بازدید 7722
آغاز تولید «نان کامل» در خوزستان؛

شروع پروژه بازگشت ویتامین‌ها و ارزش غذایی به غذای غالب ایرانیان و یک تامل!

کلان پروژه‌ای که قطعا اهمیت بسیار زیادی در سلامت جامعه دارد و می‌تواند نقش به سزایی در تامین ویتامین‌های گروه بی، کلسیم، آهن، روی و فسفر در گروه بزرگ مصرف کنندگان نان داشته باشد، به ویژه وقتی که می‌دانیم سهم نان در سبد غذایی اقشار کم درآمد بسیار بالاتر از میانگین جامعه است و در نتیجه تغییر نان مصرفی ایشان به نان کامل که سبوس بالاتری دارد، اهمیت بسیار بالاتری در حفظ و ارتقای سلامتی اعضای این خانوار‌ها ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰ 24 February 2024

از جمله بلا‌هایی که زندگی مدرن بر سرمان آورده، ترجیح دادن برخی نکات حاشیه‌ای بر نکات اصلی است؛ نگاهی که یک نمونه دم دستی آن را می‌توان در تولید نان دید که قوت غالب ایرانیان است، اما به مرور از برخی خواص تهی شده!

به گزارش «تابناک»، از جمله طرح‌های بر زمین مانده در حوزه تغذیه در کشورمان، تولید نان کامل است؛ نانی که با آردی پخته می‌شود که برای سفید شدن از سبوس تهی نشده و در نتیجه بسیاری از ویتامین‌ها و ریزمغذی هایش را از دست نداده است. بلایی که طی دهه‌های اخیر بر سر آرد آورده ایم و کاری کرده ایم که حالا بازگشت به گذشته دشوار شده و نیازمند صرف هزینه‌های بسیار باشد.

شروع پروژه بازگشت ویتامین‌ها و ارزش غذایی به غذای غالب ایرانیان و یک تامل!

پروژه‌ای که سالهاست چشم انتظار اجرای آن هستیم و حتی قرار است به واسطه طرح‌های جانبی، فاز‌های دیگری از آن هم اجرایی شود؛ مثل طرح افزودن ویتامین دی به نان برای برطرف کردن کمبود شدید این ویتامین در کشور که یکی از بهترین راه‌ها برای جبران این کمبود، استفاده از قوت غالب مردم یعنی همان نان است.

صحبت درباره بلایی است که به تدریج بر سر خودمان آورده ایم و حالا قرار است در مسیر جبرانش گام برداریم؛ اتفاقی که از چند دهه قبل و با حذف تدریجی سبوس از آرد رقم زده شده و حالا به جایی رسیده که بین ۱۲ تا ۲۸ درصد سبوس آرد حذف می‌شود تا آرد سفیدتری به دست آید و ظاهر نانی که با آن پخته می‌شود، بهتر باشد. ظاهری که به قیمت از دست رفتن خواص متعددی از آرد حاصل آمده و در طرح نان کامل، قرار است مسیر عکس آن طی گردد.

البته سبوس تنها بخش حذف شده از آرد نیست و جنین گندم هم در فرایند آسیابانی حذف می‌شود که آن هم خسارت بار است به ویژه اگر بدانیم جنین بخش روغنی دانه گندم است که افزون بر ویتامین ای، حاوی اسید‌های چرب مانند امگا ۳ و امگا ۶ است. حذف مواد بسیار مهم از غذایی که بر اساس آمار‌ها ۶۰ درصد کالری مورد نیاز ایرانیان را تامین می‌کند و همین نکته کافی است تا پی ببریم که تهی کردنش از این مواد، چه خسران بزرگی بوده است.

تامل بر این نکات بوده که مسئولان را به این نتیجه رسانده که بایستی مسیر بازگشت سبوس و جنین گندم به آرد و در نتیجه قوت غالب جامعه را پی بگیرند و طرح نان کامل، نتیجه این نگاه است. نگاهی که البته در اجرا حاوی مشکلاتی است که از جمله آن‌ها مقاومت مردم در مصرف نان تولید شده با آرد سبوس دار، به دلیل تغییر شکل گرفته در ذائقه جامعه است. ایده‌ای که بایستی با ظرافتی ویژه اجرایی شود تا به نتیجه برسد.

رویکردی که ظاهرا آنچنان که باید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است. این را می‌شود از آغاز پروژه تولید نان کامل در برخی استان‌های کشور دریافت که آخرین نمونه از آن با حضور معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در مجتمع صنعتی تولید نان در خوزستان اجرایی شد. پروژه‌ای که ظاهرا مشابه آن در مقیاس کوچک در استان‌های دیگر مانند قم، سمنان، مرکزی و چند استان دیگر در ماه‌های اخیر اجرایی شده است.

کلان پروژه‌ای که قطعا اهمیت بسیار زیادی در سلامت جامعه دارد و می‌تواند نقش به سزایی در تامین ویتامین‌های گروه بی، کلسیم، آهن، روی و فسفر در گروه بزرگ مصرف کنندگان نان داشته باشد، به ویژه وقتی که می‌دانیم سهم نان در سبد غذایی اقشار کم درآمد بسیار بالاتر از میانگین جامعه است و در نتیجه تغییر نان مصرفی ایشان به نان کامل که سبوس بالاتری دارد، اهمیت بسیار بالاتری در حفظ و ارتقای سلامتی اعضای این خانوار‌ها ایفا می‌کند.

تغییری که لازمه رقم خوردن آن، اقداماتی فراتر از تولید نان در چند واحد صنعتی تولید این فرآورده و جتی چند نانوایی در سطح شهرهاست و مقدماتی دارد که به اصطلاح عموم، فرهنگ سازی نام می‌گیرد. مقدماتی که نظر خبری از طرح و اجرایشان نیست، در حالی که می‌دانیم موفقیت این طرح تا حد زیادی در گروه طی کردن این مقدمات و اجرای آنهاست. اقداماتی که بایستی دید دولت مردان چه طرح و تدبیری در راستای اجرایشان اتخاذ خواهند کرد و به کار خواهند بست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۱
همه جای دنیا که با حساب و کتاب کار می کنه بدنبال فرصتهای گرفتن مالیات و کندن از اغنیا و دادن به در ماندگان و ایجاد بالانس در جامعه و فرصت تولید وتجارت و رونق واقعی اقتصاد هستند در ایران همه دولتها و مسئولان بدنبال یافتن فرصت های جدید رانت و امتیاز برای خرید وفاداری یا بچه های خودشون بنام مثلا پاداش حواله به تیم ملی بابت شکست 6 تایی از انگلیس یا بنام حمایت از جانبازان عزیز. . به اسم انها به کام بچه ها با یک میلیون تومن در بانک! راحت با ماشینهای جند ده میلیاردی مانور تجمل می دهند ولی دیگر کسی نباید انها گیر بدهد جون ادعا می کنند ماشین جانبازان هست! یعنی هم از حان و جسم و فداکاریشان برای وطن ونه مقامات استفاده کردند تا به پست برسند حالا هم اعتبار جانبازان نزد مردم را به باد می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
چرا چرند میگی اخوی؟
الان برج‌های سربه‌فلک کشیده‌ی نیویورک و لوس‌آنجلس و اون‌همه آدم‌های کارتن‌خواب، نتیجه‌ی تلاش دولت آمریکا "برای تعادل و ایجاد بالانس در جامعه" بوده؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
از تمام دنیا برای کار میروند آمریکا اگر کسی لیاقت داشته باشد کار مناسب با در آمد بالا پیدا می کند کارتون خوابهای آمریکا افرادی هستند که خودشان این روش زندگی را انتخاب کردند
به لطف دولت محرومان گوشت و لبنیات و میوه و .... در حال حذف کامل از جیره غذایی بسیاری از مردم است بعد این دولت قرار است کلان پروژه غنی سازی نان را برای سلامتی مردم اجرا کند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
در چندین کشور اروپایی، چیزی که من دیدم این بود که نان کامل که اونجاها بهش میگن نان سیاه، بسیار گرون بود و فقط پولدارها میخریدن! اونا دستشون به گوشت نمیرسه که نان سیاه میخرن؟
نان کامل کلا توی دنیا یه چیز لاکچریه، و خواص خودشو داره، حالا دولت ایران میخواد کم‌کم این نان رو به همه مردم بده که از خواصش بهرمند باشن، تو ناراحتی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
نگران نباشید فرمودند گوشت مصنوعی تولید کردیم
خبرها شده یکی از یکی تحقیرآمیز تر و فقرآمیزتر نه حرکتی بسوی صنعتی‌شدن و راه اندازی کارخانه است و نه خبرهای خوب و مثبت اجتماعی و اخلاقی فقط فقر و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
ابر پروژه نان کامل!!
خدایا دیگه نمیتونم.... !!!
عالیه! خدا کنه سراسری بشه و از طرف دولت اجبار بشه به همه نانوایی ها .... هر چند از آنجایی که نون سبوس دار و آرد کامل باعث جلوگیری از خیلی از بیماری های گوارشی و غیر گوارشی می شه احتمالا پزشکان و وزارت بهداشت جلوش رو بگیرند .... تجارت و کاسبی دکترها که نباید بهم بخوره
همین ارد بیکیفیت رو هم به زور تامین میکنیم..دلت خوشه بابا‌...نون با کیفیت کجا بود!!!!!
با توچه به تورمی که دولت قبلی به وچود آورد بسیاری از ایرانیان دچار فقر غذایی شده اند لذا دولت به مردم قرصهای ویتامین بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
دولت رئیسی که تورم ۲۰۰% به بالا آورده فراموش نشه
کار بسیار عالی و بسیار بسیار ضروری است. نان حاوی سبوس علاوه بر داشتن عناصر غذایی صروری و ویتامین های گروه بی حاوی مقدار خیلی خوبی فیبر است که میتواند در جلوگیری از کشنده ترین سرطان در کشور یعنی سرطان روده بزرگ بسیار موثر باشد. ضمن اینکه برگزداندن ویتامین دی به مردم انرژی و تشاط میبخشد. متاسفانه الان مصرف آمپول نروبیون در مردم به دلیل فقر ویتامین دی بسیار زیاد و تقریبا همه گیر شده است که باعث هشدار پزشکان شده است. از ریاست محترم جمهور استدعا داریم که سریعا این طرح خوب و ضروری را در همه استان ها اجرایی کنند. خوشبختانه سواد عمومی جامعه هم بالا رفته و مردم قطعا از این طرح استقبال خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
هر چی می کشیم از این اساتید دانشگاه سهمیه ای بی سواد می کشیم که هیچی نمی دونن و فقط ادعا دارن و تو هر مسئله ای نظر بی خود و غلط می دن
آمپول نوروبیون چه ربطی به ویتامین د داره، ترکیبش ب۱ ب۶و ب۱۲ هست حتما تاحالا به ده پونزده نفر هم که کمبود ویتامین
دی داشتن توصیه کردی نوروبیون بزنن
من حاضرم در تمام غمرم گوشت و مزغ نخورم اما شاهد پیشرفتهای موشکی ایران باشم و با موشک بالستیک به اسراییل حمله کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
بدبختیت اینه که حاضرم نیستی لامسب.فقط حرف و شعارید
والی
| Japan |
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
تابلوی که عمدا این اراجیف رو نوشتی تا مورد توجه قرار بگیری
مطمئنا حرفت رو به کنایه نوشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
همین الان موشک به اندازه کافی برای اسراییل داریم مشکل اینجاست که فکر مقابله بمثل را که می کنیم ترمز را میکشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
منم هر روز پیشرفتهای موشکی ایران را دنبال می کنم و وقتی موشک سجیل رونمایی شد به تمام اهل محل شیرینی دادم
عجب چیزهایی را پیشرفت حساب می کنید
کاری که در دنیا توسط شرکت های خصوصی از ۱۰۰ سال پیش انجام می شود، توی ایران برای شعار و نمایش در سطح یک استان و به اندازه حداکثر مصرف چند ده هزار نفر با قیمت انچنانی عرصه می شود
تازه خبر مهم کشور هم هست
عجب پیشرفتی حاصل شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
اینم یکی دیگه از دستاوردهایه دولت رئیسی هستش دیگه.
دیگه چی میخاید با این همه دستاورد!!
ناشناس
| Germany |
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
حرف یه ملت را گفتی
نون کامل مخصوصا وقتی با مایه خمیر درست بشه، نه با جوش شیرین و چیزای دیگه، و به طور طبیعی پُف کنه، بسیار بسیار خوب و سالمه.
اولا معده رو اذیت نمیکنه
ثانیا آدم زودتر سیر میشه و کمتر میخوره و چاق نمیشه
ثالثا خود اون نون هم دیرتر بیات میشه
ما گاهی توی خونه نون درست می‌کنیم، حالا یا توی فر، یا ماهیتابه یا روی منقل، واقعا عالیه و باور نمیکنین اگه بگم بعد از یک هفته، هنوز حالت بیات به خودش نگرفته بود؛ کمی سفت شده بود ولی بیات نشده بود.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
علاوه بر مواردی که جنابعالی اشاره کردید نون درست شده با مایه خمیر خاصیت پروبیوتیک دارد که به سلامتی دستگاه گوارش مخصوصا روده بزرگ خیلی کمک می کند.
از آردهای با کیفت در پخت نان‌های حجیم استفاده شود نان لواش به دلیل نازکی و سرعت پخت نمی تواند همه ارزش‌های غذایی گندم را فرآوری کند
سبوس گیری از آرد یکی از عوامل ترور بیولوژیک ملت ایران است که انشاءالله متوقف شود و عامل دوم نمک تصفیه شده است که باید بجای آن نمک کامل دریا که فقط عناصر سنگین آن حذف شده در کشور تولید شود تا بدن ایرانیان کمبود عناصر مهم و ضروری نداشته باشد. اگر می بینیم سالن کلینیک ها و مطب پزشکان از شلوغی جایی برای نشستن ندارد علتش همین غذاهای ناقص است.
این حرفها همش لاف و شعارِ . روی ظرف شیر هم مینویسه با D3 ولی نداره .
بعد از گذشت ۴۵ سال. تازه رسیدیم به اینکه چگونه نان خوب و با کیفیت به ملت بدیم!!! از پیشرفت علم و صنعت و هنر و اخلاق. خبری نیست
یاد پرده های اتوبوس های شرکت واحد به خیر که هر وقت میخواستند بلیت را گران کنند ، چندتا اتوبوس رو با پرده تزیین میکردند و مسیرش رو هم طولانی و اسمش رو هم می‌گذاشتند ویژه یا تندرو ، حالا هم دنبال گران کردن نان هستید و میخواهید با بهانه سبوس افزایی این کار رو انجام بدهید . عملکرد شما برای مردم کاملا شناخته شده است . گذشتن از منافع فروش جداگانه سبوس و سایر فرآورده های حاصل از آسیاب کردن گندم محاله
فعلا حرف نانواها این است که آردی که دریافت می کنند کیفیت ندارد حالا غنی سازی پیشکش .
این اشتباه ریشه 50ساله و یا بیشتر دارد. خوب است که به روش صحیح برگردیم و ضمنا برای مصرف گندم کشور هم تا حدود 17 درصد کمک میکند. بلاخره کار خوب را باید تشویق کرد حتی شده یک در ده هزار . نان ارد کامل مثل پشمک سفید نیست و زود هم خشک میشه اما بسیار مفید است برای سلامتی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست