بازدید 23171

کولر هم به عوامل سوانح رانندگی افزوده شد!

در حالی هر ساله تعداد سوانح جاده‌ای طی ماههای تابستان افزایش می یابد که یک مقام آگاه در صنعت حمل و نقل جاده‌ای یکی از دلایل این موضوع را روشن نکردن کولر و کلافگی رانندگان می داند.
کد خبر: ۴۲۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹ 01 August 2014
همیشه برای علل سوانح رانندگی به صورت تئوری و عملی نظریات مختلفی را دیدیم و شنیدیم اما کولر از فاکتورهایی است که تا به امروز به آن اشاره ای نشده است.
 
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، این که نبود یا روشن نکردن کولر چقدر در سوانح رانندگی تاثیر دارد سوالی است که برخی کارشناسان با آن با تامل برخورد کردند، اما برخی دیگر بر خلاف دیگر کارشناسان این موضوع را غیرعلمی و غیر کارشناسانه دانستند.
 
شاهین شاهرودی از کارشناسان صنعت حمل و نقل جاده‎ای گفت: «نمی‌توان به طور حتم روشن نکردن کولر در فصل گرما را جزو فاکتورهای اصلی سوانح رانندگی دانست اما بی تاثیرهم نیست.»
 
او اضافه کرد: «شاید برخی کارشناسان معتقد باشند نبود کولر و یا روشن نکردنش یکی از دلایل اساسی سوانح جاده‌ای در تابستان باشد اما تا به امروز مقاله ای با این مضمون یا عنوان، هنوز مورد تأیید کارشناسان صنعت و دست اندرکاران واقع نشده است.»
 
به گفته او، همه دلایلی که منجر به سوانح رانندگی می‎شود نسبی است.
 
از سوی دیگر «علی نجفی»، استاد دانشگاه  و روانشناس معتقد است:« اتفاقاً کولر از مهمترین دلایلی است که می تواند منجر به کلافه‎گی رانندگان شود.»
 
او می گوید: «گرمای هوا تا جایی پیش می رود که اگر رانندگان کولر را روشن نکنند بیشتر به دنبال فرار از گرمای هوا بوده و این عجله می تواند سانحه ساز شود. به عبارتی این موضوع از فاکتورهایی است که به صورت تئوری و عملی به آن پرداخته نشده چون یک عامل روانی و موثر در سوانح رانندگی است»
 
نجفی با اشاره به این که آمارها نشان می دهد تابستان ازجمله ماه‌هایی است که همیشه بیسترین سوانح جاده‌ای در آن حادث می شود اذعان داشت: « با روشن کردن کولر خودرو نه تنها از کلافه‎گی راننده کاسته می شود بلکه در مصرف بنزین هم صرفه جویی خواهد شد.»
 
او معتقد است: «به جای بررسی عوامل مشهود بهتر است به دلایل روانی سوانح رانندگی پرداخته شود.چراکه دلایل سوانح جاده‌ای هزاران بار مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند اما هرگز از بعد روانی به این فاجعه انسانی توجه نشده است.»
 
هر چند سوانح جاده ای در ایران مسئولیت سنگینی را بر دوش دست اندرکاران صنعت حمل و نقل چون سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول مانند نیروی راهور، اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر می گذارد، اما نباید فکر کنیم نیروی راهور به تنهایی مسئول کنترل سلامت و ایمنی مسافران در جاده ها است بلکه بخش عمده این وظایف به خود ما بر می گردد که با حفظ و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی زمینه سفری ایمن همراه با سلامت و آرامش را برای خود و دیگران فراهم می کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۷
قطعاً تاثیرداره وقتی هوا گرم میشود بابازکردن شیشه خودرو نه تنها20درصدمیزان مصرف سوخت افزایش می یابد بلکه هوای داغ با سرعت وارد ماشین شده وسبب سوختن پوست سروصورت وچشم ها میشود و به دنبال آن سوزش و کلافه گی راننده و همراهان را به دنبال دارد.امیدوارم روزی برسد که هموطنانمان سوار بهترین ماشین ها شوند ودغدغه بنزین وفشارروی موتور ماشین و...نداشته باشند.
اتفاقا برعکس

22 میلیون پول بدی و کولرو بزنی و ببینی تاثیرش به جای خنک کردن بالا رفتن آمپر و کاهش توان موتور و شتاب ماشینه، به نظر شما آدم بیشتر کلافه نمیشه

اونی که شما خوندی مال اروپاست
من خودم دقیقا به همین دلیل تصادف کردم!
از فرط گرما با سرعت رفتم که باعث شد چپ کردم خدا کمکم کرد که مشکلی برام پیش نیومد
شما مطمئنی در مصرف سوخت صرفه جویی میشه؟

ایشون احتمالا از ماشین های مدل بالا حرف میزنند...

وگرنه به شخصه با پرایدی که دارم به محض روشن کردن کولر سوخت بعد از نمیساعت نصف میشه...

برای همین گرمای هوارو تحمل میکنم...

البته خودروی بنده قدیمی هست ولی برای برخی از اقوام هم که جدید هست ولی داخلی همین وضعه...
پاسخ ها
جاســم عربــــــــه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
همین وضعیت در ماشین L90 هم صادق است و به محض روشن کردن کولر سوخت بعد از نمیساعت نصف میشود.
اتفاقا وقتی کولر بزی شتاب خودرو کاهش پیدا میکنه و موقع سبقت کم میاره و بیشتر باعث تصادف میشه
کاملا بديهي است وقتي فضاي خودرو مطبوع باشد بسيار از تنشها کاسته خواهد شد و روي اعصاب راننده و سرنشينان تاثير مثبت خواهد داشت و به دنبال آن از سوانح کاسته خواهد شد
سلام

گرمای هوا باعث خواب آلودگی راننده میشه ولی کولر با خنک کردن هوا در جلوگیری از خواب آلودگی موثره درنتیجه در میزان تصادفات براثر خواب آلودگی هم تاثیر داره
ماشینهای ایرانی هم ک کولرشون بیست ببیست خدائیش
اتفاقا من هر وقت از کولر استفاده میکنم برای کاهش فشار موتور و سیستم خنک کننده سرعت مجاز رانندگی میکنم
بخاطر بالا رفتن مصرف بنزین خیلی ها کولر خود را روشن نمی کنند و هم خود عذاب می کشند و هم همراهان /
من نمی دانم مگر چقدر مصرف بنزین بالا می رود که حاضرند عرق بریزند و کلافه شوند من یک سمند معمولی دارم دائم چه در شهر و چه در جاده اگر نیاز به کولر باشد از آن استفاده می کنم و خود و خانواده ام راحتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
سمند معمولی آن هم در ایالات متحده امریکا ؛ حتماً شوخی می کنی.
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
من همین چند روز پیش با 206 از تهران اومد مشهد کل مسیر هم کوار روش بود. مصرف بزین 6.2 شد. وقتی هم توزمستون بدو ن کوار اومدم مصرف بنزین 5.4 بود. بنظرم ارزشش رو داره
صد در صد موافقم . نکته سنج ظریف ..
تا بحال به این نکته توجه کرده اید که از نظر فنی خیلی از ماشینهای موجود در بازار سازگار با آب و هوای ایران نیست. و اکثرا در گرمای تابستان بشدت جوش می آورد. و موجب نقص فنی و تحمل هزینه های بسیار میشوند، البته به جز ماشینهای گران قیمت، برای همین صاحبان خودرو برای صرفه جویی در هزینه های تعمیرگاهی و بنزین حاضرند از گرما بمیرند
ﺭاﺳﺘﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻘﺶ ﺩﺳﺖ ﺷﻮﻳﻲ ﻫﺎﻱ ﻛﺜﻴﻒ ﺑﻴﻦ ﺭاﻫﻲ و ﻋﺠﻠﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮاﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺸﻮﻳﻲ ﺗﻤﻴﺰ ﺧﺎﻧﻪ و اﻓﺰاﻳﺶ,ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﻳﺎﺩﺗﺎﻥ ﺭﻓﺘﻪ ﻣﻂﻠﺐ ﺑﺰﻧﻴﺪ!
این موضوع رو من که در جنوب کشور زندگی می کنم 2 دفعه در سال با چشم های خودم به شکل واضح می بینم .هر سال دو برهه زمانی مشخص می بینم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل