بازدید 5882
۱

آمارهای عجیب؛ از رشد 135‌درصدی جمعیت آهو تا ...

کد خبر: ۳۰۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱ 27 February 2013
در حالی که کارشناسان و مسئولان محیط زیست نسبت به سیر قهقرایی جمعیت آهوان در زیستگاههای کشور و یک سوم شدن مساحت جنگلهای کشور مرتب هشدار می دهند مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی و مدیرکل امور جنگلی سازمان جنگل ها در اظهاراتی عجیب از رشد 135 درصدی جمعیت آهوان خراسان شمالی و افزایش یک میلیون هکتاری جنگل های کشور خبر می دهند.

به گزارش مهر، هفته گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد: جمعیت آهوان پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

آنطور که او می گوید: در سرشماری سال جاری در منطقه حفاظت شده و پارک ملی سالوک، هزار و 475  راس آهو سرشماری شده در حالی که این تعداد در پاییز سال گذشته ۶۲۵ راس بود.

رشد 135 درصدی آهوان پارک ملی سالوک در یک سال

حالا پرسشی که از مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مطرح می شود این است که چگونه جمعیت گونه آسیب پذیری همچون آهو در مدت یکسال ۱۳۵ درصد افزایش یافته است؟!

با فرض اینکه از ۶۲۵ راس آهوی سرشماری شده در سال قبل ۵۰۰ راس آن ماده بوده  و با فرض محال اینکه تمامی این جمعیت ۵۰۰ راسی ماده بالغ  و باردار شده اند و همگی در سال جاری زایمان کرده اند و هیچ یک آهوان از سال گذشته تا امسال توسط انسان و گوشتخواران شکار نشده اند و هیچ یک از بره های متولد شده در سال جاری تلف نشده اند و با علم به این نکته که آهو گونه ای تک زا بوده و ندرتا دوقلوزایی در آهو مشاهده می شود، باز هم جمعیت آهوان این منطقه از هزار راس تجاوز نخواهد کرد!

برای رد چنین ادعایی این حساب سر انگشتی هم نیاز نیست  زیرا اگر کسی تنها اندکی در مورد حیات وحش آگاهی داشته باشد و در مورد شرایط کمبود امکانات و مشکلات حفاظتی در محیط زیست ایران شنیده باشد  می داند که رشد ۱۳۵ درصدی حیات وحش آنهم گونه آسیب پذیری همانند آهو دور از واقعیت است.

این در حالی است که بر اساس آمار کارشناسان محیط زیست در همین استان خراسان شمالی و در پناهگاه حیات وحش میاندشت تعداد آهوان در ابتدای حفاظت منطقه یعنی سال۱۳۵۲  بالغ بر ۳ هزارو 500  راس بوده که در حال حاضر  به حدود ۵۰۰ راس کاهش یافته است.

رشد 33 درصدی حیات وحش خراسان بدون زاد و ولد

البته  در آذرماه سال جاری یک مرتبه دیگر مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی گزارشی عجیب مبنی بر رشد ۳۳ درصدی جمعیت حیات وحش خراسان شمالی در فاصله سرشماری بهاره پس از تولد بره ها تا سرشماری پاییزه یعنی فاصله زمانی که در طول آن فصل زایشی وجود ندارد و هیچگونه زایمان جدیدی صورت نمی گیرد، ارائه داده بود.

با استناد به گزارش مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی که اولین سرشماری بعد از زادآوری حیات وحش در فصل بهار انجام می شود و با علم به این موضوع که پس از زادآوری در بهار تا آذرماه که سرشماری پاییزه صورت می گیرد هیچ گونه زاد و ولد جدیدی در بین وحوش سرشماری شده صورت نمی گیرد، چگونه حیات وحش خراسان شمالی بدون زاد و ولد در این مدت  ۳۳ درصد رشد داشته است؟!

یعنی پس از تولد بره ها در فصل بهار و سرشماری بهاره توسط عوامل سازمان محیط زیست تا سرشماری بعدی در پاییز نه تنها هیچ گونه مرگ و میر طیبعی و غیر طبیعی، شکار مجاز و غیر مجازی در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی صورت نگرفته که به خودی خود و در اثر معجزه، جمعیت حیات وحش این استان ۳۳ درصد رشد داشته است!

در این خبر نکات جالب دیگری از جمله سرشماری پلنگ و خرس به روش مشاهده مستقیم! نیز وجود دارد که فعلاً به آن نمی پردازیم.

افزایش مساحت جنگلهای کشور

از سوی دیگر کامران پورمقدم، مدیرکل امور جنگلی سازمان جنگل ها و مراتع، اخیراً اعلام کرده : آخرین نقشه‌ها نشان می‌دهد، یک میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور افزوده شده است.

این در حالی است که مشاهده  مناطق  جنگلی کشور، از مازندران و گیلان تا دنا و اورامان، همه جا تخریب شدید و نابود شدن عرصه های جنگلی، یا کم پشت شدن آن ها و تبدیل شدن شان به یک پوشش دست دوم و کوتاه قامت را نشان می دهد.

یک فعال محیط زیست در این باره می گوید:  در شرایطی که خود مسئولان سازمان جنگلها و محیط زیست بارها اعلام کرده اند که روند تخریب جنگل ها نگران کننده است اینکه کسی ادعا کند گستره  جنگلی کشور افزایش یافته است بسیار تعجب برانگیز است.

به اعتقاد عباس محمدی، با این اوصاف دلواپسی  مسوولان و کارشناسان در مورد روند شتابان تخریب جنگلها بی مورد است و با استناد به این آمار ها می توان با خیال راحت به توسعه ناپایدار در عرصه های جنگلی ادامه داد.

افزایش سطح جنگلهای کشور از سوی یکی از مسئولان سازمان جنگلها در حالی عنوان می شود  که چندی پیش رییس سازمان محیط زیست اعلام کرد:  در 50 سال اخیر نزدیک به 30میلیون هکتار اراضی کشور به نوعی تبدیل به بیابان شده که معضلات بزرگی از جمله خشکسالی، مهاجرت، فرسایش خاک، پرشدن سدها، خشک‌شدن تالاب‌ها و کاهش محصولات زراعی و کم‌آبی را در پی داشته است.

به گفته  او، طی 5دهه اخیر  به‌طور متوسط سالانه 100هزار هکتار از جنگل‌های کشور تخریب شده یا کیفیت خود را از دست داده و سطح جنگلها  طی این دوره زمانی، از 18میلیون هکتار به 14میلیون هکتار رسیده است.

به نظر می‌رسد برخی  مقام‌های رسمی محیط زیست و منابع طبیعی کشور ، تمایل دارند با ارائه آمار و ارقام صوری بارقه های امید را دل دوستداران محیط زیست و افرادی که دل نگران  طبیعت کشور هستند زنده کنند غافل از اینکه کسانی که کوچکترین دلبستگی به طبیعت کشور دارد از اوضاع نابسامان آن مطلع هستند  و ارائه  چنین امارهایی تنها می تواند خواب مسئولانی را که سالها خود را به خواب زده اند عمیق تر کند.

به هر حال اگرچه امروز، آمار سازی، با استفاده از تاکتیک تغییر تعریف ها برای امن و امان نشان دادن همه چیز و پنهان کردن ضعف مدیریت در همه عرصه ها باب شده اما محیط زیست شکننده کشور چنین سیاست هایی را بر نمی تابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
خوب امار نگرفتند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان