بازدید 10249
۵

مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «فروردین ماه» سال گذشته

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودهایش، تلخی‌ها و شیرینی هایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن، انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست، تحولات مهمی را به خود دید که هم اکنون قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی فروردین ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ 20 March 2024

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودهایش، تلخی‌ها و شیرینی هایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن، انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست، تحولات مهمی را به خود دید که هم اکنون قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی فروردین ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. شاید بیان همه اخبار این حوزه مهم مقدور نباشد، اما با این حال تلاش شده خبرسازترین رویداد‌های ماهانه در حوزه سیاسی در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ در این مجموعه گردآوری شود.

 

نخستین اقدام ضدایرانی آمریکا در سال جدید
وزارت خزانه داری دولت بایدن در نخستین روز از سال جدید شمسی و پس از ژست های تبریک نوروزی در کنار سفره هفت سین ایرانی، در راستای سیاست های دوگانه خود و تداوم راهبرد شکست خورده فشار حداکثری، ۴ نهاد و ۳ فرد را در ارتباط با ایران تحریم کرد. این وزارتخانه روز سه شنبه به وقت محلی ( اول فروردین ماه ۱۴۰۲ / ۲۱ مارس ۲۰۲۳ ) اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، با هماهنگی دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) ، چهار نهاد و سه شخص را در ایران و ترکیه به دلیل مشارکت در تهیه تجهیزات، از جمله تامین موتورهای اروپایی پهپادهای ایران تحریم کرد.

 

رهبر انقلاب: منظور دشمن از دگرگونی، تغییر هویت جمهوری اسلامی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه اول فروردین ماه در حرم مطهر رضوی بیان داشتند: آنچه دشمن دنبالش است و اسمش را دگرگونی می‌گذارد تغییر هویت جمهوری اسلامی است، هدف آنان حذف همه چیزهایی است که مردم را به یاد انقلاب و اسلام می اندازد.


وزیر کشور آخرین وضعیت مناطق زلزله زده انبارالوم را جویا شد
در روز دوم فرودین وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار گلستان از آخرین وضعیت زلزله انبارالوم مطلع شد و بر امدادرسانی لازم به هموطنان زلزله‌زده تاکید کرد.احمد وحیدی، عصر چهارشنبه با علی محمد زنگانه استاندار گلستان تماس گرفت و از ارزیابی‌های نخستین از زلزله پنج ریشتری شهر انبارالوم در این استان اطلاع یافت.

 

رد شایعات فضای مجازی مبنی بر طرح مجلس برای مقابله با بدحجابی
در روز هفتم فروردین به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، برخی موارد مطرح در فضای مجازی به عنوان جزئیات طرح مجلس برای مقابله با بدحجابی صحت ندارد. موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در گزارش کمیسیون فرهنگی تاکید شده بود که در صورت احساس ضرورت برای مقررات جدید در حوزه حجاب و عفاف، اولویت با ارائه لایحه با قید فوریت از سوی قوه قضائیه است.وی افزود: برخی موارد مطرح  در فضای مجازی به عنوان جزئیات طرح مجلس برای مقابله با بدحجابی صحت ندارد، اولویت کمیسیون فرهنگی، ارائه لایحه از سوی دولت و قوه قضائیه است و طرح پیشنهادی برخی نمایندگان نیز هنوز وارد روند بررسی نشده و روسای قوا نیز نفیا یا اثباتا درباره آن نظر نداده‌اند.

 

وعده میرکاظمی: می‌توانیم تورم را به زیر ۳۰ درصد برسانیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اگر اجزای تشکیل‌دهنده تورم در همه دستگاه‌ها مدیریت شود، قطعاً تورم کاهشی خواهد بود، گفت: اگر جدی عمل کنیم، می‌توانیم تورم را به زیر ۳۰ درصد هم برسانیم.سید مسعود میرکاظمی با اشاره به اقدامات سازمان برنامه و بودجه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲، مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، اظهار داشت: بدهی بانک‌ها ب ه‌ویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی باید کاهش پیدا کند؛ در حال حاضر این بدهی‌ها از عوامل مؤثر در تورم است.

 

سامانه شفافیت آرای نمایندگان فعال شد
در روز نهم فروردین نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از فعال شدن سامانه شفافیت آرای نمایندگان به صورت آزمایشی در سایت پارلیران خبر داد.

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت؛

«سامانه ‎شفافیت آرای نمایندگان بصورت آزمایشی فعال شد:

trvotes.parliran.ir‎

به تدریج آرای نمایندگان بیشتری اضافه خواهد شد و ان‌شاءالله پس از ابلاغ قانون شفافیت قوای سه گانه، رسما فعالیت خواهد کرد و آرای مهمی (برنامه هفتم، اصلاح قانون انتخابات، مالیات سوداگری و...) شفاف می‌شود.»

 

بیانیه تبیینی وزارت کشور در خصوص مساله حجاب
وزارت کشور با صدور بیانیه ای در خصوص مساله حجاب، تاکید کرد: هیچ گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 


اطلاعیه معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره صدور رای صریح دادگاه لاهه علیه دولت آمریکا
مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص رای مهم دادگاه لاهه محکومیت صریح دولت آمریکا در ضبط اموال بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری اطلاعیه صادر کرد.در متن اطلاعیه معاونت حقوقی رئیس جمهور که پنجشنبه شب منتشر شده آمده است؛ دیوان بین المللی دادگستری به موجب رایی که امروز در پرونده ضبط برخی اموال ایران علیه دولت آمریکا صادر کرد، مصادره اموال دولت ایران و تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی توسط دادگاه‌های آمریکا را مغایر با تعهدات آن کشور در معاهده مودت ۱۹۵۵ دانست.

 

یکی از مستشاران نظامی سپاه در سوریه به شهادت رسید
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شهادت «میلاد حیدری» از مستشاران نظامی و افسران سپاه در حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق در سوریه خبر داد.

 

تکذیب معرفی فردی به عنوان برادر رئیس‌جمهور
خبر معرفی فردی به عنوان برادر رئیس‌جمهور برای تصدی پست شهرداری مشهد تکذیب شد.برخی رسانه‌ها به نقل از عضو شورای شهر مشهد خبر داده‌اند که آقای «سید ابراهیم رئیسیون» برادر رئیس‌جمهور و از گزینه‌های تصدی پست شهرداری مشهد است.انتساب فرد مزبور به رئیس‌جمهور و نسبت برادری صحت ندارد و ناشی از اطلاعات غلط گوینده است.

تکذیب استعفای میرکاظمی از ریاست سازمان برنامه و بودجه

روز پانزدهم فروردین رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، شایعه استعفای «سید مسعود میرکاظمی» از ریاست این سازمان را تکذیب کرد.«سیدمحمد موسوی» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا شایعات منتشره درباره استعفای «میرکاظمی» را رد کرد.«محمد وحیدی» نماینده بجنورد در جلسه علنی صبح امروز مجلس مدعی شد میرکاظمی از ریاست سازمان برنامه و بودجه استعفا کرده است اما «رحیم ممبینی» معاون میرکاظمی در واکنش به سخنان وی اعلام کرد که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.

 

استعفای وزیر آموزش و پرورش 
سخنگوی دولت روز سه شنبه ۱۵ فروردین درباره مقصران تأخیر در پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان تأکید کرد که گزارش‌های لازم از وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی و بازرسی ویژه ریاست جمهوری اخذ و بررسی و در نهایت اتفاقات رخ داده در اسفند ماه ۱۴۰۱ منجر به آن شد که یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش استعفا دهد و با موافقت رئیس جمهور، رضا صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش تعیین شود.

 

خداحافظی میرکاظمی و ساداتی نژاد با دولت/ تغییر مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی
 علی بهادری جهرمی، روز سه شنبه - ۲۲ فروردین - در گفت و گوی تلویزیونی درباره جزییات تغییرات ایجاد شده در کابینه دولت سیزدهم عنوان کرد:  نخستین تغییر مربوط به سازمان برنامه و بودجه است؛ آقای داود منظور که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بود، به عنوان رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه جایگزین سیدمسعود میرکاظمی شد.

بهادری جهرمی با یادآوری تداوم تورم ناشی جنگ اوکراین بر بازار جهانی غذا و نیز اجرای سیاست‌های مردمی سازی یارانه‌ها اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شد، رئیس جمهور تصمیم گرفت تا در حوزه جهادکشاورزی جابجایی مدیریتی داشته باشند و بنابراین سید محمد آقامیری رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور که تجربیات موفقی در این زمینه داشته و دارای دکتری علوم اقتصادی و دکترای حرفه‌ای در حوزه دامپزشکی است، به عنوان سرپرست وزارت جهادکشاورزی منصوب می‌شود.
بهادری جهرمی اضافه کرد: تغییر سوم مربوط به حوزه صندوق نوآوری و شکوفایی کشور است و آقای محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری به عنوان مدیرعامل جدید این صندوق معرفی می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها برای تغییر وزیر صمت نادرست است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تاکید کرد: ​​گمانه‌زنی‌ها درباره اراده دولت برای تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت به علت نابسامانی بازار خودرو نادرست بوده، چون وضعیت فعلی خارج از این وزارتخانه رقم خورده است.

 

عماد افروغ درگذشت
عماد افروغ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه پس از تحمل یک دوره بیماری بامداد امروز - جمعه ۲۵ فروردین - در ۶۶ سالگی درگذشت. وی از اساتید مطرح حوزه علوم اجتماعی بود که در مجلس هفتم نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشت؛ وی در این دوره رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بود.

افروغ متولد ۱۳۳۶ شیراز، دکترای جامعه‌شناسی داشت و در سال ۷۳ به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد؛ وی از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶ سال عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و از سال ۸۲ نیز فعالیت خود را در هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز کرد و مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه و عضویت در شورای فرهنگ عمومی از آخرین مسئولیت‌های وی بود.

 

«سبحانیان» رئیس سازمان مالیاتی کشور شد
«سیدمحمدهادی سبحانیان» در جلسه 27 فروردین  هیات دولت به عنوان رئیس سازمان مالیاتی کشور انتخاب شد.سید محمدهادی سبحانیان که پیش از این معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی بود، از سوی سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به عنوان رئیس جدید سازمان مالیاتی به هیات دولت پیشنهاد شده بود و اعضای دولت در جلسه امروز خود ضمن موافقت با پیشنهاد وزیر اقتصاد سبحانیان را به عنوان رئیس سازمان مالیاتی کشور انتخاب کرد.

 

استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد
تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی روز دوشنبه 28 فروردین مجلس اعلام وصول شد. محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی آن را اعلام کرد و گفت: طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه کمیسیون صنایع و معادن پس از بررسی‌های لازم مطابق ماده ۲۰۱ آیین نامه داخلی مجلس که با امضای ۴۰ تن از نمایندگان تقدیم هیات رئیسه شده است، اعلام وصول می‌شود.

 

استیضاح خاندوزی منتفی شد
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تعداد امضا‌های استیضاح سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به کمتر از ۱۰ نفر رسید و به این ترتیب از حدنصاب قانونی خارج شد.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی اظهار داشت: امروز (سه شنبه) 29 فروردین امضا‌های استیضاح سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی به کمتر از ده امضا رسید و به این ترتیب این موضوع از دستور کار مجلس خارج شد.

 

هشدار رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت به مدیران دولتی
سپهر خلجی، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏در پی اقدام خلاف ضابطه سخنگوی صمت و رییس مرکز کسب و کار وزارت اقتصاد در طرح مطالب اختلافی در فضای رسانه هر دو نفر تذکر گرفتند.رفتار‌های غیرحرفه‌ای در این دولت ابداً تحمل نخواهد شد و با توبیخ و در صورت نیاز برکناریِ فرد خاطی اقدام جبرانی صورت خواهد گرفت. مدیران محترم دولتی توجه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مورد آقای صدیقی رو ذکر نکردید
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
چه موردی!!!موردی نداریم....بیخودی جار و جنجال میکنید...یه تیکه زمین بوده دیگه.....این همه ادم زمین دارن..میخرن ..میفروشن...واگذار میکنن...حالا مگه چی شده!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
ق ق باید به مردم توضیح دهد در این مورد چه اقدامی کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
ای بابا
حالا مگه چی شده ؟
۱۰۰۰ میلیارد بوده دیگه
چای دبش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست