بازدید 6538

علل اصلي سايش دندان‌ها چيست؟

مصرف نوشيدني‌هاي اسيدي يا كار در محيط‌هايي خاص كه در تماس مستقيم با مواد شيميايي اسيدي و بخارات حاصل از آن هستند، مي‌توانند باعث سايش دندان‌ها شوند. در اين شرايط به طور معمول سطح بيروني دندان‌ها درگير مي‌شود.
کد خبر: ۱۲۸۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۳ 02 November 2010
جام جم آنلاين: مشكلات دهان و دندان يكي از رايج‌ترين مسائلي است كه مردم با آن روبه‌رو هستند. البته در اين دوران مردم بيش از پيش به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود اهميت مي‌دهند، اما با وجود اين باز هم مشكلاتي در ارتباط با دندان‌ها وجود دارد. يكي از اين مشكلات كه شايد شما هم با آن روبه‌رو شده باشيد، سايش دندان‌هاست.

دكتر داريوش حميدزاده، دندانپزشك به عوامل ايجاد سايش اشاره كرده و در اين‌باره مي‌گويد: عوامل مختلفي كه باعث از دست رفتن نسج دندان مي‌شوند، مي‌توانند زمينه‌ساز سايش باشند. سايش دندان ممكن است بر اثر استفاده از مواد شيميايي اسيدي اتفاق بيفتد يا در نتيجه فشارهاي مكانيكي ايجاد شود يا بر اثر ساييدن دندان‌ها روي هم به وجود آيد.

وي مي‌افزايد: مصرف نوشيدني‌هاي اسيدي يا كار در محيط‌هايي خاص كه در تماس مستقيم با مواد شيميايي اسيدي و بخارات حاصل از آن هستند، مي‌توانند باعث سايش دندان‌ها شوند. در اين شرايط به طور معمول سطح بيروني دندان‌ها درگير مي‌شود. همين مساله باعث نازك شدن ميناي دندان شده و با گذشت زمان، مقاومت دندان را كاهش مي‌دهد. در نتيجه ممكن است ترك‌هايي نيز روي دندان‌ها ايجاد شود. در اين شرايط، فرد در مقابل سرما و گرما احساس ناراحتي مي‌كند.

دكتر حميدزاده يادآور مي‌شود؛ در موارد ديگر، افرادي كه به دليل ناراحتي‌هاي گوارشي محتويات اسيد معده‌شان به داخل حفره دهاني راه مي‌يابد، سطح داخلي دندان‌هايشان درگير مي‌شود.

اين دندانپزشك در مورد فشارهاي مكانيكي كه باعث سايش مي‌شوند، مي‌گويد: افرادي كه از مسواك‌هاي زبر و خميردندان‌هاي نامناسب (حاوي مواد ساينده) استفاده مي‌كنند يا از روش‌هاي درست مسواك زدن غافل هستند يا كساني كه اين عمل (مسواك زدن) را به صورت افراطي و وسواس‌گونه انجام مي‌دهند، ممكن است با اين مشكل روبه‌رو شوند. در اين شرايط طوق دندان‌ها به كلي از بين رفته و مستعد شكستگي در قسمت تاج مي‌شوند.

وي اضافه مي‌‌كند: گاهي نيز اين ضايعه بر اثر ساييدن دندان‌ها روي هم ايجاد مي‌شود. اين عادت كه در هر زماني از شبانه روز ممكن است وجود داشته باشد، باعث از بين رفتن ميناي دندان‌ها در سطوح جونده مي‌شود.

جلوگيري از ايجاد سايش

دكتر حميدزاده در مورد روش‌هاي جلوگيري از سايش دندان‌ها مي‌گويد: همكاران دندانپزشك مي‌توانند با مشاهده كلينيكي محل سايش‌‌ها، اقدام به از بين بردن عوامل موثر در ايجاد اين مشكل كنند. به عنوان مثال تغيير در شيوه تغذيه بيماران يكي از نكات موثر است. جايگزين كردن نوشيدني‌هاي اسيدي با موادي نظير شير يا دوغ يكي از راه‌هاي ايجاد تغييرات موثر است. همچنين دندانپزشك بايد به بيمار توصيه كند بلافاصله پس از خوردن يا آشاميدن مواد غذايي اسيدي مسواك نزند. در مواردي نيز دندانپزشك بايد بيمار را به متخصص گوارش ارجاع دهد. در مواردي كه بازگشت مواد اسيدي معده به داخل حفره دهان موجب سايش مي‌شود، با درمان بموقع و موثر متخصص گوارش حل خواهد شد.

وي به آموزش شيوه صحيح مسواك زدن اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: آموزش صحيح مسواك زدن و استفاده از خميردندان‌هاي مناسب، راهي براي پيشگيري از بروز مشكل و از دست رفتن نسج دندان‌هاست. بعلاوه، با توصيه به استفاده از دهانشويه‌هاي حاوي فلورايد مي‌توانيم باعث تقويت ميناي دندان و كاهش حساسيت دنداني شويم. در نهايت مي‌توانيم براي جلوگيري از دست دادن دندان‌ها، به ترميم و بازسازي سطوح از دست رفته اقدام كنيم.

دكتر حميدزاده با اشاره به استفاده از لوازمي خاص براي كاهش اثرات سايش دندان‌ها مي‌افزايد: در مواردي كه بيمار در طول شبانه روز دچار تنش‌هاي عصبي و اسپاسم‌هاي عضلاني شديد در ناحيه مفصل گيجگاهي و فكي است، مي‌توانيم اقدام به ساخت نايت گارد (Night guard) کرده و از آن در زمان‌ها و شرايط مختلف (هنگام كار، مطالعه، رانندگي يا هنگام خواب) استفاده كنيم. با استفاده از نايت گارد مانع ساييدن دندان‌ها و از بين رفتن ميناي دندان در سطوح جونده مي‌شويم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل