بازدید 5117
۳
گزارش کامل نهمین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

روز درخشش سعید پورصمیمی در قامت پرویز دهداری

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در نهمین روز محل نمایش سه فیلم است و در میان این آثار فیلم «پرویز» درباره پیروز دهداری و «احمد» درباره شهید احمد کاظمی بیش از سایر آثار کنکجاوی برانگیز است.
کد خبر: ۱۲۲۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶ 09 February 2024

روز درخشش سعید پورصمیمی در قامت پرویز دهداری

کاخ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در نهمین روز محل نمایش سه فیلم است و در میان این آثار فیلم «پرویز» درباره پیروز دهداری و «احمد» درباره شهید احمد کاظمی بیش از سایر آثار کنکجاوی برانگیز است.

به گزارش «تابناک»؛ چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از شامگاه یازده بهمن با برپایی افتتاحیه رسماً آغاز شد و نمایش فیلم‌ها از 12 بهمن تا 20 بهمن در چار سانس در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد، سینماهای صنوف و همچنین اکران‌های مردمی جریان دارد. جزئیات کامل فیلم‌ها را از اینجا می‌توانید ببینید. جدول برنامه نمایش سینماهای مردمی را از  اینجا و جدول برنامه نمایش سینماهای صنف را از اینجا را می‌توانید دانلود کنید. به واسطه ناتوانی متولیان جشنواره در طراحی مکانیزم عادلانه و شفاف برای رای گیری سیمرغ مردمی، در این دوره نیز همچون دو دوره پیشین شاهد حذف تنها جایزه‌ای هستیم که مردم مستقیماً در آن نقش داشتند.

۸ درام اجتماعی، ۶ فیلم در ژانر دفاع مقدس و جنگ، ۳ فیلم از تاریخ معاصر ایران و ۴ فیلم در ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب حال حاضر فیلم‌های جشنواره تا به اینجاست، ترکیب متفاوتی که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد. از میان ۲۲ فیلم اعلام شده، ۶ فیلم به طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص دارند؛ احمد، آسمان غرب و مجنون سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین الدین را روایت می‌کنند و قلب رقه و میرو نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند.

نکته قابل تامل سهم اندک بخش خصوصی از جشنواره فجر چهل و دوم است. طبق اعلام رسمی روابط عمومی فارابی با 12 فیلم در سهم عمده‌ای از جشنواره 42 را به خود اختصاص داده است و پس از آن سازمان سینمایی سوره با 7، سازمان هنری رسانه ای اوج با 4، بنیاد شهید و امور ایثارگران با 3 و موسسه سینما شهر و بنیاد فرهنگی روایت فتح که هر کدام تنها با یک فیلم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. «ساعت ۶ صبح» مهران مدیری، «زودپز» رامبد جوان، «هفتاد‌سی» بهرام افشاری، «عزیز» مجید توکلی، «خجالت نکش۲» رضا مقصودی، «رکسانا» پرویز شهبازی، «لاک‌پشت» بهمن کامیار، «بی سرو  صدا» مجیدرضا مصطفوی و «کوکتل مولوتوف» حسین دوماری آثار بخش خصوصی بودند که غیبت شان در جشنواره فجر محسوس است.
 

 

فیلم‌های روز هشتم
 
 

 

احمد

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
تهیه‌کننده: حبیب اله والی نژاد
کارگردان: امیر عباس ربیعی
نویسنده: امیرعباس ربیعی و رضا محبی‌نوری
بازیگران: تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی، تصنیف حسینی، علی صادقی، عرفان سروستانی و مینا شفیعی
مدیر فیلمبرداری: هاشم مرادی
خلاصه داستان: قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند... روایتی از سردار شهید احمد کاظمی.

 

نشست خبری «احمد»

 روز درخشش سعید پورصمیمی در قامت پرویز دهداری

نشست رسانه‌ای فیلم «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی برگزار شد. در این نشست امیرعباس ربیعی نویسنده و کارگردان، حبیب والی نژاد تهیه کننده، رضا محبی نوری نویسنده، تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی بازیگران، حسین قورچیان صداگذار، طاهر پیشوایی صدابردار، نیاز حمیدی طراح لباس، حمید نجفی راد تدوینگر، محمد برادران جلوه های ویژه بصری، مسعود سخاوت دوست آهنگساز و مرتضی کهزادی طراح گریم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حبیب والی نژاد تهیه کننده این فیلم سینمایی گفت: امیدوارم بتوانم پروسه سختی که طی کردیم را کوتاه به شما بگویم. در ابتدا دوستان صحبت کنند.

تینو صالحی بازیگر این فیلم سینمایی گفت: این نقش چالش بزرگی برای من بود. در شروع کار آقای ربیعی به من کمک کردند و اطلاعاتی را در اختیار من گذاشتند. با هم بررسی کردیم و تمرین‌های طولانی و خوبی داشتیم تا بتوانیم نقش را آماده کنیم. از توماج هم تشکر می‌کنم. یکی از سخت‌ترین کارها مسئولیت این نقش بود. سخت از این نظر که به عنوان نقش اصلی فیلم و چنین کاراکتری حضور داشتم. ۲۰ سال است که در تئاتر کار میکنم و باید جوابگویی افرادی می‌بودم که من را می‌شناختند. این‌ها مجموعه استرس‌هایی بود که داشتم.

امیرعباس ربیعی کارگردان «احمد» درباره ساخت این فیلم سینمایی توضیح داد: مدتی پیش، شروع به مطالعه پیرامون شهید احمد کاظمی کردم و در پژوهش‌ها به صفحه‌ای برخوردم که درباره حضور این شهید در بم و فعالیت ایشان نوشته بود. از همان جا قلاب من روی این داستان گیر کرد. زیرا احساس کردم این قصه نیاز امروز ماست. به واقع احمد کاظمی مدیر تراز جمهوری اسلامی است.

رضا محبی‌نوری نویسنده این اثر گفت: آقای ربیعی حدود ۸ ماه پژوهش را انجام داده بود و پس از گفتگوهای بسیار، نوشتن این پروژه نصیب من شد. احمد کاظمی از ۲۱ سالگی لشکر تاسیس کرده و تا پایان عمرش سراسر درخشندگی دیده می‌شود.

وی افزود: بارها و بارها با کمک بسیاری از عزیزان ازجمله هادی مقدم‌دوست کار را بازنویسی کردیم. پرتره «احمد» داستان واقعی است و حرف‌هایی جدی و قابل تامل در آن زده شده است. تلاش کردیم داستان بگویم و کاراکتری را خلق کنیم که مردم آن را بپذیرند و دوست داشته باشند.

این نویسنده بیان کرد: در فرایند فیلمنامه، باید بیش از ۷۰ درصد به شخصیت‌پردازی تمرکز کنیم. متن ساختار و اسکلتی دارد که اگر به دل نویسنده ننشیند یعنی قوام آن قصه شکل نگرفته است. «احمد» درباره قصه تلخ زلزله بم است و ما باید وجوه شهید کاظمی مانند مردم‌داری، هیبت، مهربانی و… را در این فیلم نشان می‌دادیم. درست است که نمی‌توان تمامی ابعاد شخصیتی این شهید را نشان دهیم؛ اما تلاش کردیم تا حدودی بخش‌هایی از هیبت و عطوفت ایشان را بازنمایی کنیم.

توماج دانش‌بهزادی دیگر بازیگر این فیلم سینمایی از تجربه بازی در این فیلم‌ گفت: امیدوارم همیشه آزاد و آباد و شاد باشید. این چند ماهی که در خدمت یک گروه درخشان‌ از کوچک گرفته تا بزرگ بودیم و از همه‌شان تشکر می‌کنم. اگر همدلی و همراهی و تلاش این دوستان نبود، این پروژه سخت به ثمر نمی‌رسید.

وی اضافه کرد: تینو صالحی را ۲۳ سال است که می‌شناسم و حضورش به عنوان کاراکتر شهید کاظمی دل من را قرص کرد تا بتوانم‌ کار خودم را انجام‌ دهم. حدود ۴ ماه تمرین فشرده داشتیم و این خاصیت آثار امیرعباس ربیعی است. نقشی که در این فیلم بازی کردم، بسیار دشوار بود.

ساره رشیدی بازیگر زن فیلم سینمایی «احمد» خاطر نشان کرد: من تلاش کردم با لهجه بمی در فیلم صحبت کنم اما این لهجه به‌قدری سخت بود که کارگردان گفت این لهجه را فعلا کنار بگذاریم و به همین دلیل این کاراکتر لهجه بمی ندارد. با این حال، من لهجه بمی را دوست دارم و بسیار آهنگ زیبایی دارد.

وی ادامه داد: من از ۱۵ سالگی کار تئاتر کردم و اولین کار تصویر من نیز یک سریال برای شبکه فارس بود که البته به پخش نرسید. من می‌خواهم کم‌کم تمامی ژانرها را بازی و تجربه کنم. خوشحالم که آقای ربیعی به اعتماد کردند و نقش جدی‌‌ای به من دادند و امیدوارم به همه بازیگران کمدی اعتماد شود.

حمید نجفی‌راد تدوینگر این فیلم بیان کرد: کمترین‌ کاری که در این پروژه کردم، بخش تدوین بوده است. زیرا در پروژه «احمد»، ۸۰ نفر تلاش کردند و این اثر هنوز برای من تمام نشده و دوست داشتم باز هم ادامه پیدا کند. از نظرم ما باید قطعا استراحتی به خودمان بدهیم و کمی از زمان فیلم را کم کنیم.

مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز این اثر بیان کرد: کرمان سرزمین مادری من است و هنگام زلزله بم، در کرمان دانشجو بودم و باید بگویم که این حادثه دلخراش شبیه قیامت بود. لحظه‌ای چشم ما خشک نمی‌شود و به قامت اشک می‌ریختیم. پیش از این، بخشی از آن اتمسفر را در فیلم شیار ۱۴۳ تجلی بخشیدم و حدود ۷ سال بعد با فیلم «احمد» به آن حال و هوا بازگشتم.

حسین قورچیان صداگذار در بخش دیگری از این نشست گفت: همزمان ما سعی می‌کردیم کارهای فنی را انجام دهیم و هم با زمان محدودی که داشتیم، مراقب بودیم چیزی کم نگذاریم. فیلم‌های جنگی امسال در جشنواره زیاد است و امیدوارم فیلم ما در این بین گم نشود. البته متاسفانه در سالن برج میلاد، صداها مشکل دارد و باعث می‌شود تاثیرگذاری فضای فیلم‌ کمتر شود.

طاهر پیشوایی صدابردار بیان کرد: فیلم پر از شلوغی و تنش‌های دیالوگی بود. زمانی که فیلمنامه را خواندم، برایم پر از قصه بود‌. تمام روایت «احمد» بر اساس حس بازیگران است. حتی حساسیت‌های کارگردان در زمینه صدابرداری بسیار بود و برای او میکروفونی تهیه کردیم که خواننده‌ها روی سن از آن استفاده می‌کنند تا صداها را خوب بشنوند.

محمد برادران طراح جلوه‌های ویژه بصری گفت: حرف خاصی نیست از همه دوستان سپاسگزارم.

ربیعی ادامه داد: پلان‌های ویژوال و تکنیک‌های جلوه‌های ویژه بصری این کار در حدی بود که مخاطب اصلا متوجه آن نخواهد شد. بخشی از پلان‌های ما تماما سی‌جی است و خواهش می‌کنم محمد برادران توضیحی در این باره بدهد.

محمد برادران طراح جلوه‌های ویژه بصری بیان کرد: باتوجه به محدودیت زمانی که داریم، همین که تماشاگران فیلم را پسندیده باشند، برای ما کافی است.

نیاز حمیدی طراح لباس بیان کرد: «احمد» پروژه سختی بود که ۸ ماه تولید آن زمان برد و ممنون هستیم که فیلم را تماشا کردید.

در بخش دیگر مرتضی کهزادی طراح چهره‌پردازی گفت: ۱۴ نفر از بازیگران مختلف را برای نقش شهید احمد کاظمی تست گریم زدیم اما مورد قبول کارگردان نبودند. درنهایت با افتخار در کنار تینو صالحی عزیز بودیم. طی ۲۰ سالی که در این فضا فعالیت می‌کنم، صادقانه می‌گویم که «احمد» سخت‌ترین آن بود. دست تک‌تک عوامل و همراهان خود را می‌بوسم.

در پایان این نشست حبیب والی نژاد تهیه‌کننده گفت: از تک‌تک عوامل تشکر می‌کنم که برای این پروژه تلاش کردند. برای چنین پروژه دشواری، برخی ارگان‌ها پای کار آمدند. حوزه هنری طول این پروژه کنار ما بود و در کنار آن، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم بسیار از ما پشتیبانی کرده‌اند.

وی افزود: امروزه، خدمت به مردم ایران را وظیفه خودم می‌دانم. در این‌ فیلم‌ها داریم از بزرگانی یاد می‌کنیم که برای مردم جنگیده‌اند. یکی از دوستان شهید احمد کاظمی خواب او را دیده بود که گفته بود «بم من را نجات داد.» بم یعنی خدمت به مردم.

 

 

پرویز خان

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ
محصول سازمان سینمایی اوج
تهیه کننده: عطا پناهی
کارگردان: على ثقفى
نویسنده: على ثقفى
بازیگران: سعید پورصمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، روزبه رئوفی، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، اسکندر کوتی
مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی
خلاصه داستان: روایتی از استعفای گروهی از فوتبالیست‌ها در اعتراض به مدل مربیگری پرویز دهداری

 

در نشست خبری فیلم مطرح شد؛
کاراکترهای «پرویزخان» واقعی هستند

 روز درخشش سعید پورصمیمی در قامت پرویز دهداری

نشست خبری فیلم سینمایی «پرویز خان» در سانس دوم روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن در خانه رسانه برگزار شد.  در این نشست خبری، علی ثقفی (کارگردان)، عطا پناهی (تهیه‌کننده)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، میثم یاردیلو (مدیر صدابرداری) محسن خدابخش (طراح صحنه)، آزاده قوام (طراح لباس)، و بازیگران این فیلم از جمله مریم سعادت، المیرا دهقانی، مهدی قربانی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، علی ثقفی کارگردان فیلم «پرویز خان» گفت: ساختن فیلم سخت و تولید فیلم فوتبالی هم سخت‌تر. توپ غیرقابل پیش‌بینی است و باید از سازمان اوج و از اعتماد آقای پناهی تشکر کنم. ضمن آن که ما تجربه پیشینی از ساخت فوتبالی نداشتیم.

وی با شرح پلانی فوتبالی از فیلم اظهار کرد: بحران‌های زیادی در فیلمبرداری پلان‌های فوتبالی داشتیم بود و ما به دنبال این بودیم که راه‌هایی را پیدا کنیم که بتوان پلان‌های فوتبالی را بگیریم.

این کارگردان ادامه داد: فرض کنید ما در سرما کات می‌‌دادیم و بدن این بچه‌ها سرد می‌شد. سرد و گرم شدن بدن آن‌ها تا پلان بعدی باعث می‌شد مدام مصدوم دهیم.

ثقفی یادآور شد: هوا سرد بود و زمانی که کات می‌دادیم، بازیگران فوتبالیست‌مان به سمت بخاری می‌دویدند. گرفتن این پلان‌ها واقعا دشوار بود. تاکنون چند مستند فوتبالی ساختم و دغدغه ساختن فیلم فوتبالی هم داشته‌ام. در نتیجه برای نوشتن فیلمنامه سختی زیادی کشیدم و این فیلم حاصل کار یک تیم بزرگ است.

این هنرمند درباره انتخاب بازیگران اظهار کرد: ما امکان پیدا کردن بازیگری را که شبیه به آقای دهداری باشد، نداشتیم. البته برای بنده و تهیه‌کننده مهم بود که بازیگر بتواند شخصیت پیچیده‌ای را خلق کند. در واقع توانایی بازی برای این نقش خیلی مهم بود به سراغ آقای پورصمیمی رفتیم. با وجود این که ایشان در پذیرش فیلم سختگیری دارد؛ خوشبختانه دو روز بعد از ارسال فیلمنامه با ما تماس گرفتند و نقش را پذیرفتند.

کارگردان فیلم «پرویز خان» تشریح کرد: آقای پورصمیمی در کار ما معلم بود و با ایشان سه ماه تمام دورخوانی داشتیم. سعید پورصمیمی وقت و انرژی زیادی در زمان پیش‌تولید گذاشت و در هنگام تولید هم به یاد ندارم که یک روز دیالوگ‌ها را حفظ نباشد یا بدون آمادگی سر صحنه بیاید.

وی درباره سیمرغ بهترین بازیگر مرد عنوان کرد: با احترام به همه بازیگران و هنرمندان، آقای پورصمیمی شانس کسب سیمرغ را دارد.

در ادامه پناهی تهیه‌کننده فیلم بیان کرد: زمانی که ایده مطرح شد، می‌شد که از آن سوژه یک فیلم بی‌نظیر درمی‌آید و هر که فیلمنامه را می‌خواند همین نظر را داشت. ما مرز بی‌خطرِ عبور تبدیل شدن به کمدی در بخش فوتبالی فیلم را رد کردیم و تقریبا باید بگویم که از خروجی فیلم راضی‌ام.

مریم سعادت بازیگر نقش همسر پرویز دهداری توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی این فیلم برای من این بود که کاراکترها واقعی بودند. البته من آن‌ها را ندیده بودم و ای کاش که فرصتی پیش می‌آمد تا آقای دهداری و همسرش را می‌دیدم. سعی کردم در ایفای این نقش حرف گوش کنم و به وظیفه‌ام عمل کنم و به نقش نزدیک شوم. ضمن این که بازی در این نقش و فیلم برای من بسیار جذاب بود.

در ادامه همه حضار، دختر پرویز دهداری که در سالن حضور داشت را مورد تشویق قرار دادند.

خسرو احمدی بازیگر این فیلم تاکید کرد: من زیاد فوتبالی نیستم و زمانی که آقایان ثقفی و پناهی پیشنهاد کار را دادند، متوجه شدم که با چه شخصیت‌های بزرگی مواجه هستیم.

وی افزود: شبی که فیلمنامه را خواندم، فردایش جلوی دوربین رفتم. تنها یک شب وقت داشتم که به این نقش برسم.

این هنرمند ادامه داد: من کیف کردم و خوشحالم که در «پرویز خان» حضور داشتم. خرسند هستم که یک جوان نازنین درباره فوتبال ملی‌مان فیلم ساخته است.

مهدی قربانی دیگر بازیگر این اثر سینمایی عنوان کرد: روزی دستیار آقای ثقفی با من‌ تماس گرفت و حضوری رفتم تا صحبت کنیم‌. ۷۰ درصد از حضورم در «پرویز خان» به خاطر حضور و هم بازی شدن با آقای پورصمیمی بود.

المیرا دهقانی بازیگر نقش دختر پرویز دهداری درباره حضورش در این فیلم تشریح کرد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید، بیشتر از نقش، خود داستان و رابطه پدر‌ و دختری برایم جالب بود. پدر در این فیلم با دختر خودش رفیق است و به رشد فردی او توجه دارد و فکر می‌کند. این جریان، نقش شیدا را برایم جذاب‌تر می‌کرد.

محسن خدابخشی طراح صحنه این فیلم خاطرنشان کرد: بازسای فضای دهه شصت سختی خودش را دارد و سعی کردیم با منابع و اسناد تاریخی که در اختیار داشتیم نعل به نعل کار را طراحی و بازسازی کنیم. گروه تحقیقاتی ما فریم به فریم بازی ایران و قطر را از آرشیوها در آورد و در فیلم همان را نشان دادیم.

وحید ابراهیمی مدیر فیلمبرداری «پرویز خان» گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم، به سرعت به دفتر رفتم و درباره کار صحبت زیادی کردیم. ما در پشت صحنه با آقای ثقفی خیلی گپ‌وگفت داشتیم. زیرا قصد داشتیم که این اثر، مستندسینمایی باشد و در پیش‌تولید به پیشنهاد آقای ثقفی دوربین را به زمین بریدم. همان‌طور که در فیلم مشاهده کردید، دوربین همچون یکی از بازیگران حضور دارد.

آزاده قوام طراح لباس تصریح کرد: «پرویز خان» از جمله کارهای پرچالش بود و روزی سه بار از دست آقای ثقفی اشکم در می‌آمد. اکنون که نتیجه کار را دیدم، بسیار راضی از آن سختی‌ها و گریه‌ها هستم.

صدابردار این فیلم ادامه داد: صدابرداری این فیلم دشوار بود و چون با نور پروژکتورها ما برای هر بازیگر چهار سایه داشتیم، کار فیلمبرداری هم به‌طبع سخت‌تر می‌شد. با این حال، توانستیم کار را درست انجام دهیم.

امید گلزاده چهره‌پرداز توضیح داد: هر بازیگری در این فیلم، گریم مختص به خودش را دارد و امیدوارم از فیلم راضی باشید.

پناهی در پایان خاطرنشان کرد: جای هادی اسماعیلی در بخش جلوه‌های بصری صحنه خالی است که صحنه‌های عالی را رقم زد. در نهایت از سازمان اوج برای همکاری و همیاری در همه مراحل کار تشکر می‌کنم‌.

 

 

 

شور عاشقی

جواد عزتی با «تمساح خونی» در جمع کارگردان‌ها / هیچ فیلمساز نسل اولی نیست / جعفری جوزانی، کلاری، شعیبی، سروش صحت و بهروز افخمی کنجکاوی برانگیز‌ها / غایبین پرتعداد و بزرگ

محصول مشترک بنیاد شهید، بنیاد فارابی و بخش خصوصی
تهیه‌کننده: داریوش یاری
کارگردان: داریوش یاری
نویسنده: داریوش یاری
بازیگران: شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی، بابک والی، رضا خدادادبیگی، میترا خواجه‌ییان، روح‌اله مهرابی، هادی آقاحسینی، مرتضی آقاحسینی، مرجان شکوفکی، پانته آ کیقبادی و مریم آهنگر
مدیر فیلمبرداری: فریدون شیردل
خلاصه داستان:  کاروان اسرای کربلا از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و سلما زنی است که مامور می‌شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب (س) باشد و با آگاهی دادن آدمهایی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند. در حقیقت این زن کار‌آگاهی سازی را انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود. او که پرچم یا حسین (ع) را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب (س) حرکت می‌کند خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود.

 

 

در نشست خبری فیلم مطرح شد؛
«شور عاشقی» ارادت سینمای ایران به امام حسین (ع) است

 روز درخشش سعید پورصمیمی در قامت پرویز دهداری

آخرین نشست رسانه‌ای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، با موضوع فیلم سینمایی «شور عاشقی» امشب ۲۰ بهمن ماه برگزار شد‌.

در این نشست داریوش یاری تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان، فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری، فرخ فدایی مدیر صدابرداری، نیاز حمیدی طراح لباس، پیام حسین سوری طراح صحنه، پیام احمدی‌نیا و شهره موسوی از بازیگران فیلم و سیدمحمود موسوی‌نژاد صداگذار حضور داشتند.

داریوش یاری در ابتدای این نشست گفت: «شور عاشقی» فیلمی بود که با هدایت دل آن را ساختیم. شاید اگر قرار بود با منطق و عقل این فیلم را بسازیم، به هزار و یک دلیل نباید می‌ساختیم. عشقی که داشتیم بالاترین دلیل ساخت این فیلم بود. در دل فضای طبیعی کار رفتیم و برای اینکه نمی‌خواستیم تبدیلی به قلکی برای امام حسین (ع) شود. از همسرم هم ممنونم که خانه‌اش را فروخت و چراغ اول ساخت این فیلم را روشن کرد.

وی افزود: اگر آثاری را که من ساخته‌ام، دیده باشید، اصرار دارم که زلفم به امام حسین (ع) گره بخورد. وقتی به واقعه کربلا و بعد از آن نگاه می‌کنم باید نوری بتابد تا راست و دروغ را بفهمم و از او ممنونم که من را مانند یک دوست کنار خود دارد. احساس کردم باید در دل تاریخ بروم و بفهمیم سوال‌هایی که همیشه در جستجوی آن هستیم. حسین همیشه هست و خوش به حال آن‌هایی که پرچم او را بلند کرده‌اند.

فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری این اثر گفت: اگر قرار باشد در جشنواره‌ها جایزه‌ای بدهند، باید به این گروه بدهند. پروسه دشواری در این کار وجود نداشت یکی به پشتوانه همیت و همراهی دوستان و ذیگر به دلیل شناخت آقای یاری از کار.

وی افزود: شاید قسمت چالش‌برانگیز کار شب‌ها بود زیرا نمی‌خواستیم شب‌های پرشوری داشته باشیم و می‌خواستیم فضای غم‌انگیز کاروان را به تصویر بکشیم. بنابراین بر نور مشعل تکیه کردیم.

پیام احمدی‌نیا بازیگر «شور عاشقی» بیان کرد: چالش اصلی این فیلم در تکنیک بازیگری ایفای نقش شمر بود. دوست داشتم طوری شمر را بازی کنم که تاکنون بازی نکرده‌اند.

وی ادامه داد: تصویر شمر در تعزیه در ذهن همه ما نقش بسته است. در فیلمنامه نیز شمایلی از این شمر وجود داشت اما من سعی کردن از این تصویر کمی فاصله بگیریم. به طور مثال من دوست نداشتم شکم بارگی یا شراب خوردن شمر را نشان دهم و می‌خواستم در رفتار این موارد به مخاطب متبادر شود.

شهره موسوی دیگر بازیگر این فیلم تصریح کرد: سلما برای من یک انتخاب نبود. من اول قرارداد بستم و بعد فیلمنامه را خواندم. ابتدا من برای نقش سلما انتخاب نشده بودم اما در پروسه پیش‌تولید تصمیم گرفتند که من این نقش را بازی کنم‌. تمام بار داستان روی دوش سلما بود و آقای یاری هم روی این نقش خیلی حساس بودند.

وی افزود: من تاکنون نقش تاریخی بازی نکرده بودم و شور عاشقی اولین تجربه من در این حوزه و ژانر بود.

سیدمحمود موسوی‌نژاد صداگذار «شور عاشقی» گفت: صداگذاری کار تاریخی بسیار متفاوت و به لحاظ محیطی و فضاسازی خیلی سخت است. در این کار به دلیل موضوع خاصی که داشت ما حتی سعی کردیم صدای برخی چیزها را که در تصویر می‌بینیم، نشنویم و اینگونه به حال فیلم کمک کنیم. به شخصه ارادت خاصی به ائمه دارم و بهترین تلاش خودم را کردم.

فرخ فدایی مدیر صدابرداری فیلم «شور عاشقی» بیان کرد: ۳۴ سال است که صدا می‌گیرم اما تماما دیالوگ‌هایی که بازیگران می‌گفتند من را قلقلک می‌داد. من اولین مخاطب صوتی این فیلم بودم. امیدوارم این فیلم یک تصویر از شام غریبان امام حسین (ع) برایتان تداعی کند.

نیاز حمیدی طراح لباس این اثر گفت: من سعی کردم فضای ذهنی خود را بسازم تا جایی که به باورهای مردم هم توهینی نشود. سعی داشتیم از کلیشه دور باشیم و صفر تا صد این کار را تولید کردیم.

پیام حسین سوری طراح صحنه «شور عاشقی» مطرح کرد: این فیلم تجربه عجیب و جالبی بود و خوشحالم که کنار داریوش یاری تاثیر هرچند کوچکی گذاشتم.

داریوش یاری در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم هم به سرنوشت فیلم «رستاخیز» دچار می‌شود؟ توضیح داد: ما تلاش کردیم که این اتفاق رخ ندهد. آقای مجید مجیدی از زمان تدوین فیلمنامه تا تدوین فیلم کنار ما بودند و تمام نگرانی ما این بود که از ذهن آیینی مخاطب و پر از ایمان مخاطب بمانیم و مخاطب ما را باور نکند. حدود ۳۰ کارشناس در بنیاد فارابی این فیلم را تماشا کردند. حتی گاهی هم مقاومت می‌کردم و برخی به من هشدار می‌دادند که مراقب باش. من در این فیلم مراقب بودم که به اهل سنت هم توهینی نشود. حدود ۳۰ سال است که با این مفاهیم همراه هستم و کتاب‌های خیلی زیادی خواندم. فیلم «شور عاشقی» را فیلم داریوش یاری ندانید بلکه ارادت سینمای ایران بر بارگاه حسین بن علی (ع) بدانیم.

وی افزود: این فیلنامه برای سریال نوشته نشده بود. این داستان دست از سر من برنمی‌داشت و طرح فیلم کوتاه و تله‌فیلم و سینمایی و سریال آن را نوشتم. در حقیقت «شور عاشقی» باید ساخته می‌شد.

این فیلمساز درباره نکته تاریخی مسیر حرکت کاروان توضیح داد: سه راه مهم وجود دارد برای حرکت کاروان آل‌الله از کوفه به شام. یکی راه معروف سلطانی است. یک راه دیگر که مورخان خیلی بر آن صحه نمی‌گذارند، مسیر فرات است. مسیری که می‌آیند و عمده تاریخ آن را می‌پذیرد مسیر بادیه است، زیرا مسیر کوتاهی است.

یاری در پایان خاطرنشان کرد: چیزهای زیادی در تاریخ به نام حضرت زینب (س) است و بدانیم که خواهر ایشان کنارشان بوده و نقل شده است که صدای او صدای علی (ع) بوده است. یادمان باشد که کوفه یک فاجعه بزرگ تاریخ است و دوست دارم فیلم‌ بعدی من درباره ورود کاروان به کوفه باشد.

 

 

حاشیه های روز نهم جشنواره فجر

  • اکران فیلم «احمد» یکی از شلوغ‌ترین روزهای جشنواره را رقم زد.
  • بیشترین میزان تشویق یادبودها (ایده امسال جشنواره که هر روز به یک درگذشته سینما تقدیم می‌شود) به داریوش مهرجویی اختصاص داشت.
  • فیلم پرویز خان هم با استقبال بسیار حاضران و سئانس شلوغ مواجه شد. در پایان فیلم هم تشویق فراوان حاضران در برج میلاد را در پی داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سعید پور صمیمی عشق است بخصوص بازی هنرمندانه او در فیلم سعید روستایی
کتایون ریاحی
فیلم نا خدا خورشید عالی عالی واقعا باید بهش گفت استاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست