بازدید 13282

رقابت بانک‌ها برای عبور از سقف نرخ سود ۵‏.۲۲ درصدی/ شورای پول و اعتبار دست به اصلاح نرخ سود می‌زند؟

سیاست گذار پولی بر اجرای مصوبه بهمن ماه سال گذشته مبنی بر سقف ۲۲.۵ درصدی تاکید دارد، اما کارشناسان اقتصادی ضمن تاکید بر مثبت بودن انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی، معتقدند سیاست گذار باید در ادامه، به فکر اصلاح نرخ سود بانک‌ها نیز باشد.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 26 February 2024

رقابت بانک‌ها برای عبور از سقف نرخ سود ۵‏.۲۲ درصدی/ شورای پول و اعتبار دست به اصلاح نرخ سود می‌زند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دهم بهمن ماه سال گذشته بود که شورای پول و اعتبار با افزایش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی موافقت و اعلام کرد: سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار از ۵ تا ۲۲.۵ درصد خواهد بود. به بیان دیگر، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی به ۵ درصد و نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال به ۲۲.۵ درصد افزایش یافت؛ رویکردی که با توجه به اختلاف معنادار نرخ تورم و نرخ سود بانکی، ناگزیر بود تا بتواند تا حدودی مانع از خروج گسترده منابع از شبکه بانکی شود و از سوی دیگر، مدیریت جریان نقدینگی را بهبود ببخشد.

اما این رویکرد با وجود تاکید قانونی بانک مرکزی مبنی بر رعایت نرخ‌های جدید از سوی بانک ها، در سال جاری با تخلفاتی از سوی بانک‌ها همراه شد تا جایی که رئیس کل بانک مرکزی (تیرماه امسال) در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها، پایبندی بانک‌ها بر نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار را مهم و ضروری دانست و گفت: بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکنند، حتی اگر یک بانک هم باشد، بقیه را وارد رقابت غلط می‌کند. به همین دلیل، به معاونت نظارت بانک مرکزی دستور داده‌ام هر بانکی مصوبه شورای پول و اعتبار درقبال نرخ سود مصوب سپرده‌ها و تسهیلات بانکی را رعایت نکند، حتما به هیات انتظامی معرفی و با سخت‌ترین شرایط با آن‌ها برخورد شود. فرزین در آن مقطع با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات با هیچ کس رو دربایستی نداریم، تصریح کرد: نرخ‌های سود کنونی، نرخ‌های خوبی است و اگر بانک‌ها بر این اساس کار کنند، مشکلی پیش نمی‌آید. متأسفانه بر اساس گزارش‌های دریافتی، برخی بانک‌ها به نرخ‌های مصوب پایبند نیستند و آن را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین، هر بانکی رعایت نکند حتما به هیات انتظامی بانکی معرفی و با آن‌ها برخورد می‌شود.

در این میان با رسیدن به نیمه دوم سال، بررسی‌های میدانی از شعب بانک‌های خصوصی و دولتی نشان می‌دهد، این سقف نرخ سود از سوی برخی شعب بانک‌ها رعایت نمی‌شود و مسئولان بانکی در شعب با ارائه پیشنهادهای مختلف و با نرخ سود بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی، تلاش می‌کنند تا در جذب منابع ریالی مردم اقدام کنند؛ موضوعی که در کنار انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصدی در هفته‌های گذشته، باعث شده تا برخی بانک‌ها این گونه تصور کنند که بانک مرکزی به زودی با افزایش نرخ سود سپرده‌ها همچون یک سال قبل موافقت خواهد کرد. اما این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده: «گواهی سپرده خاص یکی از ابزار‌های سیاست پولی است، این ابزار می‌تواند به بهبود متغیر‌های پولی و تحقق هدف گذاری‌ها در مسیر‌های در نظر گرفته شده، کمک کند. این ابزار یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به صورت هدفمند به تأمین مالی بنگاه‌ها کمک کند... بر این اساس استفاده از این ابزار تامین مالی در بازار پول، ضمن جلب مشارکت مردم در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور و کاهش انگیزه سفته بازی، هدایت منابع سیال به سمت تولید و اشتغال را در پی خواهد داشت و لذا مرکزی برای استفاده از ابزار گواهی سپرده خاص برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌ها برنامه ریزی کرد؛ به این صورت که گواهی سپرده خاص برای بنگاه‌ها و پروژه‌های مشخص منتشر و این منابع تجهیز شده صرف تامین مالی بنگاه‌های متقاضی می‌شود. 

بانک مرکزی معتقد است، نرخ سود اوراق گواهی سپرده براساس بازدهی پروژه‌ها تعیین و به واسطه آن مشارکت واقعی بین سرمایه گذار و تأمین مالی شونده برقرار می‌شود؛ لذا گواهی سپرده خاص هم کارکرد تأمین مالی سرمایه در گردش و هم تأمین مالی طرح‌های بلندمدت توسعه‌ای و ایجادی بنگاه‌ها را شامل می‌شود و گشایش جدی به حساب می‌آید؛ لذا در این شیوه، منابع هدفمندتر، موثرتر و با بهره وری مناسب‎تری به سمت بخش‌های مولد اقتصادی هدایت می‌شود.

رقابت بانک‌ها برای عبور از سقف نرخ سود ۵‏.۲۲ درصدی/ شورای پول و اعتبار دست به اصلاح نرخ سود می‌زند؟

اما با همه این اوصاف که نشان می‌دهد انتشار گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصدی با هدف تامین مالی بخش‌های تولیدی است و سود ۳۰ درصدی از بخش مولد و تولیدی حاصل خواهد شد، باز هم برخی بانک‌ها در رقابتی ناسالم سعی در جذب منابع ریالی مردم با نرخ‌های بسیار بالاتر از نرخ مصوب (تا ۲۷ درصد) دارند؛ رویکردی که با واکنش نهاد نظارتی بانک مرکزی نیز مواجه شده است.

به گونه‌ای که اخیرا فرشاد محمدپور، معاون نظارت این بانک اعلام کرده است: "در راستای حسن اجرای مقررات و ضوابط مربوط به نرخ‌های سود تسهیلات و انواع سپرده‌ها در شبکه بانکی، مقرر شد تا موارد تخلف در رعایت ضوابط مزبور مورد بررسی ویژه قرار گرفته و به قید فوریت، اعمال اقدامات انضباطی و انتظامی متناسب با تخلف مربوطه در چارچوب ضوابط قانونی در دستور کار قرار گیرد. معاون نظارت بانک مرکزی تصریح کرد: صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیات مدیره‌ی بانک‌های متخلف، مجددا بررسی خواهد شد. "

حال به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد جدید بانک مرکزی در جهت انتشار گواهی سپرده (خاص) و اشاره رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص که سیاست مذکور در دستور کار بانک مرکزی است و آن را به کار خواهد گرفت؛ احتمالا سیاست گذار در آینده نزدیک به سمت تعدیل نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز حرکت کند؛ هرچند تا به امروز سیاست گذار پولی بر اجرای مصوبه بهمن ماه سال گذشته مبنی بر سقف ۲۲.۵ درصدی تاکید دارد، کارشناسان اقتصادی ضمن تاکید بر مثبت بودن انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی، معتقدند سیاست گذار باید در ادامه به فکر اصلاح نرخ سود بانک‌ها نیز باشد. به عنوان نمونه حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های خارجی اتاق ایران معتقد است: تورم ما الان بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است، در صورتی که سقف نرخ اوراق را برای مدت یک سال ۳۰ درصد کرده اند و در نتیجه این روشی است که من فکر می‌کنم بانک مرکزی اگر ادامه دهد، موفق می‌شود و فقط دست بانک‌ها را هم در اعطای تسهیلات یک مقدار باز بگذارد تا میانگین دریافتی بانک‌ها کاهش پیدا نکند و وضعیت مناسبی برایشان باشد. به بیان دیگر، نرخ اوراق بانک‌ها الان ۳۰ درصد است، ولی تسهیلات با همان نرخ سابق است؛ بنابراین، این موضوع باید اصلاح و متعادل شود تا در ادامه برای بانک‌ها هم جذابیت بیاورد و از محل خودشان به بانک‌ها زیان وارد نشود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶۸
سقوط سنگین بورس:

12 هزار واحد در عرض 2 ساعت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
قرار بود اولین فرمان درباره بورس باشه که؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
افزایش سود سپرده بانکی، یعنی حمایت از پول ملی.

سالها بعضی ها استدلال می کردند که بالا رفتن نرخ بهره موجب رکود تولید می شود. همه شاهدند که با پایین نگه داشتن دستوری نرخ بهره، نه تنها تولید افزایش نیافت، بلکه به سبب کاهش حمایت از پول ملی، نرخ ارز هم پیوسته افزایش یافته است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
پائین نگه داشتن سود بانکی، فقط و فقط به کام ابر بدهکاران بانکی است که با میلیارد میلیارد تومان پول با رانت و ...... از بانکها وام دریافت کرده و آن را در بازارهای سوداگری به کار می اندازند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
قرار نیست برای سود سهامداران بورسی که در اختیار کامل حقوقی ها است بازار و بانکداری کشور تعطیل شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
پرواز بلند ارزها !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
حالا که همه چیز داره بالا میره ارزش اسمی سهمها را از 100تومن 60سال پیش بکنید 1000تومن تا زیان سهامداران جبران بشه این بغیر از افزایش سرمایه شرکتها هست که 3-4سال یک بار اونم از قیمت سهم کم میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
شد16700
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
عامل بدبدبختی این کشور بانکها شدن
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
الان دارم میگم این فرزین کمپانی هست دو روز دیگه نیایید شیون و زاری کنید آی پولمون سوخت بانکها ازدادن ۳۰ درصد سود عاجزند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
دلار در آستانه ورود به کانال بالاتر!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
آقای ناشناس کدوم کشوری با بالا بردن نرخ بهره ارزش پول ملی خودش رو حفظ کرده.حتی کشورهایی که برای کنترل تورم نرخ بهره رو بالا می‌برند صرفا برای گذر از یک بحران موقت این کار رو انجام میدن.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
مهم این هست که بانک ها با این پول بدست آمده چه کاری می کنند اصلا چرا دنبال این پول هستند ... چطور می خواهند آنرا به این سود برسانند دوباره با خرید ملک و املاک و ..... دوباره دست کردن در جیب بانک مرکزی .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
اگر نرخ بهره بانکی برابر با تورم باشد دیگر استفاده از تسهیلات بانکی برای دلالی و خرید و فروش سودآور نخواهد بود و تسهیلات و نقدینگی به سمت تولید و اشتغال می رود اتفاقی که تا کنون در نظام بانکی رخ نداده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
یا ازین ور بام افتادیم. یا از آنور
اون بنده خدا سودو برد زیر 10 درصد منفجر كرد.. این بنده خدا بالای 30 درصد ..
آخرش هم میگویند كسی نمیدونست.. این همه اقتصاد دادن نشان دار كه 20 سال طول كشیده مدرك بگیرند داریم.. با دو سه تا مدرك دار یك شبه تصمیم گیری نكنید.. سوای از مرزها و بومها و ملیتها.. خانه خراب كردن مردم و آه و ناله سرپرستها و بچه ها و مستاجرها و مخارج خوبیت ندارد.. كمی مرام داشتن خیلی درخواست بزرگی نیست.
عوارض بعدی این شودهای ۲۲.۵ یا ۳۰ درصد را هم خود همون مردم با تورم بالای ۴۰ درصد روی کالا و خدمات و ملک و دلار و.... میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
بالا رفتن تورم هیچ ربطی به سود بانک ندارد.

بالا رفتن تورم دلایل سیاسی دارد. آنجایی که هیچ افق و چشم انداز مثبتی برای تجارت خارجی، رفع تحریم ها، برقراری ارتباطات بین المللی بانکی و سرمایه گذاری خارجی دیده نمی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
سود بانکی برابر با تورم یکی از راه های مهار تورم است در این سال ها که سود بانکی چند برابر کمتر از تورم بوده چرا تورم مهار نشده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
وقتی نرخ تورم رسمی 42.5% اعلام و نرخ سود وام بانکی هم زیر 30% اعلام می شود، یعنی اگر شما وام بانکی دریافت کنید، از در بانک بیرون نیامده، کلی منفعت کسب می کنید!
برای همین هم هست که بانکها ورشکسته و ناتراز شده اند.
قادر قدیریان اصل مقدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
پاسخ به ناشناس اولی که فکر میکنه تورم ایجاد نمیشه: وقتی بانکها۳۰ درصد سود میدن حداقل باید بالای ۴۰ درصد سود کنن از درامدشون، درامد بانکها چیه: وام دادن، ملک، دلار، دلای و.... پس همینا میشه تورم بالا! بهتره قبل از کامت کمی اقتصاد بخونی یا حداقل نگاهی به مقدار سود بانک و رابطش با تورم تو تاریخ ایران بکنی،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
جناب قادر قدیریان اصل، اگر سود سپرده ها و بهره بانکی کمتر از تورم باشد تسهیلات بانک ها به سمت دلالی و خرید کالاها و مواد خام می رود چون با تورم به راحتی وام باز پرداخت می شود و سود راحت و بیشتری به تسهیلات گیرنده می رسد و تا کنون هم چنین بوده و هست بهره بانکی برابر با تورم باشد دیگر دلالی و خرید و فروش با تسهیلات بانکی به جای تولید سودآور نخواهد بود و منابع بانکی به سمت تولید خواهند رفت
قادر قدیریان اصل مقدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
:پاسخ به ناشناس
یالارفتن سود بانکی یعنی نیاز به بانکها برای بالارفتن نرخ سود تسهیلات بانکی تا جبران سودها را کنند و این یعنی و ، افزایش هزینه های تولید، حالا اگر سواد اقتصادی نداری لاقل به تاریخچه همین سودها تو ایران نگاه بنداز
سود بانکی ۳۰ درصدی یعنی تورم صد درصدی در سال بعد.و حرکت به سمت ابر تورم.ضمن اینکه بخش تولید و سرمایه گذاری هم به شدت تضعیف خواهد شد.بخصوص در کشوری که نرخ فروش کالا و ارز توسط صنایع کاملا دستوری هست.بالا بردن نرخ بهره کمر صنایع رو خواهد شکست.این کار رو طیب نیا و ولی الله سیف بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ انجام دادن.جلوی رشد نرخ دلار رو فقط باید با بالا بردن رشد تولید و صادرات و بهره وری گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
وقتی بانک 30درصد سود میده نمیاد وام بده 15درصد خل که نیست نتیجش وامها با بهره بالا و باز تورم وگرانی بیشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
در شرایطی که تورم بسیار بیشتر از سود سپرده های بانکی است نتیجه آن کاهش نقدینگی بانک ها و به دنبال آن کاهش پرداخت تسهیلات بانکی برای بخش تولید است همچنین تسهیلات بالا برای افراد خاص با بهره کم نوعی رانت ویژه است که تسهیلات گیرنده بدون تولید و فقط با خرید کالا و مواد خام چند برابر بهره بانکی سود می کند و نیازی به تولید ندارد
سرسختی لجوجانه بانک مرکزی درتعیین نرخ سوددستوری که مغایراصول اولیه علم اقتصادمیباشد ومضافا ازسال 98 کارعجیب نبدیل سودروزشماربه ماهشمار باعث شده سرمایه های مردم سرگردان شده یا راهی کارهایی مثل خریدسکه ودلار شوند.دراین اواخرهم میبینیم صندوقهای مجهول الهویه ای با تبلیغ سودهایی بسیاربالاترازسودبانکی وروزشمار سربرآورده اندکه بدلیل ناشناخته بودن این صندوقها برای سپرده گذاران بسیارنگرن کننده است.پس بهتراست بانک مرکزی دست از لجاجت برداشته واجازه دهد خودبانکها با ایجادرقابت میان خود سود بانکی راتعیین کنند و مردم هم از علافی یا سپرده گذاریهای نگران کننده خلاص شوند.
سود ناچیز 5 درصد برای سپرده های کوتاه مدت و نیز ماه شمار بودن و نه روز شمار بودن آنها،

اجحاف به مردم و دلیل عمده بیرون کشیدن پول از بانکها و روانه شدن آنها به بازارهای سوداگری

است.
سود سپرده بانکها باید همپای تورم حرکت کند.


نمی شود به مردم گفت که بهره منفی دریافت کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
سودبانکی هم مثل خودرو اجباری است.آش کشک خاله است حق انتخاب نداری یا همین یا هیچ
وقتی طبق اعلام رسمی بانک مرکزی تورم 47درصداست(که مطمئنا خیلی بیشتراست) یعنی سپرده 30 درصدی هم سودمنفی وضرر و زیان است.کسی پارسال پولش را میداد تن ماهی میخرید الان سه برابرسود بانکی سودمیکرد.چرا مسئولان بانک مرکزی حاضر به قبول واقعیت ودست برداشتن ازسیاستهای اشتباه خود نیستند.عجیب است که از ولی الله سیف تا فرزین هیچکدام تغییری درسیاست سودبانکی نداده وهمچنان براستمرارشیوه غلط گذشته اصراردارند.شایدهم عواملی بالاتراز بانک مرکزی تصمیم گیراین حوزه هستند.
سود بانکی با تورم برابر نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
طبق قانون اقتصاد که در همه جای دنیا اجر امیشه سود بانکی ساله باید 2درصد بیشتر از تورم باشه آیا تورم 80درصد سود ان میشه 82درصد چ.ن نمیشه اینقدر سود داد با اعداد بازی میکنند بهتره به فکر تولید وسرمایه بورس بود که خوابیده ونابود شد
مسابقه سود را بانک مرکزی با اوراق 30 درصدی به راه انداخت و دولت با نابود کردن بورس که شفافترین بازار کشور است، با تمام قدرت به نفع سود بالای بانکی و افزایش تورم به کمک بانک مرکزی رفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
خداعقلت بده
چرا کسی به فکر زیان سهامداران وتولید نیست چرا دم دمی تصمیم گرفته میشود به داد ارزش اسمی سهام برسید حداقل تصمیم برای اون گرفته یشه حد اقل 1000تومن که باز کمتر قیمت واقعی هر سهم هست سهام کارخانجات فولاد و ذوب وسیمان بی ارزشتر شده از یک پفک نمکی باز میگیم تولید و رونق -آیا دارایی هاشون 100برابر نشد در عرض 5سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حیف از ساختمان شیشه ای به اون خوشگلی که آدمی مثل فرزین رئیسش باشه. فرزین در حد ریاست یک شعبه هم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
دمت گرم.گل گفتی
اقا یکی به داد بورس برسه، مردم به خاک سیاه نشوند این ریس جمهور! و وزیر به اصطلاح اقتصاد دارن جکار میکنند با مردم، دوزار و ده شاهی شونم از دست دادن
در یک سال گذشته بیش از 1000 هزار میلیارد تومان سرمایه های مردم در بورس بالا کشیده شده است.
برای مهار نقدینگی بهترین راه جمع آوری آن با سود بانکی غیر دستوری و مناسب و هدایت آن با تسهیلات بانکی به سمت تولید است
بالای همین کامنتها تبلیغ یک سپرده گذاری را میبینید که اگر وارد متنش شوید میبینید سود روزشمار وبدون نرخ شکست 38درصدی میدهد.یعنی همان نوع سپرده ای که بانکها براساسا دستوربانک مرکزی 5 درصد!!!!!!!! سودمیدهند.کسی سپرده بلندمدت هم بازکند ولی قبل موعد بخواهدبردارد با نرخ شکست میشود همون 5 درصد.جالب است که تاسال 96 هم برخی بانکها سودهای بالای 24 درصد بهمین سپرده های عادی یعنی دارای کارت بانکی وهوقت میخوای پول بردار وبریز داشتند وشگفتا که از سال 97 که ابرتورم تاریخ ایران شروع شد به عوض افزایش سودبانکی اول 10 درصد وازسال گذشته 5 درصدش کردند!!!!!!!!
تابناک خان ، کامنتم بی ربطه ولی یک پیگیری لطفا بکن این وضعیت سایت پلیس رو ، همیشه از دسترس از خارجه ، برنامه پلیس من هم کار نمی کنه ، کلا اسیر شدیم ، مگه میشه سایت پلیس یک مملکت هیچوفت کار نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
تابناک محترم از انتشار کامنتهای بیربط با مطلب بدلیل مغایرت با اصول حرفه ای رسانه ای خودداری فرما
اقتصاد نیاز به تصمیمات سیاسی دارد والا بالا بردن و پایین بردن نرخ سود بانکی تاثیری ندارد بالابردن سود بانکی فقط لحظه انفجار قیمت دلار را دیرتر می کند و در عین حال قدرت انفجار بیشتر می شود در اثر بالا بردن سود بانکی اقتصاد در رکود می رود شرکتها و بانکها با قیمتهای دستوری رو به ورشکستگی می روند و با شروع ورشکستگیها مردم برای گرفتن پولشان به طرف بانکها می روند در آن لحظه مردم پولشان را تبدیل به دلار و طلا می کنند و با بالارفتن قیمت دلار شرکتها ورشکسته چون نقدینگی ندارند و نتوانسته اند سرمایه گزاری کنند دیگر توان تولید ندارد و دیگر کالایی در بازار وجود ندارد و این همان جریانی بود که در شوروی سابق به وحود آمد
اما اگر نرخ سود بانکی پایین بیاید و قیمت های دستوری هم حذف شوند مادامی که کسری بودجه و وامهای دستوری هست تورم برقرار است اما شرکتها ورشکست نمی شوند و تولید کالاها حفظ می شود اما در اثر تورم بالا فقرافقیرتر می شوند و اختلاف طبقاتی بیشتر می شود این وضعیت هم مخاطرات خودش را دارد راه حل اقتصاد ایران در کوتاه مدت فروش نفت و گاز است تا فرصت لازم برای رفع ناکارامدیهای ساختاری فراهم شود با توجه به توسعه ماشینهای برقی و سلولهای خورشید ما 5 سال دیگر می توانیم نفت و گازمان را بفروشیم اگر این فرصت از دست برود ما در چاه همیشگی فقر فرو خواهیم رفت
یادتان است که می گفتند دشمنان می خواهند با شایعه دلار را بالا ببرد
یادتان است که فرزین و وزیر اقتصاد می گفت خوشبختانه ما به ثبات ارزی رسیدیم

دشمن واقعی کیست و راستگو کیست؟ قضاوت با خودتان

اما با این اوصاف در انتخابات شرکت و از بین بد و بدتر بد را انتخاب کنید
بگزارید حاکمان دلشان خوش باشد که ما برای خوشایندی آنها شرکت می کنیم اما همه ما می دانیم که برای خوشایندی آنها نیست بلکه باید از هر فرصتی برای مبارزه با فساد استفاده کرد و چاره کشور اصلاح است ولو اگر به اندازه سر سوزن باشد که حق گرفتنی است نه دادنی و باید بعد از انتخاب مطالبه گر باهوش و خوب و سمج هم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
بعد از انتخابات که اوضاع همه چی بدتر شد یک عده فریاد میزنند خودتون خواستید رأی ندهید حالا این اوضاع و شرایط نتیجه عدم شرکت در انتخابات است
جمع کنید این بساط بانک وبانکداری یه عده بانکی هم به خاطر منافع شخصی حمایت میکنند چرا هیچ کس به داد بورس وزیان 25میلیون سهامدار نیست 5ساله درجا ومنفی امروز با همین یه حرف 16700سقوط الان باید شاخص کل بالای 6 میلیون بود نه برسه به زیر 2میلیون پس کو رونق کو تولید
از تابناک عزیر متشکرم که اجاه پخش نظراتم را در 3 کامنت بالا داد
اغلب کسانی که با افزایش سود 30 درصدی مخالفند ، سوداگرانی هستند که در سایر بازارها مانند طلا و ارز مردم را سرکیسه می نمایند . اگر یک کار درست بانک مرکزی کرده باشد همین سود 30 درصدی اوراق بود ه که نقشه شوم همه دلالان را نقش بر اب کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
اتفاقا بانک مرکزی همین کارها را میکنه تا بازرا ارز اونجوری بشه که دلش میخواد . مثل املاکیها که قیمت مسکن بالا براشون سوده چون یک درصد حق کمیسونشون شیرین تر میشه . بانک مرکزی هم هر چی اختلاف ارز بازار و نیمایی زیاد بشه سود میبره
۳۷ هرار میلیارد تومان دادند برای خوراکی فجرانه از ۳۷ هرار میلیاد شاید چند میلیارد آن به دست افراد واقعا محتاج برسد که کسی منکر آن نیست
اما اگر این پول را خرج مهار نقدینگی می کردند به نفع تمام ارکان کشور بود از تولید و اشتغال بگیرید تا مهار تورم و استرس های ناشی از نوسانات پولی

از این ولخرجی های بی خود در کشور کم نیست

تازه به خودشان افتخار می کنند که ما اینقدر کمک کردیم
باید گفت که کمک نکردید ضربه به پول کشور زدید
یک عده از مردم هم که از علم اقتصاد بیخبر هستند فکر می کنند دارند به کشور خدمت می کنند

خدایا کشور را از جهل و نادانی نجات بده از دروغ و خشکسالی علم و دانش نجات بده
تابناک جان من این اوضاع بد بورس را از چشم تو میبینم خودت اونرو درست کن و گرنه ...
سود بانکی 50 درضدم بشه مردم دیگه سمت بانک نمیرن چرا که وقتی یه شبه ارزش پول معادل برگ ترب میشه مگه مرض داره ریسک کنه طرف پول تو بانک بزاره ارز و طلاو سکه میخره میزاره زیر سرش
هیچ کشوری در در دینا سود بانکی نداره البته وام هم بدون سود میدن چون تورم انقد پایین که نه وام گیر ند سود میکنه نه کسی که پول میزار اقتصاد مریض این مشکلات درست کرده
پس مهار تورم چی میشه؟!
دولت ریسی بورس رو نابود کرد
چرا اجازه تجمع به سهامداران رو مقابل بورس نمیدین ؟؟
من یکی به مرگم راضی ام با این اوضاع هر روز ۵درصد از سرمایه ات رو غارت کنند و تو هیچکاری نتونی بکنی اون هم ۴سال متوالی،
واقعیت این است دولت و بانک مرکزی قدرت حفظ و ارزش پول ملی را ندارد ،کشور اقتصاد دان با سواد میخواد. رونق در ،تجارت خارجی وتعامل با دنیا باعث و دیپلماسی قدرت مند بایستی فعال باشد ،با بخشنامه و تهدید وچراغ خاموش کردن کار درست نخواهد شد ؟؟؟؟بلاخره ملت جواب میخواند ،نه سیاه نمایی؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
نه سواد آنهرا دارند و نه قدرت آنرا و نه یک عده اجازه آنرا می دهند
چون نانشان در تورم و در رانت و تحریم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
ترکیه ارژانیتن پاکستان چرا تورم دارند
ارز ۴۰ هزار تومان به نام مردم و به کام پولداران

من نمی دانم چرا باید پول بیت المال برای کسانی داده شود که بسفر خارجی میروند

همین پول باید صرف زیرساخت ها و چاله و چوله های کشور شود صرف تولید و اشتغال و ...
حرام است تا وقتی پول در کشور چاپ می شود چنین فضل و بخشش هایی شود

منفعت ملی بالاتر از منفعت شخصی و منطقه ای است و به نفع همه است چرا یک عده دلخوش به آبنبات چوبی هستند
موجی یازدهم تورم در دولت کمر شکن از ۱۱اسفند خواهد بود
تورم خوراکی ۱۴۵درصدد از سال قبل
بازدهی بورس منفی ۳۰درصد جالبه این موج سهمگین خیلی ها با خود
دولت در اقتصاد دخالت نکند ، اقتصاد درست میشود .
تا وقتی 110 میلیار دلار انرژی 4 میلیارد دلار به مردم میدن اقتصاد هیچ وقت درست نمیشه
در اقتصادی که بانکها نقش بنگاهداری در اون رو دارند نه نقش وام دهنده پایین بودن نرخ سود یعنی دادن امتیاز بیشتر به بانکها برای دلالی در اقصاد . لطفا با کارکرد بانک در سایر نقاط دنیا مقایسه نشود
همه‌ی مدیران میدونن،که اگه سودبانکی زیادنشه مردم پولشون رو درمیارن وسکه وطلاوخودرو میخرن...پس سریعتر درست کنید سودهارو
ازرییس بانک مرکزی خواهش میکنم سود سپرده بانکی تمام بانکها رو۳۰درصداعلام کنن آیاانصافه که ماچندسالیه که داریم سود۲۲درصدمیگیریم خودتون یه چندروزی اعلام کردید وصاحب شرکتها پولشونو گذاشتن روسود۳۰درصد. والان بنده هیچ درآمدی ندارم وچندسالیه که دوتاپام شکستهازساختمان افتادم وحق پرداخت بیمه خودموباسود۲۲درصدپرداخت میکنم خواهش میکنم مشکل بنده روحل کنیدسود۳۰درصدرواجرایی کنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی