بازدید 4152

قالیباف: مي‌توانيم روزهاي سالم را دوبرابر کنیم

موضوع بحث، سود اقتصادي نيست بلكه جان انسان‌ها و سلامت آنهاست و اميدواريم بتوانيم در دوره سوم مديريت شهري شاهد آن باشيم كه بر چالش آلودگي هوا فائق آييم.
کد خبر: ۳۸۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۳ 26 February 2014
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در سيزدهين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل‌ونقل و ترافيك به صراحت اعلام كرد: «اجراي طرح زوج و فرد از در منزل يعني تشويق شهروندان به قانون‌شكني و بدين معناست كه اگر كسي بخواهد به قانون احترام بگذارد بايد زندگي خود را تعطيل كند.»

به نوشته تهران امروز، شهردار تهران در اين كنفرانس كه با حضور جمع زيادي از كارشناس و محققان داخلي و خارجي برگزار شد، با اشاره به ضرورت توسعه حمل‌و‌نقل عمومي به جاي طرح‌هاي كوتاه مدت مانند اجراي طرح زوج و فرد از در منازل در پايتخت يادآور شد: «بايد توسعه حمل‌ونقل عمومي تبديل به مطالبه عمومي از همه مسئولان در هر سطح شود و هر گونه تصميم سلبي و ايجابي باپيش شرط توسعه حمل‌و‌نقل عمومي دنبال شود.» شهردار پايتخت با انتقاد از اينكه چه روشي است كه ما يك مرتبه و درآخر شب بفهميم كه طرح ترافيك از در منزل است، گفت: «اين يعني تشويق شهروندان به قانون‌شكني و اگر كسي بخواهد به قانون احترام بگذارد بايد زندگي خود را تعطيل كند و از اوليه‌ترين حقوق زندگي به خاطر يك تصميم محروم شود يا به قانون‌شكني تشويق شود.» او تاكيد كرد: «فضاي زندگي و كار و دسترسي به آنها از دغدغه‌هاي مهم مردم است اما تصميم به زوج و فردكردن ازدر منزل منجر به حل مسئله نمي‌شود و بايد توسعه حمل‌‌و‌نقل عمومي و رعايت فرهنگ ترافيك بانظارت دقيق نخبگان و مديران دنبال شود.»

بايد علم ‌و ‌زندگي در خدمت شهروندان باشد


قاليباف در سيزدهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي حمل‌ونقل و ترافيك كه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد تهران برگزار شد يادآور شد: «مطمئن هستم درجمع ما چه مسئولان و چه پژوهشگران جمع نشده‌ايم كه صرفا دو نگاه را مطرح كنيم بلكه دغدغه مشترك، نگراني‌ها وعلاقه‌مندي ما به كسب دانش براي بهبود زندگي انسان هاست كه اگر اين كنفرانس منجر به اين نتيجه نشود توفيقي درتلاش خودپيدا نكرده‌ايم.» شهردار تهران با تاكيد بر اينكه اگر ميان علم و زندگي روزمره مردم يكي به فراموشي سپرده شود، به جاي اينكه علم درخدمت مردم باشد، مردم درخدمت علم قرار مي‌گيرند و اين نگاه ما نيست؛ بيان كرد: «اينكه بتوانيم در اين نشست‌ها اثرگذار باشيم مهم است. به همين دليل ارتقاي بهبود كيفيت زندگي در شهرها و كلانشهرها مهم‌ترين اهداف برگزاري اين كنفرانس‌هاي علمي است و در اين ميان حمل‌ونقل عمومي مهم‌ترين مسئله‌اي است كه شهرها و كلانشهرها را تحت‌تاثير خودقرار داده است.» شهردار پايتخت ادامه داد: «امروز حمل‌ونقل و اقتصاد، مسائل اجتماعي و محيط‌زيست را در سيطره خود دركلانشهرها درآورده و بر آنها اثر گذاشته به‌طوري كه كمتر انديشمندي درحوزه محيط‌زيست و جامعه شناسي است كه باور نداشته باشد حمل‌و‌نقل عمومي در شهرها به اثرگذار‌ترين پارامترها به ويژه درحوزه اجتماعي بدل شده است.»

آلودگي هوا و صدا؛ مهم‌ترين چالش پايتخت


شهردار تهران در ادامه صحبت‌هاي خود موضوع سلامت را مهم‌ترين چالش در شهرهاي بزرگ و تهران عنوان كردو گفت: «مهم‌ترين چالش شهر ما آلودگي هوا و آلودگي صوتي است و طبيعي است براي رهايي از اين چالش حتما بايد به‌گونه‌اي تصميم بگيريم كه ابعاد اجتماعي، اقتصادي و محيط‌زيستي حمل‌ونقل مورد توجه قرار گيرد.» او تاكيد كرد: «اگر همه اقدامات در شهر انجام شود اما دو شاخص مهم دسترسي و يكپارچگي را در حمل‌ونقل عمومي موردتوجه قرار ندهيم نمي‌توانيم بر مشكلات موجود فائق شويم. از اين رو از انديشمندان و دانش پژوهان اين عرصه تقاضا دارم كه به نيازمندي ما در فرهنگ‌سازي در اين عرصه توجه كنند.»شهردار پايتخت با ابراز تاسف از اينكه ما به ميزان امكانات و ظرفيت‌هايي كه در شهر تهران فراهم شده بهره‌برداري لازم را نمي‌بريم، بيان كرد: «شايد علت اين وضعيت عدم توجه به فرهنگ و شيوه بهره‌برداري بوده به‌طوري كه كاري كه ما را به سمت كاهش تنش‌ها و چالش‌ها ببرد كمتر مورد توجه قرار گرفته است.» قاليباف با بيان اينكه فرهنگسازي نيازمند اقدامات ايجابي و سلبي است، يادآور شد: «بدون شك بايد اقدامات ايجابي بر اقدامات سلبي تقدم داشته باشد اما در كنار اين اقدامات نيازمند آن هستيم كه براي عمومي‌كردن مسائل فرهنگي،نيازهاي مردم موردتوجه قرار گيرد و اطلاعات لازم بايد بيشتردردسترس مردم قرار گيرد.»او تاكيد كرد: «نبايد فرصت دهيم كه بحث تخصصي و عملياتي كه با زندگي و سلامت انسان‌ها ارتباط دارد با رفتار و فرهنگ سياسي مواجه شود. دربعضي از نوشته‌ها، گفت و شنود‌ها و حتي مقالات موضوعات به‌گونه‌اي براي مردم تبيين مي‌شود كه نه در تشخيص و نه در درمان درد صادقانه و درست نيست بلكه منفعتي براي جريان‌ها و گروه‌ها و افراد خاص دارد اما براي اجتماع و مردم منفعتي ندارد.»به اعتقاد قاليباف؛ اينجاست كه جاي پژوهشگران خالي است و بايد نسبت به گذشته حضور فعال‌تري در اين عرصه داشته باشند؛ حتما نخبگان با نظارت خود بر حوزه مديريت شهري بادقت به مسائل توجه كنند، منتقد باشند و در تصميم‌سازي‌ها راهنمايي كنند تا در تصميمات‌مان خطا نكنيم و امكانات مردم را بي‌خود هزينه نكنيم.»

توسعه مسيرهاي پياده‌روي در تهران


محمدباقر قاليباف با تاكيد بر اينكه خود را موظف به تبعيت از نگاه كارشناسي مي‌داند تا راه را به درستي انتخاب كند، تاكيد كرد: «امروز متاسفانه به اندازه امكانات نمي‌توانيم استفاده كنيم و اين موجب آن شده كه توسعه مقدور نباشد. به‌طوري كه در پياده‌سازي بعضي از آيتم‌ها مشكلات جدي داريم.» او گفت در حالي بحث انسان محور بودن فرد و توسعه پياده‌راه‌ها را در كنفرانس‌هاي قبلي مورد اشاره قرارداديم كه امروز مردم در استيلاي خودرو‌ها هستند و حرمت ماشين‌ها بيش از انسان‌هاست. شهردار تهران همچنين با اشاره به روزهايي كه مديريت شهري وارد توسعه پياده‌راه‌هاي بازار شد در اين باره توضيح داد: «روزهايي كه بازار را بستيم و پياده راه كرديم، فشاررواني و سياسي زيادي بر مديريت شهري وارد شد در حالي كه اين تصميم بامشورت گرفته شده بودو راهكار نهايي و تصميم درستي بود اما درعرصه اجتماعي، رسانه‌ها و مطبوعات جاي نخبگان خالي بود تا بر اين تصميم مديريت شهري پافشاري كنند.»شهردار تهران ادامه داد: «بعداز 5 ماه از اقدامات مديريت شهري، كسبه، مردم و شهروندان ساكن اين حس را پيدا كردند كه اقدامات صورت گرفته موثر بود اما در همين زمان فشار روحي و رواني زيادي بر ما وارد شد و اين درحالي بود كه منتقدان آنقدر گفتند كه به اين مسئله نگاه امنيتي شد و عده‌اي تاكيد داشتند كه بايد شهرداري نگاهش رادر حوزه توسعه پياده‌راه‌ها تغيير دهد اما نيروي انتظامي به كمك ما آمد و آنقدر ايستاديم كه اين اتفاق افتاد. امروز توسعه پياده‌راه‌ها فرهنگ عمومي شده و اين موضوع تبديل به مطالبه عمومي مردم از ما شده تا پياده‌راه‌هاي جديدي در سطح شهر ايجاد كنيم.» شهردار پايتخت با اشاره به اينكه انتقاداتي به تصميم مديريت شهري در حوزه حمل‌و‌نقل عمومي مطرح است، تاكيدكرد: «باجان و دل اين انتقادات را مي‌پذيريم و نمي‌گويم همه تصميمات درست است چرا كه طبيعتا هر روشي كه دنبال شود مورد انتقاد ديگران قرار مي‌گيرد اما اين انتقادات شيرين است چرا كه سبب مي‌شوند به نقطه تعادل و بهينه برسيم تا شهر را به خوبي اداره كنيم و ان‌شاءالله كه گوش شنوايي داشته باشيم.»

تعداد روزهاي پاك تهران به تعداد انگشتان دست نيست


شهردار تهران با اعلام اينكه امروز ظرفيت‌هاي بزرگي درحوزه حمل‌و‌نقل تهران مهيا شده است دراين باره يادآور شد: «اگر در گذشته كمتر از سه كيلومتر مترو درطول سال ساخته مي‌شد، در هشت سال گذشته سالانه 12 تا 14 كيلومتر مترو ساخته شد و امروز با اطمينان مي‌گويم توان مهندسي كشور اين امكان را فراهم كرده كه در شهر تهران حداقل سي كيلومتر مترو درطول سال ساخته شود و تمام طراحي، امكانات، ابزار مهندسي و نيروي انساني آن مهياست.» قاليباف با تاكيد بر اينكه تنها چالش توسعه خطوط مترو اعتبار موردنياز است، بيان كرد: «كدام كشور پيشرفته دنيا را سراغ داريد كه در آنها باوجود درآمد بالاي شهرداري از ماليات، دولت‌هاي مركزي به‌طور خاص در تكميل و ساخت شبكه‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي عهده‌دار مسئوليت نباشند و حتي براي مردم برخوردار نيز در حمل‌و‌نقل عمومي يارانه قائل مي‌شوند.» شهردار پايتخت تاكيد كرد: «امروز هم مردم به يارانه حمل‌و‌نقل نيازمند هستند.از طرف ديگر بايد به اختصاص سهم درآمدهاي ملي درحوزه حمل‌و نقل عمومي توجه شود.» به اعتقاد قاليباف؛ موضوع بحث، سود اقتصادي نيست بلكه جان انسان‌ها و سلامت آنهاست و اميدواريم بتوانيم در دوره سوم مديريت شهري شاهد آن باشيم كه بر چالش آلودگي هوا فائق آييم. او با ابراز تاسف از اينكه بر اساس آمارها بيش از 140 تا 150 روز در سال هواي سالم در شهر نداريم، افزود: «امروز تعداد روزهاي هواي پاك به تعداد انگشتان دست است اما اگر تلاش كنيم و دست به دست هم بدهيم تا در فرهنگ عمومي توسعه حمل‌ونقل عمومي به مطالبه همه مردم تبديل شود قول مي‌دهم بعداز يك دوره پنج ساله روزهاي سالم را به دوبرابر در سال افزايش دهيم و اين اتفاقي است كه با كمك نخبگان مي‌افتد.»

تهران به منشور پياده‌روي ملحق مي‌شود

سيدجعفر تشكري‌هاشمي درحاشيه سيزدهمين كنفرانس مهندسي حمل‌و‌نقل و ترافيك در جمع خبرنگاران گفت: «اين كنفرانس باشركت هزارو 218 مقاله ارسالي از سوي پژوهشگران داخلي و خارجي برگزار شد؛ به‌طوري كه از 12 كشور دنيا در اين كنفرانس شركت كرده‌اند.» معاون حمل‌و‌نقل و ترافيك شهردار تهران ادامه داد: «در راستاي اقداماتي كه طي سال‌هاي اخير به منظور توسعه پياده‌روي در شهر تهران انجام شده در حاشيه اين كنفرانس شهر تهران به عنوان پايتخت جمهوري اسلامي ايران به منشور پياده‌روي (WALLK21) ملحق مي‌شود و اميدواريم در موضوع پياده‌روي گام‌هاي موثرتري را در شهرداري تهران برداريم.» معاون شهردار تهران در ادامه به بحران آلودگي هوا ونقش حمل‌ونقل عمومي در كاهش اين آلودگي اشاره كرد و افزود: «خبري را به نقل از وزير نفت شنيده‌ام كه بر اين اساس تاكيد كردند كيفيت بنزين و گازوئيل مصرفي در ايران بايد بهبود پيدا كند چرا كه منشا برخي از آلودگي‌هاي كلانشهرها سوخت مصرفي است.» به گفته تشكري‌هاشمي، صنعت خودرو داخل نيز سال‌هاست ازبيماري بي‌كيفيتي رنج مي‌برد و بايد همپاي بهبود وضعيت سوخت، كيفيت خودروها نيز ارتقا پيدا كند. گرچه اين موضوع مسئوليت را از دوش مسئولان ديگر بر نمي‌دارد و بنا بر تاكيد شهردار تهران در چندين محور بايد اقدامات اساسي صورت گيرد.» او تاكيد كرد: «افزايش مشاركت شهروندان بر موضوع فرهنگ ترافيك و ارتقاي مدل‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي و كاهش رفت‌و‌آمد با خودروهاي شخصي از جمله اين اقدامات است. در عين حال بايد درچارچوب فرمايشات مقام معظم رهبري بتوانيم حمل‌و‌نقل را در مسير و چارچوب توسعه پايدار شهر و توسعه پايدار اقتصادي ارتقا دهيم.» تشكري‌هاشمي با اشاره به تاكيد شهردار تهران مبني بر اينكه بدون ايجاد زيرساخت‌هاي شهري در موضوع حمل‌و‌نقل و بهبود وضعيت زندگي شهروندان ومحيط‌زيست نمي‌توانيم به حمل‌ونقل پايدار دست يابيم، گفت: «بنابراين خيلي از كارها بايد براي بهبود ترافيك شهري شكل گيرد تا بتوانيم شهري مطلوب رابراي شهروندان فراهم كنيم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار