بازدید 338

پیامدهای ایجاد تورم چیست؟

کد خبر: ۱۲۲۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷ 28 January 2024

یکی از مهم‌ترین مطالبی که به آن می‌توان پرداخت این است که اثرات تـورم چیست؟ مسلما بر کسی پوشید‌ه نیست که تورم بالا و متغیر هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد تحمیل می‌کند. تـورم باعث برهم خورد‌ن قیمت‌های نسبی می‌شود. یعنی قیمت ملک و املاک در برابر قیمت سکه، طلا در مقایسه با درآمد افراد به یک نسبت افزایش نمی‌یابند و همین امر منجر به دامن زد‌ن عدم اطمینان در میان خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. چرا که تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاری، پس انداز و هزینه‌ را دشوار می‌کند.

بنابراین تورم برای عموم مردم ناخوش‌آیند است. تورم باعث برهم خورد‌ن توزیع درآمد در جامعه می‌شود و به این دلیل که افزایش قیمت‌ها بیشتر در مورد کالاهای اساسی اتفاق می‌افتد تا کالاهای لوکس، بنابراین بیشترین فشار تـورم بالا، به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه وارد می‌شود. در نتیجه، شکاف میان اقشار جامعه افزایش پیدا می‌کند که این خود زمینه‌ساز دیگر مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد. 

با این‌حال، تورم همیشه بد و نفی‌شده نیست و در صورتیکه به صورت کنترل‌شده و با نرخ‌های اندک و قابل پیش‌بینی باشد نیز می‌تواند انگیزه تولید در اقتصاد را افزایش دهد که این خود می‌تواند منجر به رشد GDP و بهبود دیگر مولفه‌های اقتصادی و رفاه جامعه خواهد شد. به عنوان مثال، در جوامع پیشرفتـه عموما نرخ تـورم 1 الی 2 درصد دید‌ه می‌شود. /کاریزما

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست