بازدید 8958
پنج راهکار «اکونومیست» برای تحول در سیاست خارجی آمریکا؛

در تحولات منطقه، ایران بازیگر فعال است یا آمریکا؟

اکونومیست در مقاله ای نوشت: موج اعتراضات در جهان عرب، پیامدهای برجسته‌ای برای استراتژی آمریکا در برابر ایران داشته و پرسش هایی را مطرح ساخته، مبنی بر این که آیا این تحولات، ایران را قدرتمند ساخته یا موجب ضعیف شدن این کشور شده است.../ بنابراین، «مارک لینچ»، استاد دانشگاه جورج واشنگتن، توصیه‌هایی کرده که...
کد خبر: ۱۷۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰ 25 June 2011
سرویس بین الملل ـ هفته نامه اکونومیست در مقاله ای نوشت: موج اعتراضات در جهان عرب، پیامدهای برجسته‌ای برای استراتژی آمریکا در برابر ایران داشته و پرسش هایی را مطرح ساخته است، مبنی بر این که آیا این تحولات، ایران را قدرتمند ساخته یا موجب ضعیف شدن این کشور شده است؟ همچنین نقش تهران در تحریک یا بهره‌برداری از بحران‌های شکل گرفته چیست و روابط آتی حکومت‌های جدید در کشورهای عربی با ایران چگونه خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»، این نوشتار در ادامه آورده است: با وجود همه این ابهامات، یک مسأله به نظر شفاف می‌آید و آن، شکنندگی پایه استراتژی دولت اوباما در برابر ایران است.

این گزارش اما سیاستی طراحی می‌کند که می‌تواند تحولاتی در وضعیت کنونی منطقه نیز پدید آورد.

این نوشته بر مبنای نظر «مارک لینچ»، استاد علوم سیاسی و امور بین الملل از دانشگاه جورج واشنگتن، برای ایجاد تغییر در سیاست دولت اوباما توصیه‌هایی طرح کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعهد در برابر قدرت‌های جدید مردمی

 دولت باید رویکردی داشته باشد که آمریکا را با آرمان ملت‌ها در جهان عرب و ایران همسو سازد و این تعهد را در عمل نیز نشان دهد.

تمرکز بر مسأله حقوق بشر و آزادی

 دولت آمریکا به دنبال همان حقوق و آزادی‌هایی در ایران باشد که برای دیگر کشورها در منطقه می‌خواهد و توجه خود را به شکل قابل توجهی بر مسأله حقوق بشر در ایران معطوف سازد.

بازتاب نقاط ضعف ایران

دولت آمریکا باید برای نشان دادن ارتباط نداشتن ایران با خیزش‌های مردمی و جلوگیری از گسترش روایت‌هایی که در جریان تحولات اخیر منطقه می‌تواند موجب تقویت نقش محوری ایران شود، یک سلسله اقدامات استراتژیک در دستور کاری خود گذارد.

بهره از دیپلماسی در تحقق چشم‌اندازهای آینده

دستیابی به یک راهکار پیرامون چالش هسته‌ای ایران با مذاکره، نمی‌تواند در کوتاه مدت نتایج مثبتی داشته باشد؛ اما دولت در عین حال، باید به دیپلماسی در سطحی پایین ادامه دهد و گام‌هایی را در راستای اعتمادسازی بیشتر بردارد تا از این طریق و پس از تغییر شرایط، حرکت به سوی ایجاد برخی تحولات امکان‌پذیر شود.

هشیاری در احتمال وقوع جنگ

 دولت باید پیچیدگی‌‌های ناشی از محاسبات نادرست، ترس و نبرد برای رسیدن به قدرت و نفوذ و به دنبال آن، وقوع یک جنگ احتمالی را از نظر دور نسازد؛ افزون بر این که از بهره‌گیری الگویی مشابه آنچه در لیبی مورد استفاده قرار گرفت، برای ایران خودداری و در برابر هر گونه گزینه نظامی مقاومت کند.

بنا بر راهکارهای داده شده، گویا کارشناسان مسائل خاورمیانه در آمریکا، بیش از پیش به ضعف راهبردی آمریکا در منطقه پی برده و در صدد ارایه پیشنهادهایی برای بهتر شدن روند سیاستگذاری و اعمال آن در منطقه از سوی دولت اوباما هستند، به گونه ای که تا جایی که می شود، هم حمایت افکار عمومی را داشته باشند و هم از این رهگذر، ایران را از اثرگذاری در معادلات حذف کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
هرچه به او مشاوره بدهند،هیچ غلطی نمی تواند و نخواهد توانست که انجام دهد.
با توجه به اصرار احمدی نزاد برای تضعیف وزارت خارجه خوب معلمه بازیگر اصلی کیه؟
ایرانی با غیرت باور کن پارسنگ تو آمریکاست خودت را به بهای کم نفروش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
اسم وفامیل که کامل نوشتی آدرس هم بده
برو بابا حالت خوشه9 چند وقت ديگه امريكا هم بهم ميريزه مي خواد موج سواري كنه
درست مثل انقلاب اسلامی باز هم ماهیت اصلی حرکت این مردم را در منطقه نفهمیده اند و دارند سیاستهای اشتباه که نتیجه ای جز دشمنی و جنگ نخواهد داشت طراحی می کنند.
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
آخرین اخبار
وب گردی