بازدید 7857
اطلاعیه قوه قضاییه در خصوص پرونده بابک زنجانی

اموال بابک زنجانی چگونه به کشور بازگردانده شد؟ / تسویه بدهی به مبلغ یک میلیارد و نهصد و شصت و هفت میلیون و پانصد هزار یورو

با توجه به نگاه قاطع رئیس دستگاه قضا درباره لزوم پیگیری و روشن شدن وضعیت اموال متهم در خارج از ایران و امکان یا عدم امکان بازگشت آن‌ها به کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با ابلاغ ویژه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، یکی از قضات مجرب دادگستری استان تهران که از ابتدا در جریان پیگیری‌های این پرونده نقش داشت بر موضوع متمرکز شد و در این مرحله به محکوم علیه، فرصتی با بازه زمانی مشخص داده می‌شود تا تکلیف بازگرداندن بدهی‌ها را مشخص کند.
کد خبر: ۱۲۲۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰ 20 February 2024

مرکز رسانه قوه قضاییه در پی اظهارات روز گذشته رئیس دستگاه قضا درباره بازگشت بدهی‌های بابک زنجانی به کشور، اطلاعیه‌ای تبیینی با همین موضوع منتشر کرد.

به گزارش «تابناک»، در پی اظهارات روز گذشته رئیس دستگاه قضا درباره بازگشت بدهی‌های بابک زنجانی به کشور، مرکز رسانه قوه قضاییه اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن ضمن اشاره به پیشینه مساله، آمده است:

پرونده‌ی بابک زنجانی، یکی از پرونده‌های مهم اقتصادی دهه گذشته کشور بوده که همواره مورد توجه افکار عمومی قرار داشته است.

از اوایل دهه ۹۰ شمسی و در ایام اوج‌‎گیری تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، بابک زنجانی به دلیل برخورداری از برخی ظرفیت‌ها و دسترسی‌های ویژه در خارج از کشور، همکاری با بعضی از نهاد‌ها و دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت را آغاز کرد.

زنجانی، اما در دی ماه ۱۳۹۲ با شکایت وزارت نفت، بازداشت و پس از طی مراحل قضایی محاکمه شد.

موضوع شکایت وزارت نفت از بابک زنجانی عبارت بود از:

عدم پرداخت وجوه حاصل از محموله‌های نفتی دریافتی و عدم عودت ارز‌هایی که جهت پرداخت بدهی وزارت نفت به پیمانکاران خارجی در اختیارش قرار داشت.

وی همچنین با اتهاماتی مانند پول‎شویی، کلاه‎برداری و جعل اسناد نیز روبرو شده بود.

در نهایت و پس از بررسی‌های همه جانبه قضایی که طبق قانون در تمامی مراحل، همراه با حضور وکیل بابک زنجانی انجام می‌شد، دادگاه بدوی در اواخر سال ۹۴، حکم محکومیت وی را صادر کرد و نام‎برده به اتهام افساد فی الارض از طریق تشکیل شبکه سازمان‌یافته به اعدام و ردمال به میزان یک میلیارد و نهصد و شصت و هفت میلیون و پانصد هزار یورو در حق وزارت نفت جمهوری اسلامی محکوم شد.

با اعتراض بابک زنجانی و وکلای او و بعد از طی مراحل قضایی، این حکم در دیوان عالی کشور، مورد بررسی قرار گرفت و در آذرماه ۱۳۹۵، دیوان ضمن تأیید و ابرام حکم دادگاه بدوی، در دادنامه صادره این نکته را اضافه کرد:

«بدیهی است در صورت استرداد اموال و جبران خسارات وارده و اظهار ندامت و پشیمانی و توبه، محکوم علیه استحقاق برخورداری از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی را خواهد داشت».

در طول سال‌های بعد از صدور حکم، با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای بازگشت اموال زنجانی از خارج کشور به داخل، به دلیل برخی موانع نظیر شرایط سختِ تحریمی و البته عدم تایید اظهارات محکوم علیه توسط هیات‌های کارشناسی اعزامی در زمینه بعضی از اموالی که ادعا می‎کرد در خارج از کشور دارد، این اقدامات نتیجه مطلوبی در پی نداشت و تنها حدود یک چهارم از کل بدهی‌های او، از محل شناسایی و سپس اقدامات قانونی صورت گرفته برای مصادره اموال وی در ایران، به بیت ‎المال بازگردانده شد.

با توجه به نگاه قاطع رئیس دستگاه قضا درباره لزوم پیگیری و روشن شدن وضعیت اموال متهم در خارج از ایران و امکان یا عدم امکان بازگشت آن‌ها به کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با ابلاغ ویژه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، یکی از قضات مجرب دادگستری استان تهران که از ابتدا در جریان پیگیری‌های این پرونده نقش داشت بر موضوع متمرکز شد.

در این مرحله و در پی تاکیدات رئیس قوه قضاییه، به محکوم علیه، فرصتی با بازه زمانی مشخص داده می‌شود تا تکلیف بازگرداندن بدهی‌ها را مشخص کند.

بر همین اساس و در پی تعامل سازنده ایجادشده بین دستگاه قضایی و سازمان اطلاعات سپاه، اموال بابک زنجانی با همکاری خودش در خارج از کشور شناسایی و اطلاعات جدیدی از دارایی‌های او در اختیار مسئولین پرونده قرار می‌گیرد.

اطلاعات به دست آمده بلافاصله مورد ارزیابی قضایی قرار گرفته و پس از تایید صحت آن و طی مراحل کارشناسی دقیق درباره ارزش‌گذاری این دارایی ها، طراحی مجموعه‌ای از راهکار‌های پیچیده اطلاعاتی و حقوقی در دستور کار قرار می‌گیرد تا امکان بازگشت موفق و کامل این اموال به داخل کشور فراهم شود.

در نتیجه این اقدامات شبانه‌روزی، محموله‌ای معادل بدهی‌های ارزی بابک زنجانی در بهمن ماه ۱۴۰۲، در چند مرحله توسط سازمان اطلاعات سپاه وارد کشور شده و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد تا پشتوانه‌ای قابل اتکا برای ذخایر ارزی کشور باشد.

در برآورد اولیه کارشناسان، ارزش دارایی‌های وارد شده به کشور با احتساب اموال قبلی مصادره شده، مجموعاً از مبلغ بدهی بابک زنجانی و خسارات وارده بیشتر است که البته با دستور رئیس قوه قضائیه این ارزیابی‌های کارشناسی در حال ادامه است.

در پایان تاکید می‌شود آنچه منجر به حل این پروندهی مهم و پیچیده و بازگشت اموال ملت بزرگ ایران به کشور شد، لطف و عنایت الهی و صبر و استقامت و همچنین تلاش‌ها و همکاری‌های صمیمانه گروه مشترک قضایی و دستگاه‌های اطلاعاتی بود که سعی کردند حقوق مردم عزیز و سرافراز ایرانِ اسلامی را استیفا کنند.

این تجربه و الگو در به نتیجه رساندن تمامی پرونده‌های مفاسد اقتصادی ادامه خواهد داشت و قوه قضاییه با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، مصمم است تا ضمن اجرای عدالت، همواره حقوقِ ملت بزرگ و صبور ایران را محقق کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۴
مردم ا پشت انقلاب هستیم و از آرمان هایش دفاع میکنیم
ومبازره با اختلاس یکی از آرمان ها است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
ما مردم چجوری باید با اختلاس مبارزه کنیم میشه بیشتر توضیح بدید متوجه نشدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
چطور پولهای بلوکه شده ایران رو نمی گذارند وارد ایران بشه ولی پول‌های بابک آری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
جای من حرف نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
انتقال اسکناس های بدهی های ۲/۶ میلیارد یورو یی بابک زنجانی نیاز به حداقل ۳ دستگاه تریلی داشته است
آیا واقعا بدهی ایشان بصورت ارزی تسویه شده ؟
یا با ریال و نرخ سال ۹۲ !!!!!!!؟؟؟؟
استاد بابک. کا می خواهیم دم عیدی یک 5 هزار دلار از طریق رسمی و بانکی به خانواده بفرستیم. می تونی ما را راهنمایی کنی؟ حق مشاوره شما هم می پردازیم. ممنون از بزرگواریتون
شما که مدام می گوئید تحریمها مانع ورود ارز به ایران هست چی شد !!!بعد ده سال پیش بدهی این آقا این رقم بوده است پس مابقی آن چی شد !!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
بهمنی رئیس بانک مرکزی می‌گفت با کیف و قایق از دوبی ارز میاریم
بابک زنجانی ان دعای سال نو که توسط مدیریت سینمایی خوانده شد حالش متحول و حول شد و تصمیم گیرفت بعد از ده سال مقاومت ناگهان عابد و زاهد و بی گناه و رفیق بشه و بالش های را خالی کن و تحویل بده افرین.
آزادش کنید
میگن در زندان نهضت سواد دور زدن تحریم راه انداخته
از روز اول مکرر گفته شد که مقدار اختلاس ایشان دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار می باشد ولی اکنون حدود یک میلیارد و نهصد میلیون دلار عنوان می‌شود!!!
پس بقیه پول کجاست؟!!!
سود این پول هنگفت چی میشود طی چند سال گذشته ؟!!!
پاسخ ها
قادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
زیاد دیگه وارد جزءیات نشید در ضمن بوده اصلا 10 میلیارد گرفتن آوردن کجاست و به کجای زخم مردم زدند
خدایا شکر. انشالله اقای بابک زنجانی دفتر مشاوره خودش در امور مالی را باز کنه. ما بیست هزار دلار داریم . حاضریم بدیم دستش ان را ناپدید کنه ولی بعد از ده سال همینجوری یه هویی 100 هزار دلار به ما برگرداند. احتمالا دولتهاو شرکتهای عظیم سرمایه گذاری هم مشتری او خواهند شد!
تسویه بدهی نامبرده بعد از
10 برابر شدن سرمایه ایشان
بعد از 10 سال با پول ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
تسویه ی بدهی به صورت ارزی انجام شده. پس ده برابر شدنش به نفع کشوره
معلوم شد که کره جنوبی با شفاعت چه کسی همه دلارهای ایران را بعد از اضافه کردن یک میلیارد دلار! به قطر فرستاد. حالا هم دولت قطر با وساطط همان شخس و اضافه کردن یک میلیارد دلار دیگر ان را به عمان می فرستد و این وساطت ها ادامه می یابد و در مجموع کره جنوبی چند برابر بدهی اش به دولت ایران را به ایران بر می گرداند!
خخخخ!!؟؟
واقعا جز یه خنده تلخ چه میشه گفت به این خبر!!؟؟ ای خدا....
آفرین به قوه قضائیه و آفرین به سپاه
پاسخ ها
شهریار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
ملت ساده لوح
خدایا خودت کمک کن گیر افتادیم
تسویه بدهی به مبلغ یک میلیارد و نهصد و شصت و هفت میلیون و پانصد هزار یورو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی 98/375/000/000/000 تومان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! در صورت امکان اگر فقط 8 هزار میلیارد تومانش را به بنده بدهید پنجساله 10 برابرش را پس میدهم
با این همه مال که بدست آمده از بابک زنجانی و تراز تجاری مثبت 17میلیارد دلار از زبان سخنگوی دولت...
پس چرا دارید هی دلار را باد میکنید و تومان را خار...؟!
مگر تقویت ارزش پول ملی به چه میگن...؟!
تسویه بدهی؟ پس سود انباشته شده در طول ده سال گذشته چی؟!
حتی در صورت پرداخت اصل و سود پول مجازات جنبه عمومی جرم چه میشود؟
ی سوال بدون جواب برای مردم مانده،چگونه وقتی کشور تحریم بانکی و کالایی میباشد مبالغ میلیارد دلاری ب کشور بازگشته؟؟دوم،کسانی ک باعث ایجاد بابک زنجانی شدن چرا محاکمه نشدن؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
به قول یک بنده خدا که روحش شاد که میگفت دیجیتالم کجا بوده
!!!!!!تحریمم کجا بود
خداقوت به همه زحمت‌کشان.این پول متعلق به ملت ایران است،ان‌شاالله که داخل کشور و در راستای توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت مناطق محروم با استفاده از توانمندی‌های نیروهای بومی مصرف شود.
ما که باور کردیم!!
قیمت طلا در اون زمان هر اونس ۹۰۰ دلار بود الان شده ۲۰۰۰ دلار. این چه طرز حساب کتاب هست شما میکنید؟ کارشناس اینارو یاد شما داده؟ بدهی بهمراه خسارت حدود ۴ میلیارد دلار هست.
بابک زنجانی خیلی مغزه اقتصادی داره لامصب البته در دزدی .
1میلیارد دلار به من بده، بعد از 10 سال 100 میلیارد دلار تحویلت می دهم.
چه پسر خوبی شد بابی یک دفعه!
حالا بازم بهانه برای رای ندادن و اعتراض دارید؟!
بصورت جهادی و انقلابی یک میلیارد و نهصد و شصت و هفت میلیارد دلاری که ۱۱سال پیش با سایر دوستان هاپولی کرده بود مثل بچه آدم آورد تحویل داد چون میدونست با اینکار مشارکت در انتخابات رو بالا میبره!
زنجانی رو به خاطر اینکه بقیه تیم رو لو نده هیچ وقت مجازات نمیکنن و اینها فقط برای فریب مردم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
به یک روانپزشک مراجعه کن
مسیولین کامنتها ونظرات مردم رومی حونید این اقا اختلاسهاش مشخصه ما درخواست آزادی براش دارن اون وقت یک دزد بدبخت رو که نهایتش چیزی حول مثلا یک میلیارد نه ده میلیارد تومن دزدیده دستش رو قطع می کنید عدالت کجاست
بابک زنجانی در سربازی راننده یک مسئول میشود و بعد میشود مولتی ملیاردر دلار . ببینید عمق فاجعه را
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
بعضیاشون بی چیز و سرباز رفتن و وزیر و مولتی میلیاردر برگشتن
خوب پس دوباره همکار شدید ، مبارکه ملت باشه!
ای کاش با مردم شفاف باشند تا حس نشود که موضوع لاپوشانی می شود و بگویند که منابع بازگردانده شده چه چیزهایی بوده است؟
میشه بگید آیا هر ایرانی میتونه مثل ایشون این طوری کسب ثروت کنه؟ چرا افرادی که این ثروت هنگفت را ،که متعلق به تک تک ایرانی ها است، را تقدیم این آقا کردند، را مجازات نمی کنید؟ پس مدعی العموم کجاست؟
الان بابک زنجانی عفو و آزاد خواهد شد؟
ما فقط از مسئوولین کشور به خصوص دولت جناب احمدی نژاد یک سئوال داریم و ان اینست که این فرد" آقا بابک " بر چه اساس و چه معیاری اینقدر مورد اطمینان بوده که دو میلیارد یورو یا شاید هم بیشتر پول بیت المال در دست او بوده و الان ده سال یا بیشتر است که برای برگردندادن این پول او را در زندان نگه داشتید!؟این چه طرز اداره کشور است؟ در هیچ کشور به درد بخوری چنین اتفاقی نیافتاده !
بابک زنجانی در سربازی راننده یک مسئول میشود و بعد میشود مولتی ملیاردر دلار . ببینید عمق فاجعه را....

سرنوشت مملکت را همین رانندگان و ابدارچی ها و نگهبانها و محافظین و منشی ها و ....مسئولین رقم می زنند فکر می کنید انتصابها و مدیریت ها بر اساس شایسته سالاری است یا خود همان مدیر بر اساس نظام شایسته سالاری در آن سمت قرار گرفته؟؟؟
بابک زنجانی
معجزه هزاره سوم بود
کشور اگر صاحب داشت
بابک زنجانی الان در معدن زغال سنگ کار می کرد.
برای ما این صحبت ها فقط ادعایی بیش نیست چرا باید باور کنیم؟ مستندات ایتهمه دلار که وارد خرانه ملی شده است کجاست؟ شما ادعا می کنید که دلار وارد ایران شده ، باشه لطفا هزینه کرد آن را اعلام کنید تا ما ببینم شما به واقع درست می گویید. 6 میلیارد بدهی ایران از کره با ضرب و زور در یکی از بانکهای خارجی قرار است که صرف مصارف غذا و دارو شود بعد اینهمه پول چطور بی سرو صدا وارد ایران شده است؟ قضیه فقط ماست مالی کردن قضیه است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار