بازدید 8533

در مذاکرات جلیلی و پاتروشف چه گذشت؟

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با اشاره به تهدیدات جدید از جمله تروریسم و مواد مخدر بر همکاری‌های مستقیم دستگاه‌های شورای امنیت دو کشور تاکید کرد و افزود: گفتگو و رایزنی بین دو کشور در راستای تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خواهد بود.
کد خبر: ۱۸۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳ 16 August 2011
سرویس سیاست خارجی ـ دور دوم و آخرین دور از مذاکرات دبیران شورای امنیت ملی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، بعد از ظهر امروز در تهران پایان یافت.

به گزارش «تابناک»، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در پایان دور دوم مذاکرات با اشاره به دعوت رسمی از آقای «پاتروشف» دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه گفت: ما در زمینه‌های مختلف روابط دوجانبه، همکاری‌های منطقه ای و همکاری‌های بین‌المللی دو دور گفتگوهای بسیار مفصل، طولانی و خوبی را داشتیم که در سایه همکاری‌های دو کشور می‌توان از ظرفیت‌های موجود به شکل مضاعف بهره‌برداری کنیم.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه نیز گفت: ما در مورد همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، سوخت و انرژی، همکاری‌های هسته‌ای و  در ارتباط با دورنمای همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز صحبت کردیم.

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با اشاره به تهدیدات جدید از جمله تروریسم و مواد مخدر بر همکاری‌های مستقیم دستگاه‌های شورای امنیت دو کشور تاکید کرد و افزود: گفتگو و رایزنی بین دو کشور در راستای تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خواهد بود.

وی یکی دیگر از محورهای مذاکره با همتای ایرانی خود را همكاری‌های منطقه‌ای و تقویت امنیت منطقه‌یی عنوان کرد و همکاری در قالب سازمان همكاری‌های شانگهای را یکی از زمینه‌های مهم همكاری دانست.

پاتروشف گفت: دو کشور درباره همکاری در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر و مسائل زیست ‌محیطی این دریا و موضوع هسته‌ای ایران نیز گفتگو و تبادل نظر داشتند.

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه ضمن اشاره به شرایط فعلی و تغییراتی كه در كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق افتاده است، افزود: هر دو طرف معتقد هستند كه این مسائل باید از طریق دیالوگ و تفاهم و گفتگو حل فصل شود.

در ادامه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تهدیدها و منافع مشترک دو کشور گفت: ما امروز بر اساس این تهدیدها و منافع مشترك عرصه‌های بسیار خوبی را برای همكاری ایجاد كردیم.

جلیلی با اشاره به ملاقات رؤسای جمهور دو کشور در اجلاس شانگهای، سفر آقای پاتروشف به ایران و سفر امروز وزیر خارجه کشورمان به مسکو به دعوت وزیر خارجه روسیه گفت: یك نوع حركت جدید و تحول و تحرك بیشتر در مناسبات دو كشور به وجود آمده است.

وی افزود: دو کشور در زمینه همكاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نگاه‌های مشترک زیادی دارند و این نگاه‌های مشترك بسترهای خوبی را برای همكاری‌ها ایجاد كرده و ما امیدوار هستیم بتوانیم با جدیتی كه دو شورای امنیت دو كشور دارند دنبال می‌كنند این بسترهای همكاری بتواند از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود و ما شاهد ثمرات آن برای دو ملت ایران و روسیه باشیم.

جلیلی گفت: در زمینه همكاری‌های بین‌المللی راهبرد گفتگو ـ همكاری بهترین راهبردی است كه می‌تواند در عرصه‌های مختلف باشد و این رویكرد اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

 وی افزود: از پیشنهادات دوستان روسی در زمینه‌های گفت‌وگو برای همكاری استقبال می‌كنیم؛ از جمله در موضوع هسته‌ای می‌توانیم بسترهای بسیار خوبی را در چارچوب راهبرد گفتگو ـ همكاری در زمینه‌های خلع سلاح، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و همكاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای شكل دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان با اشاره به این‌که نیروگاه هسته‌ای بوشهر نمادی از همكاری صلح‌آمیز دو کشور است اظهار داشت: در این مذاکرات دو کشور در خصوص پروتكلی كه باعث شکل‌گیری و تقویت این همكاری‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله نیروگاه‌های دیگر، راكتورهای تحقیقاتی و همكاری‌های علمی در زمینه‌های هسته‌ای می‌شود، گفت‌وگو کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی