بازدید 32485

فرمول تعیین حقوق کارگران اعلام شد

معاون روابط کار گفت: اگر در شورای‌عالی کار تصمیمی بگیریم که باعث شود کارفرما به کارگر تبدیل شود و کارگر از کارگاه اخراج شود، به‌سود جامعه تولید کشور نیست.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵ 17 March 2024

به گزارش تابناک، در حالی که وزیر کار پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران را مطرح کرده است، معاون وی در توجیه این موضع گفت: اگر در شورای‌عالی کار تصمیمی بگیریم که باعث شود کارفرما به کارگر تبدیل شود و کارگر از کارگاه اخراج شود، به‌سود جامعه تولید کشور نیست.

علی‌حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار در یک برنامه تلویزیونی با موضوع تعیین مزد در پاسخ به میزان تأثیر موضوع تورم در معیشت کارگران گفت: تصمیم تعیین مزد در شورای‌عالی کار به‌صورت سه‌جانبه بین نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت گرفته می‌شود و اساس این تصمیم ماده ۴۱ قانون کار است که بر اساس نرخ تورم اعلام‌شده از مرکز آمار ایران و همچنین سبد معیشت برای خانوار ۳.۳نفری است.

وی با بیان اینکه چند شاخص و معیار برای تعیین سبد معیشت جامعه کارگری مدنظر است، افزود: یک شاخص بعد خانوار اعلامی از مرکز آمار ایران است که در زمان حاضر بعد خانواده ۳.۳ نفر هست.

رعیتی فرد افزود: با توجه به اینکه این بعد خانوار برای سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ بوده است، این رقم به زعم ما کمتر شده، ولی ملاک همان است. در حال حاضرسازمان بهداشت جهانی و حتی سازمان جهانی کار نیز بعد خانوار را «بعد معادل» در نظر می گیرند ولی ما هنوز داده های سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ایران را در نظر داریم. این در حالی است که پژوهش های میدانی مرکز آمار، بعد خانوار را در مناطق شهری ۱.۳ و در مناطق روستایی حدود ۳.۳ می داند.

رعیتی فرد با بیان اینکه سبد غذایی یک معیار دیگر برای تعیین سبد معیشتی است گفت: این رقم را انستیتو تغذیه ایران تعیین و اعلام می کند و محتویات آن یک سبد مطلوب غذایی برای یک خانواده است و رقم آن با توجه به اقلام قیمتی مرکز آمار ایران و نرخ تورم اعلامی این مرکز مشخص می شود.

وی افزود: طبق آمار سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر بعد اشتغال خانوار ۲.۱ افراد خانوار است ، یعنی فقط یک نفر نیست که در خانواده کار می کند و اگر این را با بعد تغذیه در نظر بگیریم ، سبد غذایی کارگران را پوشش می دهد.

رعیتی فرد گفت: مقدار کالری مورد نیاز برای یک نفر به عنوان کارکن خانوده، ۲۳۸۶ کالری است و بر اساس تحقیقات انستیتو تغذیه ایران انجام داده که اگر نفر دوم را ۷ دهم و فرزندان را نیم حساب کنیم تقریبا ۷.۲ یک خانواده چهارنفره و عدد آن قابل ملاحظه می شود .

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: خانواده های کارگری در دهک چهارم دیده می شوند که ضرایب اهمیت برای مواد غذایی و خوراکی برای آنها ۹.۳۸ است که با توجه اقلام قیمتی مرکز آمار، نرخ تورم و بعد خانوار اعدادی به دست آمده است .

وی گفت: رقمی که وزارت امور اقتصادی و دارایی با توجه به شاخص ها برای سبد غذایی اعلام کرده است ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. برای تعیین سبد معیشت با نمایندگان کارگری و کارفرمایی یک چارچوبی وجود دارد که اگر بخواهیم با تغییر نفرات آن چارچوب را به هم بزنیم ، تصمیم گیری سخت تر می شود.

رعیتی فرد بیان کرد: باید تاکید کنیم دولت به کارگران ۷دهک درآمدی اول کالابرگ الکترونیکی می دهد در ماه نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار انواع یارانه ها را به همین هفت دهک می رود و جامعه کارگری نیز جزو همین هفت دهک اول است.

وی گفت: دولت صفر تا صد هزینه درمان را برای کارگرانی که مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند، به صورت رایگان انجام می دهد و کمک های متعددی را برای آموزش و موضوعات مختلف برای کل جامعه، مخصوصا جامعه کارگری دارد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت می خواهد چرخ همه کارگاه ها بچرخد اظهار اشت: اگر در شورای عالی کاری تصمیم بگیریم که باعث شود کارفرما به کارگر تبدیل شود و کارگر از کارگاه اخراج شود، به سود جامعه تولید کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه جامعه کارگری و کارفرمایی به حق است افزود: ما وقتی می خواهیم تصمیم ملی بگیریم باید گذشت هایی انجام دهیم و در کنار هم باشیم.

رعیتی فرد خاطر نشان کرد: شورایعالی کار یک نهاد خاص در کشور است که تصمیمات آن خاص است چون حقوق و دستمزد میلیون ها نفر را تعیین می کند و تنها نهادی است که خود افراد جامعه هدف درآن تصمیم گیری دخیل هستند .

وی گفت: ما در شورایعالی کار کف مزد را تعیین می کنیم و برای ۲۰ درصد از کارگرانی که حداقل بگیر هستند، یعنی برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر این تصمیم را می گیریم.

وی گفت: توزیع بیمه شدگان در کارگاه به تفکیک بعد کارگاه نشان می دهد؛ تعداد کارگاه های در کشور ۱ میلیون و سیصد و ۵۳ کارگاه است که ۸۳ درصد از این کارگاه ها، کمتر از ۱۰ نفر هستند و ۵.۱۳ درصد کارگاه های بالای ده نفر هستند . ۵۷ درصد کارگاه ها خدماتی هستند، ۳۱ درصد صنعتی، ۶ درصد کشاورزی و ۶ درصد در حوزه پیمانکاری هستند و در تعیین مزد این موضوع باید لحاظ شود .

منبع: خبر آنلاین

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۷
اونوقت هی میان میگن در راستای جلوگیری از پیری جمعیت کشور و رشد فرزندآوری و افزایش نرخ باروری، سیاست ها و مشوق های مالی خوبی در نظر گرفته ایم و چه و چه...ولی برای چند درصد افزایش حقوق کارگر مثل مرشد و بچه مرشد، این به اون پاس میده، اون به این پاس میده که اگر افزایش زیاد باشد، نرخ تورم افزایش خواهد یافت و کارفرما بدبخت میشه و اقتصادمون از بین میره...بابا جمع کنید این بساط خیمه شب بازی رو...!
پس فرمول چی شد؟ نگفتید
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
فرمول اینه که از ۴ نفر تو خانواده ۳ نفر کار کنن جمع حقوقشان به تورم میرسه .ملتو چی فرض کردن نمیدونیم
ظاهرا ایشون هزینه درمان رو نمیدونن چی هست و پزشک نرفتند

چرا اینقدر میپیچونید قضیه رو. باید قانون رو تمکین کنید. همین مرکز آمار تورم رو 43% اعلام کرده.

کار خلاف قانون جرم هست.
بهترین فرمول این است که دولت مثل بازنشستگان سرشان را به همسانسازی حقوق برای انها گرم کند
فقط کرایه های حمل و نقل عمومی را می خواهید چهل درصد افزایش دهید چقدر کلاهبردارید!؟
فرمول تعیین حقوق کارگران اعلام شد
فرمول فقط زنده ماندن کارگر در حدی که بتواند کار کند
فرمول سر گرم كردن به سر كارگر به طاق كوبيدن تغيير كرده ما ميگيم مزد كارگر امسال به فنا رفت سال ديگه چي ميشه وزير كار و اعوان و انصارش ميگن از سال ديگه جلساتي در موضوع ساخت مسكن كارگريبرگزار ميكنيم
ایشون قیمت کلیه و قرنیه کارگر رو حساب نفرمودند؟
صولت جان این مجموعه دولت هست که نمزاره کارگر به حقش برسه وبا۵ملیون همون کارگر اخراج بشه بهتره کارگر نیست?
طبق گفته ایشان چون ۲ نفر در یک خانواده کار میکنند باید نصف حقوق به هر کدامشان داد
مواظب کارفرماباشید که ازکارگر برای نوع شمامسئولین چیزی نمی ماسه
اولا کجا درمان بدون هزینه است ، احتمالا پزشک مخصوص دارد ، حتی با بیمه تکمیلی آتیه ه بیش از ۵۰ درصد هزینه با بیمار هست ، ثانیا هرسال به این بهانه افزایش حقوق را مطابق تورم بالا نمی برید ولی ایا این کم در نظر گرفتن حقوق کارگران تاثیری در تورم لجام گسیخته داشته ،
الان کارخانجات اینقدرباکمبودنیرومواجه هستن که کارفرماجرات اخراج کارگران اره.الان اینقدرکه کارگرکم شده که مهندس ازکارگردرجامعه بیشتره
سلام
کارگر انگار هیچ جایگاهی نداره.۱۰۰ برابر کارمند کار میکنه.مزایا نداره
دولت شده جمهوریه کارمندی
اینهمه آسمون ریسمون بافت و بجای صحبت از اجاره خونه و هزینه های درمان و پوشاک فقط کالری شماری کرد انگار کارگران مملکت یه رژیم عمومی گرفتند و فقط قراره جیره غذایی بگیرن بجای حقوق
امسال هم دقیقاً مثل پارسال سرکاریم باید با همون هفت هشت تومن زنده بمونیم فقط خیر سر آقایون وزارت کار
به نظرم اونی که اومده این حرف و زده ۳ سال حسابشو مسدود کنی واندازه حقوق کارگر بهش بدین تا باهاش زندگی کنه تا بفهمه که کارگر چی میکشه
این کار به ضرر کشوره باعث میشه شغل های حاشیه ای زیاد شه
یک بار برای همیشه ما حاضریم اخراج بشیم تا اینکه شرمنده زن و بچمون باشیم همیشه.
صفر وصد درمان را دولت می پردازد !!!!؟؟؟ مثل اینکه جناب معاون در ایران زندگی نمی کنند
بهترین حالت مهاجرت کارگران به کشورهای حاشیه و کار و دستمزد بالا در آنطرف ایران است
سلام
این آقا ظاهرا شکمش خیلی سیره
برای کالا برگ که فقط مرحله اول قابل قبول بوده مرحله جدید که با شرایط خواصی اجرا شده که استقبالی هم تشد.
کدام بیمه این آقا فکر کنم اصلا مریض نشده ویا اینکه چون نسئول هستش ازش پول درمان نمی گیرند .درحال حاضر بیشترین هزینه را درمان به خانوادده تحمیل می کنه
خیلی بی انصاف هستش که فقط هوای دولت وکارفرما داره و فکر کارگر نیستش
خیلی جالبه نکات خوبی این معاون وزیر فرمودند
پس نظر دولت اینه که زن و مرد کار کنند و حداکثر 1 بچه داشته باشند
چرا تبلیغ فرزند آوری می کنید
چرا تبلیغ خانه داری میکنید
دولت صفر تا صد درمان کارگر را میدهد ؟؟؟؟

تامین اجتماعی سازمانی هستش که با پول کارگر و کارفرما ایجاد شده و متاسفانه دولتها با استقراض از آن و سپس به جای پرداخت بدهی با نرخ تورمی نسبت به واگذاری مجموعه های ورشکسته و داغون خودشان ، نسبت به تطهیر خودشان اقدام میکنند.
دولت پول تامین اجتماعی را پس بده و لازم نیست شعار بدهید که دولت هزینه درمان کارگر را میدهد.

گذشت دوران جهل کارگر و جفا در حق کارگر.

فقیرمان کرده و منت سرمان می‌گذارید. شرمتان باد
از کارگر بعنوان برده استفاده کنید اینو بگین بهتر و شفاف تره
کارفرمایی که نمیتونه طبق تورم به کارگرش حقوق بده گه میخوره کارخونه داری کنه
نگران این باشید کارگری پیدا نکنید..چون دست فروشی و اسنپ و خیلی کارهای دیگه چند برابر حداقل دستمزد درامد داره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست