بازدید 6242

هانس‌بلیکس:ایران مشکلی برای غنی‌سازی ندارد

به نظر من تفاسیر حقوقی در این مورد به جایی نمی رسد اما غنی سازی در سطوح پایین از نظر من مشکلی ندارد اما مذاکرات در این زمینه دشوار است.
کد خبر: ۴۰۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰ 15 May 2014
هانس بلیکس مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : ایران پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای (ان پی تی) را اجرا می کند و مشکلی برای غنی سازی ندارد و من از موضع ایران در این زمینه حمایت می کنم.

به گزارش ایرنا ؛ هانس بلیکس چهارشنبه شب در گفت و گوی ویژه با شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی گفت: بحث مربوط به حق غنی سازی در ماده 4 ان پی تی یک مناقشه حقوقی است که باید حل شود.

وی افزود: بسیاری از کشورهای عضو ان پی تی مانند ژاپن و برزیل غنی سازی می کنند و کره جنوبی نیز 20 نیروگاه دارد.

بلیکس ادامه داد: به نظر من تفاسیر حقوقی در این مورد به جایی نمی رسد اما غنی سازی در سطوح پایین از نظر من مشکلی ندارد اما مذاکرات در این زمینه دشوار است.

وی در خصوص تحقیق و توسعه هسته ای نیز گفت: مشکل است ببینیم که کشورها قصد چه پژوهش هایی را دارند. اگر هدف پژوهش سلاح هسته ای نباشد مشکلی نباید داشته باشد مثلا پژوهش برای ساخت نسل چهارم نیروگاهها خوب است .

بلیکس درباره برخورد دوگانه امریکا با تاسیسات هسته ای تل اویو گفت: امریکا هر چند از اسراییل عصبانی است ولی یا نمی خواهد و یا نمی تواند در برابر انها کاری را انجام دهد.

امریکا با توجیه فعالیت هسته ای اسراییل سعی دارد نشان دهد که اسراییل برای دفاع ناچار است سلاح هسته ای داشته باشد.

دبیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : دنیا از سلاح های هسته ای اسراییل خرسند نیست و همه تلاش دارند که انها را تشویق کنند تا از این کلاهک های اتمی خود را خلاص کنند.

بلیکس گفت :ایران و مصر پیشنهاد دادند که منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای شود، ولی تاکنون اسراییل مانع از این کار شده است.

استاکس نت

وزیر خارجه سابق سوئد درباره بدافزار استاکس نت علیه برنامه هسته ای ایران گفت: استفاده از این بدافزار رایانه ای که سانتریفوژها را مختل می کند یک راه جدیدی است که در آمریکا و جاهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته و این جنگ سایبری است .

وی افزود: این یک تهدید برای کل جهان است. باید بین دولت ها در کنفرانس های مختلف با این موضوع مقابله کرد و دولت ها باید همکاری کنند.

بلیکس درباره بحث مطالعات ادعایی نظامی هسته ای در ایران و امکان ادامه ادعاهای بی اساس علیه ایران گفت: ممکن سوالات دیگری مطرح شود اما آژانس باید مطمئن شود که اطلاعات دقیق است و باید به کشورهای دیگر بگوید که نگرانی ها را روی میز بگذارند تا ایران بتواند جواب بدهد .

وی تاکید کرد: اتهامات زیاد است و شک و شبهه ها در رسانه ها زیاد است اما همه موارد مهم نیستند که بخواهیم به آنها دقت کنیم.

بلیکس در پایان این گفتگو درباره راههای پایان دادن به آپارتاید هسته ای گفت: مسائل فوری حل نمی شوند؛ در سالهای اخیر جو مسموم بوده اما جو عوض شده و ما در مسیر درستی قرار گرفته ایم.

سکوت جامعه بین الملل


وی در مورد عدم محکومیت ترور دانشمندان ایرانی توسط مجامع بین المللی گفت : هر کس که این کار را کرده از نظر ما محکوم است و مجامع جهانی باید این جنایت را محکوم کند.

بلیکس ادامه داد : همه باید چنین حرکت هایی را محکوم کنند.

فریب و اشتباه امریکا

وی در بخش دیگر سخنانش درباره حمله کاخ سفید به عراق گفت: امریکا در جریان حمله به عراق فریب اطلاعات نادرست را خورد.

وی در توضیح فریب خوردن امریکاهایی درمورد وجود سلاح هسته ای در عراق گفت : عده ای از عراق فرار کرده و به آنها اطلاعاتی نادرست دادند علاوه بر ان شنودهای ماهوارهای نیز انها را گمراه کرد .

وی گفت : البته دولت ها به صرف دریافت اطلاعات نباید وارد جنگ و باعث ویرانی کشورها شوند مانند امریکا که به عراق حمله کرد وجنگ وحشتناک وفاجعه امیز را دامن زد که تاکنون نا امنی در عراق پایان نیافته و این کار امریکا اشتباه بود.

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: امریکایی ها قصد داشتند که از اسراییل حمایت کنند در حالی که با این کار هیچ حمایتی از اسراییل نشد.

بلیکس گفت : انها برای توجیه این اشتباه گفتند که می خواهند یک الگوی دمکراسی را در خاورمیانه تاسیس کنند که متاسفانه تاکنون جز ناامنی چیزی حاصل نشده است.

وی گفت : این نوع دمکراسی را می توان دمکراسی اجباری نامید که تاکنون در جهان جواب نداده است همانطور که در لیبی نیز خواستند این کار را بکنند ولی کار نشد.

وی گفت : انها حتی در سوریه نیز قصد داشتند جنگ راه بیاندازند ولی کسی از انها حمایت نکرد واخر ناچار شدند در موضوع انهدام مواد شیمیایی با سوریه تفاهم کنند.

مدیر کل اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که این حملات منطبق با منشور سازمان ملل نیست چون منشور سازمان ملل تاکید دارد که فقط درصورتی که ناچار به دفاع از خود باشید می توانید با دشمن درگیر شوید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی