بازدید 2603
با احتمال توقف تولید پژو پارس

آیا سورن خودرو اقتصادی ایران خودرو می‌شود؟

کد خبر: ۱۲۲۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷ 18 February 2024

عدم توانایی پژو پارس در عبور از مانع استاندارد‌های ۸۵گانه، بازار خودرو را در آستانه تحولات جدیدی قرار داده و عدم تمدید مجوز تولید، پایانی بر تولید سواری‌های خاطره‌انگیز پژو پرشیا خواهد بود تا ترکیب خودرو‌های اقتصادی برای خانواده ایرانی تغییرات جدی به خود ببیند. 

جانشین پارس کدام خودروست؟

براساس آن‌چه ایران‌خودرو قبلا در رسانه‌ها اعلام کرده، سورن بهینه شده گزینه این شرکت برای جانشینی پارس در نظر گرفته شده است. محصولی که استاندارد‌های ۸۵ گانه را دریافت کرده و از منظر مشتریان خودرویی دارای مشخصات فنی و ظاهری و عملکرد مطلوبی است و حالا با حذف پارس، اقتصادی‌ترین گزینه برای خودرو خانوادگی در ایران است. 

با این اتفاق و معرفی سورن به عنوان جانشین پارس، این خودرو از منظر قیمتی نیز به عنوان دارنده کم‌ترین قیمت در میان محصولات ایران خودرو و اقتصادی‌ترین خودرو در بازار با مشخصات فنی مورد نظر مشتری شناخته خواهد شد، چرا که در حال حاضر قیمت کارخانه آن حدود ۴۵۰ میلیون تومان است، هرچند با توقف عرضه پارس و افزایش تقاضای بازار برای سورن، قطعا قیمت آن در بازار آزاد طبق معمول تفاوت فاحشی با قیمت کارخانه خواهد داشت.

هر چند که آینده تولید و قیمت سورن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ پیچیدگی‌های سیاست‌گذاری در حوزه خودرو و نامشخص بودن برنامه تولید در سال آینده و سیاست اعلام شده توسط ایران‌خودرو مبنی بر تغییر در ترکیب تولید و حرکت به سمت تولید محصولات سودآور، تولید تیراژ بالای سورن را مبهم و نامشخص کرده است و از سوی دیگر، امکان اعلام قیمت‌های جدید برای خودرو‌ها در سال آینده نیز وجود دارد که می‌تواند حتی قیمت کارخانه‌ای این محصول را هم دچار نوسان کند تا بازار خودرو‌های اقتصادی بیش از پیش دچار تغییر شود.

با در نظر گرفتن احتمال افزایش قیمت سورن در سال آینده و محدودیت در فروش و عرضه آن، به نظر می‌رسد، این موضوع نیز از ریسک‌هایی است که متقاضیان پارس که پیشنهاد جایگزینی با سورن را نپذیرفته‌اند باید در نظر بگیرند.

از سوی دیگر، با فرض اعمال استاندارد‌های ۸۵ گانه در پژو پارس و تمدید مجوز تولید، قیمت این محصول نیز با سورن برابری خواهد کرد و حتی ممکن است به دلیل سرمایه‌گذاری‌های جدید تامین و تولید قطعات جدید، بالاتر از سورن قیمت‌گذاری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست