کی گفته ما خندوانه را دوست داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منم خندوانه رو دوست دارم
بخاطر جناب خان وگرنه بقیش بدرد نمیخوره . کافیه جناب خان دیگه به این برنامه نیاد تا ببینید چطور مخاطباش ریزش میکنن .
هر قدر هم ایراد داشته باشد همین که ابتکار عمل بخرج داده وقشر زیادی از مردم را یک ساعت ونیم شاد میکند عالی است
اگر کسی توان ارائه برنامه بهتری داری این گوی واین میدان
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
احسنت بر شما
نمیدچرا صداوسیما با آنکه از استقبال شدید مردم از برنامه های شادی آور همچون خندوانه و پایتخت و رویگردانی از سریالهای حزن آور مانند تنهایی لیلا و ستایش که تصاویر مرده کشی وقبرستان وبیمارستان ودادگاه از صحنه های همیشکی کاملا آگاه است چرابازهم اصرار به پخش سریالهای اعصابهخرد کن دارد !!!!!
به نظر من یک میلیون و 700 هزار رای برای انتخاب خنداننده برتر نشانگر تایید دوست داشتنی بودن خندوانه است
من دوست ندارم
هندوانه زیر بغل خندوانه نگذارید لطفا
برنامه ای برای بزرگسالان با متدهای اجرایی گرفته شده از فیتیله و عمو پورنگ و خاله شادونه تنها تفاوتش اینه که رامبد جوان رو *عمو رامبد *صدا نمیزنند
تو رو خدا با این تعریف وتمجیدهای بیهوده شعور وسلیقه مردم رو زیر سؤال نبرید
برنامه ای کاملا مزخرف ...تابناک با این تیتری که زدی چرا حف تو دهن ما میزاری تو از کجا میدونی که ما از خندوانه خوشمون میاد.
احسنت،خندوانه يك چيز خوب به من ياد داد كه پيشنهاد ميكنم شما هم امتحان كنيد.وقتي ناراحت يا عصبي هستيد به صورت نمايشي لبخند بزنيد!بعد از دو دقيقه حالتون بهتر ميشه و تغيير ميكنه!امتحان كنيد!
بنده به عنوان دبیر بابیش از 30 سال تدریس در مقاطع مختلف ار ابتدایی تا کارشناسی معتقدم یکی از گم شده های نظام تعلیم وتربیت ایران عدم شادی در مدارس می باشد .به بهانه سواستفاده دانش آموزان اجازه هیچ گونه شادی وخنده رابه انهانمی دهیم .اگر در کلاس بدلیلی یکی ازدانش اموزان توسط معلم با دست زدن دانش آموزان دیگران مورد تشویق قرار گیرد .سریعامدیربه بهانه اخلال در امور آموزشی سایر کلاسهاواکنش نشان میدهد.از نظر مدیران معلم خوب معلمی است که هیچ صدایی از کلاس وی به گوش نرسد .به همین دلیل زمانی زنگ پایان مدرسه نواخته می شود اکثر دانش آموزان افسرده وبا سردرد مدرسه را ترک می نمایند .
چرا مجری خندوانه آدم ذاتا" خنده روئی نیست ، بزور که نمیشه تظاهر به خنده کرد و بلافاصله اخمهاش تو هم میره
به نظر من خنده زورکی نچسب و بی مزه است و خندوانه میخواد این فرهنگ بی مزه رو ترویج کنه .
به نظر من با اینکه برنامه شادیه ولی رفتارهای رامبد جوان خیلی تصنعیه . بلند شدن و نشستن تماشاچیان در برنامه ایده خیلی مسخره ایه
من که اصلا تلویزیون نگاه نمی کنم
چرا «خندوانه» را دوست دارم؟!!!
باید شرایطی فراهم شود که مردم ما واقعا واز ته دل بخندند نه زورکی وبا غلغلک.کاری که این یرنامه می کند شبیه غلغلک هست.
اگه جناب خان نبود اصلا دیدن نداشت
خندوانه رادوست داریم برای اینکه شادی وخنده را به خانه هایمان میاورد درضمن اجرای رامبد جوان وحضور جنابخان خیلی دوست داشتنی هست
علت اصلی در این است که برای اولین بار برنامه ای ساخته شده که مهمانان و مجری آن حداقل می توانند 20 درصد از خود واقعیشان را نشان دهند. در همه برنامه های صدا و سیما همه باید نقش بازی کنند و هیچکس خود واقعی نیست.
این مساله کلا در زندگی همه ایرانیان وجود دارد و شخصیت ما در محل کار هیچ نسبتی با شخصیت واقعی ما ندارد و کلا در حال نقش بازی کردن هستیم.
ولی در برنامه خندوانه برای اولین بار مجری و میهمانان بخشی از شخصیت واقعی خودشان را نشان می دهند که باعث شده مورد پسند قرار گیرد.
ولی حتی در همین برنامه خندوانه اگر دقت کنید کلیه تماشاچیان حاضر در استودیو موظفند پیراهن استین بلند بپوشند ولی در واقعیت جامعه بیش از نیمی از مردم ما استین کوتاه و تی شرت میپوشند
خنده زورکی با داد و فریاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست