بازدید 5708
داغ شدن بازار گمانه‌زنی درباره افزایش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳

تلاش دولت سیزدهم برای فرار از افراط و تفریط دو سال اخیر با اتکا به «مزد منطقه‌ای» / وزیر کار: قانون است و چندین سال معطل مانده

«قانون کار تاکید دارد که تعیین مزد هم به صورت بخشی و هم به صورت منطقه‌ای باید تعیین گردد؛ یعنی هم صنعت با صنعت و هم کارگاه با کارگاه باید با توجه به سختی کار، حقوقشان متفاوت باشد؛ قانونی که چندین سال معطل مانده و اکنون عزیزانمان در وزارت اقتصاد طرحی را مطرح کرده اند که در زیرمجموعه شورای عالی کار در دست بررسی و نهایت امر نیازمند یک اجماع برای تصویب است.»
کد خبر: ۱۲۲۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵ 12 February 2024

حقوق کار برای سال آینده چه میزان تعیین خواهد شد و چه مقدار افزایش خواهد یافت؟ آیا افزایش آن وفق قانون، تابع نرخ تورم خواهد بود یا باز قرار است کمتر از نرخ تورم در نظر گرفته شود؟

به گزارش «تابناک»؛ در آستانه سال نو و به روال هر سال، تعیین حقوق و دستمزد سال آینده به بحثی تبدیل شده که هرچه به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، داغ‌تر می‌شود و با طرح پرسش‌های متعدد، توجه شمار بیشتری از مردم را به خود جلب می‌کند. بحثی که مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی همه ایرانیان تاثیر می‌گذارد و از این روی، عجیب نیست که هر تغییر و تحولی در آن با واکنش‌های بسیاری مواجه شود.

ناگفته پیداست، درباره تعیین دستمزد کارگری سخن می‌گوییم که آنقدر دامنه افراد مشمول آن وسیع است که قابل مقایسه با تعیین افزایش حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران نیست؛ دستمزدی که به نوعی مبنای تغییرات بسیاری از قیمت‌ها در هر سال است و تجربه نشان داده، با اوج گیری بحران‌های اقتصادی و معیشتی، حساسیت‌ها پیرامون آن بیشتر و تصمیم گیری درباره آن دشوارتر از قبل می‌شود.

تلاش دولت سیزدهم برای فرار از افراط و تفریط دو سال اخیر با اتکا به «مزد منطقه‌ای»/ وزیر کار: قانون است و چندین سال معطل مانده

شاهد این مدعا را می‌توان در عملکرد دولت سیزدهم در این باره یافت که در نخستین تجربه اش، در تعیین دستمزد سال ۱۴۰۱ و در دورانی که تازه سکاندار امور شده و وعده‌های بسیاری برای تغییر اوضاع معیشتی مردم داده بود، افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد را تصویب کرد که به تعبیر برخی افراط بود و از جمله تبعات آن، شکل گیری پرونده‌های قضایی به دلیل فاصله بسیار عجیب میان افزایش حقوق کارمندان و کارگران شد.

حواشی متعددی که در ادامه به خداحافظی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کابینه منجر شد و در تعیین دستمزد کارگران برای سال بعد یعنی ۱۴۰۲، اتفاقی رقم خورد که این بار حکم تفریط را داشت، چون به رغم تورم شدید با نرخ حدود ۴۷ درصدی، دستمزد قانون کار ۲۷ درصد افزایش یافت تا به تاکید بسیاری، سفره کارگران به شدت کوچک‌تر و مشکلات معیشتی ایشان افزون شود.

تجارب متفاوتی که حالا تعیین حقوق و دستمزد قانون کار برای سال ۱۴۰۳ را به چالشی متفاوت برای دولتمردان بدل کرده است؛ چالشی که در انتهای آن مشخص خواهد شد آیا بار دیگر به ورطه افراط یا تفریط خواهند افتاد یا در نهایت موفق می‌شوند، دستمزدی را تعیین کنند که رضایت نسبی هر سه ضلع تصمیم گیر در این عرضه، کارگران، کارفرمایان و دولت را به دنبال داشته باشد؛ رضایتی که در سال‌های گذشته حاصل نشده است.

با این مقدمه، عجیب نیست که می‌بینیم دولتمردان طرح و تدبیری متفاوت را در دستور کار قرار داده و برای رهایی از این وضعیت، سراغ اجرای قانونی رفته اند که ناآزموده است و هرچند معلوم نیست اجرایش چه نتایجی به دنبال خواهد داشت، به نظر استفاده از آن بهتر از اتکا به روش قبلی است که یک سال کارفرمایان را ناراضی می‌کند و بر تولید اثر می‌گذارد، سال دیگر بخش بزرگی از جمعیت کشور یعنی جامعه کارگری را گلایه مند می‌کند و یک سال دیگر همه از آن ناراضی هستند!

«مزد منطقه ای» فکر بکری است که اواسط دی ماه وزیر اقتصاد طی نامه‌ای بر ضرورت به کارگیری آن تاکید نمود و بعد در مصاحبه هایش یادآور شد که «در قانون آمده، مساله جدیدی نیست و قرار است با بررسی بیشتر، پخته و چکش‌کاری شود» و بعدتر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی -که رئیس شورای عالی کار هم هست-، بر قرار گرفتن آن در دستور کار شورای عالی تاکید کرد تا مشخص شود، راهکاری است که دولتمردان جدی‌تر از همیشه به فکر استفاده از آن هستند.

تلاش دولت سیزدهم برای فرار از افراط و تفریط دو سال اخیر با اتکا به «مزد منطقه‌ای»/ وزیر کار: قانون است و چندین سال معطل مانده

تدبیری که سید صولت مرتضوی درباره به کارگیری آن به «تابناک» گفت: «قانون کار تاکید دارد که تعیین مزد هم به صورت بخشی و هم به صورت منطقه‌ای باید تعیین گردد؛ یعنی هم صنعت با صنعت و هم کارگاه با کارگاه باید با توجه به سختی کار، حقوقشان متفاوت باشد؛ قانونی که چندین سال معطل مانده و اکنون عزیزانمان در وزارت اقتصاد طرحی را مطرح کرده اند که در زیرمجموعه شورای عالی کار در دست بررسی و نهایت امر نیازمند یک اجماع برای تصویب است.»

وی افزود: «اگر این طرح در شورای عالی کار به تصویب برسد، حتما ابلاغ می‌شود و اگر هم به تصویب نرسد، به روال سنوات قبل عمل خواهد شد. البته پیشنهاد اجرای این امر که صراحتا در قانون آمده و معطل مانده است، از جانب دستگاه‌های متعدد مطرح شده و لذا در زیرمجموعه‌های شورای عالی در دست بررسی است و نتیجه آن برای تصمیم گیری به شورای عالی خواهد آمد.»

روندی که معلوم نیست چه فرجامی خواهد یافت؛ هرچند بحث و گفت‌وگو درباره آن به شدت داغ شده و دولتمردان مختلف بارها درباره آن و ضرورت اجرای این قانون معطل مانده سخن گفته و حتی تاکید کرده اند که هم بحث مزد منطقه‌ای (بر اساس منطقه جغرافیایی) و هم بحث مزد بخشی (بر اساس صنایع مختلف) مطرح است و حتی پیشنهاد مزد توافقی هم ارائه شده؛ پیشنهادهای متنوعی که به تاکید مرتضوی، همه حق ارائه شان را دارند، همان گونه که حین بررسی یک طرح یا لایحه در مجلس، اظهارنظر‌های متفاوتی درباره آن مطرح می‌شود.

اما آیا تعیین مزد منطقه‌ای یا نظایر آن به زودی تعیین تکلیف خواهد شد و به تعیین حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ خواهد رسید؟ این سوالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به آن ابراز بی اطلاعی می‌کند و تاکید دارد: «حفظ قدرت خرید کارگران از طریق افزایش مزد و کاهش نرخ تورم امکان‌پذیر است لذا افزایش آن بدون سیاست‌های کلان اقتصادی به منظور مهار و کاهش تورم، نمی‌تواند به خودی خود سبب افزایش سطح درآمد واقعی و بهبود معیشت کارگران شود.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۴
افزایش حقوق متناسب با تورم هم قانونه چرا فقط قوانینی که به ضرر کارگر بیچاره هست اجرا میشه و بقیه که به ضرر دولته حذف میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
افزایش سن بازنشستگی خلاف قانون بود ولی این دولت فشل خلاف میل کارگران این کار رو کرد
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
احتمالا رییسی اگر بعد دوران حکومت داریش بخوان رد صلاحیتش کنند تنها رییس جمهوری میشه که به خاطر ضعف مدیریت رد صلاحیت میشه نه دلایل سیاسی و حزبی. البته اگر بخوان.‌
یقین داریم دولت سیزدهم همانطور که در کارنامه 2 ساله اثبات کرده کاری به نفع مردم انجام نخواهد داد
این دولت هر بار منافع خودش رو در نظر گرفته و ملت رو قربانی میکنه
این وسط کارگران به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه بیشترین ضرر رو میبینن
از افزایش مالیات تا افزایش سن بازنشستگی و حالا افزایش حقوق یک چهارم نرخ تورم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
این دولت و این مجلس حاصل انتخابات اخیر هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
تا کی این فشارها ادامه پیدا خواهد کرد؟
هر چیزی یک حد تمل فشاری دارد. اگر فشار از آن حد عبور کند، نتیجه ای جز شکست و انهدام نخواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
نکه دولت قبل که شبه بنزین سه براب رکرد یا دلار ده برابر به فکر مردم بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
۱۵:۲۶
کسی از عملکرد دولت قبل دفاع نکرده. هر دولتی که اومده از قبلی بدتر بوده. ولی دولت 13 دیگه نو علی نور بوده! واقعا گند همه چیر رو در آورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳


منم صبح جمعه فهمیدم بنزین گرون شده

معنی : من هیچ کار هستم کسه دیگه تصمیم گیرنده کشور هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
۱۶:۱۹
دقیقا. اگر رئیس جمهوری کاره ای بود با رفت و آمد رئیس جمهورها باید یه چیزی تغییر میکرد ولی وضع همیشه همین بوده و بدتر و بدتر شده
بنده با مدرک کارشناسی عمران و ۱۵ سال سابقه در سد سازی ماهی ۱۳ میلیون الی ۱۵ میلیون با ۱۴ ساعت کار در روز بصورت قرارداد ۲ ماهه اونم هر سه ماه یکبار حقوق میدن!
پاسخ ها
صدای ملت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
حالا همین رو مقایسه کنید با یک کارمند مشابه، تا ببینید چه ظلمی درحق کارگران میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
اگر جای بهتری است چرا تغییر محل کار نمی دهید و اگر هم نیست که چاره ای نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
خدایش پایین میگیری یا کار رو بلد نشدی یا هرچیز دیگه ای
بیا تهران هرجا که بری بهت 25 تا 30 میدن البته اگر کار رو بلد باشی
بلایی که دولت سیزدهم به همراه مجلس سر معیشت مردم و اقتصاد کشور آورد و می آورد شاید ده ها سال آینده هم قابل جبران نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
دولت قبلی و فعلی و مجلس قبلی و فعلی ما رو بیچاره کردند
اینقدر آسمون ریسمون میبافند تا کمترین افزایش را به قشر کارگر تحمیل کنند.پناه برخدا از دست ....
سال دیگه افزایش حقوق فقط ۲۰ درصد
تورم ۵۰ درصد
افزایش ۵۰ درصد مالیات
تعرفه های پزشکی ۴۶ درصد افزایش
واقعا باعث تاسفه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
دقیقا !!!!!!!!!!!!!همین رو اجرا میکنن!!!!!!!!!!!!! که کلا کارخانه ها ه به واسطه نبود نیروی کار ارزان تعطیل خواهند شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
سال آینده تورم بسیار بیشتر از ۵۰ درصد خواهد بود سال مهمی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
سید محرومانه دیگه چه میشه کرد
تعیین مزد به صورت منطقه ای باعث گسیل کارگران به سمت شهرهای بزرگ و بوجود آمدن معضلات بعدیرخواهد شد، مسئولین عزیز لطفا لطفا کمی تفکر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
اینها عادتشونه اول اجرا کنند بعد کار کارشناسی و آسیب شناسی انجام بدن
نکنه تورم هم منطقه ای هست و ما خبر نداریم؟
قیمت گوشت و مواد غذایی در مناطق دیگه کمتره؟
فقط افزایش حقوق منطقه ای یه؟
مالیات نمیدم ببینم چطور میخوای بگیری
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
بنده خدا تمام حساب خودتو خانواده تو مسدود میکنه
کسی قانون مالیاتو گذاشته برای آدم ضعیف طوری نقدت میکنن نفهمی از کجا خوردی
اینا استاد نان بری هستن تو چقدر ساده ایی؟
مگه نمیگید قاون هستش پس چرا برای بقیه مسائل قانون رو رعایت نمیکنید؟ طبق قانون افزایش حقوق باید با تورم باشه نه هر سال 10 درصد تورم افزایش حقوق بدید
جناب وزیر اول قانون وماده ۴۱ قانون کار را اجرا کن بعداً به فکر یک قانون جدید برای ظایع کردن حق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی باش از شما آبی برای این مردم گرم نمیشه.
بدترین وزیر کار ایران بعد از انقلاب ،ضد کارگر
استعفاء بده
نمیدونم چرا دولت باصطلاح مردمی .(البته من شک دارم) آخر سال که شد آنقدر رو اعصاب کارگران راه میره که گویی از کارگر بودنشان پشیمانشون میکنه.حضرت دولت شما موظفید برابر تورم حقوقها رو افزایش بدهید.این قانونیه که خودتان وضع کرده اید .دیگه چرا بامبول در میارید.ما بی دینیم شما دیندار
دولت سیزدهم با تمام توان داره همه چیز رو طوری نابود میکنه که دیگه به هیچ وجه قابل بازگشت نباشه
دولت سیزدهم به همه دولت ها گل زد و روی همه آنها را سفید کرد بیشترین فشار را به مردم وارد کرد.
و باز هم کارگر و بازم ظلم بیشتر و باز هم دیواره کوتاه تر و ... ای خدا اگه کارگر نبود اینا ازکی سواستفاده میکردن؟؟!! راحت و بی سرو صدا و بدونه هیچ مشکلی و با خیال راحت فقط کارگران!!
زیر 20 تومن سال دیگه کارگری نمیصرفه. فقط کاشکی قبل سال معلوم کنن که اگه پایین تعیین کردن نریم کار. از نماینده های بی خاصیت کارگری هم خواهش میکنم نرن جلسه چون فرقی نداره بود و نبودشون.
وزیر کار کوچکترین اطلاعی و اشرافی نسبت به قوانین کار و تامین اجتماعی ندارد ، و لذا در بسیاری از موارد بیهوده گویی می کند ! دولت سیزدهم بصورت تعمدی قانون گریزی می کند و مزد منطقه ای ابزار و وسیله است برای جدای و تفرقه بین کارگران و بازنشستگان ! در حال حاضر تورم تعمدی که توسط دولت سیزدهم برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه ایجاد شده است کارگران و بازنشستگان را له نموده ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی