بازدید 7184
۱
جوابیه شورای فرهنگ عمومی در تأیید خبر «تابناک»؛

پس از دو سال، روز ایمنی در برابر زلزله به تقویم بازگشت

دو سال است که همزمان با فرارسیدن سالروز واقعه تلخ زلزله بم، حذف روز ملی ایمنی در برابر زلزله اذهان برخی را ناراحت می‌کرد، ولی توضیحات شورای فرهنگ عمومی، نشان می‌دهد که این نگرانی مرتفع شده است.
کد خبر: ۲۹۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۰ 31 December 2012
پنجم دی ماه ۸۹، در هفتمین سالگرد زلزله بم و همزمان با مراسم رونمایی از تمبر «روز ملی ایمنی در برابر زلزله»، به رغم این که چند ماه از تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر حذف این روز از تقویم سال بعد می‌گذشت، اما ظاهرا عده‌ای نتوانسته بودند با این تصمیم کنار بیایند؛ از جمله رئیس ستاد رخدادهای غیرمترقبه کشور که امیدوار بود، رونمایی از این تمبر، راهی برای مقابله با تصمیم عجیب شورا باشد!

به گزارش «تابناک»، در پی انتشار خبری با نام «دیدگاه «شورای عالی انقلاب فرهنگی» را شخصی تلقی کنیم؟!»، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، جوابیه ای برایمان فرستاد که عینا درج شده و توضیحات «تابناک» در ادامه آن می‌آید:

به اطلاع می‌رساند «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» پس از زلزله در شهر بم و به منظور جلب مشارکت‌های مردمی در بازسازی آن شهر در تقویم رسمی کشور ثبت شد. متعاقبا در جلسه ۵۷۵ مورخ ۶/۴/۱۳۹۱ شورای فرهنگ عمومی کشور، مناسبت مذکور با «روز کاهش اثرات بلایای طبیعی» ادغام و با عنوان «روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی» مصوب گشت، بنابراین مناسبت یاد شده نه تنها از تقویم رسمی حذف نشده بلکه با عنوان جامع تری در تقویم رسمی کشور درج شده است که سازمان‌های متولی می‌توانند مراسم و برنامه‌های متناسب با این روز را برگزار و گزارش اقدامات مربوطه را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال کنند.

این توضیحات در حالی بیان می‌شوند که نزدیک دو سال پیش (در سی‌ام شهریور ماه ۸۹)، منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست رسانه‌ای این شورا که با موضوع مناسبت‌های مصوب تقویم رسمی کشور برای سال ۱۳۹۰ برگزار شد، در کنار معرفی مناسبت‌های اضافه شده به تقویم رسمی کشور، به صراحت از حذف پنج مناسبت خبر داده و «روز ملي ايمني در برابر زلزله» را از جمله آنها دانست.

این توضیحات که جداگانه مناسبت‌های حذف و اضافه شده در متن تقویم رسمی و همچنین ضمیمه تقویم را شامل می‌شد، پس از انتشار، بازتاب گسترده‌ای در محافل خبری یافت، چراکه دست بر قضا، حذف روز «گفت‌وگوی تمدن‌ها» هم در آن مطرح شده بود.

بدین ترتیب، این که بخواهیم حذف این روز ملی را تکذیب کرده و به دنبال آن از درج نشدن این مناسبت در تقویم سال گذشته و امسال به آسانی بگذریم، قطعا درست نیست؛ اما آن گونه که در توضیحات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی آمده، این روز محذوف ملی با مصوبه سال جاری شورا دوباره به تقویم رسمی کشور بازگشته و با نامی جامع‌تر، همه «بلایای طبیعی» را در برگرفته است؛ هرچند شاید در استفاده از واژه «بلایا» برای نامیدن رخدادهای طبیعی، کمی بد سلیقگی شده، چراکه حتی زلزله با همه تخریب‌هایی که‌ گاه به همراه می‌آورد، فرایندی طبیعی در جهت تکوین سیاره‌ای است که روی آن زندگی می‌کنیم.

در پایان بد نیست یادآور شویم که روند حذف و اضافه روزهای تقویم رسمی کشور در شورای فرهنگ عمومی این گونه است که هر ساله برای تنظیم تقویم رسمی سال بعد مصوب شده و در تقویم جاری آن سال نافذ نیست؛ به عبارت بهتر، مناسبت «روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی» که به تازگی به تصویب رسیده است، از سال ۱۳۹۲ در تقویم رسمی کشور درج خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
هر دم ازاین باغ بری می رسد امیدوارم که برگردد شاید دولت به فکر باز سازی بم بیافتدظاهرا که بازسازی تمام شده ولی عملا 10در صد از بازسازی تمام شده فقط نما ی شهر درست شده پشت این نما خانه ها کوچه ها همه خرابند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل