بازدید 32720
مقام سابق آمریکایی:

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، کارش را عالی انجام داده است

در شرایطی که قرار است کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) این هفته برگزار شود، گفته می‌شود، موضوع ایران، دستور کار اصلی این کنفرانس را تشکیل خواهد داد. در نشست‌های مقدماتی این کنفرانس که هم اکنون در حال برگزاری است، مقامات کنونی و سابق آمریکایی ‌سخنرانی کرده و سخنان جالب توجهی گفته‌اند.
کد خبر: ۳۰۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲ 04 March 2013
در شرایطی که قرار است، کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) این هفته برگزار شود، گفته می‌شود، موضوع ایران دستور کار اصلی این کنفرانس را تشکیل خواهد داد. در نشست‌های مقدماتی این کنفرانس که هم اکنون در حال برگزاری است، مقامات کنونی و سابق آمریکایی ‌سخنرانی کرده و سخنان جالب توجهی را بیان کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، موضوع هسته‌ای ایران، به ویژه با توجه به برگزاری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، مهمترین دستور کار کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی آمریکا را تشکیل می‌دهد. در این باره، «دنیس راس» و «الیوت آبرامز»، دو تن از مقامات بلندپایه سابق کاخ سفید با ارائه سخنرانی، مطالبی را درباره ایران مطرح کرده‌اند؛ مطالبی که در عین جانبدارانه بودن، در بخش‌هایی دارای نکاتی جالب توجه است.

در این راستا، این دو مقام سابق آمریکایی با وجود طرح ادعاهایی تکراری درباره مذاکرات هسته‌ای، ناگزیر به تصدیق این ‌شده‌اند که راهبرد غرب در قبال برنامه هسته‌ای ایران ناکام مانده و راهبرد ایران پیروز شده است.

به نوشته سایت خبری «آروتز شوا»، راس و الیوت با بیان این ادعا که ایران به طور موفقیت آمیزی توانسته گروه ۱+۵ را فریب دهد، خواستار آن شده‌اند که این گروه در مقابل ایران یک «راهبرد نهایی» ارائه دهد.

راس در این رابطه گفته، باید مدلی از یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز به ایران ارائه داده و سپس از این کشور پرسیده شود که آیا این مدل را می‌پذیرد یا خیر.

به گفته وی، در مرحله مشخصی از مذاکرات، باید این موضوع روشن شود که آیا ایران با خواسته‌های ۱+۵ موافقت دارد و یا این گروه باید رویکرد تهاجمی‌تری در این زمینه در پیش گیرد.

اما الیوت آبرامز با اشاره به ادامه مسیر برنامه هسته‌ای ایران، اشاره کرده این کشور نه تنها در حال تثبیت برنامه هسته‌ای خود است، بلکه به حزب الله لبنان و ارتش سوریه نیز کمک می‌کند و از این راه ایالات متحده را به چالش می‌کشد.

به گفته وی، از سوی دیگر، روسیه و چین نیز در حال پیشبرد بازی خود هستند و این در حالی است که این دو کشور خود عضو ۱+۵ هستند.

وی تأکید کرد: «تا جایی که به برنامه هسته‌ای ایران مربوط است، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر این کشور، کارش را عالی انجام داده است؛ اما ما این گونه نبوده‌ایم».

آبرامز در ادامه با وجود تصدیق تأثیرگذاری تحریم‌ها و آسیب زدن آن‌ها به اقتصاد ایران، گفته: «اما هدف از این تحریم‌ها، جلوگیری از پیشبرد برنامه هسته‌ای است‌ و اگر شما در این کار ناکام بمانید، یعنی شکست خورده‌اید».

اما این اظهارات در حالی از سوی این دو مقام سابق آمریکایی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر، موضوع احتمال حصول توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به طور فزاینده‌ای در محافل تحلیلی و سیاسی در جریان است. در چنین شرایطی، مقامات رژیم صهیونیستی و نهاد‌ها و گروه‌های وابسته به این رژیم، ضمن ابراز نگرانی از این روند، در تلاش برای تأثیرگذاری منفی بر آن هستند.

به نظر می‌رسد، سخنان آبرامز و راس نیز به ویژه با توجه به مکان طرح آن (اجلاس آیپک)، در همین چهارچوب ‌تحلیل شود! با این حال، نکته قابل توجه آنجاست که حتی در چنین کنفرانس و توسط چنین افرادی نیز ناکامی سیاست‌های آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند ‌انکار شود.

گفتنی است، الیوت آبرامز در دوره‌های ریاست جمهوری رونالد ریگان و جورج بوش، پست‌هایی را در وزارت خارجه آمریکا بر عهده داشته است و هم‌اکنون پژوهشگر ارشد مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکاست.

دنیس راس نیز که در دوره جورج بوش پدر، مدیریت برنامه‌ریزی سیاسی در وزارت خارجه آمریکا را بر عهده داشته، در دوره بیل کلینتون نیز در نقش هماهنگ کننده ارشد خاورمیانه انجام وظیفه کرده است. وی در دوره وزارت خارجه هیلاری کلینتون نیز یکی از مشاوران وی بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار