بازدید 3170

رمضان، فصل تزكيه اجتماعي

فرصت ماه مبارك رمضان، براي آغاز يك تلاش دنباله‌دار در زمينه تزكيه نفس و سپس تزكيه اجتماعي فرصت بسيار مناسبي است. در اين ماه نبايد رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي به سرگرم كردن مردم با برنامه‌هاي هميشگي يا حتي تعليمات مذهبي شخصي بپردازد. جامعه ما امروز بيش از هر چيز به دريافت مطالبي نياز دارد كه موجب پالايش جامعه از كينه‌‌توزي‌ها، نفاق، اختلافات و تنافس قدرت شوند. جامعه ما بيش از اين تاب تحمل دعواهاي گروهي و حزبي و جناحي بر سر قدرت را ندارد. همه بايد به نداي وحدت آفرين قرآن كريم گوش جان فرا دهيم و با اختلاف و تفرقه بشدت مقابله كنيم
کد خبر: ۴۱۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹ 29 June 2014
روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله خود نوشت:

بار ديگر ماه خدا فرا رسيد و همه به ضيافت‌الله دعوت شده‌ايم. ورود به ماه مبارك رمضان، به يك اعتبار داراي مفهوم استجابت دعائي است كه سال گذشته در همين ماه كرده بوديم و از خداي متعال خواسته بوديم آن ماه رمضان را آخرين ماه رمضان عمر ما قرار ندهد و توفيق درك ماه رمضان ديگري را نيز به ما عنايت فرمايد. اكنون كه خداي قادر منان اين توفيق را به ما عنايت فرموده، بايد از خود بپرسيم مي‌خواهيم در اين فرصت استثنائي چه كنيم و در آخر اين ماه چه كارنامه‌اي ارائه خواهيم داد؟

ماه رمضان را نبايد در تزكيه باطن شخصي خود خلاصه كنيم. اين كار بزرگ كه پايه موفقيت‌هاي بزرگ است را بايد مقدمه‌اي براي تزكيه اجتماعي بدانيم،‌ كاري كه امروز به آن شديداً نيازمنديم. نه فقط ما بلكه سرتاسر جهان اسلام و امت اسلامي و حتي جهان بشريت، اكنون به تزكيه اجتماعي بشدت نيازمند هستند. اين تزكيه بايد از افراد شروع شود، جامعه ما را در بر بگيرد و از اين جامعه كه پايگاه نهضت جهاني اسلام در عصر حاضر است به امت اسلامي و سرتاسر جهان سرايت كند. بنابر اين بايد به تزكيه نفس نيز از دريچه بازتري نگاه كنيم و تلاشمان اين باشد كه نفس خود را با توجه به رابطه‌اي كه با اجتماع داريم تزكيه نمائيم تا بتوانيم از تزكيه شخصي به تزكيه اجتماعي برسيم.

علت اصلي اينكه اكنون به تزكيه اجتماعي شديداً نيازمند هستيم اينست كه دست‌هائي فعال شده‌اند تا جامعه ما را گرفتار اختلاف و تفرقه كنند. ما فقط درصورتي مي‌توانيم رسالت بزرگ ترويج حق را در جهان اسلام و جهان بشريت به انجام برسانيم كه خودمان دچار اختلاف و تفرقه نباشيم.
متأسفانه امروز قدرت‌هاي شيطاني با استفاده از امكانات خود درحال دامن زدن به اختلاف و تفرقه در ميان مسلمانان هستند. آنها تلاش مي‌كنند مسلمانان را با هزينه خود مسلمانان به جان همديگر بياندازند و به امت اسلامي مجال وحدت و پيشبرد آرمان‌هاي اسلامي را ندهند. اين توطئه را اكنون در سوريه،‌ عراق، افغانستان، پاكستان و حتي در آفريقا مي‌توان در قالب جنگ‌هائي كه تكفيري‌ها به نيابت از غرب عليه ملت‌هاي مسلمان اين كشورها به راه انداخته‌اند مشاهده كرد. ترديد نبايد كرد كه بحران سوريه با هدف مقابله با بيداري اسلامي ايجاد شد و اكنون در فعال سازي داعش در عراق نيز همين هدف را دنبال مي‌كند. اين فراز از بيانات رهبر انقلاب كه ديروز در ديدار خانواده‌هاي شهداي هفتم تير و شهداي تهران گفتند: "امروز دشمن در منطقه روي جنگ‌هاي داخلي سرمايه‌گذاري مي‌كند و چشم اميد به جنگ شيعه و سني دارد تا خود را از دغدغه بيداري اسلامي فارغ كند". بيان يك واقعيت تلخ است كه درحال رخ دادن است. تأسف بيشتر اينكه در كشورهاي اسلامي نيز مهره‌هاي غرب به قدرت‌هاي شيطاني كمك مي‌كنند تا نقشه شوم خود را به اجرا در آورند.

در چنين شرايط خطيري، ما بايد با كنار گذاشتن اختلافات و مقابله با دست‌هاي شيطاني تفرقه‌افكن، تلاش مضاعفي براي تزكيه اجتماعي به عمل آوريم تا جامعه ايراني به يك جامعه واقعاً اسلامي با معيارها و ضوابط تعيين شده در قرآن كريم و سيره پيامبر اكرم تبديل شود. با استفاده از امكانات چنين جامعه‌اي مي‌توان به ملت‌هاي مسلمان براي تحقق اتحاد امت اسلامي و مقابله با توطئه‌هاي دشمنان اسلام كمك كرد.

اين واقعيت را نمي‌توان ناديده گرفت كه ملت‌هاي مسلمان اكنون چشم اميد به جمهوري اسلامي ايران دوخته‌اند و از اين پايگاه جهاني نهضت اسلامي انتظار دارند طرح‌هائي براي يكپارچه شدن مسلمانان و مقابله با دشمنان و توطئه‌هاي رنگارنگ آنان ارائه دهد و امت اسلامي را از نكبت تفرقه و جنگ‌ها و برادركشي‌هاي ناخواسته‌اي كه اكنون گرفتار آنست نجات دهد. به همين دليل است كه اكنون وظيفه ملت ايران بسيار سنگين است و البته مسئولان نظام جمهوري اسلامي بيش از همه بايد سنگيني اين مسئوليت را بر دوش خود احساس كنند.

فرصت ماه مبارك رمضان، براي آغاز يك تلاش دنباله‌دار در زمينه تزكيه نفس و سپس تزكيه اجتماعي فرصت بسيار مناسبي است. در اين ماه نبايد رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي به سرگرم كردن مردم با برنامه‌هاي هميشگي يا حتي تعليمات مذهبي شخصي بپردازد. جامعه ما امروز بيش از هر چيز به دريافت مطالبي نياز دارد كه موجب پالايش جامعه از كينه‌‌توزي‌ها، نفاق، اختلافات و تنافس قدرت شوند. جامعه ما بيش از اين تاب تحمل دعواهاي گروهي و حزبي و جناحي بر سر قدرت را ندارد. همه بايد به نداي وحدت آفرين قرآن كريم گوش جان فرا دهيم و با اختلاف و تفرقه بشدت مقابله كنيم.

اين فريضه بيش از آحاد مردم، متوجه مسئولان است. مسئولان در هر رده و هر دستگاه و هر يك از قواي سه گانه كه هستند بايد از فرصت ماه مبارك رمضان براي نزديك كردن دل‌ها استفاده كنند و پايه‌هاي وحدت را مستحكم‌تر نمايند. متأسفانه گاهي برخلاف انتظاري كه از مسئولان وجود دارد، خود آنها به اختلافات دامن مي‌زنند و زمينه‌هاي تفرقه و منازعات را فراهم مي‌كنند. اين وضعيت براي يك جامعه انقلابي كه براساس اسلام بپاخاسته بهيچوجه قابل قبول نيست. براي تحكيم پايه‌هاي وحدت، ابتدا بايد مسئولان نظام اقدام كنند و قبل از هر چيز نيز بايد از تزكيه خود شروع نمايند تا بتوانند در عموم مردم اثرگذار باشند.

كشورهاي اسلامي اكنون يكي از دشوارترين مقاطع تاريخي خود را پشت سر مي‌گذارند. اين، يك امتحان دشوار است كه ملت‌هاي مسلمان رنج‌هاي تحميل شده توسط گروه‌هاي تكفيري را تحمل مي‌كنند، اما تدبير نخبگان جهان اسلام به ويژه مسئولان نظام جمهوري اسلامي قطعاً مي‌تواند اين مشكل را برطرف كند و امت اسلامي را از اين مقطع دشوار تاريخ اسلام عبور دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست