بازدید 15931

آیا دولت می‌تواند مسیر فرار ۱۵۰ میلیارد دلار مغز در سال را وارونه کند؟

پنجاه تا صد‌و‌پنجاه میلیارد دلار، برآورد‌ی از هزینه اقتصادی است که ایران هر سال از فرار مغز‌ها متحمل شده است. پرسش مهم این است که آیا دولت روحانی توان متوقف کردن این ضرر بزرگ را خواهد داشت یا خیر؟ وارونه کردن مسیر فرار مغز‌ها از ایران، چه الزامات و چه پیامدهایی خواهد داشت؟
کد خبر: ۳۷۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵ 15 January 2014
آیا دولت روحانی می‌تواند مسیر فرار مغزها را وارونه کند؟

در روز هفدهم دی ماه، رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری ایران اظهار داشت: هر ساله نزدیک ۱۵۰ هزار ایرانی پراستعداد کشور را ترک می‌کنند که این برابر با ضرر سالانه ۱۵۰ میلیارد دلاری به اقتصاد ایران است؛ هرچند شاید عدد اعلام شده از سوی وزیر‌ دقیق نباشد (بانک جهانی هزینه فرار مغزهای ایران در سال ۲۰۱۰ را پنجاه میلیارد دلار برآورد کرده) ‌این یک حقیقت است که ایران یکی از بد‌ترین تجربه‌های فرار مغز‌ها را در دهه اخیر تجربه کرده است. صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که ایران بالا‌ترین آمار فرار مغز‌ها را دارد. برآورد می‌شود، ۲۵ درصد ایرانیان با تحصیلات عالیه اکنون در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، المانیتور با ذکر این مقدمه‌ ادامه داد، فرجی دانا در ادامه تلاش کرده مدلی از ‌امتیازات برای تشویق مغز‌ها به بازگشت به ایران ارائه کند. وی به چین به عنوان نمونه مناسبی در توفیق برای ترغیب جمعیت تحصیل کرده خود برای بازگشت نام برده است.

بنا بر این گزارش، فرار مغز‌ها یکی از آسیب‌های اجتماعی‌ ـ اقتصادی ایران در دهه‌های اخیر بوده و به از دست رفتن سرمایه انسانی و محدودیت برای توسعه اقتصادی کشور منجر شده است. ایرانی‌ها در امواج گوناگونی در دهه‌های اخیر از کشور خارج شده‌اند. در دوره پیش از انقلاب، ایرانی‌های زیادی برای دست یافتن به فرصت‌های تحصیلی به خارج از کشور رفتند. تعداد بیشتری از این افراد در سال‌های پس از انقلاب به کشور برنگشتند.

مسائل قضایی و حقوقی پس از انقلاب، افراد زیادی را به مهاجرت واداشت. سپس جنگ ایران و عراق پیش آمد و پس از آن سختی‌های اقتصادی دوران پس از جنگ و به ویژه محدودیت فرصت‌های شغلی باعث مهاجرت ایرانیان شد.

دولت خاتمی در وارونه کردن این روند تا حدی موفق بود و ایرانیانی همراه با موج سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور به ایران بازگشتند. عادی شدن زندگی این ایرانیان، به ترغیب دیگران به بازگشت به ایران کمک کرد.

البته این روند با حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خبرهای مربوط به احتمال حمله به ایران وارونه شد. انتخاب احمدی‌نژاد و تنش‌های سیاسی بعد از آن، ایرانیان زیادی را این بار به آمریکای شمالی، اروپا و دوبی فرستاد.

در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، دولت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را تشکیل داد که زیر مجموعه دفتر رئیس جمهور بود و وظیفه آن حل مشکلات حقوقی و سیاسی ایرانیان خارج از کشور و هموار کردن مسیر بازگشت آن‌ها بود. به رغم توفیقات اولیه دولت احمدی‌نژاد، حوادث سال ۲۰۰۹ پایانی بر امید دولت برای بازگرداندن سطح قابل توجهی از ایرانیان به کشور بود. تنش‌های پس از انتخابات تعداد بیشتری از ایرانیان را به خروج از کشور ترغیب کرد.

در چند سال اخیر، شرکت‌های ایرانی علاوه بر تورم بالا، کاهش ارزش پول و تغییر در وضعیت یارانه‌ها از مشکل از دست دادن نیروی انسانی متخصص نیز رنج برده‌اند. هر چند بررسی‌ها، این مشکل را برای شرکت‌ها بحرانی نشان نمی‌دهد، مشکل برای کلیت اقتصاد ایران، بحرانی بوده است. هرچند شرکت‌ها به دلیل وجود انبوه نیروهای بیکار در بازار کار ایران، مشکل چندانی در استخدام نیروی ماهر ندارند،‌ فرار مغز‌ها برای ایران به بهای از دست دادن توان بالقوه کارآفرینی و خلاقیت بوده ‌که برای خروج اقتصاد کشور از وضعیت فعلی، نیازی حتمی است.

تردیدی نیست که انتخاب روحانی حالتی از خوش‌بینی را نزد ایرانیان خارج از کشور پدید آورده، ‌ولی هنوز زود است که ایجاد این حالت خوش‌بینی را با وارونه شدن جریان مهاجرت از ایران برابر دانست. البته نخستین علائم امیدوارکننده هستند. هرچند فضای سیاسی امیدوارکننده است، ‌مسائل عملی و از جمله زیرساخت‌های فنآوری (از جمله اینترنت)، بیمه سلامتی، آلودگی هوا، مشکلات ترافیکی و ناامنی سیستم حمل و نقل، ایرانی‌ها را از فکر بازگشت به کشور خود دور می‌کند.

تجربه‌های قبلی نشان داده ‌که رابطه مستقیمی بین وضعیت بازار کار در کشورهای غربی و الگوی مهاجرت به ایران وجود دارد. ادامه بحران اقتصادی در غرب، ممکن است ایرانیان بیشتری را وادار به بازگشت کند. این جریان البته به میزان موفقیت اقتصاد ایران در ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و درآمد آن نیز وابسته است. اگر مانند سال‌های پایانی قرن بیستم، اقتصاد ایران شاهد جریان تند سرمایه‌گذاری خارجی باشد، این شرط آخر بهتر محقق خواهد شد و شرکت‌های خارجی برای حفظ نیروی با استعداد خود حاضر به پرداخت دستمزدهای بالاتری خواهند بود.

موضوع شرایط اجتماعی و فرهنگی نیز عامل کارآمد دیگری است که اشاره وزیر علوم ایران به نمونه چین می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی برای تساهل در این حوزه باشد. به طور کلی، ایران نیازمند اصلاحاتی در حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است تا ایرانیان خارج از کشور را به خود جلب نماید. تجربه‌های پیشین نشان داده است که ایرانی‌های خارج از کشور برای اطمینان از چنین اصلاحاتی قدری تأمل خواهند کرد. ایرانی‌ها در گذشته، بالا و پایین شدن شرایط را تجربه کرده‌اند. نکته مهم اینکه ورود ایرانی‌های خارج از کشور نیز تاثیر متقابل مثبتی خواهد داشت.

دولت روحانی می‌تواند امیدوار باشد که مانند دوره اول خاتمی، شاهد بازگشت ایرانیان باشد. بازگشت این ایرانی‌ها نه تنها به خاطر مغزهای آن‌ها، بلکه به دلیل سرمایه آن‌ها و نیز توانایی آن‌ها در مرتبط کردن ایران با اقتصاد و فنآوری جهانی برای دولت روحانی اهمیت خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۷۲
انتشار یافته: ۷۴
آمریکا چطور آمریکا شد؟ چین چطور چین شد؟ روسیه چطور؟؟ تمام ثروتشان را به دانشمند دادند و گفتند فقط بساز. و این شد که شماره 1 تکنولوژی شدند اما ما چکار کردیم؟؟؟ ما حتی یک واحد آپارتمان کوچک و یک پراید هم به بنده خدا ندادیم!!!! بودجه پژوهش هم ندادیم یا به آنکه باید برسد نرسید!!! این شد که ما این شدیم !!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
پراید و آپارتمان پیشکش، فقط لطف کنن دست از سرشون بردارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
اینجا هیچ چیز جز پول و سرمایه دار ارزش و منزلت نداره.بقیه هیچ ارزشی ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
این نتیجه عملکرد اشتباه مسئولین در همه دوره هاست.مسئولینی که به نفر اول مسابقات جانی رباتیک یه فلش 2گیگ هدیه می دهند و یه ورزشکار بخاطر یک بردن در یک بازی 25ملیون می دهند.درامد های میلیاردی هم نصیب فوتبالیست ها میشه.باید فرار تحصیل کرده ها بیشتر هم باشه.چرا باید جاییبودکه برات ارزش قائل نمی شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
چرا فكر مي كنيد فقط مسائل اقتصادي باعث مهاجرت مي شه ؟
يك نخبه قيل از هر چيز داراي ذهن و انديشه فعال است . ايا نخبگان در ايران مي توانند با آزادي كامل ابراز عقيده و نظر كنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
دانشمندی که خودی نباشد، فرارش بهتر از قرارشه!!!!!!!!!!
به نظر میاد که نشه همچین کاری کرد یا شاید هم بتواند ولی بصورت مقطعی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
سنگ همیشه میگرده و جائی می ایسته که ثبات داشته باشه. مغزی که از سرنوشت فرداش خبر نداره میره همانجائی که برای نسل بعدیش هم برنامه داره.
وقتی با پول این کشور که باید صرف پیشرفت شود اقدام به تولید نیروی انسانی متخصص مازاد نیاز می کنید، چه انتظاری دارید؟ اگر کسی با پول خود تحصیل کرد و مازاد بود با خودش اما در بخش دولتی گویا مسابقه ای با بخش خصوصی دارند که تولید خود را افزایش دهند و هرم تحصیلی را بر عکس سایر کشورها و نیاز کشور نمایند.
مثلاً این همه دانش آموخته داریم بعد آموزش و پروش و سایر سازمانها اقدام به تربیت نیروی انسانی می کنند. این سازمانها باید مراکزی برای دوره ضمن خدمت داشته باشند تا نیروی مورد نیاز خود را از بازار کار انتخاب و آنگونه که می خواهند در دوره های کوتاه مدت آموزش دهند.
فعلا که شرایط جوریه که مغزهای یک گرمی هم فرار میکنند... چه برسه به مغزها!
بنده 35 تا مقاله ISI دارم بورس اعزام به خارج بودم که تبدیل به داخل کردم اما بعضی دانشگاها ظرفیت نداشتن اونایی هم که ظرفیت داشتن انقد کار اداریشون طول کشید که این فرصت از دستم رفت. اینا نمیخواد رفته هارو برگردونن فعلا اونایی که هستن رو نگه دارن. حالا مکاتبه کردم ببینم میشه رفت!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
35 تا مقاله؟؟؟؟!!! در چه مقطعی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
استاد ما هیئت علمی دانشگامون بدون مقاله دکتری شو تموم کرده کلی هم از دنیا شاکیه که چه حقوقی میدن. اونوقت شما با 35 مقاله هنوز دنبال جایید! متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
والله ما هر کیو دیدیم بورس خارجو به داخل تبدیل کرده کسی بوده که با کنکور نمیتونسته قبول شه-به مطلب چند روز پیش تابناک رجوع کن-و با داشتن شرایط خاص نظر وزارت علوم وقت رو جلب کرده و از این میانبر برای قبولی در داخل استفاده کرده،این یه مورد دیگه نباید بهش نازید،ما که میدونیم چه خبر بوده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
هر کسی که نمیتونه بورس خارج بگیره شرایط داره اگه میتونی تو هم برو بگیر. در ثانی پارتی داشتم الان بورس بودم نه اینکه از دست بدم. تبدیل به داخل کردم چون گفتن عرض مملکت نره خارج. امتحان هم میتونم قبول شم چون توانشو دارم اما بعد اتمام دکتری چه وضعی در انتظارته؟؟ انقد دکتری که دنبال کار میگردن. من با این سوابق تو کشور خارجی تو مصاحبم بهم میگفتم تو با این همه مقاله چرا تو کشورت نموندی نکنه مشکلی چیزی داری؟ تو بودی چه جوابی میدادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
35 تا مقاله مشکوکه
اورلپه مقالاتتون چقدره؟
استاندارد مقاله سالیانه 2 عدد هست. بیشتر از این کلا مشکوکه و یکی از موارد زیر رو شامل میشه:
مجلات پولی و بی کیفیت
هم پوشانی بالای 70 درصد بین مقالات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
در تایید این حرف دوستمون باید بگم که بنده 10مقاله ISI دارم و 3تا ثبت اختراع برای تاییدیه علمی گرفتن اینها بنده مجبور هستم ار اعضای هیت علمی دانشگاه استفاده کنم بدون اینکه از طرح اطلاعی داشته باشند فقط برای نفوذشان در بنیاد نخبگان. در مورد قبولی در دانشگاه های داخلم استادان دانشگاه انتظار دارند هر چی مقاله می نویسی اسمشون رو بیاری اگر نیاری قید قبول شدن باید بزنی پس تنها یک را می مانذ اونم رفتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
همینه دیگه تو کشوری که استاندارد مقاله 2 تا باشه اونم نشه نوشت معلومه که به کسی که انقد مقاله داره شک میکنید. اینجور آدما که مقاله دارن و به حقشون نرسیدن زیاده مخصوصا تو وزارت علوم
نا شناس
| Korea (Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
من هم با بیست تا مقاله تو بهترین زورنال های دنیا دکتری را دفاع کردم یه سال دنبال کار دویدم نشد حالا دانشگاه تگزاس پست دکتری گرفتم ولی بازم که دلم میخاد برگردم کار نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
يا شما اطلاع نداري مقاله ISI چي هست يا داري ......
ما سه سال تحقيق كرديم دو تا مقاله نوشتيم. اونوقت شما 35 مقاله؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
من کسی رو می شناسم همکار برادرم 137 مقاله داره ..چه ربطی داره ..یکی مطالعه میکنه تلاش میکنه ...کی گفته سال 2 مقاله ؟
رفتن به خارج از کشور فقط شده چشم و هم چشمی

برای پز دادن به بقیه که ما تحصیل کرده خارج از کشور هستیم

تحصیل در خارج از کشور هم معایب و سختی های زیادی داره
کافی فقط توی اینترنت جستوجو کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
افراد فقط به حاطر چشم و هم چشمی دست به خطر نمیزنند و مشکلات کوچ از وطن را تحمل نمی کنند!دلایل دیگری هم دارد .بیشتر بیندیش!
چرا باور نمیکنید به خاطر سرباز خیلی ها دوم دبیرستان که میشه میروند ؟
من تو آلمان دانشجو هستم ، با هفته ای یک روز کار دارم هم درس میخونم و هم زندگی میکنم ، اگه برگردم ایران ، واقعا کاری پیدا میشه؟ اگه هم پیدا بشه با هفته ای هفت روز کار فقط بتونم اجاره خونه بدم و یه چیزی بخورم ، هزینه های درمان و.....خلاصه قید ازدواج زندگی و...رو باید تو ایران زد. ایران رو دوست دارم ولی باور کنید ایران ما دانشجویان ایرانی خارج از کشور رو دوست نداره ، این دیدگاه باید تغییر کنه ، مشوق بدن ماهم استقبال میکنیم. به خدا حاضریم از این رفاه بزنیم ولی حداقل یه چیز کمتر از این رفاه رو باید بدن به ما یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
داداش این جا از این خبرها نیست صمیمانه پیشنهاد میدم همونجا بمونی و راحت باشی
كو مغز. اينها افه در ميارن . اگر مغز داشتند فرار نميكردن در كشور خود ميماندند و خدمت ميكردند . اينهايي كه رفتند در خارج مشكلات بيشتر دارند . گول تبليغات دروغين و رزق وبزق غرب را خوردند. مشكلات همه جا هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
بله
نظر شما هم محترمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
بله مشکلات همه جا هست ولی ند در بدیهیات زندگی!!
ولی نوع مشکلات خیلی فرق میکنه
حداقل اینجا ما توی بدیهیات زندگی موندیم ولی اونا نه
سلام. من در مقطع دكترى از كشور آلمان و موسسه ماكس پلانك فارغ التحصيل رشته فيزيك هستم. بنا بر اصرار خانواده مبنى بر خدمت به وطن به ايران بازگشتم و الان كارى را ميكنم كه يك فوق ليسانس هم ميتواند انجام دهد. با اين شرايط فكر بازگشت به شدت در ذهنم قوت گرفته چون احساس ميكنم تخصص من هيچ اهميتى ندارد و فقط روابط مهم هستند. براى من كه شيرازى هستم و ساير كسانى كه اهل شهرهاى ديگر، امكانات بسيار كمتر از تهرانى هاست. ستاد جذب هم كه ايرادات زيادى دارد و خودش مانع بزرگى براى جذب شدن شدا است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
با شما موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
کاملا درست می فرمایید. شما هم برگرد که برای پیشرفت شما ایران خیلی کوچیکه و قدرتون رو نمی دونن
بايد شرايط و بستر لازم براي زندگي توام با عزت رو براي نخبگان و پژوهشگران مهيا كنيم. در ميان راهكارهاي كوتاه مدت و بلند مدتي كه در اين ارتباط ميتوان برشمرد، توجه به موضوع كارآفريني و توسعه شركتهاي دانش بنيان موضوع مهمي است. ما نياز داريم به يك سري قهرمان در حوزه صنعت و فناوري (شبيه اون چيزي كه در كره جنوبي الان سامسونگ و ال جي و هيوندايي دارن عمل ميكنن)، كه اينها نيرو و توان جذب نخبگان و انديشمندان رو در لايه هاي مختلف تامين و تجهيز كنند.
ما اگر شرايط رو مهيا كنيم، نخبگان نحوه استفاده و فعاليت در يك فضاي مطمئن و مهيا را بلندند.
نكته ديگه اينكه آموزشي كه الان در دانشگاههاي ما ارايه ميشه، با نوع نيازي كه در كشور داريم تطابق نداره و اين تطابق و تجانس امري ضروري است. در واقع هر دو طرف بايد در رويكردهاشون تغيير جدي ايجاد كنن.
جلوگیری ازفرار مغزهایی که کشور امکان بهره بردن ازآنهارانداردچه فایده ای دارد.شاید آنها درگوشه ای ازجهان مشکلات مردم آنجاراحل کنند وخودشان هم زندگی بهتری داشته باشند.نباید بخیل بود.
پسر اول از کانادا بورس فوق لیسانسش گرفت بعد رفت به امریکا دکترا گرفت
تولید علم تو ایران میسر نیست ابزارش نیست چرا جایی دوری میروید من باز نشسته نفتم خیلی زود تر از دانمارک هند چین پالایشگاه ابادان داشتیم ولی تو صنعت نفت وابسته ی وابسته ایم یا کسانی که تو ازمایشگاه سرن کار می کنند ایا تو ایران می توانند ازمایش کنند
البته مي تواند اگر بخواهد. سالي 2 ميليارد دلار صرف اشتغال، هزينه تحقيقات، امكانات موردنياز و... نخبگاني كه داخل مانده اند و نرفته اند بشود آنوقت ببين ميشود يانه.
من دو سال توی ایران کار کردم از دانشگاه پلی تکنیک مهندسی گرفتم ،و اومدم خارج ،و با گرفتن فوق کار خوبی هم اینجا پیدا کردم ،تفاوت اینجا با اونجا خیلی زیاده، بخصوص که من دوره سال را توی مخابرت یک شهرستان دور افتاده کار کردم ، اونجا کارمن عوض کردن برد‌های بود که اصلا نمیدنستیم کارشون چیه! اما اینجا همون برد‌ها را طرحی‌ می‌کنیم میسازیم تست می‌کنیم و خدا تومن میفروشیم به بقیه دنیا! اینجا زیر ساخت‌ها فراهمه واسه کار پژوهشی .اما ایران این امکانات را نداره.

در ثانی آرامش و در آمد اینجا توی ایران نیست اونم با کار پژوهشی ،اما حتما سنّ که بره بالا ،ٔبر میگردم و تقریبا همه ایرانی‌‌ها در همین فکرند(حد عقل اونایی که من در ارتباطم) اما مشکل زمانی‌ به وجود میاد که بچه‌ها که اینجا بزرگ میشن دیگه حاضر نیستن بیان ایران! خلاصه معمای سختیه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
مجید جان حداقل نه حدعقل!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
شما خارج رفته محترم برو اول املاتو درست کن بعدشم معمای سختی نیست اونا هم با پشتکار و تلاش به این زمینه ها رسیدن بهتره یه کم سرگذشت کارآفرینان کشورای دیگه رو بخونی اونوقت میفهمی که متاسفانه تو ایران این پشتکار نیست نه در دولتها نه در مردم
من فارغ التحصیل از دانشگاه صنعتی اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد و در حال حاضر هم دانشجوی دکتری هستم. گویا وزارت علوم و دولت هیج برنامه ای برای جذب هیات علمی و به کار گیری افراد متخصص ندارند با اینکه چند تا مقاله در ژورنالهای معتبر دارم ولی در حال حاظر با سی سال سن شش ساعت در هفته به حق التدریس مشغولم!. کجای دنیا با این کیفیت دانشجوی دکتری میگیرن. فقط آرزومه که یکروز شرایطم مهیا بشه بتونم از ایران برم و به خیل عظیم دوستانم بپیوندم و لااقل بدونم در جایی زندگی میکنم که به اندازه کاغذ مقاله ها و مدرکم برام ارزش قایلند!
یه درستی معضل سربازی مهمترین دلیل بر نگشتن فارغ التحصیلان مقاطع بالا می باشد. زیرا آنها بعد از تحمل کلی مرارت درس خواندن انتظار دارند از پس خرج و مخارج خانواده خود بر بیانند. لذا حاضر هستند تمامی درد سر های دوری از وطن را به خاطر پیشنهاد کاری و حتی در آمد اندک تحمل نمایند. زیرا رفتن به سربازی حتی برای دوره ای کوتاه معادل است با نداشتن در آمد و سر بار خوانواده شدن. این موضوع بسیار شفاف و واضح است. پیشنهاد دکتر رضایی در انتخابات سال 88 تا حدی چاره ساز بود. اما بنده و دوستانم که در آستانه فارغ التحصیلی از دانشگاه های شناخته شده در وزارت علوم هستیم انتظار کسب معافیت در ازای کسب کرسی هیات علمی یا کار در R&D شرکت های دولتی به همراه دریافت حقوق ماهیانه معادل با مخارج ماهیانه حداقل 2 برابر حد فقر را داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
دیگه چی میخوای؟ خدمت سربازی با حقوق دوبرابر خط فقر؟
دولت روحانی ابتدا باید روند مهاجرت تحصیلکردگان را کند نموده و سپس به فکر بازگرداندن مهاجرین باشد. برای کندی روند مهاجرت، باید فشارهای مختلف (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و...) را از دوش آنها برداشت و این یک برنامه بلند مدت می خواهد که با شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی رسیدن به آن بسیار مشکل است. ایشان بهتر است برای شروع کار خود به خواسته ملت و شعارهای انتخاباتی خود برای زنده نگهداشتن روح امید در مردم اقدام کند. به عنوان مثال تغییر مدیران سابق در ادارات و دانشگاهها یک شروع خوب است، اما متاسفانه این روند خیلی کند شده و جو یاس و نامیدی در حال ایجاد است.
خدمت باید بشه اختیاری با حقوق عالی تا هر که خواست بره ومطمئن باشید تو این بی کاری خیلی ها میرن
یه موقعی فقط نخبه ها میرفتن. الان متوسط به بالا ها میرن. کافیه یه سر به دانشگاه های دولتی خوب بزنید.
میخواهید دلیل فرار مغزها را بدونید به فیش حقوقی اساتید ودرآمد یک کسبه جزء مانند یک سوپری نگاه کنید. مثل اینکه دولت متوجه نیس که داره با قشر فرهیخته چه معامله ایی میکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
دلیل اصلی اش همینه که شما گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
دقیقا فیش حقوقی ما را زدن بعد از کسورات وام و مالیات و بیمه مقدار کمی میمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
تاکید روی انجام نظام هماهنگ حقوق یکی دیگر از عوامل فرار مغزها وبی انگیزه بودن حقوق بگیران در ایران است
من فارغ التحصیل دوره کارشناسی سال 86 از دانشگاه پلی تکنیک هستم ..از هم کلاسی های هم دوره من 80% الان خارج از کشور مشغول به تحصیل و کار هستند و شزایط بسیار خوبی از نظر امکانات تحصیلی و رفاهی دارند که اصلاً قابل مقایسه با من و بقیه دوستانم که داخل ایران موندیم نیست. متاسفانه سطح دوره دکتری و دانشجویانی که در دوره دکتری داخل هم درس میخونند بسیار افت کرده .. من خودم دانشجوی دکتری هستم به دلیل خارج شدن استعدادهای نخبه ما از کشور دوره دکتری تقریباً با دانشجویان متوسط جایگزین میشه و از طرفی کنکوری شدن ورودی دکترا و افزایش ظرفیت هایی که در دوره قبل اتفاق افتاده تیشه به ریشه تحصیلات اکادمیک در ایران زده
خیلی از کسانی که بعنوان تحصیل کرده به خارج از کشور میروند در واقع نخبه نیستند، اساسا معلوم نیست معیار نخبه بودن برای کسانی که به خارج از کشور می روند چیست؟ مثلا کسی که مدرک کاردانی یا کارشناسی از یک دانشگاه سطح پایین دارد و برای مقطع بالاتر به دانشگاه های سطح پایین یا کشورهای آسیایی مهاجرت میکند را می توان بعنوان فرار مغزها حساب کرد؟
بهرحال ظرفیت دانشگاه ها در مقاطع بالاتر نسبت به کسانی که خواهان ادامه تحصیل هستد کم است. و از طرفی اگر شرایط کشور برای نخبگان واقعی که همکنون در خارج از کشور بسر میبرند مناسب گردد، می تواند در راستای تعامل علمی با دنیای خارج و به روز کردن علوم مختلف در کشور مثبت باشد.
شما اول مسئله استفاده نکردن از مغز هایی را که مهاجرت نکرده اند را حل کنید - بعد به موضوع مغزهای فرار کرده رسیدگی کنید.
سزچشمه ها را باید اصلاح کنید. هیچ راه دیگری ندارد.
اونا که رفتن هیچ. یه کاری کنید بقیه نرن
نسل عوض شده ، خواسته ها نفاوت پیدا کرده ،
انسان ميخواهد در زندگي پيشرفت كند و افراد نخبه هم بيشتر از بقيه ميتوانند رشد كنند به شرطي كه شرايط برايشان مهيا باشد چه جايي بهتر از ايران براي يك نخبه ايراني وجود دارد ولي متاسفانه موانع زيادي در اينجا پيش پاي افراد نخبه قرار دارد. بيشتر كسانيكه نخبه درجه يك هستند بخاطر پيشرفت علم مهاجرت ميكنند نه به بخاطر ماديات اگر در در اينجا بمانند استعدادشان به دليل نبود امكانات و حمايت نشدن و قوانين دست وپا گير به هدر ميرود.دولت بايد شرايطي كه باعث فرار مغزها شده است را بررسي كند و محدوديتها را از بين ببرد و امكانات لازم را در داخل كشور برايشان بوجود بياورد .
با سلام. شما از نخبگان جوانی صحبت کردید که کشور را ترک کردند. بهتر است نسبت به نخبگانی که در داخل کشور هستند هم تفقدی فرمایید. برای مثال بنده را با رزومه خیلی عالی از جمله چنیدن کتاب و دهها مقاله آی اس آی و .... که جای گفتنشان اینجا نیست در همه دانشگاهها از دکتری رد کردند اساتیدی که نوعا خودشان رزومه بنده را نداشتند. یا برای مثال من به یکی از سازمان ها رفتم و رزومه ام را نشان دادم و درخواست نمودم که به صورت کاملا رایگان یک طرح پژوهشی که در راستای کار پایان نامه ای من بود برای آن سازمان انجام دهم و در عین ناباوری مسئول آن سازمان با کنایه به بنده گفتند که بله شما کار را به خاطر رضای خدا انجام می دهید و نه به خاطر رزومه خودتان.... این دو مورد مثال های خیلی کوچکی بودند از اینکه چگونه در کشورمان با تلاش گران عرصه علمی برخورد می شود آیا با تمام این احوال به نظرتان کشور برای علم این نخبگان ارزشی قائل است. من که با آن رزومه عالی مسئول اداره تمایل ندارد یک طرح کاملا علمی رایگان برایشان اجرا کنم مطمئن باشید من و امثال من هرچقدر هم کشورمان را دوست داشته باشیم اگر موقعتیتش پیش بیاید از این کشور می رویم. ولی ای کاش که کشورمان برای فعالان حوزه علمی اش بیشتر ارزش قائل باشد.
تا زمانی که ثبات رویه بوجود نیاد و جهت حرکت مثبت نباشه فکر نمی کنم کسی برگرده.
با یک حساب شر انگشتی می شه سهم هر مغز 1000 دلار.
باز گرداندن 1000 دلار به اقصاد کشور برای یک تحصیل کرده با استعداد ایرانی مثل اب خوردنه. به نظرتون یه تحصیل کرده که سالی 20000 دلار درآمد داشته باشه نمی تونه 1000 دلارشا برای خانوادش بفرسته؟
کافیه که فرهنگ سازی شه.
به جای اینکه به اونا به چشم فراری نگاه کنید به عنوان سرمایه ملی توجه شن و زمینه را برای بهره برداری هردو طرف آماده کنید. مثلا همین خط پروازی مستقیم بین ایران و آمریکا و ....
ممنون از تابناک که به این نکات توجه می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
یه بار دیگه 150 میلیارد دلار رو تقسیم بر 150 هزار نفر کن، میشه یک میلیون دلار، نه 1000 دلار. موندم چه جوری رفتی انگلیس؟ احتمالاً از فیلتر شکن استفاده می کنی
پیشنهاد می شود مهاجرت نخبگان تهیه شده توسط اینجانب را در سازمان سابق مدیریت و برنامه ریزی کشور ملاحظه بفرمایید.
نخبگان ماشین و پول نمی خواهند بیشتر یک امکانات اولیه آزمایشگاهی و کارگاهی و با دسترسی سهل می خواهند تا افکار و ایده های خود را بتوانند اجرایی کنند
حقوق آنچنانی نمی خواهند ولی شایسته سالاری را انتظار دارند
در گروه پسران مشکل خدمت سربازی بدلیل ایجاد فاصله بین علم و فعالیتهای یدی یکی از دلایل فرار است.
فضای کارآفرینی و اشتغال کشور براساس یکصد شاخص بین المللی برای حضور فعالانه فراهم نیست و هر روز بدتر از دیروز شده است بالاخص در دو دولت نهم و دهم که فاجعه شد!


پس باید برای خروج از این وضعیت و ایجاد امید برای برگشتن و ماندن کار بسیجی کرد البته با تدبیر
برای هر چیزی بایستی ابتدا زمینه آماده شود پس تا آماده شدن این پیش نیازها و عزم سرمایه گذاری در این راستا فاصله زیادی داریم که بایستی راحلهای تسریع در عمل موشکافانه بررسی و تحلیل گردد .
منی که پس از 22 سال درس خوندن دکترای مکانیک گرفتم و خیلی شانس اوردم که هیئت علمی شدم، حقوقم به 2 میلیون نمیرسه ...چه انتظاری از بقیه دارید؟ مسلما همه به دنبال شرایط بهتری هستند، در هر کجای دنیا که باشه...
وقتی که تو کشور بهشون نیازی نیست واسه چی بمونن ؟ اصولا تو ایران سیستم ایراد داره ، چه سیستم آموزشی ، اقتصادی ، سیاسی یا هر چی که به فکرتون برسه . باور کنین تعداد تحصیل کرده های دانشگاه های دولتی هم برای این کشور مازاد هست حالا چه برسه به آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور و ...
فرار مغز, فرار تخصص, حتی فرار یک صنعتگر حرفه ای و فرار هر نیرویی که بتونه چرخی از چرخهای کشور رو بچرخونه هم ضرر داره.من مغز نیستم متخصص نیستم کسی نیستم و ادعایی هم ندارم اما وقتی دیدم بعد از تحصیل و تجربه و تخصصی که داشتم کسایی پله های ترقی رو تند تند طی میکردن و از من جلو میزدن که پارتی و درای وابستگیهایی بودن و از ما بهترون بودن چی شد؟دیدم موندنم در جا زدن و کار کردن و به جایی نرسیدنه.احساس میکردم بهم توهین شده و .... این شد که مجبور شدم عزیزانم و جایی رو که بهش تعلق داشتم بزارم و بیام.حداقل اینجا اگه کسی قدر کارمو ندونست (که خیلی میدونن و احترام میزارن و مسیر پیشرفتت رو هموار میکنن) میگم خب کشور من نیست.اما اینجا چه عزت و احترامی به تخصص و تجربه و تحصیلات میزارن.این نوشته رو به عنوان یه درد دل منتشر کنید تا شاید برای امثال من فکری بشه.
به نظر من دلیل فرار مغز ها اینطور که همه نوشتند بحث اقتصادی و حقوق و امکانات نیست. نه اینکه اینها بی تاثیر باشداما دلیل اصلی نیست.

بسیار خارجی هایی که به ایران و کشورهای دیگر سفر کردند می‌گویند در کمتر کشوری مانند ایران اینقدر به حریم خصوصی شخص وارد می شوند و برای نحوه زندگی خصوصی تعیین تکلیف می کنند.

کشور ما با وجود تمام مشکلات به هر حال از لحاظ شاخص توسعه انسانی در جایگاه بالاتری از آن است که اینقدر فرار مغزها داشته باشد پس باید نتیجه گرفت بخش قابل توجهی از این مشکل مربوط است به اینکه در ایران هر فرد کمتر می تواند خودش باشد.
من فوق لیسانس برق کنترل هستم و 5 سال سابقه مرتبط کاری.در ایران آینده ای برای کار نمی بینم.با این وضع کار و درآمد دارم یواش یواش به فکر مهاجرت میفتم چون ایران هیچ آینده ای نداره
فردی هستم با یک مدرک تحصیلی خوب و سابقه پژوهشی مناسب و بدون رقیب در حوزه کاری خود. برای خدمت به کشور بازگشته ام و با وجود ده ها نامه در خصوص بکارگیری بنده و پس از گذشت یکسال بیکار بوده و در حال برنامه ریزی برای خروج از ایران. دولت محترم اگر میخواهد روند مهاجرت را برعکس کند باید قوانین را با این هدف بازنگری کند و تغییر نگرش بدهد.
من العان دارم توی به ظاهر بهترین دانشگاه ایران در مقطع دکتری درس می خونم. چند تا مقاله هم با IF بالا هم دارم. العن توی شرایطی هستم که که هیج برنامه نه می توانم برای زندگی خودم و یا برای کارم داشته باشم تنها جیزی که از ما می خوان فقط مقاله است. العان 6 ماهه نتطر یه متریال هستن. و فقط گوشه آزمایشگاه می شنیم و به فرصت هایی که برای تحصیل در دانشگاه خارج از کشور داشتم فکر می کنم و فقط افسوس می خورم.
من دارم تهران خدمت می کنم جای فوق العاده خوب و لیسانسم دارم . هم خدمتی من ارشد برق از شریف داره و تازه اومده خدمت . خیلی دلم براش می سوزه چون برای بیرون رفتن ساعت ۳ بعد از ظهر باید بره سرشو خم کنه با کلی تحقیر از یه آدمی که لیسانس هم به زور داره و هیچ جا بهش کار ندادن امضا بگیره .
کاری که می کنه دقیقآ هیچیه ! فقط الافی حق داشتن موبایل نداره با این که روزی ۱۰ بیکار میشینه اگه ۶.۳۰ دقیقه اش بشه ۴۵ دقیق کلی باید حرف بشنوه .
به نظرم خدمت برای یه تحصیل کرده سن بالا نباید به این شکل باشه .برای من خیلی عالی بود خدمت . سرکار میرم هرروز و کلی هم درآمد دارم تازه به فکر ازدواج هم افتادم .
علم و دانش توی ایران خیلی بی ارزش شده اینقدر فارغ التحصیل بیکار زیاد شده همه نسبت به درس خوندن بد بین شدند. ما تا بچه بودیم میگفتند درس بخونید درس چیز خوبیه حالا که در خوندیم و لیسانس گرفتیم میگن که درس کیلویی چنده؟
این رشته سر دراز دارد فعلا مسائل مهمتری مطرح است مثل اقتصاد

وضیت کشور خوب شه یواش یواش همه میاند
در کشورهای توسعه یافته همه امور اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی جامعه بر اساس اصول علمی هستش و در نهایت هم رفاه جسمی و روانی انسان هدف است. اینجا همه مردم آرامش دارند نه فقط به قول شما مغزها.
یکی از آشناها بعد از گرفتن مدرک دکتری در آلمان مردد بود که بماند یا برگردد ایران. بعد از مدتی بررسی تصمیم به ماندن گرفت. در یک شرکت تحقیقاتی مشغول کار شد. میگفت بین ارائه درخواست وام مسکن به بانک و دریافت وام و خرید آپارتمان کمتر از یک هفته معطل شدم. آیا اگر در ایران بودم چنین امکانی فراهم بود؟
منی که پس از 22 سال درس خوندن دکترای مکانیک گرفتم و خیلی شانس اوردم که هیئت علمی شدم، حقوقم به 2 میلیون نمیرسه ...چه انتظاری از بقیه دارید؟ مسلما همه به دنبال شرایط بهتری هستند، در هر کجای دنیا که باشه...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی