بازدید 5093
معاون وزیر صنعت و تجارت خبر داد:

احتمال افزایش قیمت نان از ابتدای سال آینده

ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره افزایش قیمت نان تا پایان امسال تصمیم‌گیری می‌کند که در صورت تصویب، قیمت نان از ابتدای فروردین‌ سال آینده (1393) اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۰۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵ 21 February 2014
ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره افزایش قیمت نان تا پایان امسال تصمیم‌گیری می‌کند که در صورت تصویب، قیمت نان از ابتدای فروردین‌ سال آینده (1393) اجرا خواهد شد.

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی احتمال افزایش قیمت نان در سال آینده اظهار کرد: هنوز ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم جدیدی در این زمینه نگرفته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت نان در سال آینده جزو وظایف ستاد هدفمندی یارانه‌ها است، شرکت بازرگانی دولتی نیز منتظر است تا ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصوبه‌ی خود را در این زمینه ابلاغ کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌که اگر قرار باشد قیمت نان افزایش یابد این موضوع از اول فروردین‌ماه اجرایی می‌شود، گفت: هرچند هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است ولی تا قبل از فروردین‌ماه در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درباره نرخ نان با بیان این‌که تا پایان امسال قیمت نان تغییر نمی کند بیان کرد: به طور کلی سیاست دولت عدم افزایش قیمت نان است.

قبادی افزود:‌ اعتبارات خوبی برای پرداخت یارانه نان و گندم در بودجه در نظر گرفته شده و این موضوع به تصمیم مجلس بستگی دارد که با برنامه ریزی‌های انجام شده شاهد تغییر قیمت نان باشیم یا خیر.

قبادی در ادامه درباره‌ی روند اجرای طرح انتزاع و احتمال واگذاری برخی وظایف شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ما هم‌چنان منتظر دریافت دستورالعمل اجرای طرح انتزاع هستیم.

او با تاکید بر این‌که در این باره هنوز رسما چیزی به ما اعلام نشده است تصریح کرد: ابتدا باید ضابطه اجرای این طرح در دولت مصوب شود که هنوز چیزی در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: کارهای مقدماتی این طرح در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و ما آمادگی تحویل وظایف و اجرای قانون را داریم. از زمانی که این طرح ابلاغ شود تا یک هفته می توانیم آن را اجرا کنیم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا خرید و واردات گندم نیز به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شود گفت: بحث خرید گندم موضوع جداگانه ای است که قرار شده سال آینده خرید گندم را یا وزارت جاد کشاورزی انجام دهد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت. در مورد خرید گندم در سال آینده توسط این دو وزارتخانه اختلافاتی وجود دارد و‌ قرار شد خود دولت در این مورد تصمیم‌گیری کند اما به اعتقاد ما هر وزارتخانه‌ای کار خرید گندم را انجام می دهد باید کار سیلو‌های آن را هم انجام دهد.

در حالی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از احتمال افزایش قیمت نان از ابتدای فروردین‌ماه خبر می‌دهد که پیش از این نظر مجلس حذف کامل یارانه نان در سال 1393 بوده است.

به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس با توجه به رانت ایجاد شده در خرید و فروش گندم و آرد احتمال آزاد‌سازی قیمت نان و توقف یارانه پرداختی به گندم و آرد از سال آینده وجود دارد که در صورت انجام این کار قیمت نان تا 300 تومان افزایش می‌یابد.

در حال حاضر هر کیلو آرد به قیمت 560 تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد در حالی که همین آرد در بازار آزاد به قیمت 1200 تومان به فروش می‌رسد و همین اختلاف قیمت موجب ایجاد رانت شده است.

مجلس براین باور است که باید یارانه پرداختی به بخش گندم و آرد متوقف شده و تمامی یارانه این بخش به مصرف‌کننده پرداخت و قیمت نان به صورت آزاد تعیین شود.

برهمین اساس این احتمال وجود دارد که با حذف یارانه نان ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره‌ی افزایش قیمت نان در سال آینده تصمیم قطعی گرفته و افزایش قیمت از اول فروردین‌ماه اعمال شود.

دولت در لایحه بودجه سال آینده 8800 میلیارد تومان برای یارانه نان در نظر گرفته که اگر این رقم در بودجه تصویب شود، قیمت نان در سال آینده افزایش نمی‌یابد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان