بازدید 4505

دفع زباله‌های هسته‌ای مشکل آینده جهان

تعطیلی پنج‌ نیروگاه هسته‌ای در آمریکا در سال‌های اخیر، صنعت این کشور را با این سوال روبه‌رو کرده است که چگونه می‌توان مشکل زباله‌های هسته‌ای را رفع کرد؟
کد خبر: ۴۱۷۹۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۵ 21 July 2014
تعطیلی پنج‌ نیروگاه هسته‌ای در آمریکا در سال‌های اخیر، صنعت این کشور را با این سوال روبه‌رو کرده است که چگونه می‌توان مشکل زباله‌های هسته‌ای را رفع کرد؟

به گزارش ایسنا، سایت خبری اکولوژیست در مقاله‌ای درباره زباله‌های تولیدی در نیروگاه‌های هسته‌ای نوشت: با توجه به این مسأله که ده‌ها نیروگاه هسته‌ای در کشورهایی مثل آمریکا، روسیه،‌ ژاپن و کشورهایی اروپایی به پایان عمر خود نزدیک شده‌اند،‌ امروزه نحوه از بین بردن زباله‌های هسته‌ای در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ است.

به گزارش این سایت خبری،‌ خارج کردن زباله‌های هسته‌ای از نیروگاه‌ها امری زمان‌بر است و گاه بین 30 تا 100 سال طول خواهد کشید.

این درحالی است که در قرن گذشته، هنگام ساختن نیروگاه‌های هسته‌ای کم‌ترین توجهی به چگونگی خارج کردن زباله‌های هسته‌ای نشده بود.

البته برخی از شرکت‌های تجاری زباله‌های هسته‌ای را به عنوان یک فرصت تجاری پرمنفعت می‌دانند که البته به دلیل انعکاس مواد رادیواکتیو استفاده از این زباله‌ها بسیار خطرناک است؛ دولت‌ها همواره برای نابودکردن این زباله‌ها میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند که می‌تواند برای شرکت‌هایی که در زمینه دفع زباله‌های رادیواکتیو فعالیت می‌کنند،‌ بازار کار خوبی باشد.

با توجه به تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای بی‌شمار در ایالات متحده آمریکا،‌ این کشور دارای بیش‌ترین میزان زباله‌های رادیواکتیو در جهان است. این امر دولت آمریکا را به دلیل هزینه‌های سنگین در این رابطه مجبور به تعطیل کردن تعدادی از نیروگاه‌های قدیمی‌اش کرده است.

هم‌چنین سازمان انرژی اتمی آمریکا نیز در این رابطه اعلام کرد:‌ چند نیروگاه هسته‌ای دیگر به دلیل از دست دادن کارایی لازم و هزینه‌های سرسام‌آور آن‌ها تعطیل خواهند شد. هم اکنون مشکل پیش روی دولت آمریکا نحوه از بین بردن زباله‌های رادیواکتیوی است که این نیروگاه‌ها در طول 40 سال گذشته تولید کرده‌اند.

به گفته این سازمان،‌ هزینه جابه‌جایی این زباله‌ها و دفع آن‌ها سالانه 10 میلیارد دلار برای دولت آمریکا هزینه خواهد داشت. مشکل دیگری که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند،‌ نحوه استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای تعطیل شده و هم‌چنین سوخت مصرفی در این نیروگاه‌ها است که به دلیل تابش احتمالی مواد رادیواکتیو، نمی‌توان پس از بسته شدن، این نیروگاه‌ها را تعطیل کرد.

به گزارش اکولوژیست برخی از کشورهایی اروپایی نیز مثل انگلستان همین مشکل را درباره دفع این زباله‌ها دارند؛ تاکنون هزینه‌های صورت گرفته در انگلستان برای دفع زباله‌های رادیواکتیو، 74 میلیارد یورو برآورده شده است. هم‌اکنون دولت این کشور سالانه 2 میلیارد یورو برای نابود کردن این زباله‌ها هزینه می‌کند، که هنوز هم راه‌حل کارآمدی برای دفع این زباله‌ها نیافته است.

در این میان ژاپن به دلیل‌های فاجعه فوکوشیما (وقوع سونامی که باعث خرابی دستگاه‌های سرد کن راکتورها و رها شدن اشعه‌های رادیواکتیو شد) تقریبا همه تاسیسات هسته‌ای خود را از آن زمان خاموش کرده است.

به اعتقاد مقامات این کشورها مساله‌ دفع زباله‌های رادیواکتیو در آینده نزدیک به یک معضل جهانی تبدیل خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار