بازدید 5307

شکار گونه‌های نادر افزایش یافته است

کد خبر: ۲۶۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸ 02 September 2012
مدیر محیط زیست شهرستان نایین گفت: بهسازی آبشخورها، تله‌گذاری برای شکار پرندگان و آموزش جوامع محلی در خصوص حفظ حیات وحش از مهمترین فعالیت‌ها برای جلوگیری از شکارهای بی‌رویه است.
 
حسین اکبری فیض آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس مستنداتی که از سوی محققان جانورشناسی جمع‌آوری شده، نایین یکی از مهمترین ذخیره‌گاه‌های گونه‌های کمیاب و در حال انقراض جانوری در کشور است.
 
وی با بیان این‌که تاکنون 43 گونه پستاندار در نایین شناسایی شده است، افزود: در این شهرستان 42 گونه خزنده، 98 گونه پرنده بومی و دايمی و 175 گونه پرنده مهاجر شناسایی شده است. طیف وسیعی از بندپایان و حشرات نیز در این شهرستان وجود دارد.
 
اکبری با بیان اینکه قوچ، میش، کل و بز بیشترین تعداد را در میان جانواران شهرستان نایین به خود اختصاص داده‌اند، گفت: گونه‌های کمیابی از جمله یوزپلنگ آسیایی، آهوی مینیاتوری (جبیر)، عقاب طلایی و گربه شنی نیز در نایین زندگی می‌کنند.
 
وي با اشاره به وجود 15 گونه پرنده از خانواده شاهین‌ها و بازها در این شهرستان، عنوان کرد: عقاب شاهی و طلایی، کبک و باقرقره از جمله این پرندگان هستند.
 
اکبری افزود: به دلیل شرایط جغرافیایی نایین و قرار گرفتن آن در مرکز کشور همیشه در مسیر مهاجرت پرندگان در اوایل پاییز و اوایل بهار بوده است که می‌توان از اين گونه‌ها لک لک‌ها و غازها نام برد.
 
مدیر محیط زیست شهرستان نایین با اشاره به گونه‌های کمیاب در نایین و لزوم حفاظت از آن‌ها، گفت: تقریبا بیشتر زیستگاه‌های اینگونه جانوران در شهرستان به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است.
 
وی ادامه داد: به دلیل مشترک بودن زیستگاه‌های جانواران و وسیع بودن این مناطق، کنترل شکار مشکل خواهد بود.
 
اکبری با بیان اینکه با کمبود محیط‌بان در این شهرستان مواجه هستیم، تصریح کرد: با این وجود حفظ و حراست از مناطق حیات وحش با جدیت دنبال می‌شود. بهسازی آبشخورها، تله‌گذاری برای شکار پرندگان و آموزش جوامع محلی در خصوص حفظ حیات وحش از مهمترین فعالیت‌ها برای جلوگیری از شکارهای بی رویه است.
 
مدیر محیط زیست شهرستان نایین با اشاره به قوانین موجود برای جلوگیری از شکارهای بی رویه، گفت: بر اساس ضوابط و قوانین، در صورت شکار هرکدام از گونه‌های کمیاب و در حال انقراض، هم جریمه کیفری و هم مجازات برای ضرر و زیان زیست محیطی به کشور برای شکارچی در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه روز به روز سلاح‌های شکاری اضافه می‌شود، عنوان کرد: به دلیل افزایش تجهیزات دسترسی به اماکن حیات وحش، شکار گونه‌های نادر افزایش یافته است.
 
اکبری از تلفن همراه به عنوان یکی از امکانات تازه مورد استفاده شکارچیان نام برد و تصریح کرد: شکارچیان در مواقع شکار از یک نفر برای خبر دادن و بررسی محیط برای نبود محیط بان استفاده کرده و با تلفن همراه به یکدیگر خبر می‌دهند که کدام محل برای شکار مناسب است.
 
وی گفت: با ایجاد یک بانک اطلاعاتی، گذرگاه‌ها و فصل‌های زیستی و اطلاعات مهم دیگر این جانوران جمع‌آوری و به روز ‌می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل