بازدید 7147

برائت از مشرکين در سال بيداري اسلامي

محمدمهدي مومني‌ها
کد خبر: ۲۰۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۵ 05 November 2011
برائت از مشرکین از اصول مهم، حياتي و جدايي‌ناپذير مراسم عبادي ـ سياسي حج ابراهيمي است و اين حقيقت با اندیشه در زواياي گوناگون اين فريضه بزرگ الهي آشکار مي‌شود.

برائت از دشمنان خدا و آنچه مانع رشد و تکامل انسان و سدّ راه سعادت اوست، در کنار بُعد سياسي ـ اجتماعي آن جنبه اعتقادي و تربيتي دارد و مؤمن، به حکم انگيزه ايماني و با تأسّي به خدا و رسول، باید از هر چه سدّ راه خداست و هر کس که در مقام دشمنی با خلق اوست، تبرّي جويد و عُلقه روحي و عملي خود را قطع کند و با دشمنان خدا طرح دوستي نيفکند.

قرآن با اهتمام به اين اصل مهم ايماني، بارها آن را یادآور شده است.

خداوند متعال در سوره مجادله خطاب به پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‌فرمايد: «هيچ گروهي را که به خدا و روز قيامت ايمان دارند، نخواهي يافت که با دشمنان خدا دوستي کنند هرچند پدران، فرزندان، برادران يا خويشاوندانشان باشند. خداوند ايمان را در دل‌هاي اينان تثبيت و با عنايت خاص خود تأييدشان کرده است و در بهشت برين جاي مي‌دهد. خدا از آنها خشنود و آنها از خدا خشنودند، اينها حزب خدا هستند و حزب خدا رستگارانند».

نکته مهمي که در اين آيه بدان اشاره شده، ويژگي حزب خدا يعني جامعه مؤمن و متشکّل اسلامي و عبارت است از برائت از دشمنان خدا و قطع رابطه مودّت با آنها. تنها در چنين صورتي است که شاهد پيروزي بر احزاب و شياطين خواهند بود؛ چه، دوستي با دشمنان خدا جز ذلت و حقارت براي مسلمانان به بار نخواهد آورد و اين مشکل بزرگ و سرنوشت شوم را در سال‌هاي اخير براي بیشتر کشورهاي اسلامي که با کفار طرح دوستي افکنده‌اند، دیده‌ایم.

در يک سال گذشته، مردم مؤمن و خداجوي کشورهاي اسلامي منطقه با تأسي به قرآن و دستورهای پيامبر خدا، راهشان را از حکام جور جدا کرده و با قيام‌هاي اسلامي خود در پي برکندن ريشه ظلم و نفوذ بيگانگان در کشورشان هستند و در يک کلام شعار برائت از مشرکين را در عمل به اثبات رساندند.

پيدايش چنين افكاري در خاورميانه، ريشه در اعتقادات ديني ملت‌هاي مسلمان دارد و به همين دليل در تاريخ آينده منطقه گرايش به اسلام جايگاه ويژه‌اي خواهد داشت.

ملت‌ها بيدار شده‌اند و اين بيداري، بيداري مقطعي نيست و ماهيت قيام‌ها، ضد استبدادي و ضد استعماري است و شرايط به گونه‌اي است كه مردم اين كشورها ديگر زير بار رژيم‌هاي شاهنشاهي و موروثي نمي‌روند و تنفر ملت‌ها از قدرت‌هاي استعماري به ويژه آمريكا موجب مي‌شود، اين كشورها از اين پس تلاش كنند، از سياست خارجي مستقلي برخوردار باشند همين امر، اهداف آمريكا و رژيم صهيونيستي را كه درصدد پديد آوردن خاورميانه‌اي جديد بودند از بين مي‌برد و درست بر خلاف نظر آنها خاورميانه را به منطقه‌اي با افكار عمومي ضد آمريكایي و ضد صهيونيستي تبديل خواهد كرد.

قطع شدن نفوذ آمريكا و صهيونيست‌ها در منطقه، راه را براي زوال رژيم صهيونيستي هموار خواهد كرد و پيروزي پياپي ملت‌ها بر حكومت‌هاي وابسته را بايد به مفهوم سقوط پياپي پايه‌هاي سلطه صهيونيسم بر منطقه دانست.

بی‌گمان، نقش جمهوري اسلامي ايران در احياي اين فريضه و تأثير آن در بيداري اسلامي بر کسي پوشيده نيست.

امام خميني (ره) که احياگر اسلام ناب محمدي ـ صلّي الله عليه وآله‌ـ در عصر حاضر است، تلاش‌هاي گسترده‌اي در راستای احياي اين فريضه، به ويژه بعد سياسي آن نمود. همچنين مقام معظم رهبري با سخنان و پيامهاي پرمغز و تأثيرگذارخود به حجاج در مراسم برائت از مشرکين و در مناسبت‌هاي گوناگون، مسلمانان عالم را با زواياي ناشناخته، مغفول و فراموش شده اين فريضه عظيم، روح‌بخش و عزت آفرين آشنا ساختند.

امسال مراسم برائت از مشرکين، در حالي در صحراي عرفه طنين انداز است که برخی کشورهاي اسلامي به پيروزي رسيده‌اند و بعضي در شرف پيروزي هستند و برخی کشورها نيز در آستانه قيام هستند و مطمئنا مراسم امسال، نمود عيني بيشتري دارد و براي مسلمين تأثيرات آن قابل لمس‌تر است و قطعا اين مراسم، روحي دوباره به اين بيداري خواهد داد و در آينده نزديک شاهد پيروزي‌هاي بيشتر مردم جهان اسلام در مقابله با حکومت‌هاي خودکامه خواهيم بود و اين بيداري اسلامي،‌ ساير ملت‌هاي خفته جهان را نيز در برابر ظلم و جور حکامشان بيدار خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار