بازدید 1964
۱

مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «شهریور ماه» سال گذشته

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودها، تلخی‌ها و شیرینی هایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن، انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست، تحولات مهمی را به خود دید که هم اکنون قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی شهریور ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ 25 March 2024

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودها، تلخی‌ها و شیرینی هایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن، انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست، تحولات مهمی را به خود دید که هم اکنون قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی شهریور ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. شاید بیان همه اخبار این حوزه مهم مقدور نباشد، اما با این حال تلاش شده خبرسازترین رویداد‌های ماهانه در حوزه سیاسی در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ در این مجموعه گردآوری شود.

 

وحیدی: از همه طیف‌های فکری در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند
وزیر کشور گفت: چهره‌ بودن یا نبودن کاندیداها به ارزش‌گذاری منجر می‌شود و نمی‌خواهیم این اقدام را انجام دهیم اما باید گفت که از همه طیف‌های فکری در انتخابات پیش‌ثبت‌نام کردند. احمد وحیدی در حاشیه جلسه یکم شهریور هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نقد مردم بر عملکرد ما بسیار خوب است. از خدا می‌خواهیم که مردم ما را نقد کنند.

 

ایران عضو دائم بریکس شد
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نوشت: عضویت دائم در گروه اقتصاد‌های نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ ساز محسوب می‌شود. در دوم شهریور محمد جمشیدی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «جمهوری اسلامی ایران عضو بریکس شد. عضویت دائم در گروه اقتصاد‌های نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ ساز و موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. این موفقیت را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت سربلند ایران تبریک می‌گوییم.»

 


مهدی یراحی بازداشت شد
مهدی یراحی به دستور دادستان تهران بازداشت شد.در ششم شهریور قوه قضاییه اعلام کرد که در پی انتشار ترانه‌ای غیرقانونی از سوی مهدی یراحی و تشکیل پرونده برای او، این خواننده با دستور دادستان تهران بازداشت شد.

 

به وعده‌های داده شده وفادارم
در هفتم شهریور رئیسی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی مطرح در نشست با اصحاب رسانه گفت: من هم آن وعده‌ها را به یاد دارم و هم سخن‌ها را به ذهن دارم و هم وفادار به آن‌ها هستم. تا آخر هم بنا بر همان مشی هستم که در انتخابات مطرح کردیم؛ البته ممکن است تفسیر‌ها از مشی ما متفاوت باشد؛ ما هم جلوی تفسیر‌های متفاوت را نمی‌گیریم. وی با بیان این‌که «به آنچه در انتخابات گفته‌ایم پایبند بوده و خواهیم بود» افزود: هیچ یک از آن وعده‌ها را از یاد نبرده و از یاد نخواهیم برد.

 

محرومیت حسن قاضی‌زاده هاشمی از اقامت موقت در کانادا
وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرد که «حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت پیشین ایران که بنا بر برخی گزارش‌ها اخیرا در کانادا دیده شده بود، به مدت سه سال از دریافت اقامت موقت محروم گشته است.خبرگزاری رویترز گزارش داد، «مارک میلر» وزیر مهاجرت کانادا در صفحه کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که دولت این کشور امکان اقامت موقت را تا ۳۶ ماه برای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت پیشین ایران در دولت «حسن روحانی» لغو می‌کند. به نوشته رویترز، این اقدام پس از آن انجام می‌شود که طبق برخی گزارش‌ها، قاضی‌زاده هاشمی در مونترال کانادا رویت شده بود.

 

جزییات کشف عملیات خرابکاری در صنایع موشکی
وزارت دفاع جزییاتی از کشف بزرگ ترین عملیات خرابکاری در صنایع موشکی، هوایی و فضایی کشور اعلام کرد. روابط عمومی وزارت دفاع در این باره اعلام کرد: در قالب اجرای یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های اطلاعاتی و امنیتی در سال‌های اخیر، برنامه خرابکاری صنعتی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در صنایع موشکی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح خنثی شد.

 

شناسایی «شبکۀ سازماندهی اغتشاشات»
سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند با پیگیری‌های اطلاعاتی مشترک سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، تعدادی از اعضای یک شبکه سازماندهی اغتشاشات، شناسایی و تحت ضربه قرار گرفتند.

اعضای این شبکه که با حمایت مالی وزارت امور خارجه آمریکا، هدایت موسسه خانه آزادی و موسسه خشونت پرهیزی برای دموکراسی و با مدیریت یکی از عناصر سیاسی خارج نشین، مشغول شبکه سازی زنان و برنامه‌ریزی برای نقش آفرینی در اغتشاشات بودند، با برگزاری دوره‌های مجازی و رایگان برای فعالان حوزه زنان و جامعه مدنی، عناصری از داخل و خارج از کشور را تحت آموزش قرار می‌دادند.

 

احمدی‌نژاد هیچ برنامه‌ای برای انتخابات ندارد
در 17 شهریور دفتر محمود احمدی‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای هرگونه ادعای برنامه‌ریزی و فعالیت انتخاباتی وی را تکذیب کرد.در بخشی از بیانیه دفتر محمود احمدی‌نژاد که با امضای عبدالرضا شیخ‌الاسلامی رئیس دفتر وی منتشر شده، آمده است:«در پی پرسش‌های مکرر اقشار مختلف از هموطنان عزیز ضمن تکذیب همه خبرهای جعلی و شایعات بی‌اساس، مؤکداً تصریح می‌نماید که جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد هیچ برنامه و فعالیت انتخاباتی نداشته و نخواهند داشت.»

 

امسال در ایران ۴۰۰ بمب کشف و ۲۰۰ تروریست دستگیر شدند
وزیر اطلاعات با بیان اینکه امسال حدود ۴۰۰ بمب در سراسر کشور توسط وزارت اطلاعات کشف و خنثی‌سازی شده است، گفت: امسال حدود ۲۰۰ تروریست نیز دستگیر شدند که ۲۰ درصد آن در تهران اتفاق افتاده است.

 

توقیف دو شناور قاچاق سوخت خارجی در خلیج‌فارس
در 24 شهریور نفتکش‌های حامل سوخت قاچاق با پرچم‌های کشورهای پاناما و تانزانیا و با نام‌های تجاری استیون و کرون توسط نیروی دریایی سپاه، توقیف شدند. به گفته جانشین فرمانده منطقه سوم دریایی سپاه، این دو شناور  سازمان یافته، نفت و گاز ایران در خلیج‌فارس را قاچاق می‌کردند. همچنین ۳۷ خدمه این نفتکش‌ها برای ادامه مراحل قانونی به مقام های قضایی تحویل داده شدند.

 


هاشمی وزیر ورزش و جوانان شد
در جلسه علنی (دوشنبه) 27 شهریور مجلس، صلاحیت و برنامه‌های کیومرث هاشمی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بررسی شد.نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با ۱۶۷ رای موافق، ۵۷ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر، به «هاشمی» برای سکان داری وزارت ورزش و جوانان اعتماد کردند.


ماجرای تذکر رئیس‌جمهوری به انتشار عکسش در حال اقامه نماز
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت انتشار تصویری از اقامه نماز رئیس‌جمهوری در سفر به نیویورک را بدون هماهنگی اعلام کرد. حسان صالحی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«انتشار عکسی از رئیس‌جمهور در حال اقامه نماز در سفر به نیویورک، به وسیله یکی از اعضای سفر و بر اساس سلیقه شخصی و بدون هماهنگی انجام شده و پس از اطلاع رئیس‌جمهور منجر به ابراز ناراحتی و تذکر ایشان شد.»

 

تصوب لایحه عفاف و حجاب
در 29 شهریور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) را به منظور تعیین مدت زمان اجرای آزمایشی این لایحه بررسی کردند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۷۱ این لایحه که به مدت زمان اجرای آزمایشی این قانون بازمی گشت، پیشنهادهای متعددی مطرح کردند که این قانون برای یک سال، دو سال، چهار سال و پنج سال و هفت سال به صورت آزمایشی اجرا شود؛ اما صحن مجلس شورای اسلامی با آنها مخالفت کرد.گفتنی است سقف اجرای آزمایشی قوانین هفت سال است.در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۷۱ این لایحه را مبنی بر اجرای آزمایشی این قانون به مدت سه سال به تصویب رساندند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
والا ما که هرچی دیدیم تلخی و نا امیدی و استرس بود ما که شیرینی تو سال 1402 ندیدیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی