بازدید 28864
پیرغلامان اهل بیت روی چهارپایه رفتند؛

شور عزاداری سنتی بازار تهران در ظهر تاسوعا

پیرمردی قدخمیده که افتخارش عمری نوکری مکتب اهل بیت بود، خودش را از چهارپایه بالا کشید و از ته وجودش یک «یا ابالفضل» گفت، تا بدین شکل از این سوی بازار تا آن سوی بازار را فریاد «یا ابالفضل» فراگیرد و سپس روضه‌ای ساده، کهن و جانسور اشک هر انسان آزاده‌ای را روان سازد...
کد خبر: ۴۴۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹ 23 October 2015
ظهر تاسوعای امسال نیز در بازار تهران شور و حالی متفاوت داشت و در این فضای سنتی، رسوم تاریخی و پرقدمتی که در این بازار حاکم است، غم حسین (ع) را تا عمق وجود هر عزاداری می‌برد و شگفتا که خیل عظیم جوانان حسینی در کنار پیرغلامان مکتب اهل بیت، به عزاداری برای سرور و سالار شهیدان می‌پرداختند.

به گزارش «تابناک»، بازار تهران در تاریخ علاوه بر آنکه نبض اقتصاد ایران را در دل خود داشته، یکی از جریان‌های قدرتمند مذهبی کشور را به دست داشته و این ویژگی بازار پایتخت، در سده‌های متمادی حفظ شده و اکنون نیز رگه‌های وسیعی از آن مشهود است. در عاشورا و تاسوعای حسینی می‌توان اوج گیری ارادت اهالی منطقه بازار را مشاهده کرد و نظاره گر برخی از سنتی‌ترین عزاداری‌های برای امام حسین (ع) و یارانش بود.

بازار تهران در این روزها سیه پوش است و اکثر حجره‌ها بسته شده‌اند اما برخی حجره‌ها در طول ایام عزاداری میزبان عاشقان حسین(ع) و حاضران در بازار هستند و از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند و در برخی از تیمچه‌ها سفره های نذری برای عزاداران حسینی پهن می‌شود. یکی از سنت‌هایی که در دهه‌های اخیر در بازار تهران رواج یافته، بساط توزیع سیب‌زمینی پخته نذری در بازار است که در این ایام هفت تن سیب‌زمینی تقدیم می‌شود.

خارج از بازار، مساجد اطراف نظیر مسجد ارگ مملو از عزاداری حسینی است و داخل بازار نیز مساجد متعدد علی الخصوص مسجد ملک میزبان هزاران عزادار است و تنها چندین هزار عزادار پشت در این مساجد به عزاداری می‌پردازند و چنان غوغایی در بازار شکل می‌گیرد که وصف ناشدنی است؛ غوغایی که در عین عظمت، با سنت‌های تاریخی عزاداری گره خورده و هیچ خودنمایی در آن مشهود نیست

فیلم: شور عزاداری سنتی بازار تهران در ظهر عاشورا

دسته‌های عزاداری یک به یک بازار را پشت سر می گذارند و به نقاطی مشخص که می‌رسند، چهارپایه بر زمین گذاشته می‌شود، برخی پیرغلامان اهل بیت بر روی چهار پایه می‌روند و به سنتی ترین شکل به ذکر مصیبت امام حسین (ع) می‌پردازند و سپس حرکت دسته عزاداری در دو گروه از سر گرفته می‌شود و عزاداران یک نوحه مشخص را در دو بخش ذکر می‌کنند و بر سر و سینه می‌زنند و در میان پیرغلامان، جوانانی از چند نسل حضور دارند که این پرچم را نگه خواهند داشت.

دسته‌های بعدی که می‌رسند یک به یک همین رویه را طی می‌کنند؛ پیرمردی قدخمیده که افتخارش عمری نوکری مکتب اهل بیت بود، خودش را از چهارپایه بالا کشید و از ته وجودش یک «یا ابالفضل» گفت، تا بدین شکل از این سوی بازار تا آن سوی بازار را فریاد «یا ابالفضل» فراگیرد و سپس روضه‌ای ساده، کهن و جانسور اشک هر انسان آزاده‌ای را روان سازد.

سیل عظیم عزاداران حسینی تا عصر روز عاشورا در بازار به عزاداری می‌پردازند و علی رغم آنکه این عزاداری‌های به زرق و برق‌ مزین نشده و سادگی گذشته را دارد، جوانان عاشورایی، گرایش گسترده‌ای به این سنت‌ها دارند و از این منظر باید امیدوار بود که فضای معنوی منحصر به فردی عزاداری سنتی در کشورمان به مدد نسل‌های آینده حفظ شود و شور حسین در قلب پایتخت به رسم قرون گذشته حفظ شود.

«تابناک»، فیلم کوتاهی از عزاداری امسال تاسوعای حسینی در بازار تهران تهیه کرده که در حاشیه عزاداری، به یکی از سنت‌های بازار نیز توجه شده است؛ شور عاشوریان را در ظهر تاسوعا به نظاره بنشینید.
 
تعداد بازدید : 315
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار