بازدید 9970
۶

داستان پرونده‌ای با 12 میلیون شاکی!

کد خبر: ۱۳۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۰ 06 December 2010
می‌گویند از آلودگی هوا شکایت کنید تا دیه بگیرید، ولی دیه آلودگی را مثل مهریه، کی داده و کی گرفته. این شکایت تکراری قبلا نیز سابقه داشته است.

به گزارش «خبر آنلاین»، امسال هم قرار است دادگاه‌بازی، برای قربانیان هوای آلوده تهران، تکرار شود. برخی چهره‌ها می‌گویند کسانی که از آلودگی تهران خسارت دیده‌اند، یا بازماندگان کسانی که به خاطر سموم هوای تهران به جهان دیگر رفته‌اند، به دادگاه شکایت کنند. برخی دیگر هم از دادستان می‌خواهند به عنوان مدعی العموم، یقه آلوده کنندگان هوای پایتخت را بگیرد. ماجرای نخ نمایی که پیش از این هم تکرار شده، ولی تا زمانی که وزارت بهداشت می‌گوید آمار مقتولین هوای تهران را قبول ندارد، یا تا روزی که گفته می‌شود آلاینده‌های هوا از اگزوز 5 /3 میلیون خودرویی که در خیابانهای پایتخت جولان می‌دهند، بیرون می‌زند، کسی گوشش به این حرفها بدهکار نیست.

حالا اگر کسی خون کشته شدگان آلودگی را گردن بگیرد یا نگیرد، آمارهای منتشر شده می‌گوید سالی نزدیک به 6 هزار نفر مستقیما به خاطر تنفس هوای تهرانبه گورستان می‌روند و 70 درصد مرگ و میرها، به خاطر پیامدهای ناشی از بحران آلودگی هواست. حرفی که کسی باور نمی‌کند، چرا که تاکنون هیچ تحقیق علمی و قابل توجهی آن را تایید نکرده، ولی آمارهای مسئولان شهرداری می گوید این آلودگی، تلفاتی بیش از جنگ 8 ساله ایران و عراق داشته و باز هم کسی توجه نمی کند.

خرداد امسال که هوا به خاطر ریزگرد بیابانها، تیره و تار شد، حشمت‌الله بسطامی مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا گفته بود سالی 90 میلیون سال از عمر شهروندان بزرگترین شهر کشور در آلودگی هوا، کم می شود. یعنی هر فرد 9 سال زودتر خواهد مرد اگر در تهران باشد، ولی باز هم آب از آب تکان نخورد.

برخی کارشناسان با اشاره به برنامه 5 ساله وزارت بهداشت می گویند تا آمارهای 5 ساله اخیر از مرگ و میر مردم را دقیق نگیرند نمی توانند بگویند چه تعداد از تهرانیها به خاطر آلودگی هوا مرده اند. آماری که قرار است آخر امسال منتشر شود.

سالی نزدیک به 20 هزار مرگ

از آن زمانی که یکی از نمایندگان مجلس گفت: سالی 16 هزار نفر بر اثر تنفس هوای آلوده تهران، سوار نعش کش می شوند، 2 سال گذشته، هوا آلوده تر شده و روزهای تعطیلی بیشتر، ولی کسی کاری نکرده. اگر کسی هم به دنبال اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران برود،می بیند که اصلا آن طرح به یاد هیچکس نمانده، چه برسد به این که اجرا شده باشد. حالا دیگر عادی است که ایستگاه های سنجش کیفیت هوا، هر روز اعلام کنند وضعیت از هشدار گذشته و به اضطرار رسیده است.

هنوز یکسال هم از فرستادن شکایتنامه پر و پیمان قربانیان آلودگی هوا به دادستانی نگذشته، ولی کسی به یاد ندارد، ماجرا به کجا رسید.آن روزها هم حرف از دیه‌های میلیاردی بود که باید می‌گرفتند، ولی مثل مهریه، دیه آلودگی هوا را کی داده و کی گرفته؟

فقط کافی است امسال نگاهی به لیست بلندبالای تعطیلات تهران، اصفهان، اراک و سایر شهرهای کشور کنیم تا متوجه شویم اگر پرونده آلودگی هوا در تهران به جریان بیفتد، شکایت 12 میلیون نفر، چقدر برای دستگاه قضایی و بعد هم آلوده کنندگان هوا، گران تمام می‌شود. بعد هم، واقعا چه کسی قرار است این دیه های میلیاردی را بپردازد؟ ماشین سوارها؟ موتورسوارها؟ یا دولت که قرار بود صنایع آلاینده را از تهران بیرون کند، خودروهای فرسوده را جمع کند، کیفیت بنزین و گازوئیل را بالا ببرد، 2 میلیارد تومان به مترو بودجه بدهد و در آخر، فقط تنها کاری که می کند، تعطیل کردن کشور است. از همین حالا، متهم ماجرایی که قرار است دوباره در آن مردم یا بازماندگان متوفیان از آلوده کنندگان هوا شکایت کنند، معلوم است: هوا!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ایران خودرو و سایپا رو عشقه!
اينكه در متن به لينك هاي متعددي ارجاع داده شده است كار بسيار خوبي است. اما كاش شكل نوشتار اينقدر نامرتب و زشت نميشد. فونت لينك ها بهتر است كوچك باشد و تنها به تغيير رنگ اكتفا شود و از گذاشتن زيرخط پرهيز گردد. با تشكر
حا لا امدیم هوا کارش خراب است وباید تعطیلیرا اعلام کرد قبول .اما فکری برای این موضو ع کرده اید مدارس تعطیل مادران سر کار این دانش اموزان بیگناه پیش کی باید بمانند.خدا میداند عقل هم خوب چیزی است
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی