بازدید 24033
پرونده‌ای با حضور کی‌روش که همچنان مفتوح است

افشای فساد در فدراسیون فوتبال با سند فیفا/ تاج قول داد اما ساکت شد + تصویر سند

اسناد منتشر شده از سوی فیفا نشان می‌دهد فسادی در ارتباط با قرارداد کارلوس کی‌روش رخ داده که مربوط به زمان ریاست مهدی تاج است.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷ 15 June 2024

افشای فساد در فدراسیون فوتبال با سند فیفا/ تاج قول داد اما ساکت شد + تصویر سند

به گزارش تابناک ورزشی، بررسی فساد گسترده در فوتبال که مربوط به امسال و سال‌های اخیر بوده، تاکنون فقط درباره چند باشگاه لیگ برتری و افراد شاغل در فوتبال بررسی شده است. یا اینکه بررسی‌ها هنوز به نتیجه نرسیده، که ارکان دیگری از اهالی فوتبال در هر جایگاه و مقامی و در هر مقطعی اگر سندی از فساد آنها وجود دارد، پاسخگوی مقام قضایی و افکار عمومی باشند.

در این میان بر اساس آنچه نصراله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود، پرونده‌ای که برای مهدی تاج و همراهانش در داخل و بیرون فدراسیون فوتبال در ارتباط با قرارداد مارک ویلموتس باز شده بود، به نتیجه نرسیده اما همچنان مفتوح است. حالا که عزمی وجود دارد تا فسادها با جزئیات بررسی شود، بد نیست این پرونده نیز با دقت بالاتری مورد بررسی قرار بگیرد تا اگر مفسده‌ای بوده تمامی عوامل این انحراف بزرگ نیز محاکمه شود. قراردادی که علاوه بر ضرر ۶ تا ۹ میلیون دلاری، ساختمان فدراسیون فوتبال و سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس را با خود بلعید و پس از تمامی این اتفاقات مهدی تاج بار دیگر رئیس فدراسیون فوتبال شد.

آنهایی که در زمان فساد فوتبال مسئولیت داشتند/ تاج و همه مردان رئیس!

البته پرونده مارک ویلموتس و انحراف عجیب در قراردادش تنها موضوع رقم خورده در دوران نخست صدارت مهدی تاج نبود. اتفاقات اصلی شاید در زمان دیگری رخ داد که به دلیل دو قطبی بودن فضای فوتبال و رسانه، چندان به این موضوعات اهمیت داده نمی‌شد. دوران پر از ابهام کارلوس کی‌روش در تیم ملی که مسائل مختلفی از جمله برگزاری اردوها، بازی‌های دوستانه، شائبه درباره شرط‌بندی روی برخی دیدارهای تیم ملی، دعوت پر ابهام از برخی بازیکنان و... وجود داشت و سکوت برخی رسانه‌ها و حتی حمایت همه جانبه برنامه پر بیننده تلویزیونی و مجری مشهورش باعث می‌شد انحراف و فساد به قوت خود باقی بماند.

در زمان کارلوس کی‌روش اسنادی در رابطه با بازی‌های دوستانه تیم ملی در رسانه‌ها منتشر شد که صحت و سقم آن حتی از سوی فدراسیون فوتبال وقت به ریاست مهدی تاج، به تأیید رسید. با این حال سرمربی وقت تیم ملی که به گفته خودش برای برگزاری اردوها و بازی‌های دوستانه تیم ملی یک شریک تجاری داشت و این دلال معروف در تمامی اردوها و بازی‌ها در رختکن تیم ملی هم تردد می‌کرد، حاضر نشد پیشنهادهای خارج از کانال خودش را بررسی کند. در فقره برگزاری اردوهای تیم ملی و به ویژه کمپ تمرینی تیم ملی در جام جهانی روسیه هم اتفاقات پر ابهامی رخ داد، از جمله فاکتور ۲.۵ میلیون دلاری کمپ لوکوموتیو که رسانه‌های نزدیک به مهدی تاج از تعجب رئیس فدراسیون فوتبال نوشتند. با این حال برخی رسانه‌های جمعی و برنامه پر بیننده تلویزیونی اشاره‌ای به این فسادها و انحراف‌های جدی در تیم ملی نداشت.

پس از خروج کارلوس کی‌روش از ایران و پیش از اخراج این مربی از تیم ملی کلمبیا، اسنادی منتشر شد که در نوع خود جالب بود. جدای از خبر پرداخت پاداش ۲۰۰ هزار دلاری به این مربی پرتغالی بابت سومی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات، در حالی که این مسابقات اصلاً دیدار رده‌بندی نداشت، فدراسیون پیشکشی‌های بیشتری هم به این مربی پرتغالی داده بود. در اسناد منتشر شده از سوی فیفا که خبرگزاری تسنیم سال ۹۸ از آن پرده برداشت، مشخص شد که پاداش کارلوس کی‌روش برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بدون مصوبه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دو برابر شده است.

افشای فساد در فدراسیون فوتبال با سند فیفا/ تاج قول داد اما ساکت شد + تصویر سند

افشای فساد در فدراسیون فوتبال با سند فیفا/ تاج قول داد اما ساکت شد + تصویر سند

در صفحه نخست این سند که از سوی فیفا منتشر شد و در اختیار خبرنگار تابناک نیز قرار دارد، در ردیف ۱۶ مشاهده می‌شود که مبلغ یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۵۲ دلار بابت پاداش صعود به جام جهانی به کارلوس کی‌روش پرداخت شده است. طبق قرارداد این مربی با فدراسیون فوتبال قرار بوده در صورت صعود ایران به جام جهانی ۱۰ درصد از پاداش تیم ملی که فیفا پرداخت می‌کند به سرمربی تیم ملی برسد. پاداشی که ۸ میلیون دلار بود و ۱۰ درصد آن باید ۸۰۰ هزار دلار می‌شد، اما فدراسیون تحت مدیریت مهدی تاج، میزان آن را بیش از دو برابر کرد.

علی کفاشیان که به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال قرارداد کارلوس کی‌روش را امضا کرده بود و در زمان صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ نیز در هیئت رئیسه عضویت داشت، در گفت‌وگویی اعلام کرد که دو برابر شدن پاداش کی‌روش برای صعود به جام جهانی مصوبه هیئت رئیسه را نداشته است. با این حال فدراسیون فوتبال و در رأس آن مهدی تاج هیچ پاسخ روشنی در این خصوص ندادند.

وقتی رکن قضایی فدراسیون فوتبال «فساد» را عادی‌سازی می‌کند/ «تاج‌گذاری فساد در فوتبال»

تنها واکنش فدراسیون فوتبال تحت مدیریت مهدی تاج به ابهامات در خصوص منابع مالی ایران در فیفا گفت‌وگوی علی سلیمانی، خزانه‌دار وقت فدراسیون فوتبال با سایت رسمی این فدراسیون به تاریخ ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۸ بود که اعلام کرد: «با توجه به اینکه محل هزینه‌های جام‌ جهانی خود فیفا بوده و از حساب فدراسیون کسر شده است، بر همین اساس هزینه‌های پاداش جام جهانی کاملاً شفاف در حساب فی‌مابین فدراسیون فوتبال ایران و فیفا قابل رؤیت است که در نشست خبری که در روزهای آینده از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال اطلاع‌رسانی خواهد شد، تمام جزئیات و مواردی که در صورت وجود ابهام باقی مانده باشد به آن خواهم پرداخت». هرچند این نشست خبری که خزانه‌دار مورد اعتماد تاج وعده داد در روزهای آینده برگزار شود، هیچگاه برگزار نشد تا با این سکوت ابهامات به قوت خود باقی بماند.

با این حال آنچه غیر قابل انکار بوده و هست، اسناد فیفاست. اسنادی که به وضوح نشان می‌دهد که یک فساد مالی بزرگ در فدراسیون فوتبال رخ داده و با توضیحات علی کفاشیان مبنی بر نداشتن مصوبه، هیچگاه مشخص نشد که چرا پاداش کی‌روش، دو برابر شد. هرچند همزمانی پرداخت این پول به کارلوس کی‌روش و نامه تهدید آمیزی که فیفا در حمایت از بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال، از جمله مهدی تاج ارسال کرد، قابل تأمل است. اینکه شاید معامله‌ای پشت صحنه انجام شده بود تا سرمربی وقت تیم ملی مأموریتی را انجام دهد و در ازای آن پاداش بگیرد. شاید اگر تاج علاقه‌ای به پاسخگویی در این زمینه داشت، می‌توانست به این سؤال پاسخ دهد که این فرضیه و معامله پشت پرده با کی‌روش چقدر صحبت داشته است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۱
هر دم از اين باغ بري مي رسد.
از همون زمان معلوم بود تاج چه نقشه هاي شومي براي فوتبال اين مملكت دارد.
فوتبالي كه در آن آدم هاي سالمي مثل دادكان، كريمي، دائي، مهدوي كيا و ... در حاشيه باشند نتيجه اش مي شود ادم هاي بي ظرفيت تازه به دوران رسيده اي كه چوب حراج به آبروي كشور مي زنند.
البته شرايط در بقيه جاها و سازمان ها بهتر از اين نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
کریمی و دایی بیخود تر از این حرف ها هستند بیخودی مغلطه نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
۲۳:۲۶
به اسطورهای فوتبال کشورت توهین نکن
کاندیدا چرا از فساد فوتبال حرفی نمیزنن !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
گندش بد جوری داره درمیاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
الان باز تاج مشکل قلبی پیدا می‌کنه و برای مدتی از انظار دور میشه
کوروش بزرگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
درود
ان وقت رد صلاحیت میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
عزیزم خودشون درگیر ماجراهای هزار برابری هستن. اون وقت دیگه قابل جمع شدن نیست
فیفا هم خودش عامل فساد در فوتبال ایران و حمایت از تاج است.
چرا پلیس ورود نمی کند چرا همه فسادهای فدراسیون در داستانهای. ویلموتس کی‌روش و سکه های هاپولی شده بررسی نمیشود
این یه نمونه از فسادی هست که تاج دلال انجام داده شما فکر کنید ببینید چرا تاج ودارودسته اش سالهاست دو دستی فوتبال ایران رو چسبیدن و کسی نیست که به فسادهای اینها رسیدگی کنه به خاطر این که پشتشون محکمه و هرکاری دلشون میخواد میکنند
سه دانگ از دارایی پرسپولیسرفت بعد استقلالی ها ننه من غریبم درمیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
من استقلالی نیستم اما قهرمانی هایی که پرسپولیس به دست آورده پاک نیستن وبا رشوه بودن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
به نظرت چرا ساختمان پرسپولیس رفت؟،شایدم خود باشگاه پرسپولیس هم تو این ماجرا دست داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
23:04شما استقلالي نيستي ولي بوي سوزشت تااينجا مياد
لطفا ادرس جایی رو بدید که فساد نباشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
تو سوپری سر کوچه ما هم فساد اقتصادی هست
ماسالهاست می‌گیم که جناب تاج بایدمحاکمه شوند
تاج پاک پاک بی خود تهمت نزنید هر چه پول هم در آورده از بساز بفروشی با آن قلب ناراحتش از جانش مایه می‌گذاره خدممممت میکنه هیچکسسسس پیدا نمیشه جای آن خدمت وجانفشانی بکنه بلی بگذاریدکارررررمان ررررررا بکنبم
قوه قضاییه کجاست ؟
فساد اندر فساد
جواد خیابانی چندی پیش روی آنتن زنده تلویزیون مدعی شده بود ؛ وی‌ ای آر به ایران نمی‌آید تا بتوانند بازی‌ها را در بیاورند ، همچنین افزود می‌توانم نام داوران و بازیکنانی که پول می‌گیرند را بگویم
ویلموتس و کیروش خوب فدراسیدن رو دوشیدن و نتیجه هم نگرفتن و رفتن
این گروه مافیایی فاسد فوتبال که در بخش‌های مختلف از رسانه تا مدیر فدراسیون فوتبال و مربی حضور دارند کیا هستن چرا کسی جلوشون رو نمیگیره ؟!
پدر و مادرایی در کشور داریم که بخاطر یک جفت کفش ارزان ، چند تا لوازم التحریر ساده یا کلا بخاطر نان شبشون شرمنده ی بچه هاشون هستن ، ولی در فسادهای متعددی نظیر این ، پولهایی جابجا میشه که میتونه زندگی هزاران خانواده فقیر ایرانی رو روبراه کرده و دل هزاران کودک بی بضاعت و کم بضاعت رو شاد کنه ! پس کجا هستن کسانی یا مسئولانی که از پشت تریبون ها ، دم از عدالت علی میزنن !؟
فسادِ سازمان یافته و نهادینه شده .
خلخالی کجایی که این آدما رو باید آدام کنی
یکی از حامیان سرسخت کیروش عادل فردوسی هسش و خفه خون گرفته در مورد خودش منبع فساد همین عادل فردوسی هستش عامل بدبختی تیم ملی در شکست آبروریزی۶ برصفر مقابل انگلیس شرط،بندی همین مردک بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
آیا مدرکی هم داری یا رو هوا حرف زدی ؟
تاج باید محاکمه مجازات واخراج بشه.
به قول مرحوم ناصر حجازی کجای پاک که فوتبالش پاک باشد
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری