بازدید 3053

تسهیلات در بانک پاسارگاد پرداخت می شود اما بیشتر به زیر مجموعه

بررسی صورت‌های مالی بانک پاسارگاد نشان می‌دهد از مجموع ۳۸۶ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان مانده تسهیلات اعطایی این بانک، معادل ۸۰ درصد از این تسهیلات به زیر مجموعه پرداخت شده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸ 06 March 2024

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از مهر، بانک پاسارگاد یکی از بانک‌هایی است که بیشترین تسهیلات خود را به سهامداران، اشخاص مرتبط و شرکت‌های زیرمجموعه پرداخت کرده است:

در آخرین صورتمالی این بانک که در پایان آذر ماه سال جاری منتشر شده و برای عملکرد ۹ ماهه این بانک است، سپرده‌ها و اعطای تسهیلات به شرح زیر است:

سپرده‌های این بانک به ۳ بخش هزینه زا، غیر هزینه زا و ارزی تقسیم می‌شود که ریز آن عبارت است:

سپرده‌های کوتاه مدت این بانک به میزان ۶۵ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان است، سپرده‌های کوتاه مدت ویژه تنها ۴۱۲ میلیارد تومان است، سپرده‌های بلند مدت نیز ۳۰۴ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان است، جمع سپرده‌های هزینه زا این بانک ۳۷۰ هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان است.

سپرده‌ای که مختص قرض الحسنه است نیز ۵۰ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان است، جمع سپرده‌های ریالی این بانک به میزان ۴۲۰ هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان است.

سپرده‌های ارزی این بانک نیز ۳۱ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان است، جمع سپرده‌های دریافتی این بانک نیز ۴۵۱ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان است.

تسهیلات چگونه پرداخت می‌شود؟

تسهیلات این بانک به دو نوع ارزی و ریالی پرداخت شده و جالب اینجاست که بیشتر تسهیلات این بانک به صورت ارزی است و به دست مردم عادی نمی‌رسد.

تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیر دولتی- ارزی عبارت است از: ۴۷۳ هزار و ۳۹۳ میلیارد تومان

تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیر دولتی- ریالی نیز عبارت است از: ۹۷ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان

کل تسهیلات این بانک به عدد ۵۶۷ هزار و ۸۴۴ میلیارد تومان رسیده که نکته جالب اینجاست که ۲۵ درصد بیشتر از سپرده‌ها و به معنای خلق پول بانک است.

پرداخت ۸۰ درصد کل تسهیلات کلان به سهامداران، اشخاص مرتبط و شرکت‌های زیرمجموعه

بررسی صورت‌های مالی بانک پاسارگاد نشان می‌دهد از مجموع ۳۸۶ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان مانده تسهیلات اعطایی این بانک، معادل ۸۰ درصد از این تسهیلات به ارزش ۳۰۹ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان صرف پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه بانک، سهامداران و اشخاص مرتبط شده است. به‌عبارت دیگر ۸۰ درصد از کل خلق پول انجام شده توسط این بانک در حوزه تسهیلات کلان، به شرکت‌های زیرمجموعه، سهامداران و اشخاص مرتبط داده شده است.

پرداخت تسهیلات به ذینفع واحد ۳۸.۷ برابر حد مجاز

سرمایه پایه بانک پاسارگاد در ۲۷ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان است که با این حساب، این بانک می‌تواند حداکثر به یک ذینفع واحد ۵ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان پرداخت کند اما این بانک، فقط به گروه مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) که متعلق به شرکت پارس آریان و سایر شرکت‌های زیرمجموعه بانک پاسارگاد است، رقمی بالغ بر ۱۲۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است. این رقم به معنای آن است که بانک پاسارگاد فقط به این گروه حدود ۲۴ برابر حد مجاز تسهیلات پرداخت کرده است. این ارقام مانده تسهیلات اعطایی به شرکت مدیکو است و روند پرداخت و بازپرداخت تسهیلات به این شرکت از سال‌های ابتدایی فعالیت بانک پاسارگاد تاکنون ادامه داشته است.

علاوه بر این، بانک پاسارگاد به شرکت‌های متعدد خود و شرکت‌های سهامداران خود تسهیلات گسترده‌ای پرداخت کرده است. به‌عنوان مثال شرکت گسترش انرژی پاسارگاد که یکی از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد است و گروه مالی پاسارگاد هم از شرکت‌های زیرمجموعه بانک پاسارگاد است، ۳۸ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که این رقم ۷ برابر حد مجاز پرداخت تسهیلات به این شرکت بوده است.

باتوجه به رابطه سهامداری گسترده و آشکار گروه مالی پاسارگاد، شرکت پارس آریان و شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد، در صورتی که این شرکت‌ها را همگی مرتبط با شرکت پارس آریان بدانیم و آنها را یک ذینفع واحد بدانیم، ۲۱۰ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان از کل تسهیلات اعطایی بانک پاسارگاد به یک ذینفع واحد پرداخت شده است که این رقم ۳۸.۷ برابر نسبت مجاز در آئین نامه تسهیلات و تعهدات کلان بانک آینده است.

عدم رعایت سقف مجموع تسهیلات و تعهدات کلان بانک

از طرف دیگر کل تسهیلات کلان اعطایی یک بانک به همه اشخاص حقیقی و حقوقی طبق ماده ۷ آئین نامه تسهیلات و تعهدات کلان حداکثر باید ۸ برابر باشد که باتوجه به سرمایه بانک، این بانک حداکثر می‌تواند ۲۱۸ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند اما تا پایان شهریور ماه امسال مانده تسهیلات کلان پرداختی این بانک معادل ۳۸۶ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان بوده که این رقم ۴۳ درصد بیش از سقف تعیین شد است.

عملکرد صفر در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و اعطای ۸ هزار میلیارد تومان به شرکت مسکنی زیرمجموعه

بانک پاسارگاد، حدود رشد ترازنامه‌ای که بانک مرکزی تعیین کرده است را رعایت نکرده و عملکرد این بانک در حوزه اعطای تسهیلات به بخش ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن صفر بوده است. تنها عملکرد این بانک پرداخت ۶۱۳ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن بوده است. اما در عین حال به شرکت تأمین مسکن گروه مالی پاسارگاد ۸ هزار و ۳۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. همچنین به شرکت تأمین آتیه کارکنان گروه مالی پاسارگاد ۳ هزار و ۶۲۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

سهم بالای کارکنان بانک از تسهیلات قرض‌الحسنه

این بانک در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه هم قوانین را زیر پا گذاشته است به‌طوری که از مجموع ۱,۱۷۲ میلیارد تومان مانده تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه در سال ۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۷۴۴ میلیارد تومان (۶۳.۴ درصد) را صرف پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک پاسارگاد کرده است. در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ این نسبت به ۴۲.۴ درصد کاهش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی