بازدید 5013

نخود آموزش و پرورش براي آش اوقات فراغت

برنامه‌ريزي‌ها براي ساماندهي اوقات فراغت 13 هزار و 500 ميليون ساعت نفر دانش‌آموز از ابتداي تيرماه به عرصه اجرا مي‌رسند.
کد خبر: ۴۰۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱ 10 June 2014
برنامه‌ريزي‌ها براي ساماندهي اوقات فراغت 13 هزار و 500 ميليون ساعت نفر دانش‌آموز از ابتداي تيرماه به عرصه اجرا مي‌رسند.

به گزاش جوان آنلاین، در اين رابطه آموزش و پرورش با فعال كردن 20 هزار پايگاه تابستانه وظايفي را كه به موجب مصوبه 160 كميسيون معين شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين رابطه به عهده دارد، انجام مي‌دهد. اما قطعاً اين ظرفيت توانايي پوشش جمعيت ميليوني دانش‌آموزان را ندارد.

مصوبه 160 كميسيون معين شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 69، 25 دستگاه را مسئول تأمين و غني‌سازي محتواي اوقات فراغت دانش‌آموزان كرده كه آموزش و پرورش يكي از آنها است.
هر كدام از دستگاه‌ها بخشي از مجموعه غني‌سازي اوقات فراغت را بر عهده مي‌گيرند كه در مجموع بايد مديريت شود.

همه مي‌دانند كه دانش‌آموزان آينده‌سازان كشورند و اين دسته از ظرفيت‌هاي انساني جامعه نبايد به بيكاري و فراغت عادت كنند اما هيچ كس نمي‌داند چطور مي‌توان براي آنها برنامه‌ريزي كرد.

بر مبناي نگاه مكتب اسلام اوقات فراغت، اوقات بيكاري نيست و در مورد دانش‌آموزان با وجودي كه نظام رسمي و كلاس‌ها به اتمام مي‌رسند و آمادگي براي رفتن به پايه بالاتر آغاز مي‌شود، پاي 13‌هزار و‌500 ميليون نفر ساعت زمان كه مي‌تواند بهترين فرصت براي تكميل فرآيند و جريان وابسته و پيوسته تربيت باشد به ميان مي‌آيد.

خلاصه اينكه سال‌ها طول كشيده تا نگاه برنامه‌ريزان اين حوزه به بازتعريف فراغت بينجامد اما بالاخره و با تلاش رسانه‌ها اين امر محقق شده است. اين تغيير را كه نفوذ آرام آن به حوزه تغيير در نگاه‌ها و رويكردها ديده مي‌شود در اظهارات روز گذشته حميدرضا كفاش، معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش مي‌توان به وضوح ديد.

وي روز گذشته در اظهارات خود در جمع خبرنگاران با تشريح برنامه‌هاي اوقات فراغت براي ايام تابستان دانش‌آموزان گفت: 20 هزار پايگاه تابستاني كار خود را از هفته دوم تير ماه به منظور پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان شروع مي‌كنند. به گفته كفاش دستور العمل اوقات فراغت دانش‌آموزان براي ايام تابستان در نيمه ارديبهشت ماه تدوين و با شعار «هر دانش‌آموز يك مهارت» به استان‌ها ابلاغ شده است.

دانش‌آموزان گندم درو مي‌كنند


كفاش در بخش ديگر از صحبت‌هاي خود به فعاليت‌هاي ستاد اجرايي بسيج دانش‌آموزي اشاره كرد و گفت: بسيج دانش‌آموزي سه برنامه عمده همزمان با آغاز تابستان دارد كه از جمله آن طرح هجرت است كه با مشاركت دانش‌آموزان بسيجي اقدام به مرمت و بازسازي 8 هزار مدرسه در سراسر كشور مي‌كند. وي ادامه داد: اردوهاي جهادي دانش‌آموزان يكي ديگر از برنامه‌هاي اين ستاد است كه دانش‌آموزان به مدت يك هفته به مناطق محروم رفته و با جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي خدماتي را براي مناطق محروم انجام مي‌دهند ضمن آنكه دانش‌آموزان با مشكلات گروه همسن و سال خود در اين مناطق آشنا مي‌شوند.

كفاش ادامه داد: طرح ديگر ستاد اجرايي بسيج دانش‌آموزي، برگزاري طرح ياوران ولايت است كه 20 هزار دانش‌آموز بسيجي در اين طرح شركت كرده و به منظور آموزش اقتصاد مقاومتي يك روز را براي درو گندم در قالب اردو براي دانش‌آموزان اختصاص مي‌دهند. معاون وزير آموزش و پرورش در امور پرورشي با اشاره به برگزاري اردوي زيارت اولي‌ها گفت: اين برنامه با مشاركت آموزش و پرورش و آستان قدس رضوي امسال براي دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم اجرا مي‌شود.

كفاش عنوان كرد: طرح ديگر براي تابستان امسال دانش‌آموزان، طرح مزرعه تابستان من است كه سال گذشته به صورت آزمايشي در 10 استان و 2‌هزار و 250 مزرعه براي 5 هزار و 600 دانش‌آموز اجرا شد كه امسال درصدد هستيم استان‌هايي كه امكان اختصاص زمين دارند، اين طرح را براي كشت و كار به دانش‌آموزان اختصاص دهند و درآمد حاصل از فروش محصولات دانش‌آموزان به خودشان تعلق بگيرد.

اردوي ويژه براي مرزنشينان و عشاير

كفاش با بيان اينكه اردوي ويژه‌اي نيز براي دانش‌آموزان عشاير و مناطق مرزي و محروم برگزار مي‌كنيم، گفت: امسال براي ماه رمضان كه در ايام تابستان است برنامه‌هاي ويژه‌اي داريم كه از جمله آن حضور گسترده در نمايشگاه قرآن است. ضمن آنكه در ايام تابستان تمامي مراكز مشاوره به صورت رايگان به دانش‌آموزان خدمات مشاوره از جمله هدايت تحصيلي و انتخاب رشته ارائه مي‌دهند.

وي درباره تعداد دانش‌آموزاني كه از برنامه‌هاي آموزش و پرورش استفاده مي‌كنند، گفت: تعداد اين دانش‌آموزان را به صورت دقيق نمي‌توان اعلام كرد چراكه عده‌اي دانش‌آموز براي اين برنامه‌ها ثبت‌نام مي‌كنند اما خانواده‌ها آنها را به سفر مي‌برند يا آنكه دانش‌آموزان از مراكز ديگر براي پر كردن اوقات فراغت استفاده مي‌كنند. چنين امكاني وجود ندارد كه درصدي از استفاده‌كنندگان برنامه‌هاي اوقات فراغت را اعلام كنيم. كفاش همچنين درباره هزينه‌هاي پايگاه‌هاي تابستاني گفت: سعي شده با حداقل مشاركت مردم هزينه‌هاي اندكي گرفته شود كه اين هزينه‌ها براي مواد مصرفي دانش‌آموزان در اردوگاه‌ها است البته از بخش اعظمي از دانش‌آموزان محروم و عشايري هيچ هزينه‌اي گرفته نمي‌شود و خدمات براي آنها رايگان است.

معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش درباره يك مهارتي كه دانش‌آموزان در تابستان قرار است فرا بگيرند، گفت: هنرستان‌هاي كار و دانش و فني و حرفه‌اي مي‌توانند هم از دانش‌آموزان خود هم از دانش‌آموزان ساير مناطق براي آموزش يك مهارت دانش‌آموز بگيرند اما دانش‌آموزان بايد طي هفت هفته مهارت لازم را فرا گيرند.

وي درباره ميزان اعتبار اختصاص داده شده براي برنامه‌هاي اوقات فراغت امسال گفت: پنج ميليارد تومان براي برنامه‌هاي اوقات فراغت استان‌ها اختصاص داده شده است البته با توجه به هزينه‌هاي نجومي برنامه‌ها در استان بخشي از هزينه‌ها در قالب اعتبارات استاني اختصاص مي‌يابد. در صورتي كه رقم اعلامي كفاش را ميان 12‌ميليون و 500‌هزار دانش‌آموز در سراسر كشور تقسيم كنيم به هر نفر 400 تومان مي‌رسد و اين واقعاً به تعبير وي از نخود آموزش و پرورش براي آش اوقات فراغت بسيار نزديك است. بر اساس اين گزارش، ثبت نام در پايگاه‌هاي تابستانه آموزش و پرورش در هفته نخست تيرماه صورت مي‌گيرد و فعاليت اين پايگاه‌ها از هفته دوم تير آغاز مي‌شود.

دانش‌آموزان «كارت نشاط» مي‌گيرند


علاوه بر اين، داود روستايي، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزي در جاي ديگري درخصوص «برنامه‌هاي تابستان سازمان دانش‌آموزي» اظهار داشت: در تابستان امسال كارت نشاط به دانش‌‌آموزان ارائه مي‌شود. بر اين اساس، سازمان‌هاي دانش‌آموزي سراسر كشور با مراكز هنري، تفريحي و ورزشي استان خود وارد مذاكره مي‌شوند و در اين تفاهمنامه قيد مي‌شود دانش‌آموزاني كه كارت نشاط دارند، بتوانند با تخفيف 40 تا 60 درصدي از اين مراكز استفاده كنند و آدرس اين مراكز نيز در سايت سازمان دانش‌آموزي استان‌ها اعلام مي‌شود.

وي ادامه داد: طرح كارت نشاط، طرح اوقات فراغت به شكل خود‌مديريتي دانش‌‌آموزي است؛ يعني دانش‌آموزان، اوقات فراغت را خودشان مديريت مي‌كنند. روستايي افزود: اعتكاف دانش‌آموزي نيز از ديگر برنامه‌هايمان است كه در 23، 24 و 25 ماه مبارك رمضان در مساجد منتخب كل كشور برگزار شده و تعدادي از دانش‌آموزان در هر استان در مساجد مشخص شده، معتكف مي‌شوند.

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزي يادآور شد: برنامه ديگر تابستان امسال اردوهاي گردشگري است كه مدارسي در استان‌ها را تعيين كرده‌ايم و دانش‌آموزان با مراجعه به اين مراكز ثبت‌نام مي‌كنند و به نقاط گردشگري استان خودشان مي‌روند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی