بازدید 5536

پدیده احتکار قبر در بهشت زهرا!

3 تا 5 درصد قبور در گذشته پيش فروش شده اند و بسياري از خانواده‌هاي متوفي ترجيح مي‌دهند چندین برابر هزينه‌ قيمت يک قبر معمولي را هزینه کنند تا در قطعه‌اي خوش آب و هوا که امکان دسترسي آسانتر به آن وجود دارد، براي مرده خود قبر تهيه کنند.
کد خبر: ۱۳۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹ 01 January 2011
دادنا: اگرچه مسئولان سازمان بهشت‌زهرا همچنان موضوع احتكار قبر در برخی قطعات بهشت‌زهرا بخصوص قطعات قدیمی و فروش آنها به قیمت بالای 20 میلیون تومان را انکار می‌كنند اما نكته اصلی اینجاست در شرایطی که قیمت زمین در دنیای فانی رو به کاهش است چرا قیمت برخی قبور همچنان رو به افزایش است.

چه حکمتی در معاملات‌مان روا شده که برای مردن هم دو دو تا چهار تا می کنیم. باید نگران بود چرا که کاهش قیمت زمین در این سرای کوتاه دامنگیر سرای آخرت هم شده است. اگر از همان دوران بچگی قلک مسکن دنیا و آخرت را با هم پر می کردیم امروز دیگر فارغ از دغدغه منزل آخرت در این دنیای پر دردسر و گرفتار بودیم.
 
هرچند در این روزها با وجود روند رو به کاهش قیمت زمین از داشتن منزل این دنیا هم بی نصیب شده ایم اما با این وجود رویای خواب ابدی در مناطق خوش آب و هوا و زیر سایه درختان در بهشت زهرا را باید با قیمت صعودی قبور به همان گور نداشته ببریم.

حقیقت این است كه کاهش قیمت زمین در این سرای رفتنی به بازار خانه‌های ابدی هم كشیده شده است. چه بسا بنگاه معاملات ملکی خرید و فروش قبر به چنان تجارت پرسودی تبدیل شده كه خیلی از قبر‌ها در قطعات مختلف بهشت‌ زهرا خالی نگه داشته شده‌اند تا مشتری‌های رو به مرگ پولدار ساكن آنجا شوند.

در حال حاضر بیش از 200 قطعه در بهشت‌زهرا وجود دارد. گفتنی است بهشت زهرا شامل مجموعه‌اي به مساحت 750 هكتار است. كلنگ احداث آن در سال 1345به زمین زده شد و تاكنون كه حدود 35 سال از تاسیس آن می‌گذرد روزانه 150 نفر در این گورستان دفن می‌شوند و در مجموع بیش از یك میلیون و 500 هزار نفر دراین مكان آرمیده‌اند.

بنگاه معاملاتی شهر مردگان شامل قبرهای قطعه یك تا 110 است كه گاه بین 10 تا 20 میلیون تومان هم خرید و فروش شده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، قیمت قبر در بهشت ‌زهرا بسته به نوع قبر و قطعه آن متفاوت است، به طوری كه بهشت‌زهرا هم درست مثل خود تهران، خانه‌ها و محله‌های شمال شهری و جنوب شهری دارد.

در این میان آنچه جالب توجه است اینکه افزايش قيمت قبر در حالي روند صعودي خود را ادامه مي‌‌دهد که شواهد نشانگر آن است که هم‌اكنون قيمت يک قبر دو متري از قيمت مسکن در مناطق شمال شهر تهران نيز بالاتر است. هرچند مدتی است قیمت زمین روندی نزولی داشته است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت‌، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در تابستان امسال یک میلیون و 581 هزار تومان بوده که نسبت به بهار امسال نیم درصد کاهش نشان می‌دهد. البته این رقم نسبت به فصل مشابه سال قبل 4/22 درصد رشد داشته است.

اما در این میان صحبت های «اسماعیل دانش‌پژوه»، مدیر روابط عمومی سازمان بهشت زهرا، شنیدنی است.

دانش پژوه روند صعودی قیمت قبر در بهشت زهرا را امری عادی می داند و می گوید: قیمت این قبور در مقایسه با قبور واقع در اماکن متبرکه زیاد نیست.

وی اظهار داشت: 90 درصد قبرهای بهشت زهرا رایگان است و تنها 10 درصد مابقی بین 2 تا 10 میلیون تومان به فروش می رسد و عده ای خاص آن را می خرند ضمن اینکه مبلغ آن بر اساس توافق طرفین است.

این اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان بهشت زهرا در حالی است که چندی پیش مدير عامل این سازمان اعلام کرد که قيمت قبر در بهشت زهرا همانند خريد خانه در تهران است كه در هر محله‌اي قيمت بالا و پايين دارد و قيمت قبور در قطعات قديمي از يك تا 20 ميليون تومان است.

مدیر روابط عمومی سازمان بهشت زهرا در ادامه گفتگوی خود با دادنا، با تاکید بر اینکه 90 درصد متوفیان تهراني در قبور رايگان دفن مي‌شوند، خاطرنشان کرد: در قطعات عمومي يك طبقه هيچگونه وجهي بابت واگذاري قبور از صاحبان متوفي دريافت نشده و فقط جهت هزينه خدمات شامل انتقال اجساد از هر نقطه شهر تهران، شست‌وشو، غسل دادن و كفن كردن، اقامه نماز ميت، انتقال به قطعات، تدفين، خدمات مراسم و ايجاد فضاي سبز حداكثر70 هزار تومان دريافت مي‌شود در حالي كه بهاي اصلي كليه خدمات فوق140 هزار تومان است.

دانش پژوه در ادامه گفت: سازمان بهشت‌زهرا از لحاظ اداری وابسته به شهرداری تهران و از لحاظ مالی کاملا مستقل است. بنابراین سازمان ناچار است برخی قبرها را در قطعات قدیمی‌تر به خانواده‌های مرفه كه خود متقاضی خرید این قبرها هستند، بفروشد.

به گفته مسئولان بهشت زهرا 3 تا 5 درصد قبور در گذشته پيش فروش شده اند و بسياري از خانواده‌هاي متوفي ترجيح مي‌دهند چندین برابر هزينه‌ قيمت يک قبر معمولي را هزینه کنند تا در قطعه‌اي خوش آب و هوا که امکان دسترسي آسانتر به آن وجود دارد، براي مرده خود قبر تهيه کنند.

اگرچه مسئولان سازمان بهشت‌زهرا همچنان موضوع احتكار قبر در برخی قطعات بهشت‌زهرا بخصوص قطعات قدیمی و فروش آنها به قیمت بالای 20 میلیون تومان را انکار می‌كنند اما نكته اصلی اینجاست در شرایطی که قیمت زمین در دنیای فانی رو به کاهش است چرا قیمت برخی قبور همچنان رو به افزایش است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی