بازدید 4174

وظایف طلاب در نگاه آيت‌الله مظاهری

کد خبر: ۱۳۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۱ 25 November 2010
 آيت‌الله العظمي حسين مظاهري در پيامي به مناسبت افتتاح مدرسه علميه علامه بزرگ ناييني، دو وظيفه سنگين طلاب علوم ديني «فهم و شناخت عميق دين» و ابلاغ و تبليغ آن را بيان كرد.

به گزارش ایسنا، متن کامل اين پيام به شرح ذيل است: قال الله تعالي: وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ. خداوند بزرگ را سپاسگزاريم که در آستانه عيدالله الاکبر، عيد سعيد غدير، عيد امامت و ولايت، در شهر با ايمان و فرهنگ نايين، مدرسه علميه اي مزين به نام مبارک علامه عالي مقام، شيخ الفقهاء و الاصوليين مرحوم آية الله العظمي ميرزاي بزرگ نائيني قدّس سرّه الشريف – که حقاً سند افتخار آن منطقه مي‌باشند – تأسيس و افتتاح مي‌گردد. وجود چنين بناي درخوري، که با اهتمام بسيار، به سامان رسيده است، براي تحکيم موقعيّت ديني و مذهبي شهر نائين و استمرار و ارتقاء هرچه بيشتر برنامه‌هاي حوزوي و امر با اهميّت تربيت طلاب و عالمان عامل، امري لازم و ضروري بود و امروز با عنايات خداوند تعالي و در سايه توجّهات صاحب اصلي حوزه‌هاي علميه حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفداء، زمينه اهتمام و تلاش هرچه فراوان‌تر جوانان عزيز اين شهر براي ورود به خانه مبارک امام زمان عليه‌السّلام و مفتخر شدن به سربازي آن حضرت، فراهم گرديده است.

از اين جهت بايد از تلاش مخلصانه و فعاليّت عالمانه امام جمعه فاضل و محترم نايين جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاي حاج شيخ محمود ميرزا بيگي دامت تأييداته که با اهتمام بارز خويش، اين بناء شکوهمند را فراهم آورده‌اند و نيز به طور ويژه از مدير بزرگوار حوزه علميه اصفهان آية الله جناب آقاي طباطبائي دامت برکاته و نيز همکاران محترمشان که با حمايت و نظارت خود و انواع مساعدت‌ها، زمينه‌هاي اين حرکت بسيار مناسب را از ابتدا تا انتها تضمين نمودند، صميمانه تشکر و قدرداني نمايم و از خداوند تعالي، توفيقات عاليه آن عزيزان را در استدامه اين حرکت‌هاي اميدبخش مسألت مي‌نمايم.

تذکّر اين نکته مهم را به طلاب و فضلاء عزيز نيز لازم مي‌دانم که به تصريح قرآن کريم، دو وظيفه سنگين «فهم و شناخت عميق دين» و «ابلاغ و تبليغ آن» بر عهده طلاّب علوم ديني است:

«فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»

و ايفاي اين دو مسئوليّت اساسي در جامعه بشري جز با سه ابزار مهم «علم، ايمان و عقلانيّت» امکان‌پذير نخواهد شد و از اين‌رو بايد براي انجام اين وظايف خطير، به نحو هرچه شايسته‌تر، قدرت علمي و قوّت معنوي و سطح عقلانيّت حوزه‌هاي علميه و و طلاّب و فضلاء عزيز به نحو مناسب تضمين گردد و اين ممکن نخواهد شد مگر با اهتمام هرچه بيشتر و تلاش هرچه وافرتر طلاّب گرامي و نيز نظارت و برنامه ريزي هرچه کامل‌تر مسئولان و متصدّيان امور حوزه‌هاي علميّه.

برادران و فرزندان عزيز! امروز شرايط جهاني و بين المللي از جهات مختلف و خصوصاً از حيث فرهنگي، شرائطي خاص و به يک معنا، بحران زده است. از سويي بشريّت، ‌تشنه درياقت معارف روشن و حيات بخش الهي است و راه نجات خود را از ظلمت‌ها و مصيبت‌هاي گوناگون روحي و رواني، حرکت به سمت تعاليم تابناک پيامبران خدا مي‌داند و از سويي، دست‌ها و دستگاه‌هاي مختلف براي بي‌اثر کردن اين معارف و بد جلوه دادن آن در تمام مناطق دنيا، در حال تو طئه و اقدا‌م‌اند. بايد دامن همّت را به کمر بزنيم و با تقويت سطح علم و تقوا و عقلانيّت خود، با تمام توان براي اشاعه معارف زندگي‌ساز دين مبين و تعاليم عاليه اهل بيت عصمت و طهارت صلوات الله عليهم اجمعين، تلاش کنيم.

اميد است تأسيس اين مدرسه علميه در دارالمؤمنين نائين، موجب تربيت سربازاني وفادار و بصير و با ايمان و عالم و عامل براي حضرت ولي عصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف باشد و به مصداق «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ»، زمينه مناسبي براي اشاعه و تروج هرچه بيشتر دين و معارف ديني در آن منطقه و در همه کشور و بلکه در جهان اسلام گردد، انشاء الله.

از خداوند تعالي مزيد توفيقات همه عزيزان را خواستارم و بار ديگر از همه بزرگواراني که در اين امر خير با اهميّت، تلاش نموده‌اند، صميمانه تشکر مي‌کنم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست