بازدید 10256

ترک کار پرستاران در کلانشهرها

وضعیت کمبود نیروی پرستاری در کلانشهرها، به مراتب بحرانی تر است؛ زیرا هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ، با درآمد پرستاران همخوانی ندارد و شاهد ترک کار و مهاجرت آنها به سایر شهرها هستیم.
کد خبر: ۱۲۲۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰ 24 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، کمبود نیروی پرستاری، مهم‌ترین چالش حوزه نیروی انسانی در نظام سلامت کشور است که با آسیب‌های فراوانی همراه شده است.

در شرایط کنونی، کمبود پرستار در کلانشهرها به ویژه پایتخت، از وضعیت بغرنج‌تری برخوردار است، به طوری که نیروهای پرستاری در بیمارستان‌های دولتی پایتخت، به تدریج در حال ترک کار و مهاجرت به شهرهای دیگر هستند.

محمدتقی جهانپور رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با عنوان این مطلب که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فقط در ۹ ماهه اول سال، ۲۱۶ نفر ترک خدمت به علت سختی کار و عدم تناسب بین حجم کار و میزان دریافتی داشته اند.

وی افزود: ضریب ماندگاری در تهران که بیشترین بیمارستان‌ها را داریم، بسیار پایین است.

به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری، وقتی یک پرستار از یک بخش خارج می‌شود ۲۰۰ ساعت اضافه کار او بر عهده بقیه همکاران است و ما به روزی رسیده‌ایم که همکاران حاضر نیستند، یک ساعت اضافه کاری کنند.

در همین حال، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور، گفت: بسیاری از پرستاران به خاطر درآمدی که دارند و هزینه‌های بالای زندگی در شهر تهران، به شهرهای خودشان می‌روند.

وی افزود: الان تمایل بیشتری وجود دارد که همکاران پرستار بروند نزدیک خانواده خودشان یا جایی که اجاره کمتر باشد و بشود زندگی کرد. بنابراین تأمین مالی اینها یکی از مسائلی است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به هر حال هزینه‌های تهران خیلی بالا است، مهم‌ترین چالش کل نیروی انسانی نظام سلامت در یک کلام خلاصه می‌شود، متأسفانه درآمد. یعنی اگر سطح درآمد را در حد قابل قبولی بالا ببریم، ماندگاری و پیدا کردن نیروی انسانی به راحتی انجام خواهد شد.

قناعتی با اشاره به دستمزد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلاری کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پرستاران ایرانی، گفت: متأسفانه کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی، مثل آب خوردن پرستاران ما را می‌برند.

لقمان شریفی عضو شورای عالی نظام پرستاری، با بیان اینکه نسبت پرستار به تعداد تخت بیمارستانی بسیار پایین است، تاکید کرد: در عین اینکه مشکل کمبود پرستار وجود دارد خروجی نیرو داریم، اما جذب نیروهای جدید به درستی انجام نمی‌شود و میزان استخدام پرستاران نیز بسیار کم است. در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران به دلیل پایین بودن دریافتی پرستاران، این نیروها تمایلی به حضور در بیمارستان‌ها ندارند و برخی بیمارستان‌های شهرهای بزرگ با مشکل جدی کمبود پرستار مواجه اند.

وی با بیان اینکه با حقوق ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان نباید از پرستاران انتظار داشت که در شهرهای بزرگ و کلانشهرها خدمت کنند، گفت: در شهریور امسال، برای حمایت از قشر کارمند ترمیم حقوق در نظر گرفته شد اما این ترمیم حقوق به اسم فوق العاده خاص برای پرستاران اجرا شد.

وقتی دریافتی پرستار در یک بیمارستان دولتی پایتخت، کمتر از میزان خط فقر است؛ نمی‌توان توقع داشت این نیروها حاضر به خدمت باشند. در حالی که سختی کار پرستاری، به مراتب با آسیب‌های بیشتری نسبت به سایر مشاغل برخوردار است و همین موضوعات، دست به دست هم می‌دهد تا شاهد ترک کار و خروج پرستاران از بیمارستان‌های دولتی پایتخت باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۳
پس بقیه کادر درمان چه جوری می مونن کادر آزمایشگاه کادر رادیولوژی و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
کلمه سختی کار و نسبت درآمد را نخواندی ؟ اصلا قابل مقایسه نیستند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
برادر آنها هم دچار همین مشکلات هستند ولی کسی صداشون را نمیشنوه وتریبونی برای بیان مشکلاتشون ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
البته سایر اعضای کادر درمان، از جمله نیروهای آزمایشگاه و رادیولوژی مانند پرستارها مراقبت دایمی از بیماران را برعهده ندارند و فشار کاری کمتری را متحمل می شوند.
Sa
| Germany |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
اولا چون تریبون دست پزشک و بعد پرستاری و الا سایر کادر درمان مثلاً رادیولوژی با تعداد بیشتری از بیماران در ارتباط بوده و سختی کار بیشتری هم داره چون مانند پرستاران زیردست مثل کمک پرستار و بهیار ندارن. پس لطفاً سواستفاده نکنید
مملکت با اینهمه منابع و ثروت گرفتار مسئولین نالایق شده
بله از سیستم که بری بیرون تازه متوجه میشی که چطورر میشه پول درآورد.همکار من رفته قطر آزمایشگاه بیمارستان ماهیانه 4300 دلار.من هم دارم کارام رو انجام میدم انشالله برم همونجا.دیگه توی این مملکت چقدر بیگاری کنیم. با ماهی 15 تومن دیگه نمیشه زندگی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
دوست من! بنده پزشکم و سال ها در ایران و الان در اروپا مشغولم و دوست های پرستاری که با همین خیال خام شما اینجا اومدند: اینجا دو برابر کار ایران را باید کرد و همه ی کارهای بیمار از غذا دادن تا ملاحظه و تخت و ...را انجام میدهند و جیکشان هم در نمی‌آید. رویشان نمیشود وگرنه میگفتند چه میکشند. شما هم آمدی جیکت در نمی‌آید. موافقم که در ایران مشکل اقتصادی دارند دوستان پرستار، اما اینجا باید کار کنید نه آنطور که در ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
پیشنهاد میکنم به کانادا و کشورهای اروپایی فکر کنید . چون این اعراب حاشیه خلیج فارس نمک نشناس هستند ، زمانی که بدردشان نخوردی یا مازاد نیرو داشته باشند سریعا شما را دیپورت میکنند . ولی در جاهای دیگر امنیت شغلی دارید .
شما میخواهید وضعیت پرستاری کشور را بهبود بدهید این آقای محمد تقی جهانپور را کنار بگذارید و فرد درستکار تری را مسئول پرستاران کنید. بنده مشکلات اقتصادی پرستاران و زحمات آنها را رد نمیکنم اما بعنوان یک پزشک که در ایران کار کرده ام و سال هاست در کشور های اروپایی کار میکنم، پرستاران ایرانی را می بینم که در کشور های غربی کار می کنند و تازه اینجا متوجه هستند که یک من ماست چقدر کره دارد!! پرستاران در کشورهای اروپایی از غذا دادن به بیماران تا همه کار را به عهده دارند در صورتیکه در ایران اینطور نیست. ضمن تشکر از زحمات پرستاران، مسئول پرستاری در نظام پرستاری در ایران دو نفر هستند که با دمیدن در آتش اختلاف عامل مهاجرت واقعاً نیمی از پرستاران هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
آقای پزشک تو ایرانم 80درصد کار پزشکارو پرستاران انجام میدن جیکشان در نمیاد.اونجا بر عهده خود پزشکه .به جاش کار دیگه اضافه میشه بعدشم بحث حقوقه.اگه برا شما اونجا سخته میتونید برگردید چون اینجا به پزشک نیاز دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
دوست پزشک شما بهتره در مورد کار خوتان صحبت کنید. بله در کشورهایی که شما اشاره می کنید همه از جمله پزشکان عزیز هم پاسخگو هستند. ویزیت دو دقیقه ای معنی ندارد و در قبال خدمات صفر تا صد پاسخگو هستند. تجویز غیرمنطقی دارو و پاراکلینیک هم با واکنش و نطارت بیمه و سازمان های کنترلی روبرو می شود.
پیمان
| Germany |
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
شما 4300 دلای بجای 190 دلار حقوق بده قانون هم درست کن که
حمالی یک دکتر از دماغ فیل افتاده رو نکنم من میام غذا میدم و بغلشم میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
هم داری دروغ میگی هم اینکه هم اینکه پزشک نیستی
سامانه املاک و قیمت گذاری ملک و اجاره و اجباری شدن ثبت در سامانه چه شد؟!!!!!! عاقبت حمایت از یک گروه ملاک نتیچه های وحشتناکتری هم داری
کادر پرستاری بیشترین کار و کمترین حقوق با کمترین اعتراض میفهمی که حمایت نمیشی سختی کار و شرایط بد حقوق ناچیز و بی انگیزگی
ديگه كسي توان زندگي كردن با اين تورم و گراني را ندارد

دولت محرومان هم كه فعلن دنبال شعار هست
از حقوق نماینده های مجلس کم کنید و به حقوق قشر پرستار اضافه کنید. متاسفانه کسی نیست از حقوق قشر پرستار دفاع کند و وزیر بهداشت بفکر خودش و دور بریهاش است.
بهترین دکتر ها ،پرستار ها رو از دست دادیم فقط بخاطر حقوق .....
کشور کویت با مساحتی باندازه یک استان ایران دارای با ارزشترین پول ملی در دنیاست و مردمان انجا فقط با پول نفت بهترین دکترها و بیمارستانها را در اختیار دارند در صورتی که ما هم نفت داریم هم گاز و هم معادن و کشاورزی
فروش. ظروف یکبار مصرف دایرکت لطفا
ایران بهشت پزشکان است. در کشور های دیگه مثل ایران نیست که قانونگذار ،مجری وناظر خودشان باشند و وزارت بهداشت ملک پدریشان باشد.اونجا تازه میفهمند پزشک هم باید کار کنه
ای وااای ایران من نابود شدی
کار داره بیخ میکنه مشکلات داره فوران میکنه
واویلا
از دولتی که پولش تو کیسه اعراب و قراردادش با کمونیستها پیش می‌ره از این بدتر هاش هم قابل انتظاره
چرا از معلم ها نمیگید؟
من با مدرک لیسانس امسال استخدام رسمی آموزش و پرورش شده ام .حقوقی که واسم زدن با دو تا بچه هشت میلیون و پانصد هزار تومنه. من چه جوری میتونم زندگی کنم با این پرداختی !!!!اضافه کار هم ساعتی پنجاه هزار تومنه که از اول مهر تا حالا ندادن . فقط میتونیم ماهی ۲۴ ساعت اضافه تدریس برداریم که اونم نمیدن
با سلام خدمت همکاران محترم پرستاری .با توجه به تورم بالای ۴۰الی ۶۰ درصدی جامعه و بازار و افزایش ۸الی ۱۲ درصدی حقوق پرستاری ،در هر سال ،بعد از ۲۰ سال خدمت ،توانایی وقدرت خرید این پرستار چند در صد پایین می آید ؟ دریافتی همان میشود که از خط فقر پایین‌تر میشود . جوابگوی مخارج زندگی نیست و چاره ای بجز مهاجرت ندارد .کشور های پذیرای پرستار و پزشک ، آماده بکار ،بدون سرمایه گذاری ،استفاده می کنند.
تا جای کادر درمان به جای باریک گشیده نشوده.مشکلاتشان را حل کنید.
حقوق پرستار در بیمارستانهای خصوصی از کارگر هم کمتر هست....
کشورمامتاسفانه فعلادرحال جذب افرادبیکارازافغانستان
ببخشید ، با احترام ب شغل شریفه پرستاری، ولی بنده با چشم خودم ماها دیدم ک توی یک بخش فقط ۱ پرستا حلال وار کار میکرد. برید مملکت دیگه ببینم میتونید با جون مردم بازی کنید، از کار فرار کنید، بخدا قسم ک دیدم چطور بعضیاشون بلد نبودن رگ بگیرند حتی
رأی بدید درست می شه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی