بازدید 17512
وزیر بهداشت مطرح کرد ;

مقایسه وضعیت دندان ایرانیان با کشورهای مشابه

وزیر بهداشت گفت: تعداد دندانهای سالم ایرانیان از متوسط کشورهای مشابه پایین تر و علت، بی توجهی به پیشگیری است بنابراین امر بهداشت دهان و دندان باید به مردم و درمانگاه‌های خیریه واگذار شود.
کد خبر: ۴۵۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶ 29 November 2014
وزیر بهداشت گفت: تعداد دندانهای سالم ایرانیان از متوسط کشورهای مشابه پایین تر و علت، بی توجهی به پیشگیری است بنابراین امر بهداشت دهان و دندان باید به مردم و درمانگاه‌های خیریه واگذار شود.

به گزارش دفاع نیوز، سیدحسن قاضی زاده هاشمی در مراسم فیشورسیلنت و فلورایدتراپی 600دانش آموز منتخب در تهران در کلینیک چمران افزود: در حوزه سلامت و بهداشت دهان و دندان با وجود همه تأکیدات دین مبین اسلام کم توجهیم.

 وی گفت: این اقدام باید از آموزش و پرورش آغاز شود چرا که آموزش و پرورش علاوه بر دانش آموزان با اضافه شدن والدین آنها می‌تواند نیمی از جمعیت کشور را درگیر این موضوع کند.

وزیر بهداشت امکانات درمانی در حوزه دهان و دندان را ناچیز خواند و گفت: هر قدمی در موضوع پیشگیری برداشته شود می‌تواند در سلامت آینده ایرانیان موثر باشد چرا که بیماریهای دهان و دندان عوارض بسیار زیادی دارد و حتی بخشی از بیماری های گوارشی ناشی از اختلالات دهان و دندان است.

وی با بیان اینکه ما شورای سیاستگذاری دهان و دندان را به همین منظور در وزارت بهداشت تشکیل داده‌ایم، افزود: امر بهداشت دهان و دندان باید به مردم و درمانگاه های خیریه واگذار شود.

 هاشمی با بیان اینکه البته دولت در این بحث در مناطق محروم گام های خوبی برداشته است و امکانات و یونیت فراوان داریم اما نیازمند دندانپزشک هستیم، تأکید کرد: در طرح تحول سلامت پیش بینی کرده ایم که سال آینده در بحث پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان چند اقدام عملی صورت گیرد.

مهدوی زاده، مدیرکلینیک دندانپزشکی شهید چمران نیز در این مراسم گفت: با اجرای این طرح تخریب، پوسیدگی و درد دندان در کودکان کاهش می یابد.

مهدوی زاده تأکید کرد: بسیاری از مردم از دندانپزشکی به علت خاطرات دندانپزشکی از دوران کودکی هراس دارند و با اجرای این طرح بر کودکان به علت نداشتن تزریق، تراش و در نتیجه هیچگونه دردی کودکان با دندانپزشکی آشتی خواهند کرد.
 
مدیر کلینیک دندانپزشکی شهید چمران با اشاره به طرح فیشور سیلانت 1000 دندان دائمی در وزارت دفاع  تصریح کرد: این طرح که با همکاری وزارتخانه های دفاع، بهداشت و آموزش و پرورش اجرا شد.

مهدوی زاده تاکید کرد: فیشورسیلانت و فلورایدتراپی کاری علمی است و مجری این کار باید آموزش دیده باشد به همین علت با انجمن دندانپزشکی کودکان ایران همکاری کردیم و از تخصص آنان در این زمینه بهره گرفتیم.

مدیر کلینیک دندانپزشکی شهید چمران خاطرنشان کرد: کمیته ای علمی با کمک انجمن دندانپزشکی کودکان ایران برگزار و تصمیم گرفته شد که همراه با فیشورسیلانت، فلوراید تراپی انجام شود و به خانواده دانش آموزان نیز آموزش داده شود چرا که اجرای هر یک از این 3 مورد بدون اجرای دیگری اقدامی ناقص است.

وی افزود: اگر این 3 عامل همراه با تغذیه مناسب در کنار یکدیگر قرار بگیرند مجموعه کاملی از اقدامات پیشگیری کننده شکل خواهد گرفت.

مهدوی زاده تصریح کرد: 5 نفر از متخصصان انجمن دندانپزشکی کودکان ایران برای آموزش دندانپزشکان شرکت کننده در این طرح انتخاب شدند و اهمیت این موضوع به حدی بود که دندانپزشکان شرکت نکرده در کلاس های آموزشی از طرح خارج شدند.

مدیر کلینیک دندانپزشکی شهید چمران افزود: این 5 متخصص همچنین با حضور در مدارس، دانش آموزان مناسب برای اجرای این طرح را انتخاب کردند چرا که در فیشورسیلانت تراپی باید دندان ها دارای شیار عمیق بوده و هیچ پوسیدگی در آنها وجود نداشته باشد در نتیجه بیش از 1500 دانش آموز معاینه و 600 نفر انتخاب شدند.

 وی گفت: در این طرح وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش استان تهران و مدیران و معلمان بهداشت کمک زیادی به ما کردند.

 مهدوی زاده افزود: پس از انتخاب دانش آموزان به والدین کودکان فراخوان دادیم و ضمن تکمیل پرونده و تاریخچه پزشکی و دندانپزشکی کودکان در کلینیک دندانپزشکی شهید چمران درباره سلامتی دانش آموزان و احتمالاً بیماری هایی که باید مورد نظر قرار گیرد سوالاتی پرسیده شد تا طرح با دقت و کیفیت کامل انجام شود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۶
لطفا وضعیت بیمه دندانپزشکی در ایران را هم با کشور های دیگر مقایسه کنید. هزینه های مراجعه به دندانپزشکی در ایران کمر شکن است. در چنین مواردی دولت باید هزینه کند تا هزینه های دیگر خود به خود کاهش یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
اگر هزینه دندانپزشکی در ایران گران است بدانید در جاهای دیگر دنیا هم خیلی گران است . ضمن اینکه دکترهای داخلی واقعا متخصص هستند . من تو ایران دندانهایی 20 سال پیش پر کردم ولی اینجا دندان پر کردم در کمتر از یک ماه پر کردگی در آمده .
تنها نکته مهم که غربی ها رعایت میکنند و ما نمیکنیم پیشگیری است . پیشگیری رو جدی بگیریم هم کم هزینه تر است و هم آسان تر .
مظلوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
کمر شکن بودن هزینه های دندانپزشکی علاوه بر گران بودن مواد و تجهیزات به عامل مهمتری آن هم دستمزد های بسیار غیره منصفانه دندانپزشکان بر میگردد.
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
دقیقا درست میگی بردیا جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
کاملا درسته من خودم به دلیل هزینه های گزاف از خیرش گذشتم
وضعیت نان در وخامت دندانها تاثیر دارد
واقعا باتوجه به هزينه بالآي پر كردن دندان چه طرحي داريد ؟!!بنده چند تا دندان پرسيده دارم ولي از خير پر كردنش گذشتم چون ميدونم حداقل مبلغ يك ميليون بايد هزينه كنم وچنين پولي ندارم چرا دولت طرح بيمه دندان پزشكي را براي شهروندان أجرا نمي كند فقط شعار بهداشت دهان ودندان كه راه حل كافي نيست براي ويزيت دندان پزشكي بايد مبلغ ٢٠هزار تؤمن نا قابل پرداخت كنيم از كجا بياريم؟!!!!!
لطفا مواد مصرفی در دندانها را نیز در نظر بگیرید از پایین
ترین کیفیت برخوردار هستند و الا ماشا الا از دکترای بی تجربه
والا دندونم شکسته تو دهنم داره لغ میزنه اما وجود نمیکنم به دندون پزشکی فکر کنم .
براي ترميم ونگهداري تنها 6دندان بايدوام گرفت
از ما که گذشت.سی سالمه چندتا دندون خراب دارم از ترس مخارجش ففط مفنامیک اسید میخورم دردش کم بشه
یه فکری بحال بچه هامون بکنید
بنام خدا
سلامت دندان پایه اولیه و بسیار مهمی در سلامتی کل بدن است اما متاسفانه در حال حاضر بزحمت میتوان یک مسواک استاندارد و با قیمت مناسب برای رعایت بهداشت دهان در داروخانه ها و مراکز فروش وسایل بهداشتی پیدا کرد و عموم مسواک ها اعم ازتولید داخلی و یا وارداتی که متاسفانه با نام و عنوانهای مشهور وارد میشوند غیر استاندارد و نامرغوب هستند و همین امر باعث ایجاد بیماری های مخلف دندان و بخصوص لثه در میان هموطنانمان مخصوصا افراد میانسال و سالمند که بافت لثه انها اسیب پذیر تر است شده است پیشنهاد میکنم وزارت بهداشت با حمایت از تولید کننده های داخلی اقدام به تولید مسواک های مناسب و استاندارد و توزیع انها در سراسر کشور باقیمت مناسب بنماید توجه داشته باشید در حال حاضر مراقبت از دندانهای یک خانواده چهار نفره تنها برای مسواک زدن مرتب و رعایت این نکته که هر مسواک باید حداکثر سه ماه یکبار تعویض گردد و با توجه به قیمت خمیر دندان مرغوب وبا کیفیت پاک کنندگی و میکروب زدایی بالا و مسواک استاندارد و مناسب با شکل فک و سن هر فرد هزینه ماهیانه ای حدود پنجاه هزار تومان خواهد داشت که حدود دو و نیم درصد درامد یک خانواده با حقوقی دو میلیون تومان در ماه خواهد بود که با توجه به اینکه بسیاری از خانواده ها در کشور ما چنین در امدی ندارند اهمیت موضوع در دسترس قرار داشتن و مناسب بودن قیمت مسواک و خمیر دندان با کیفیت برای همگان درک خواهد شد .
در اين طرح دندان هاي سالم مورد درمان پيشگيري قرار ميگيرند اما نود درصد موارد مشكل ما در ناحيه ي بين دندانها است بجاي فيشور سيلنت ايكاش به بچه ها اموزش بهداشت داده شود
در همین پاکستان که خیلی از ما ایرانی ها درموردش اف اف می کنیم بهترین خدمات دندانپزشکی را با بهترین مواد و یک صدم هزینه های داخلی خودمان دریافت می کنیم ، میگید نه؟! امتحان کنید.
من 20 سالمه بطور اررثی دندان های محکمی ندارم اما با اینحال همیشه بهداشت دهان رو رعایت میکردم و تا سال پیش هیچ دندان خرابی نداشتم تا اینکه یکی از دندان ها خراب شد و حدوده 800 تومان هزینه داشت،به علت اینکه ان مقدار پول را نداشتم اقدام فوری ب درمان نکردم و به گفته ی پزشک همان دندان باعث خرابی دندان های دیگرم شد! اگر ترمبم دندان تحت پوشش بیمه ها قرار گیرد وضعیت بهداشت کشور ارتقای فراوانی خواهد داشت و در نهایت موجب کاهش بسیاری از هزینه های دولت در اینده خواهد شد
لطفا این طرح برای همه دانش اموزان بویزه معلولان ذهنی که تغذیه و بهداشت مناسب نداشته از اوجب واجبات است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی