بازدید 41790

در همسایگی سی هزار شهید چه می‌گذرد؟

پنج‌شنبه‌ها که به بهشت زهرا می‌رویم، در هر گوشه کسی را می‌بینیم که شوق شهادت را با زبان خاصی واگویه می‌کند؛ شوقی که با رقص پرچم‌های سرخ و سفید و سبز روی مزار‌ها حال و هوای آنجا را بهشتی‌تر می‌کند. هرکس به زبانی با آنان سخن می‌گوید و از صاحبان این تربت‌ها صفا و پاکی را درخواست می‌کند.
کد خبر: ۳۴۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ 26 September 2020

قطعه شهدا، قطعه‌ای از بهشت است و آنان که در این قطعه از بهشت مشغول می‌شوند، خود را همسایه بهشتی‌ها کرده‌اند؛ بهشتی‌هایی که گاه به گاه مهمان دارند و این رسم همسایگی است که در مهمانداری همراه همسایه باشد.

به گزارش «تابناک»؛ گلزار شهدای بهشت زهرا، آرامگاه سی هزار شهید از رزمندگان بسیجی، سپاهی، ارتشی، جهاد سازندگی، آموزش و پرورش و… است؛ شهدایی از هر قشر با هر حرفه و عقیده که حفظ وطن نقطه اشتراک‌شان بود؛ از کارگر، دانش آموز، دانشجو گرفته تا معلم، مهندس و پزشک. از میان این سی هزار شهید، ۴۰۰۰ تن از آنان، از شهدای گمنام هستند.

پنج‌شنبه‌ها که به بهشت زهرا می‌رویم، در هر گوشه کسی را می‌بینیم که شوق شهادت را با زبان خاصی واگویه می‌کند؛ شوقی که با رقص پرچم‌های سرخ و سفید و سبز روی مزار‌ها حال و هوای آنجا را بهشتی‌تر می‌کند. هرکس به زبانی با آنان سخن می‌گوید و از صاحبان این تربت‌ها صفا و پاکی را درخواست می‌کند.

خوش‌نویسی در همسایگی شهدا

در گلزار شهدا، مادر شهیدی داریم که به «ننه سادات» معروف است. با وجود کهولت سن بیش از سی سال است که هر هفته از اذان صبح مزار همه شهدای قطعه ۲۶ را با عشق و محبت می‌شوید. یا مادر شهید دیگری هست که همیشه سر مزار فرزند شهیدش آش درست می‌کند و نذری می‌دهد.

مادر شهید رضا برزگر می‌گفت: «حدود سی سال پیش وقتی شهید را دفن کردیم، نذری می‌دادند و من آن روز حال و روز خوبی نداشتم و نگرفتم. شب رضا به خوابم آمد و گفت: مادر سفره پهن نمی‌کنی؟ ناهار نخوردم و گرسنه‌ام. پرسیدم چرا غذا نخوردید؟ جواب داد شما امروز ظهر غذای نذری نگرفتی و دیدم که ناهار نخوردید. من هم نتوانستم ناهار بخورم.»

در این سال‌ها وقتی که به زیارت شهدای قطعه ۲۹ می‌رویم با صحنه‌ای خاص مواجه می‌شویم که آن را برای شما خوانندگان عزیز به تصویر کشیده ایم. شاید همه ما خود را به گونه‌ای مدیون خون شهدا بدانیم، اما شیوه ادای این دین برای هر کدام از ما متفاوت است؛ دانشجو با درس خواندن و مسئولین با خدمتشان.

اما آنچه می‌بینید عاشقی است که برای همرزمان خود قلم بر صفحه دل می‌راند و هر آنچه نادیدنی است در آن می بیند.

 

تعداد بازدید : 5408

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۰
20
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
مسئولان و مقامات نباید پشت تصویر شهیدان جنگ ایران و عراق قرار گرفته و از نام و یاد آنان برای خودشان استفاده شخصی و گروهی کنند.
رفتار امروز بسیاری از مسئولان شباهتی با آنان ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
برخی از هنرمندان به شهرداری تهران به خاطر استفاده بنرها و پوسترهای ابزاری از آنان در رابطه با شهدای جبهه و جنگ معترض شده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
99% شرایط امروز مملکت با آرمانهایی که شهدا به خاطر آن جان خودشان را فدا کردند، منافات دارد.
عدالت آموزشی از آن جمله است. در حالیکه فرزندان افراد تهیدست به خاطر گرانی شهریه و وسایل آموزشی و فقر خانواده از تحصیل که باید برطبق قانون اساسی رایگان باشد که نیست، باز مانده اند، هستند مدارس خصوصی که در آنها غذاهای پرسی 400 - 500 هزار تومان برای فرزندان ثروتمندان به فروش می رسد. وزیر آموزش و پرورش مملکت هم در صدا و سیما با زبان بی زبانی می گوید هر کس هر چقدر پول بدهد، همانقدر هم آش می خورد!
من هروقت از جلوی مزار شهیدان رد میشوم فاتحه میفرستم ولی شرم میکنم ازا ینکه بینم عده ای از خون انها برای خود واقازاده هایشان پلکان ساخته اند
"مسئولین با خدمتشان" خدمتی که مسئولین به مردم و کشور کردند تا حالا در هیچ نقطه ای از دنیا مشابه اش را ندیدیم و نخواهیم دید همه انگشت به دهانیم از این همه خدمت
شهدا وهمه عزیزان جنگ تحمیلی . شرمنده شماییم
زنهای بد حجاب و بی حجاب دهن کجی به خون شهدا می کنند و کسی جلودار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
درباره زنانی که از سر ناچاری و فقر تن فروشی می کنند نظری نداری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
چون فقط زورت به زنها می رسه می گی اینو ؟؟؟
وگرنه کسی که اختلاس و دزدی و پارتی بازی می کنه و اینجا شعار مرگ بر امریکا سر می ده و بچه هاش توی امریکا و اروپا زندگی و کار می کنند دهن کجی واقعی را به خون شهدا می کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
گور خوابهاشو کور بودی ندیدی ؟اون خانمهایی که میان با گرفتن نذری وصدقه امورشونا بگذرونن کور بودی ؟
محترمانه تر نبود اگر تمام شهدای گمنام در یک آرامستان زیبا در استان خوزستان دفن می شدند؟
این برای خانواده هایی که مفقودالاثر دارند خیلی بهتر بود.
امروز یکی از دوستانم تصویر آرامگاه شهیدی را برایم فرستاد و ذیل آن نوشته بود فلانی میدانی شهیدی هم نام تو هم هست. آرامگاه بهشتی شهیدی بود در روستای قلاویزان ملایر ، با خود عهد کردم که بر سر مزار آن شهید بروم و از خداوند متعال ارزوی مغفرت و بخشش و سعادت شهادت را نصیبم کند ...... یادشان معجزه میکند.
چه زیبا از قفس پرواز کردند
مقام عشق را احراز کردند
دوا کردند درد خودپسندى
خدا داند همه اعجاز کردند
هوس‌ها را سراسر سر بریدند
دو چشم از عشق بر حق بازکردند
سمندر وار آتش مى‌خریدند
عروج ازخویش، چون شه باز کردند
خلوص خویش باخون مُهر کردند
سرودى از وفا آواز کردند
اگر چه در سکوتى ژرف خفتند
حیاتى نو ز سر آغاز کردند
شهیدان شاهدان صدق و مستى
چه زیبا بر ملائک ناز کردند
خوش به سعادتشان
چه‌ جوانانی‌ با چه ارمانهایی‌ خون‌ خفتن‌ که هموطنانشون‌ در زندگی‌ بهتری‌ سعادت‌ دنیا‌ و اخرت‌ را بدست‌ بیاورند‌ ولیکن‌ در‌ گرداب‌ گرانی‌ و بدبختی‌ در خال‌ نلبودی‌ هستیم
درود بر ارواح مطهر دلاورانی که برای دفاع از جان و ناموس هم وطنان خود در برابر دشمن تا دندان مسلح تا آخرین نفس مبارزه کردند و برای سربلندی و حفاظت از تمامیت ارضی ایران عزیز به شهادت رسیدند .
" ای عشق همه بهانه از توست "
ما مردم مدیون خون شهدا هستیم و مسئولان مملکت ممنون خون شهیدان چون براشون آب و نان دارد
شهیدی در یک روستای بنام حاجی آباد معروف به خوی تک و تنها دفن گردیده این روستا قبلأ جزء حوزه شهرستان ساوه بوده فعلأ حوزه آن مربوط به شهرستان بویین زهرا قرار گرفته روستا همه سانان روستا محجرت کرده اند وروستا را یک شرکت خریده هر موقع از روستا رد بشوی اگر بخواهید سر قبر آن شهید بروی فاتحه بخوانی نگهبان آن شرکت اجازه نمی دهد فورأ بالا سر شما حاضر می شود . این روتا بین روستای عباس آباد صیف وروستای قلیچ کندی قرار دارد.
چه جوانانی اسماعیل چه حوانانی .....................
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان