بازدید 3429

تعديل فضاي رواني منفي مهمترين دستاورد دولت

کد خبر: ۴۱۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۴ 25 June 2014
حشمت‌الله فلاحت پيشه در سرمقاله مردمسالاری نوشت:

عملکرد دولت آقاي روحاني بايد در حوزه‌هاي مختلف ارزيابي شود. به نظر مي‌رسد که حوزه سياست خارجي نقطه قوت و اشتغال به عنوان بخشي از حوزه اقتصاد نقطه ضعف اين دولت به شمار مي‌رود. در حوزه سياست خارجي مهمترين موفقيت آقاي روحاني آن بود که ايشان توانست فضاي رواني منفي که تحت عنوان «ايران هراسي» شکل گرفته بود را تا حدود زيادي تعديل کند و همين تعديل فضاي رواني باعث شد که امکان استفاده از فرصت‌هاي بين‌المللي و به ويژه فرصت‌هاي منطقه‌اي براي سياست خارجي کشور فراهم شود البته اين موفقيت فعلا جنبه رواني دارد و اگر دولت آقاي روحاني بتواند موافقتنامه همکاري جامع مشترک با 1+5 را منعقد و اجرايي کند، آنگاه مي‌توان گفت که در زمينه سياست ‌خارجي گام اساسي برداشته که حتي ساير حوزه‌هاي عملکردي دولت را هم تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. البته در ساير حوزه‌ها به ويژه در حوزه اقتصاد موفقيت دولت در اين حد نبوده است. علي‌رغم اينکه دولت سياست کاهش تورم را در دستور کار خود قرار داده و تا حدي برخي از شاخص‌ها را هم تامين کرده ولي در زمينه‌هايي مثل مقابله با رکود و به ويژه در بحث اشتغال که مهمترين دغدغه خانواده‌هاي ايراني است متاسفانه هنوز دولت دستاورد لازم را کسب نکرده است که اين مساله جاي بحث و بررسي بيشتري دارد.

در حال حاضر مي‌توان گفت که در دولت نوعي تعلل مبتني بر احتياط بيش از حد در اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها شکل گرفته که اين مساله موجب شده که بيشترين آسيب به حوزه اشتغال و مقابله با رکود در موضوع هدفمند کردن يارانه‌ها وارد شود. اين همان کاري است که دولت گذشته نيز نتوانست آن را به خوبي انجام دهد چراکه بخشي از درآمد حاصل از هدفمند کردن يارانه‌ها را دولت بايد صرف اشتغالزايي در کشور مي‌کرد. البته دولت آقاي روحاني هم متاسفانه در اين زمينه گام اساسي برنداشت و هنوز اين ضعف وجود دارد که دولت نتوانسته اين مشکل ملموس مردم را حل کند. شعاري که دولت آقاي روحاني داده بود شعار هدفمند کردن واقعي يارانه‌ها بود، بنابراين دولت بايد به گونه‌اي عمل کند که يارانه‌ها در مسير مثبت اقتصادي به عنوان يک بخش زير ساختي مورد توجه قرار گيرد. مهمترين زيرساخت در خصوص يارانه‌ها کار در زمينه‌هايي مثل اشتغال زايي و تقويت توليد و سياست‌هاي رفاهي است که البته اين کار هنوز به خوبي صورت نگرفته است و دستورالعمل‌ها هنوز نتيجه عملي را در برنداشته و مشکلاتي در اين زمينه‌ها وجود دارد.

با وجود تمام اين شرايط بايد به دولت فرصت داد يعني از يکسال روي کارآمدن آقاي روحاني تا الان دولت در حوزه رواني عملکرد خوبي داشته ولي بايد به آن فرصت داد که اين زمينه مثبت رواني را تبديل به دستاوردهاي عملياتي کند به گونه‌اي که بتواند احکام مربوط به قانون و برنامه در شاخص‌هاي مربوط به زندگي مردم مثل اشتغال، کاهش تورم و گراني و غيره را عملياتي کند.

بيشترين انتظار مردم از دولت آقاي روحاني آن است که تا حد مقدور امکاناتي که در جامعه وجود دارد مشکلات موجود را حل کند چرا که امنيت اقتصادي و معيشتي دغدغه‌هاي ملموس جامعه محسوب مي‌شود.

مردم دولت را به دليل ايجاد فضاي رواني ملايم و معتدل در جامعه مورد توجه قرار مي‌دهند ولي در عين حال از امسال ارزيابي که روي کار دولت صورت مي‌گيرد يک ارزيابي عملياتي‌تري است يعني مردم سعي مي‌کنند عملکرد دولت را با شعارهاي انتخاباتي که آقاي روحاني در زمان انتخابات داده بود ارزيابي و تطبيق دهند بنابراين دولت هم بايد برنامه خود را در اين قالب بچيند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی