بازدید 3056

ضرورت تشکیل پلیس کودک و نوجوانان

کد خبر: ۵۰۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱ 06 June 2015
عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس تشکیل پلیس کودک و نوجوان را ضروری خواند و گفت: پلیس کودک و نوجوان به نوعی ضابط تخصصی دستگاه قضایی است که باید از همه شاخص های برخورد صحیح با کودک برخوردار باشد.

محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در خصوص ضرورت تشکیل پلیس کودک و نوجوان درکشور، گفت: حضور پلیس کودک ونوجوان درساختار قضایی هر کشوری مورد توجه مسئولان آن کشور است، در جمهوری اسلامی ایران نیز درخصوص این موضوع طی سال های گذشته بحث ها و گفت وگوهایی به عمل آمده که در قانون آیین دادرسی کیفری جدید باید تشکیل پلیس کودک و نوجوان  مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهرو چادگان درمجلس شورای اسلامی، افزود: به طور حتم در لایحه پلیس کودک و نوجوان از افرادی که در رشته‌های حقوق، روانشناسی و علوم اجتماعی تحصیل کرده‌اند و تجارب کافی در این زمینه دارند بهره‌برداری کاربردی می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت وجود تخصص در رسیدگی به جرایم کودکان و نوجوانان، ادامه داد:‌ هم اکنون اقدامات پلیس در رسیدگی به جرایم کودکان و نوجوانان به صورت تخصصی انجام نمی‌شود؛ البته نمی توان توقع داشت که پلیس بدون نقص به همه وظایف خود از جمله ضابط قضایی بودن به درستی عمل کند و این توقع  به جا و درستی نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین پیش‌بینی می شود که به دلیل حساسیت کودکان ونوجوانان و ظرافت‌ها در نحوه برخورد، نگهداری و انتقال آنها ومباحث مشاوره ای پلیس کودک و نوجوان تشکیل شود که این پلیس به طور قطع توانمند بوده و از آموزش‌ها و تجریبات لازم درحوزه کودک و نوجوان برخوردار است، همچنین تشکیل این پلیس باعث می‌شود که آسیبی از طرف نیروی انتظامی و ضابطان قضایی کودکان را تهدید نکند.

اسفنانی با بیان اینکه با توجه به شرایط نیروی انتظامی تشکیل پلیس کودک و نوجوان شاید محقق نشود، افزود: اما اگر بررسی لایحه پلیس قضایی در مجلس احیا و مورد تصویب قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت که تشکیل پلیس کودک و نوجوان با موفقیت انجام شود، زیرا پلیس قضایی و پلیس کودک و نوجوان ارتباط بسیار نزدیکی باهم دارند.

این نماینده مردم درمجلس نهم درخصوص ضرورت تشکیل این پلیس، تصریح کرد: همه دولت ها اهمیت ویژه ای برای کودکان و نوجوانان به لحاظ سن و آینده آنها برای کشور قائل هستند، همچنین چون کودکان بسیار آسیب پذیربوده و دربرخی شرایط حتی در داخل محیط خانواده نیز دچار مشکلاتی می شوند و زبان شکایت هم ندارند؛ پلیس کودک و نوجوان باید همه شاخص های برخورد صحیح با کودکان را داشته باشد.

عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: وظیفه پلیس کودک ونوجوان ضابط بودن دستگاه قضایی است، به عنوان مثال اگر گزارش کودک آزاری شود این پلیس ماموریت دارد به موجب قوانین موجود مسئله را بررسی کرده و اگر لازم بود کودک را از آن مجموعه جدا کند؛ البته درحال حاضر این وظیفه بر عهده نیروی انتظامی است که به شکل تخصصی صورت نمی‌گیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی