بازدید 4508

کم‌توجهی دوباره مترو به میراث‌فرهنگی

خط شش متروی تهران از زیر چهار بنای تاریخی دژ رشکان، چشمه علی، برج طغرل و ابن‌بابویه رد می‌شود و گفته می‌شود عبور قطارهای مترو به شاکله این بناهای تاریخی آسیب می‌رساند.
کد خبر: ۳۹۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳ 13 April 2014
خط شش متروی تهران از زیر چهار بنای تاریخی دژ رشکان، چشمه علی، برج طغرل و ابن‌بابویه رد می‌شود و گفته می‌شود عبور قطارهای مترو به شاکله این بناهای تاریخی آسیب می‌رساند. به گفته فرماندار بخش مرکزی شهرری، زیرساخت و ریشه این بناهای تاریخی داخل زمین است درحالی که ما فقط ظاهر بنا را می‌بینیم.

به نوشته آرمان، حسن خدادادی از موافقت میراث‌فرهنگی تهران با عبور این مترو خبر داده و گفته بود: متاسفانه مسئولان میراث‌فرهنگی تهران با این موضوع موافقت کرده‌اند. با این حال ما درخواست داده‌ایم که مسیر مترو تغییر کند با اینکه می‌دانیم این کار هزینه‌بر است ولی نمی‌خواهیم این آثار تاریخی به سرنوشت تئاتر شهر دچار شوند.

برخی اعضای شورای شهر تهران توضیحاتی در این رابطه ارائه دادند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه عبور خط شش مترو مجوز سازمان میراث‌فرهنگی را داشته است، گفت: در صورت آسیب‌زننده بودن عبور این خط از زیربنای تاریخی، سازمان میراث‌فرهنگی باید پاسخگو باشد که چرا مجوز صادر کرده است و اگر هم آسیبی نزند، ایرادی ندارد چرا که، در خیلی از کشورهای دنیا خطوط مترو از زیر بناهای تاریخی رد شده است. مسجدجامعی ادامه داد: در خود تهران هم بنای ثبت شده داریم که خط مترو از زیر آن رد شده که در دوره قبل کمیسیون معماری و شهرسازی بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داد و عنوان شد که آسیبی به بنا نمی‌زند.

مسجدجامعی همچنین در پاسخ به اینکه اگر این اتفاق برای بافت تاریخی شهر ری آسیب‌زننده باشد چه تصمیمی اتخاذ می‌شود عنوان کرد: در صورت این اتفاق باید اطراف و پیرامون محل را بازسازی کرد که به بنا لطمه نزند هرچند که من در جریان این موضوع نیستم اما پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد. همچنین، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر با بیان اینکه طبق قوانین، مترو می‌تواند با یک ارتفاع بالاسری از زیر اماکن عبور کند اظهار کرد: قطعا این قضیه را پیگیری خواهیم کرد ولی این موضوع بعید به نظر می‌رسد چراکه، هم‌اکنون همه خطوط مترو از زیر خیابان‌ها رد می‌شود. احمد دنیامالی با اشاره به اینکه طبق قاعده نباید خطوط مترو از زیربناهای تاریخی که ثبت میراث دارند رد شود از پیگیری این مسئله توسط شورای شهر خبر داد.

مهدی چمران، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز معتقد است: نوع رد شدن‌ها فرق می‌کند اما، اگر استحکام لازم برای مقاوم‌سازی صورت گرفته تا تاثیری بر اطراف نداشته باشد، این مساله استاندارد را دارد و چندان مهم نیست چرا که، تنها باید حریم را رعایت کنند. در تازه‌ترین رخداد پیرامون این موضوع، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نامه‌نگاری با شهرداری تهران برای تغییر مسیر خط شش متروی تهران از آثار تاریخی شهر ری خبر داد.

تجربه اصفهان؛ نابودی آثار تاریخی


محمدحسین طالبیان گفت: از این موضوع مطلع شده‌ایم و درحال بررسی آن هستیم و حتما باید مسیر مترو تغییر یابد چراكه، عبور مترو از این مسیر خطرناك است. معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: امیدواریم این مسیر تغییر یابد تا شاهد آنچه در اصفهان رخ داد، نباشیم. همچنین شرکت متروی تهران در واکنش به ابراز نگرانی‌ها در این رابطه ضمن رد هر نوع نگرانی درمورد عبور خط مترو از زیر بناهای تاریخی شهرری ادعا کرده است که عبور خط 6 مترو اثری بر ساختمان‌های فوق نخواهد داشت و هیچ سازه‌ای از طرف مترو در زیربناهای مزبور ساخته نمی‌شود. ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه و اجرای پروژه‌های عمران شهری در اصفهان نمونه‌ای مهم از کم‌توجهی مسئولان شهری به آثار و بافت‌های تاریخی است. عبور متروی اصفهان از بافت‌های تاریخی چون آب بخشان، مورنان، کنار بقعه شیخ ابومسعود، باغ تختی و دروازه دولت حفاری‌های زیادی در پی داشت که این حفاری‌های غیرکارشناسانه بسیاری از قبرستان‌ها، لوازم تاریخی، اشیاء خانه‌ها و حتی سر در دروازه هزار جریب اصفهان را به‌طور کلی نابود کرد.

توقف طرح در صورت تخریب بناها


در این رابطه، مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: شهرداری تا به‌حال هیچ‌گونه طرحی از خط شش مترو در اختیار ما قرار نداده است. امید رحیم‌زاده با بیان اینکه منتظر ارسال طرح هستند، عنوان می‌کند: با بررسی کارشناسانه این طرح می‌توان فهمید که آیا آسیبی به آثار تاریخی وارد می‌شود یا خیر. او ادامه می‌دهد: درصورتی که اعلام‌نظر کارشناسانه مبنی بر این باشد که این طرح به این آثار آسیب می‌زند، جلوی آن را خواهیم گرفت و مسیر مترو باید تغییر کند. یک عضو شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: تا به حال این موضوع در صحن علنی شورا مطرح نشده‌است. محمدمهدی تندگویان با اشاره به اینکه به‌طور رسمی اطلاعاتی در این زمینه نداریم، می‌افزاید: درصورتی که این موضوع در شورا مطرح شود و گزارش‌های شهرداری قانع‌کننده باشد، طرح می‌تواند ادامه پیدا کند. او ادامه می‌دهد: اگر گزارشات حاکی از این باشد که این طرح به این بناها آسیب می‌زند، باید جلوی آن گرفته شود.

رعایت طرح‌های ایمنی در پروژه‌های عمرانی

همچنین رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: پروژه‌های مترو که پروژه‌های عمرانی هستند باید از طرح ایمن‌سازی برخوردار باشند. به گفته جلیل گلشن، بر اثر عبور مترو و فرسودگی و قدمت بناهای تاریخی، این آثار با لرزه‌ها آسیب می‌بینند. او با بیان اینکه به نظر می‌رسد طرح‌های ایمنی در پروژه‌های عمرانی رعایت نمی‌شود، ادامه می‌دهد: در ساختمان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی هنگامی که مترو از زیر زمین عبور می‌کند، کاملا متوجه این عبور می‌شویم. گلشن ادامه می‌دهد: باید جلوی این لرزش‌ها گرفته شود و امکانات ایمنی برای ساختمان‌ها در طول خطوط مترو و در مکان‌هایی که مترو از زیربناهای تاریخی عبور می‌کند، فراهم شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم