بازدید 1645
در گزارش صداوسیما بررسی شد

سازمان هواشناسی متهم ردیف اول سقوط بالگرد رئیس جمهور؟

ظهر دیروز مستند «روایت سانحه» از سوی رسانه ملی پخش شد و در آن جزئیاتی از نحوه وقوع حادثه برای بالگرد حامل شهدای خدمت به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۱۲۳۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶ 27 May 2024

ظهر دیروز مستند «روایت سانحه» از سوی رسانه ملی پخش شد و در آن جزئیاتی از نحوه وقوع حادثه برای بالگرد حامل شهدای خدمت به نمایش گذاشته شد.

در این مستند تلاش می‌شود به برخی از سؤالاتی که در روز‌های گذشته از سوی بسیاری مطرح شده، پاسخ داده شود؛ اینکه چرا رئیس جمهور زمینی به تبریز بازنگشت؟ و چرا در آن شرایط آب و هوایی پرواز انجام شد؟ و چند چرای دیگر سؤالاتی بود که در این مستند از آن رفع ابهام شد.

رئیس جمهور روز یکشنبه و پس از افتتاح سد قیزقلعه سی و گپ‌وگفت با حیدر علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان، نماز ظهر را در محل سد به‌جا آورد و بعد از گفت‌و‌گویی کوتاه با اهالی همان منطقه سوار بر بالگرد، آماده عزیمت به تبریز شد.

چرا رئیس جمهور با خودرو به تبریز بازنگشت؟

سد قیزقلعه سی در نقطه صفر مرزی در ۱۰ کیلومتری شهرستان خداآفرین و در ۲۴۵ کیلومتری تبریز قرار دارد. مصافتی که طی کردن آن بطور زمینی و با خودرو حدود ۴ ساعت زمان می‌برد که با توجه به فشردگی برنامه‌های رئیس جمهور بازگشت به تبریز از طریق جاده ممکن نشد.

سه بالگرد در ساعت ۱۳ و ۱۰ دقیقه عازم تبریز می‌شوند. بالگرد رئیس جمهور در وسط دو بالگرد دیگر قرار گرفته و آرایش بالگردی نیز به صورت پلکانی و از راست به چپ بوده است. مدت پرواز تا مقصد یعنی پالایشگاه تبریز هم یک ساعت و ۱۵ دقیقه تعیین شده بود.

وضع هوا در لحظه پرواز چگونه بود؟

در تصاویری که پخش شده، هوا نسبتاً ابری بوده، اما خبری از بارش و باد و مه نیست. گزارش هواشناسی هم آغاز بارش‌ها در ساعات بعدازظهر را پیش‌بینی کرد.

پس چه اتفاقی برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور می‌افتد؟

حدود نیم ساعت پس از پرواز در حوالی معدن مس سونگون، بالگرد‌ها با یک توده ابر برخورد می‌کنند. دستور خلبان بالگرد رئیس جمهور به عنوان فرمانده میدان، ارتفاع گرفتن بالگرد‌ها برای عبور از فراز توده ابر‌ها است. دو بالگرد با این دستور از توده ابر عبور کرده و پس از حدود یک دقیقه خود را به بالای ابر‌ها می‌رسانند. شواهد موجود در عکسی که از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور منتشر شده نشان می‌دهد که جز همان توده ابر، در باقی مسیر، از ابر‌های فشرده و مه خبری نیست.

هنگام عبور بالگرد‌ها از توده ابر، ارتباط بالگرد حامل رئیس جمهور با دو بالگرد دیگر قطع می‌شود و تلاش برای برقراری تماس و جست‌و‌جو برای یافتن نشانی از بالگرد حامل رئیس جمهور بی‌نتیجه است. حوالی ساعت ۱۴ دو بالگرد تصمیم به فرود در محدوده مس سونگون می‌گیرند تا کار جست‌و‌جو برای یافتن نشانی از بالگرد سوم در زمین ادامه پیدا کند. همراهان پس از رسیدن به زمین تلاش می‌کنند تا با سرنشینان حامل بالگرد رئیس جمهور تماس برقرار کنند.

تا اینکه در ساعت ۱۴ و ۱۸ دقیقه به یکی از تماس‌ها با تلفن همراه خلبان بالگرد مفقود شده پاسخ داده می‌شود. از این پس تلفن خلبان مصطفوی که توسط آیت‌الله آل هاشم پاسخ داده می‌شود تنها امید برای یافتن بالگرد و سرنشینان آن بود. ضمن اینکه می‌شد با ردیابی گوشی تلفن همراه، مکان دقیق بالگرد سانحه دیده را مشخص کرد. البته در این راه یک مشکل وجود داشت. با یک بی‌تی اس یا همان دکل مخابراتی امکان یافتن نقطه دقیق وجود نداشت.

تنها یک منطقه حدودی را می‌شد مشخص کرد. سپس محدوده‌ای بین سه روستای اوزی، اردشیر و طویل از توابع شهرستان ورزقان در ۱۲۰ کیلومتری تبریز به عنوان محل جست‌و‌جو تعیین می‌شود. افراد حاضر در محل در قالب چند گروه کار جست‌و‌جو را به طور همزمان و در چند جبهه آغاز می‌کنند. اما وسعت منطقه، شرایط جوی و سخت گذر بودن مسیر، کار جست‌و‌جو را با مشکل مواجه می‌کند. بعد از سه ساعت از وقوع سانحه و پس از آخرین تماس‌ها در ساعت ۱۷ و ۱۶ دقیقه، دیگر کسی از سرنشینان بالگرد پاسخگوی تماس‌ها نیست.

به گزارش روزنامه ایران، سرانجام پس از حدود ۱۴ ساعت جست‌و‌جو و در ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح روز دوشنبه، ریزپرنده‌های شناسایی ایرانی مکان دقیق بالگرد را پیدا و اولین تصاویر از بالگرد سانحه دیده را مخابره می‌کنند. بالگرد بین روستای اوزی و طویل سقوط کرده و همه سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری