بازدید 4679

روش تازه به دام‌اندازي سلول‌هاي سرطاني

اندازه اين افزاره ميکروسياليت در حد يک سکه است و قادر به آشکارسازي ويروس‌هايي مانند HIV نيز هست.
کد خبر: ۱۷۰۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹ 12 June 2011
مهندسان در دانشگاه هاروارد و موسسه فناوري ماساچوست(MIT) افزاره جديدي خلق کرده‌اند که مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني منفرد را در يک نمونه خون آشکارسازي کند و به پزشکان اجازه تعيين سريع اين‌که آيا سرطان از جايگاه اصلي خود پخش شده است يا نه، را بدهد.

به گزارش ايسنا، اندازه اين افزاره ميکروسياليت در حد يک سکه است و قادر به آشکارسازي ويروس‌هايي مانند HIV نيز هست. مهمت تونر از MIT معتقد است که اين افزاره را مي‌توان جهت تست‌هاي ارزان قيمت در کشورهاي در حال توسعه‌اي که تجهيزات تشخيص گران قيمت ندارند، استفاده کرد.

اين ميله‌ها که از نانولوله‌هاي کربني ساخته شده‌اند، مي‌توانند سلول‌هاي سرطاني و ساير اجسام ريز را هنگام عبور از افزاره‌هاي ميکروسياليت به دام بيندازند.

تونر مدل اوليه اين افزاره را چهار سال پيش ساخت. در مدل اوليه، خوني که از يک بيمار گرفته مي‌شد از ده‌ها هزار ميله سيليکوني ريزي که با پادتن‌هاي قابل چسب به سلول‌هاي توموري پوشيده شده بودند، عبور مي‌کرد. هر سلول سرطاني که به ميله تماس پيدا مي‌کرد به دام مي‌افتاد. با اين حال، بعضي از سلول‌ها ممکن بود هرگز با ميله‌ها تماس پيدا نکنند.

تونر فکر کرد که اگر ميله‌ها به جاي اين‌که توپر باشند، متخلخل باشند؛ آنگاه سلول‌ها مي‌توانند درست از داخل آنها عبور کنند و احتمال چسبيدن آنها افزايش مي‌يابد. اين افزاره ميکروسياليت جديد که با نانولوله‌هاي کربني تجهيز شده است، مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني را هشت برابر بيشتر نسبت به مدل اوليه جمع‌آوري کند.

معمولاً آشکارسازي سلول‌هاي سرطاني گردشي يا همان سلول‌هاي سرطاني که از تومور اصلي جدا شده‌اند، بسيار سخت است، زيرا تعداد کمي از آنها وجود دارد؛ معمولاً فقط چندين سلول در هر ميلي‌ليتر نمونه خوني که مي‌تواند شامل 10 ميليارد سلول سالم خوني باشد. با اين حال، آشکارسازي اين سلول‌هاي فراري يک راه مهم براي تعيين گسترش بيماري سرطان است.

اين گروه هاروارد/MIT هندسه‌هاي متنوعي از جنگل نانولوله کربني را در اين افزاره ميکروسياليت قرار داد. بمانند مدل اوليه، سطح هر لوله مي‌تواند با پادتن‌هاي مختص سلول‌هاي سرطاني تجهيز شود. با اين حال، از آن جايي که سيال مي‌تواند از درون اين هندسه‌هاي جنگلي و نيز از اطراف آن‌ها عبور کند، فرصت بسيار زيادي براي بدام‌اندازي سلول‌ها يا ذرات هدف وجود دارد.

اين پژوهشگران جزئيات نتايج کار تحقيقاتي خود را در مجله‌ Small منتشر کرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار