بازدید 4512

واردات نوبرانه در فصل برداشت میوه

تعدد واسطه ها و افزایش 300% قیمت
کد خبر: ۱۷۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۳ 20 June 2011
همراه با فرا رسيدن فصل تابستان بازار ميوه‌هاي تابستاني داغ شده و همزمان با فصل برداشت ميوه‌هاي تابستاني بازار شاهد ميوه‌هاي نوبرانه تابستان خواهد بود.

اما در اين بين ادامه داشتن واردات ميوه كام باغداران داخلي را تلخ كرده است.در حالي نامه‌نگاري‌ها ميان وزارت جهادكشاورزي و وزارت بازرگاني براي ممنوعيت واردات ميوه ادامه دارد كه در زمان برداشت ميوه داخلي، هلو و زردآلو از تركيه وارد كشور شده است و در ميدان ميوه و تره‌بار براحتي خريد و فروش مي‌شود.

وزير جهاد كشاورزي سال 89 براي نخستين‌بار در نامه‌يي به وزير بازرگاني شرايط تعرفه‌يي و ورود محصولات كشاورزي را اعلام كرد، در اين نامه‌ها بويژه به عدم واردات ميوه تاكيد شده بود و اينكه تمام محصولات كشاورزي در زمان برداشت نبايد وارد شوند.

اما همچنان سيل واردات ميوه از كشورهاي مختلف مانند شيلي و تركيه به كشورسرازير است؛ اگر چه مسوولان اعلام كرده بودند كه عيد امسال از ميوه‌هاي ذخيره‌سازي شده و توليد داخل براي بازار مصرف استفاده مي‌شود اما اغلب خرده فروشي‌ها سطح شهر مملو از ميوه‌هاي وارداتي بودند و در ميادين ميوه مردم، براي خريد از تنها محل فروش ميوه ايراني، صف كشيده بودند.وجود ميوه‌هاي وارداتي همچنان در بازار ميوه مورد انتقاد متوليان توليد بود تا زماني كه وزير جهاد كشاورزي دوباره در نامه‌يي كه به تازگي به وزير بازرگاني نوشت، واردات 35 نوع محصول كشاورزي را ممنوع اعلام كرد.براساس اين نامه، واردات گوجه‌فرنگي تازه يا سرد شده، پياز، موسير، سير، تره فرنگي، ساير سبزيجات سيرگونه، كاهو، كلم، گل كلم، مار چوبه، فلفل فرنگي، ساير سبزيجات، اسفناج، انواع قارچ‌ها، انواع ميوه‌هاي خشك كرده، ليمو، ليمو ترش، گريپ فروت، گلابي، آلو، سيب، هلو، شليل، شفتالو، خربزه، هندوانه، مويز، توت‌فرنگي، تمشك، انگور، زغال اخته، كيوي، انار، زرشك و عناب ممنوع شده است.


هلو و زردآلوي تركيه‌يي در بازار

دراين ميان وزارت بازرگاني هم اعلام مي‌كند كه براساس قانون افزايش بهره وري در بخش كشاورزي، مجوز تمامي واردات محصولات كشاورزي برعهده وزارت جهاد كشاورزي است؛ بنابراين واردات ميوه از سوي وزارت بازرگاني انجام نشده، از سويي وزارت جهاد كشاورزي هم با اعلام اينكه مجوزي را براي واردات ميوه صادر نكرده است، مسوول ثبت سفارش واردات را وزارت بازرگاني اعلام مي‌كند!اما در بين اين كش و قوس‌ها ميان 2 وزارتخانه مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان متضرر مي‌شوند و بازار ميوه و خرده فروشي‌ها مملو از ميوه‌هاي وارداتي در زمان برداشت محصول داخلي است.براساس اين گزارش درحالي كه زردآلوي شيراز، ساوه و شهريار در حال برداشت است و هلو از ديگر شهرها به تهران عرضه مي‌شود، بازار در اختيار ميوه‌هاي وارداتي است كه مجوزي هم براي ورود ندارند. از سويي، ميوه‌هاي وارداتي در ميدان ميوه و تره بار تهران باوجود ممنوعيت براحتي خريدو فروش مي‌شوند.البته محصولات ديگري مانند انبه و سيب زميني پاكستاني، زنجبيل هندي و موز آفريقايي به كشور وارد مي‌شوند كه جزو اقلام ممنوعه نيستند اما عرضه ديگر ميوه‌هاي وارداتي در خرده فروشي‌ها ممنوع اعلام شده‌اند.


قيمت ميوه‌هاي تابستاني

هم‌اكنون قيمت هر كيلوگرم زردآلو از 400 تومان تا 2200 تومان در ميدان به فروش مي‌رسد، همچنين هر كيلوگرم گيلاس از 4 هزار تومان به 2700 تومان رسيده است و تا كيلويي 800 تومان هم در ميدان عرضه مي‌شود.

هر كيلوگرم خيار هم از 200 تومان تا 550 تومان در ميدان به فروش مي‌رسد، قيمت هندوانه هم هر كيوگرم 300 تومان است.مديرعامل تعاوني ميوه و تره‌بار استان تهران در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه ميوه‌هاي وارداتي از نظر رنگ‌آميزي، اندازه و بسته‌بندي از محصولات داخلي بهتر هستند، گفت: ميوه‌هاي داخلي كيفيت و مزه بهتري نسبت به ميوه‌هاي خارجي دارند اما بسته‌بندي نامناسب باعث شده است كه در ميدان، ميوه‌هاي وارداتي فروش بروند.

حسين مهاجران افزود: خريداران، ترجيح مي‌دهند كه اگر 20 كيلو ميوه خريداري مي‌كنند تمام آن را بفروشند در صورتيكه ميوه ايراني حداقل نيم كيلو كارتن است و بقيه هم خاك و كاغذ.مديرعامل تعاوني ميوه و تره‌بار استان تهران، افزود: بسته بندي‌هاي داخلي بايد خالص باشد تا فروشنده پول اضافي نپردازد در اين ميان هم فقط مصرف‌كننده ضرر مي‌كند.


چرخش 8دست ميوه و افزايش 300 درصدي قيمت

البته افزايش قيمت ميوه در بازار داخلي نيز در اين آشفته بازارباعث نگراني مشتريان و مردم شده است. از ديرباز دلالي و واسطه‌گري مشكل اصلي كشاورزان بوده و به گفته كارشناسان با چرخش 8 دست بين آنها تا 300 درصد افزايش قيمت را رقم مي‌زند.به گزارش فارس، سيستم توزيع ميوه در شهرهاي بزرگ طوري است كه ميادين تره‌بار خرد و مغازه‌داران از يك ميدان بزرگ مركزي تره‌بار تغذيه مي‌شوند، ميوه‌ها و محصولات كشاورزي طي شبانه‌روز از شهرهاي ديگر يا بنادر به اين مكان كه گلوگاه اصلي توزيع ميوه است هدايت شده و از آنجا به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.

از آنجايي كه اين محيط محدود است بسياري از مديريت‌ها را مي‌توان به خوبي انجام و نتيجه مناسبي گرفت، مثلا دولت مي‌تواند با استقرار آزمايشگاهي ميزان باقيمانده سموم را كنترل از ورود آن به چرخه مصرف جلوگيري و با توليد‌كننده‌ها يا فروشندگان چنين ميوه‌هايي كه با عدم رعايت استانداردهاي لازم سلامتي مردم را نشانه رفته‌اند مقابله كند. طي سال‌هاي اخير با افزايش استفاده از سموم و كود كشاورزي بويژه در گلخانه‌ها تجمع آنها در ميوه بيشتر شده كه به اعتقاد بسياري كارشناسان منشأ بيماري‌هاي زيادي هستند.

همچنين با مديريت بر اين ميدان مي‌توان تا حدود زيادي قيمت بازار را از بي‌ثباتي نجات داده و با حذف دلالي در اين مكان قيمت مصرف‌كننده را كاهش داد و بسياري محاسن ديگر.اما در كنار آن عدم مديريت صحيح نيز عواقبي دارد كه به دليل سر منشأ بودن توزيع، جاي‌جاي كشور از اين سوء مديريت مصون نخواهد بود.

ميدان مركزي تره‌بار در منطقه 19تهران در اتوبان آزادگان واقع شده است در گشت چند ساعته در اين ميدان حضور واسطه‌هاي مختلفي از قوميت‌هاي مختلف موج مي‌زند به گفته خودشان دلالند از اين دست مي‌خرند به آن دست يا دست‌هاي مختلف مي‌دهند و اين سوال را در ذهن باقي مي‌گذارد كه اگر دولت نتواند دلالي را در اين مكان محدود كنترل كند چطور مي‌تواند در سطح كشور كنترل كند.

  • منبع: ملت ما
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی