بازدید 20877

دوربرگردان‌های احمدی‌نژادی

فرشاد مهدی‌پور
کد خبر: ۱۶۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳ 03 May 2011
هنوز بسیاری در یادشان است، ایده منحصر به فرد محمود احمدی‌نژاد برای حل مشکل ترافیک تهران: طرح دوربرگردان‌هایی که در نیمه دوم سال 82 (و اوایل 83) در بسیاری از نقاط کشور ترافیکی پایتخت اجرا شد و برای مدتی از فشار ترافیک کاست. شهردار وقت تهران که درباره حمل ‌و نقل عمومی، خوب درس خوانده و کار کرده بود، تصمیم گرفت به ‌جای اجرای پروژه‌های طولانی‌مدت زیر و یا روگذرسازی ـ که آن را هم در دستور کار داشت ـ هر تقاطع شلوغی را به یک دوربرگردان روان تبدیل کند و... طرحی که بعضی‌هاشان هنوز در گوشه و کنار شهر موجودند و جالبتر از آن، اشاعه این طراحی به دیگر شهرها و استان‌هاست.

تمثیل کارآمد

ایده خلاقانه دوربرگردان‌های احمدی‌نژاد، تمثیلی نه چندان کامل برای توصیف ساختار مدیریتی حاکم بر ذهن و رفتار اوست، چرا که بیان‌کننده شیوه نگاه وی به حل مسأله است؛ احمدی‌نژاد در هنگامه رویارویی با هر مشکلی، کمی آن را دور می‌زند و از آن فاصله می‌گیرد؛ راهی سریع و ارزان برای حلش پیدا می‌کند و بعد ـ اگر فرصت کرد و شرایط اجازه داد ـ بازمی‌گردد و دست به تصحیح بنیادین می‌زند.

برای نمونه، در آغاز روی کار آمدن دولت نهم و در رخدادی نادر، سازمان بزرگ مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، یک ‌شبه منحل شد و جای آن را معاونت نامعلوم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی گرفت؛ احمدی‌نژاد به ‌درستی تشخیص داده بود که سازمان مدیریت، عامل کندی اجرای بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌هاست؛ پس بهتر است که فعلا نباشد. او این ساختار را حذف کرد و برایش جایگزین موقتی ساخت تا در وهله نخست، مشکل خود را در نحوه برداشت از بودجه حل کند و بعدها ساختاری بهتر را پایه‌ریزی کرده و جایگزین سازد که البته اولی محقق شد و دومی خیر.

یا در نمونه‌ای دیگر، او با تشخیص این مسأله کاربردی که وام‌دار بودن به احزاب، دست و پاگیر و مانع‌آفرین است، به همراه نفی پایگاه حزبی خود، همه پیوندهای پیشینش را با کارهای تشکیلاتی گسست و خود، طراحی‌هایی موقت نظیر رایحه خوش خدمت و... را برای انتخابات گوناگون انجام داد و پس از مرور زمان، اکنون حامیان او ـ به سرپرستی اسفندیار رحیم‌مشایی ـ دست‌اندرکار راه‌‌اندازی دست کم شش حزب سیاسی در سطح ملی شده‌اند.

منافع آنی و آتی

مدیریت دوربرگردانی، یک خاصیت بسیار مهم دیگر نیز دارد و آن ایجاد رضایتمندی سریع در گروه بیشتری از مخاطبان ـ و نه الزاما همه آنان ـ است. به بیانی دیگر، در این گونه مدیریت ابتکاری،‌ مدیر با علم به آن‌که می‌داند، نمی‌تواند به همه نیازها و درخواست‌ها پاسخ دهد، ترجیح می‌دهد به‌ دست آوردن نظر اکثریت را ـ که می‌تواند مرکزنشین نیز نباشد ـ در اولویت گذارد.

البته در نظر گرفتن چنین چهارچوبی، ممکن است در بازه‌هایی بزرگتر، هم از لحاظ منافع کوتاه مدت و هم بلند‌مدت، رویدادهای ناخوشایندی پیش آورد؛ مثلا پافشاری پی در پی به گفت‌وگو با آمریکا، در گستره جهانی، حتما همراهان بیشتری دارد تا مخالف و اگر بر پایه مدیریت دوربرگردانی بنا بر آن باشد تا باب این مذاکره با دیدارهای محرمانه و سفرهای پیاپی باز شود تا «بعد چه شود»، معلوم نیست چه بر سر سیاست خارجی کشور خواهد آمد!

در یک نمونه دیگر و باز هم در حوزه سیاست خارجی، دستیابی و تأکید بر یک تحلیل نادرست از رخدادهای منطقه و اصرار بر گسترش و اجرای آن است؛ آن هم بر خلاف روند رسمی نظام ـ نظیر آنچه در خلال بیان اخیر رئیس دفتر متنفذ رئیس‌جمهور درباره عملکرد دستگاه‌های امنیتی نمایان شد ـ ایده مدیریت دوربرگردانی حکم می‌کند که برای متفاوت‌نمایی هم که شده و جذب منافع آنی، بهتر است این پیغام به دیگران داده شود که مثلا دیدگاه متمایزی نیز هست که اجازه نشر و نما پیدا نکرده است؛ این نیز چه بر سر وجاهت جمهوری اسلامی خواهد آورد، خدا عالم است!

نگرانی بزرگ

هرچند اینها مواضعی مهم‌ و قابل توجهند، گویا مسائلی بنیادین‌تر نیز در این میان هست؛ مسائل مثال‌زده شده در بالا را اگر لایه نخست در نظر بگیریم، می‌توانیم با کمی اندیشه، دست کم یک یا دو لایه دیگر را نیز یادآور شویم که محل توجه و مداقه می‌توانند باشند؛ مثل سطوح ارشد مدیریت عالی در جمهوری اسلامی و یا کارویژه‌های اصل ولایت‌فقیه.

بدون آن‌که قصد آن باشد تا در این باره گمانه‌زنی و پیش‌داوری غیرمنصفانه‌ای شده و به صدر و ذیل برخی از آن مفاهیم اساسی به تفصیل پرداخته شود، استفاده از مدل مدیریتی یاد شده برای روشن نمودن نقشه پیش‌یابی حرکت‌های آینده سیاسی دولت، می‌تواند این گمان را دامن بزند که بسیار پیش از آن‌که پنداشته می‌شد، در آستانه ورود به دوره‌ای از حل مسائل بزرگ و عمیق، با شاخص‌های مدیریت دوربرگردانی هستیم ـ حواشی مهمتر از متن ماجرای برکناری وزیر اطلاعات دولت دهم، از جمله گویاترین این نشانه‌هاست ـ دوره‌ای که ممکن است جداشدن‌های بیشتری را پدید آورد و گرفتارهایی را نصیب کشور کند، همچنان که ادبیات تهدید و ارعاب در پیش گرفته شده از سوی جریان انحرافی، مویدی محکم درباره آن است.

در چنین اوضاع و احوالی، بنا بر همان روش پیش گفته، تمایل بر آن است، تا با کشانده شدن سطح خرد مسأله به سطوح کلان و بازنمایی تعریف حاکمیت دوگانه ـ ترکیب برساخته مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ـ تنش رسانه‌ای، منجر به متلاطم ‌شدن افکار عمومی شده و آشفتگی محدود موجود، تصویری گسترده و همه‌جانبه پیدا کند.

تمرکز بر شقوق گوناگون رسانه‌ای ـ سیاسی موضوع، بدون در نظر گرفتن چشم‌انداز بلندمدت‌تر آن، افتادن در ورطه همان نگاه دوربرگردانی است و تکمیل پازلی است که دستی دیگر برای کشور تدارک دیده و بی گمان، باید از آن خودداری کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
برگشتن روزگار سهل است
یا رب نظر تو برنگردد
دوربرگردانش در مورد رهبري جواب نداد
تا خدا یار است بر سلطان مپیچ
گر خدا برگشت دو صد سلطان به هیچ
آقا مهدی منتظر بودم که این روزها یه چیزی بنویسی، اما حدس نمی زدم این قدر در لفافه صحبت کنی، امیدوارم که این دور برگردانها برای دور زدن نظام جمهوری اسلامی نباشه
دوربرگردان را با سیاست حذف وبرخوردهای قهری توام است!
انفاقا دوربرگردان هایش هم فقط به معضل ترافیک در ساعات پیک حرکت خودروها می افزاید....
بسمه تعالی
در تمثیلتان بهتر بود تعداد آدمهایی که به علت دوربرگردانها در تصادفات مرده اند را به حساب می آوردی و برای آن هم مصداق پیدا می کردی.
شهید باهنر در کتاب تعلیمات دینی نوشته بود که جامعه آزمایشگاه نیست زیرا با هر خطا یک نسل نابود می شود.
حرف دیگر حرکت در صراط و حرکت در تیه است ما در اسلام یک صراط مستقیم داریم و بقیه راهها ما را از خدا دور می کند . البته نه همه را آنهایی که عظمت خدا را احساس کرده اند و به آخرت اعتقاد دارند از این دور برگردانها نمی روند.
نفی پایگاه حزبی خود ؟اگر پایگاه حزبی ایشان نفی شده چرا آنهایی که در ستاد های انتخاباتی فعالتر بوده اند نور چشمی اند وبقیه ؟..!!!!!!
مطلب قشنگی بود با تیتری حرفه ای
احمدی نژاد خیلی خوبی ها داشت و خیلی بدیها دلیل نمیشود بدون یک نگاه کلی مورد قضاوت قرار بگیرد خیلی از مسائل و برخوردهایی که در هنگام ریاست جمهوری با او شد و همچنین مرگ پدرش و البته ناکامی انتخاب در دوره های قبل به عنوان نماینده مجلس که باعث تشدید انزجار احمدی نژاد از مجلس و مجلسیان شد ( این تنفر ریشه ای است ) و البته یار غار جناب دکتر و شخصیت منتفذ دولت که در هنگام تنهای با او بود همگی روی شخصیت سیاسی جناب دکتر تاثیرشان را گذارده اند
او مردی است که میدان های به این زیبایی و بی زبانی را دورمی زند با دور برگردان هایش ! اصولا همه دور میزنه !!!!!دورزدنت قشنگه !!!!
اولش رو خوب اومدی اما آخرش یکم ترسیدی!
راحتت کنم! احمدی نژاد اهداف بسیار بزرگتری برای نه تنها این کشور بلکه برای کل دنیا! در سر دارد. الآن با استفاده از "دور برگردان" سریع برگشت و مسیر خود را ظاهرا تغییر داد؛ اما همه ما در آینده بسیار شاهد کارهای جدید او خواهیم بود.
حتما این جمله را یادتان هست:"سال بعد اتفاقاتی خواهد افتاد که ما را تکفیر خواهند کرد". عمیقتر این جمله را بخوانید.
آدم راحت‌تر بنويسد، بهتر نيست؟
خدا آخرو عاقبت ماراختم به خیرکند
متاسفانه این نوع نگاه عامیانه که شما اشاعه میدید در برخی مدیران هم هست. به همین دلیل هست که علیرغم همه یافته ها و تجربیات باز هم عده ای به قول شما در شهرستانها هنوز دوربرگردان میسازند!
بنام خدا انشاالله آقاي احمدي نژاد از تفكر رحيم مشايي دست بردارند و هماني شوند كه ولايت و مردم مسلمان ميخواهند كه آن هم با يك دور برگردان درست و حسابي حاصل ميشود و من الله التوفيق
اگر ما نگران موضوعات و مشكلات و نهديدات هستيم به نظر بنده بايد دولت را براي انجام برنامه هاي كلاني كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري است از همه لحاظ كمك كنيم و از طرح مسايل حاشيه اي پرهيز نماييم
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی