بازدید 35197
پایان چهارمین نشست دادگاه کهریزک؛

داغ ترین نشست دادگاه کهریزک مسکوت ماند!

چهارمین نشست محاکمه قضات تعلیق شده کهریزک، این بار هم ‌غیر علنی برگزار شد، اما توصیه اکید رئیس دادگاه به دو طرف دادرسی، مانع از آن شد تا سخن خاصی در جمع خبرنگاران مطرح شود؛ البته این دادگاه حاشیه‌هایی نیز ‌داشت که شاید عصبانیت یکی از اولیای دم جان باختگان کهریزک و فرار مرتضوی و حیدری فر از جلوی دوربین‌های رسانه‌های خبری، بارز‌ترین آن‌ها باشد.
کد خبر: ۳۱۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹ 29 April 2013
چهارمین نشست محاکمه قضات تعلیق شده در ارتباط با جنایت بازداشتگاه کهریزک، صبح امروز در حالی به ریاست قاضی مدیرخراسانی، رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری آغاز به کار کرد که نشست قبلی، نزدیک پنجاه روز پیش برگزار شده بود.

به گزارش «تابناک»، چهارمین نشست دادگاه کهریزک، در حالی آغاز به کار کرد که شاکیان پرونده و وکلای ایشان به روال نشست‌های گذشته، ساعاتی پیش از موعد مقرر ‌در محل کاخ دادگستری حضور یافته بودند.

در حالی یکی از شاکیان در جمع خبرنگاران از احضار سه شاهد به دستور قاضی مدیر خراسانی خبر داد که شنیده‌ها حاکی است، در جلسات قبل هم شاکیان و هم مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده، خواستار احضار برخی شهود با دادگاه شده‌اند اما این درخواست‌ها تا کنون، منجر به فراخوانی این افراد از طرف دادگاه نشده و چه بسا در نشست‌های آتی در دستور کار دادگاه قرار گیرد!

حیدری فر، متهم ردیف دوم که سخنان جنجالی‌اش با خبرنگاران در جلسات قبل شکایت جدیدی علیه وی به همراه داشته است، با پرهیز از حضور در جمع خبرنگاران، تنها به یک پرسش پاسخ داد و گفت: شهود احضار شده به درخواست دکتر روح الامین (پدر یکی از جان باختگان بازداشتگاه کهریزک) در دادگاه حضور خواهند یافت که اگر این شهود از محکومان کهریزک باشند، اجازه شهادت نخواهند داشت.

چند حاشیه قابل تأمل:

از حاشیه‌های جالب توجه این دادگاه، حضور جمعی از عکاسان و خبرنگاران در بیرون درب تشریفات مجتمع کیفری استان است که در جوار مجموعه تاریخی گلستان قرار دارد؛ حضور این حجم از عکاسان توجه هر رهگذری را به خود جلب کرده و حتی موجب تعجب گردشگران خارجی نیز ‌می‌شود که البته با توجه با برگزاری سه نشست قبلی دادگاه به صورت غیرعلنی، قابل تأمل بوده و حکایت از اهمیت بسیار ‌این پرونده در افکار عمومی دارد.

ورود مرتضوی و تیم مفصل همراهان و محافظان وی با خودرو به محوطه پارکینگ اختصاصی تشریفات مجتمع کیفری استان نیز از جمله نکات قابل تأملی است که نه تنها وی را از معرض پرسش‌های خبرنگاران دور می‌دارد، بلکه برای عکاسان پرشمار حضور یافته از رسانه‌های گوناگون ایجاد مشکل می‌کند؛ مرتضوی در حالی از این امتیاز برخوردار می‌شود که شاکیان پرونده از در عمومی مجتمع رفت‌وآمد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تابناک، متهم ردیف سوم پرونده به رغم آن که در جلسات قبلی دادگاه حضور نیافته، در دادگاه امروز نیز غایب است تا دست‌کم این گونه به نظر برسد که احترام درخوری به همکاران سابق و کسوتی که سال‌ها از عمر خود را در آن سپری کرده، قائل نشده است.

زمان نشست بعدی تعیین شد

دقایقی پیش پس از پایان جلسه دادگاه اعلام شد که جلسه بعدی دادگاه چهارشنبه آتی (پس فردا) ساعت ۹ صبح برگزار می‌شود.

عبدالحسین روح الامینی، از اولیای دم یکی از جان باختگان در پایان دادگاه در جمع خبرنگاران حضور یافت و به پرسش‌های ایشان پاسخ گفت؛ اما از بیان جزییات نشست امروز به دلیل توصیه رئیس دادگاه پرهیز کرد.

وی با تأکید بر اینکه همچنان آثاری از ندامت و پشیمانی را در چهره متهمان ندیده است، گفت: تمام وقت دادگاه امروز را دفاعیات حیدری‌فر گرفت و شیوه دفاع وی ضرب المثلی را به ذهن ما آورد «الغریق یتشبث بکل حشیش» که معنی آن این است کسی که در حال غرق شدن است برای رهایی به هر تخته پاره‌ای چنگ می‌زند.

روح‌الامینی ادامه داد: دادگاه همچنان غیرعلنی برگزار می‌شود و قاضی هم طرفین را از صحبت در مورد دادگاه منع کرده؛ بنابراین من نمی‌توانم از اتفاقات دادگاه چیزی بگویم.

مرغ پخته هم به اظهارات مرتضوی خنده‌اش می‌گیرد

وی در واکنش به اظهارات مرتضوی در پایان جلسه سوم دادگاه مبنی بر اینکه وی وظیفه پدری خود را در قبال فرزندش انجام نداده، گفت: من اظهارات ایشان را خواندم؛ حتی مرغ پخته هم به اظهارات او می‌خندد و طنزنویسان و حقوقدانان مطالب زیادی در مورد اظهارات مرتضوی نوشتند. آیا اگر کسی با وزیر و وکیلی رابطه نداشت باید فرزندش را بکشد آیا عیار سنجی آن‌ها و شیوه اداره کشور از نظر آقایان این گونه است.

روح‌الامینی در ادامه تأکید کرد: من مسئولیت پدری خود را‌‌‌ همان روز اول انجام داده و با فرمانده سابق سپاه، قائم مقام اسبق ناجا و چند تن از دوستانم در قرارگاه ثارالله صحبت کردم. من خودم مراجعه حضوری به زندان اوین داشتم و حتی پسر ارشد من هم ‌حضوری به کهریزک رفت و پیگیر شد؛ اما متأسفانه کسی پاسخگو نبود و امروز هم متأسفانه آقایان پاسخگوی اتهاماتشان نیستند. ما حداقل توقعمان از روز ابتدا قبول مسئولیت، عذرخواهی، استعفا و برکناری بود و متأسفم به این نکته رسیدیم که کار به محاکمه کشیده شد.

وی تأکید کرد: من تا آخر ایستاده‌ام و مسئولیت پدری‌ام را تا آخرین لحظه به نحو احسن انجام خواهم داد. از پسر من و فرزندان ما گذشت اما باید کاری کنیم که برای فرزندان مردمی که آشنا و پارتی ندارند، این مسائل تکرار نشود و آقایانی که مسئولیت می‌پذیرند پاسخگو باشند.



شهود سخن نگفتند

میر مجید طاهری، وکیل اولیای دم مرحوم روح الامینی، با تأکید بر ممنوعیت انتشار جزییات دادگاه، درباره نشست امروز گفت: «نشست امروز به استماع سخنان متهم ردیف دوم پرونده گذشت و موضوعات بسیاری مطرح شد که ما هم خواستار پاسخگویی به آن‌ها بودیم اما قاضی دادگاه فرصت جلسه را تمام شده دانست و ارائه دفاعیات ما به نشست آتی موکول شد. البته رئیس دادگاه بار‌ها در طول برگزاری جلسه از دو شاکیان و مته‌مان خواست که از جزئیات نشست با رسانه‌ها سخن نگویند و به این دلیل، به روال جلسات قبل از بیان ماوقع معذوریم».

وی در پاسخ به پرسشی درباره حضور چند شاهد در دادگاه گفت: «این نشست به استماع سخنان متهم ردیف دوم پرونده اختصاص یافت و سخنان شهود یا مطلعین در دستور کار قرار نگرفت‌».

مرتضوی باز هم از درب پشتی خارج شد و رفت

با پایان نشست دادگاه، مرتضوی به همراه حیدری فر سوار بر خودروی شیشه دودی وی شده و در معیت محافظان مسلح محوطه دادگاه را در میان بهت خبرنگاران ترک کردند تا این موضوع در کنار ناراحتی غیر قابل کتمان پدر مرحوم محمد کامرانی در جمع خبرنگاران، حکایت از داغ بودن نشست امروز را داشته باشد که البته ممکن است با انتشار لایحه دفاعیات متهم ردیف دوم در خبرگزاری‌های دولتی، هر چه بیشتر بر داغی ماجرا افزوده و تا آستانه بحرانی شدن به پیش برود!

از سخنان متهمی که امروز سخن گفت راضی نیستم

پدر مرحوم محمد کامرانی که با شدت ناراحتی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت: حرف‌های زیادی برای مطرح کردن دارم که انشاءالله در آینده مطرح خواهم کرد؛ اما فعلا در تمکین نظر رئیس دادگاه، از بیان جزییات دادگاه معذورم؛ از سخنان متهمی که امروز سخن گفت اصلا راضی نیستم اما از روند دادگاه رضایت دارم.

بر پایه این گزارش پیش از این سه جلسه محاکمه ‌‌غیر علنی برگزار شده بود که در این جلسات شکات پرونده و وکلای آن‌ها شکایت خود را مطرح کرده و سعید مرتضوی متهم ردیف اول به دفاع از اتهامات خود پرداخت.

بنا بر روند جلسات سپری شده دادگاه، احتمالا نشست آتی دادگاه در روز چهارشنبه هفته جاری به استماع سخنان متهم ردیف سوم پرونده اختصاص خواهد یافت که با توجه به غیبت وی در تمامی چهار جلسه برگزار شده، به نظر می‌رسد که احتمالا نشست آتی نیز بدون حضور وی برگزار شده و وکیل مدافع وی لایحه دفاعیات را قرائت کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۹
انتشار یافته: ۱۱
چرا علني نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
سوالاتي ميفرماييد هاااااااا !!!! چرا نداره !!!!!
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
پرسیدن داره آخه ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
چو دانی و پرسی سوالت خطاست
باید علنی باشه...
باید علنی باشه
مردم نامحرمند؟!
چرا................؟
ایضا
چرا علنی نیست؟
مگر دانستن حق مردم نبست؟!
اميدواريم در اين دادگاه حق به حق دار برسد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار