بازدید 4073
به یاد تن‌هايي كه هنوز مي لرزد

وعده‌ها جامه‌ی عمل می‌خواهند ...

مروز دو ماه و چند روز از زلزله مي گذرد : هنوز پس لرزه ها گاه و بيگاه ادامه دارد، بسياري از مردم زلزله زده در چادر ها به سر مي برند
کد خبر: ۲۷۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲ 15 October 2012
 
 
ساعت 16.53 دقيقه 21مرداد ماه1391 در آستانه شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان زلزله اي به بزرگي 6.2 درجه در مقياس امواج درونی زمین(ريشتر) بخشي از آذربايجان را به لرزه در آورد؛ دقايقي طول نكشيد و زلزله ای به بزرگي 6 ريشتر بار دیگر این منطقه را لرزاند.

به گزارش تابناک، ايسنا در اولين خبر راس ساعت 17.11.56 نوشت: زلزله تبريز را لرزاند.

خبر بعدي دو ساعت بعد منتشر شد: كانون اصلي زلزله اهر و ورزقان/ مصدوميت 50 نفر تا بحال/ احتمال وقوع پس لزه ها تا 48 ساعت آينده .

طبق سايت هاي لرزه نگاري مركز اين زمين لرزه در نقطه مشترك بين شهرستانهاي اهر، هريس و ورزقان اعلام شد .

رييس اورژانس كشور از كشته‌شدن بيش از 40 تن و مجروح‌شدن 400 تن در زلزله آذربايجان‌شرقي خبر داد.

 فرداي روز زلزله طبق اخبار، آمار نهایی تلفات237 تن/ آخرین نفر ساعت 6 صبح امروز از زیر آوار نجات یافته است.

احمد عليرضا بيگي -استاندار آذربايجان شرقي- در خبري گفت: کلیه اعضای ستاد مدیریت بحران تا حل تمام مشکلات مردم عزیز داغ دیده و حادثه دیده در کنار آنها خواهند ماند و فردا نیز جلسه دولت در تبریز در خصوص تصمیم گیری در مواردی از قبيل برنامه ریزی برای اسکان پایدار و تمهیدات لازم در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با انتشار خبری از احتمال افزايش آمار قربانيان به 300 تن خبر داد.

  رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر ايران نیز در گفت و گويي اظهار کرد: آمار دقیقی از زیرآوارماندگان نداریم.

اخبار از سيل عظيم كمك هاي مردمي از جاي جاي ايران به مناطق زلزله خبردادند، در روز هاي اوليه نياز هاي اوليه مردم زلزله ديده توسط مردم خير و نوع دوست  تقريبا مرتفع شد.

رضا رحماني-نماینده مردم شهرستان تبریز،اسکو و آذرشهر- مديريت بحران در ورزقان را ضعيف ارزيابي كرد و گفت: در این وضعیت بحرانی هیچ یک  از مسئولین شهرستان در ادارات حضور ندارند و فرماندار بدون تعیین جایگزین برای خود  به همراه استاندار برای بازدید از روستا ها رفته است که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

دو روز از زلزله گذشت همچنان پس لرزه ها ادامه داشت، زلزله در شهرهاي تبريز و روستاهاي اطراف  آن نيز احساس مي شد ، مردم در پارك ها چادر زده بودند، نوعي نگراني از فعال شدن گسل تبريز مردم را به وحشت انداخته بود.

 صدا وسيماي استان ،روزنامه هاي استاني و خبرگزاري ها سعي در آرام كردن جو به وجود آمده داشتند .استاد دانشگاه تبريز در گفت و گو با ايسنا گفت :فعال شدن گسل تبریز بر اثر گسل اهر بعید به نظر می رسد.

استاندار آذربایجان شرقی  در بازديد از روستاهاي زلزله زده هريس از تخريب20 الي 100 درصدي  12 هزار واحد مسكوني در مناطق زلزله زده استان خبر داد.

دو روز از زلزله گذشت و ورزقان 25 بار لرزيد.

مديرعامل هلال‌احمر آذربايجان شرقي طي مصاحبه اي گفت: اسكان دائم حادثه‌ديدگان در منطقه در دست اقدام است، مرحله اول و دوم شامل عمليات نجات و اسكان موقت به طور كامل در منطقه به اتمام رسيده است و برنامه‌ريزي و هماهنگي‌هاي لازم براي اسكان دائم حادثه‌ديدگان در منطقه در دست اقدام است.

نوري در مورد كمبود چادر در منطقه افزود:‌ در اين مورد هيچ مشكلي وجود ندارد و چادر بيش از حد مورد نياز در منطقه موجود است و كمبود چادر به خاطر درخواست شهروندان شهرهاي اهر و ورزقان كه به خاطر ادامه پست‌لرزه‌ها نمي‌توانند به خانه‌هاي خود برگردند، است كه اميدواريم مردم در اين مورد همكاري لازم را با مسئولان حاضر در منطقه داشته باشند.

خبر داغي از سوي رسانه ها اعلام شد اين مطلب از سوي معاون اول رئيس جمهور اعلام گرديد. وي گفت: مناطق آسيب ديده ظرف 2 ماه بازسازي مي‌شود.

وي، به تشكيل جلسه ويژه‌اي در اين استان اشاره كرد و افزود: ‌در اين جلسه با حضور مسئولان مربوطه و وزرا در مورد نحوه جبران خسارت و بازسازي مناطق زلزله‌زده و دادن وام تصميم‌گيري خواهد شد.

رحيمي با بيان اين‌كه در اين جلسه از اختيارات هيات دولت برخوردار هستيم، گفت: ما تلاش مي‌كنيم كه قبل از شروع زمستان منازل و خانه‌هاي آسيب‌ديده بازسازي شوند و اين كار در طي دو ماه انجام شود.

اخبار اميدوار كننده همچنان ادامه دارد حسين قدمي -رييس سازمان مديريت بحران كشور- در طي خبري گفت: آغاز بازسازي مناطق زلزله‌زده شمال غرب كشور از امروز؛ تخريب 115 روستا تا60درصد/ آسيبي به تاسيسات زيربنايي وارد نشده/ گسل اهر50سال فعاليتي نداشت ،با توجه به اظهارات وزير كشور فاز بازسازي دائم مناطق زلزله زده از امروز آغاز خواهد شد.

 چند روز بعد مجلسيان به بازديد از مناطق زلزله زده آمدند ؛ روزنامه ها تيتر زدند: رييس مجلس از مناطق زلزله‌زده شهرستان هريس بازديد كرد

 مسعود پزشكيان-نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی- گفت: مردم در کمک رسانی به زلزله زدگان از مسئولان جلوتر عمل کردند و اگر حضور پرشور مردم نبود ما به این سادگی نمی توانستیم با بحران زلزله مقابله کنیم.

طرح هاي بهداشتي و روان درماني در روستاها توسط همكاري ارگان هاي دولتي ونهاد هاي مردم نهاد انجام گرفت با اين وجود همچنان مشكلاتي به چشم مي خورد ،معاون علوم پزشكي تبريز چهار روز بعد از زلزله  در گفت و گو با خبرنگار ايسنا با انتقاد از عدم استقرار سرويس‌‌هاي بهداشتي‌ سيار در منطقه بر رفع مشكل تامين آب استحمام در اين منطقه تاكيد كرد و گفت: تا كنون هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از مسوولان ذیربط در مجلس خواست تا هر چه سریعتر به وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده رسیدگی كنند.

پنج شنبه (26/05/1391)رهبر معظم انقلاب  با حضور سرزده در مناطق زلزله زده استان ضمن ابراز همدردی با ساکنان این مناطق از نزدیک در جریان خسارات وارد شده و نحوه کمک رسانی به زلزله زدگان قرار گرفتند. ايشان با حضور در روستاهاي مناطق زلزله زده  در جمع مردم مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی  فرمودند: همه ملت ایران هم درد و هم دل با ساکنان مناطق زلزله زده هستند.

ایشان با توصیه مردم مناطق زلزله زده به صبر و بردباری خاطر نشان کردند: اگر ساکنان این مناطق با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند این حادثه می تواند به سکوی پرش و دگرگونی چهره این منطقه تبدیل شود.

همچنان خشم طبيعت در ورزقان آرام نمي گرفت و زلزله هاي پيايي اين مناطق را به لرزه در مي آورد.

اسكان موقت تا حدودي انجام گرفته بود كمك رساني به مناطق همچنان ادامه داشت و مردم در صدر كمك رساني ها حضورداشتند .

پايگاه خبري سوييس اينفو از ابراز شگفتي امدادگران سوييسي از كمك‌هاي مردمي به زلزله‌زدگان خبرداد .

26 مرداد ماه ،استاندار آذربايجان شرقي در جمع مردم هريس گفت: از عيد فطر تا قربان چادر‌ها را به خانه تبديل مي‌كنيم.

وي با اشاره به حضور 74 هزار زلزله‌زده در زير چادر‌ها، افزود: امروز در مرحله استقرار سرويس‌هاي بهداشتي و حمام سيار هستيم.

يك ماه و چند روز از مين لرزه گذشت  (26/06/91) معاون اول رييس جمهور در جلسه بررسي طرح تسريع در روند بازسازي مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي  بر لزوم تسريع در روند تعميرات و بازسازي منازل زلزله زدگان تاكيد كرد.

معاون اول رییس جمهوری در همایش "مهرایران مرهم آذربایجان" همچنين گفت: هنوز از عملکردمان راضی نیستیم، خیران برای تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده دولت را یاری کنند.

امام جمعه مردم تبريز بر حياتي بودن بازسازي در مناطق زلزله زده تاكيد كرد و گفت: اگر به خانواده‌های زلزله‌زده کمک نشود، ممکن است عزیزانی در فصل سرما تلف شوند و احشام آنها از بین برود.

مردم منطقه بايد درگير مسائل شوند

و امروز دو ماه و چند روز از زلزله مي گذرد: هنوز پس لرزه ها گاه و بيگاه ادامه دارد ، بسياري از مردم زلزله زده در چادر ها به سر مي برند. هوا در اين مناطق شب ها به زير صفر درجه سانتي گراد مي رسد، از اوايل مهر ماه بارش ها در اين منطقه آغاز گرديده است، مردم براي گرم كردن چادر ها از وسايل برقي استفاده مي كنند كه اين موضوع نيز در برخي موارد باعث آتش سوزي در چادر ها مي شود.

با وجود سردي هوا بيماري هاي مختلف كودكان و سالمندان را تهديد مي كند ، طرح اسكان در كانكس چند هفته اي است كه آغاز گرديده است ولي متاسفانه كانكس ها نيز محدود بوده و در برخي روستاها به چند خانواده تحويل گرديده و بقيه در چادر ها هستند .

مراحل ساخت و ساز تا حدودي آغاز شده اما با وجود شرايط جوي منطقه ارسباران اتمام ساخت و سازها دور از انتظار به نظر مي رسد.

وضعيت در شهرها نيز بهتر از روستاها نيست، در برخي از شهر ها همچون اهر  به گفته ساكنين اين شهر صدور پروانه بهره برداري  با مشكلاتي روبرو است. بسياري از سكنين هنوز در چادر به سر مي برند.

 شهر ورزقان نيز شرايط همچنيني را دارد، در اين شهر مردم در برخي نقاط در خيابان ها چادر زده اند ساكنين اين شهر ها از عدم حمايت ها گله مند هستند و مي گويند ما در اين زلزله فراموش شده ايم .

بدون شك اقدامات بسيار و قابل تقدیری از سوی مسئولان کشور تا به امروز انجام  گرفته است ولي فراموش نكنيم كه به فرموده رهبر معظم انقلاب مردم اين منطقه هم دل و همگام بايد شوند.

 مي گويند يك دست صدا ندارد ، دولت تنها نمي تواند بر تمام اين مشكلات فايق آيد ،مردم منطقه نيز باید درگير مسائل شوند؛ در امر بهداشت مناطق، فرهنگ سازي در روستا ها نياز است تا روستاييان خود نيز در اين مسير قدم بردارند چرا كه برخي مواقع ديده مي شود كه جوانان علاقه مند براي پاك سازي روستاها اقدام مي كنند ولي روستاييان بي تمايلي نشان مي دهند واين نيازمند فرهنگ سازي درست در تمام مناطق كشور در زمينه بهداشت محيط است . ساخت و سازها نيز اينگونه است اگر ساكنين مناطق زلزله زده، دولت و مردم خير دست در دست يكديگر بدهند اين اقدام نيز با سرعت بيشتري عملياتي خواهد شد.

 اما در وضعيت فعلي اميد مي رود مسئولين امر اسكان در كانكس را با جديدت تمام دنبال نمايند تا مردم اين منطقه بتوانند پاييز و زمستان سرد ارسباران را با وجود مشكلات عديده تحمل كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی