بازدید 176859

پیش‌بینی رییس کل اسبق بانک مرکزی از آینده قیمت دلار

هر چند قیمت دلار این روز‌ها اندکی کاهش را تجربه کرده است، اما همچنان بالاتر از سطوح پنجاه هزار تومان ایستاده و به نظر می‌رسد بازگشت به مقاطع پیشین دیگر دور از دسترس باشد.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶ 07 February 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، برخی این اتفاق را در راستای تعدیل قیمت ارز تعریف کرده و چنین استنباط می‌کنند که بانک مرکزی و دولت از این افزایش تا حدی استقبال کرده و قصد دارند کف مقاومتی دلار را به حدود پنجاه و پنج هزار تومان برسانند و برخی دیگر نیز بر این عقیده‌اند که تاثیرات چنین اتفاقی در تورم ، طی ماه‎های آتی قابل ارزیابی و ردگیری است .

طهماسب مظاهری، رییس کل اسبق بانک مرکزی بر این اعتقاد است که عامل اصلی رشد قیمت ارز ریشه در سیاست‌های مالی دارد و رشد نقدینگی مهمترین دلیل بروز این اتفاق است . مشروح مصاحبه با مظاهری در پی می‌آید:

با توجه به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر ،شما فاکتورهای این افزایش را در چه می‌دانید و ریشه‌های آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ریشه افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر و متعاقب آن کاهش دوبارۀ قیمت ارز و برگشت به قیمت پایین‌تر و نزدیک به قیمت‌های قبل از افزایش اخیر، همه در نظام عرضه و تقاضا قابل تعریف و نتیجه گیری است. روند تغییرات نرخ‌ها با اثرپذیری از این قانون یعنی عرضه و تقاضا، شاید در روزهای آینده هم باز ادامه پیدا کند. ریشه افزایش قیمت ارز طی ۳۰ سال گذشته تاکنون نیز در همین چارچوب قابل تعریف و تحلیل است. ارز به عنوان یک کالا قابل تعریف است و قیمت ارز مثل هر کالای دیگری در یک نظام اقتصادی در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. این یک رفتار ذاتی اقتصاد است.

اگر برخی اوقات می‌بینیم که یک پدیدۀ اقتصادی نتایج مورد انتظار علمی قابل محاسبه و قابل انتظار را بروز نمی‌دهد و یا آن را با تاخیر به منصۀ ظهور می‌رساند، این هم منبعث از همان اصول حاکم برعلم اقتصاد است که دخالت‌های دولت‌ها در شاخص‌های اقتصادی را عاملی می‌داند که فقط می‌تواند ظهورتاثیرات حتمی الوقوع یک سیاست اقتصادی را به تاخیر بیاندازد اما نتیجۀ نهایی آن را تغییر نمی‌دهد.

برخی درباره نرخ واقعی ارز صحبت می‌کنند و به عنوان مثال مقامات بانک مرکزی با مانور روی این مساله صراحتا اعلام می‌کنند نرخ بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند. به نظر شما نرخ واقعی ارز در چه چارچوبی قابل تعریف است؟

عرضۀ ارز بستگی به میزان درآمد و عواید ارزی قابل دسترس و قابل مدیریت دارد که می‌تواند دراختیار بازار قرار گیرد. درطرف مقابل تقاضای ارز برای ورود ماشین آلات، مواد اولّیه، کالاهای واسطه، کالاهای مصرفی و خدمات است. البته حجم تقاضا، بستگی به حجم فعالیت‌های اقتصادی کشور و وضعیّت تکنولوژی و دانش فنی واحدهای تولیدی دارد. علاوه بر مصارف تولیدی، تقاضای ارز برای امور شخصی، مسافرتی، سیاحتی و امور پزشکی، خروج سرمایه، و در نهایت تقاضای ارز به عنوان ابزارپس انداز و حفظ ارزش دارایی قابل تفکیک و احصاء است.

مدت‌های مدیدی است که خرید و انباشت ارز توسط مردم به یک تجارت تبدیل شده و حتی کسانی که کسب و کار تجاری هم ندارند با خرید ارز سعی در افزایش دارایی خود می کنند که این به خودی خود موجب افزایش تقاضا و فزونی قیمت دلار می کردد.چرا مردم در قبال ارز چنین واکنشی از خود نشان می دهند؟

تقاضای ارز برای حفظ ارزش دارایی، در زمانی که سود سپرده‌های بانکی بسیار کمتر از نرخ تورم است، شکل می‌گیرد. این پدیده به ویژه در زمانی که کسی فعالیت اقتصادی و کسب و کار، تجارت و خرید و فروشی داشته باشد، و دارایی‌های خود را در آن، به کار بگیرد، از روی قاعده، ارزش دارایی‌های خود را حفظ می‌کند و سود معقول، متناسب و طیب و طاهری هم به دست می‌آورد. در مواردی که یک شخص، به هر دلیل توان، تجربه و یا تخصص لازم برای فعالیت اقتصادی را نداشته باشد، از طرق مختلف سعی می‌کند که دارایی خود را به نوعی پس‌انداز نماید که ارزش آن حفظ شود. سپرده‌گذاری در بانکها، فاقد این خصیصه است. در شرایطی که سود بانک بسیار کمتر از تورم است، کسی که سود بانکی می‌گیرد فکر می‌کند که بخشی از دارایی‌اش از بین رفته است برای حفظ ارزش دارایی خود ناگزیر به ابزارهای دیگری روی می‌آورد،این ابزارها متناسب با ذوق، سلیقه و ابتکار و دسترسی آن فرد به ابزارهای مختلف انتخاب می‌شود. بعضی خانه و ملک، برخی موبایل یا ماشین یا ارز می‌خرند وبه شکل های مختلف نگه می‌دارند. خانه‌های خالی که الان مطرح است نماد و نمونه‌ای از این پدیده است.

به نظر شما در شرایط فعلی مهمترین دلیل افزایش نرخ ارز چه بوده است؟

رشد نقدینگی عامل بسیار موثر در تقاضای خرید ارز است. امروز این موضوع که رشد نقدینگی باید کنترل شود، مورد تایید قرار گرفته است و همه روی آن اتفاق نظر دارند. در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، به دفعات گفته می‌‍شد که رشد نقدینگی تورم‌زا نیست. توضیح داده می‌‍شد که اولین ویژگی پول و نقدینگی؛"قدرت خرید" آن است، قدرت خرید، موجب رشد تقاضا می‌شود. اگر این تقاضا بیشتر از تولید ناخالص ملی باشد، مابه التفات آن دو باعث گران شدن کالا و خدمات تولیدی می‌شود.

دولت برای کنترل بازار ارز باید چه راهکاری را پیشه کند؟

روشن است که مقررات و آیین نامه‌های محدود کنندۀ دولت و بانک مرکزی، می‌تواند تقاضا را کنترل کند و برای مدتی مانع افزایش قیمت کالا و خدمات و ارز شود. تقاضای خرید ارز را کم می‌کند. امّا واقعیت را نمی‌تواند تغییر دهد و قیمت واقعی از درون آیین نامه‌ها و مقررات به دست نمی‌آید. در یک کلام، ریشۀ افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر و سال های گذشته افزایش تقاضا نسبت به عرضه بوده است.

راهکار شما در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز چه بود؟

در زمان مسئولیت بنده در بانک مرکزی، برای کنترل و تعادل عرضه و تقاضا، در اولین قدم کنترل رشد نقدینگی مدّ نظر قرار گرفت. رشد نقدینگی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بود، و رشد تولید ناخالص داخلی، حدود ۴ درصد بود که در سال‌های بعد نیز منفی شد. تفاوت فوق الذکر، به طور طبیعی نرخ ارز و تورم را بالا برد و تورم از حدود ۱۱ درصد در انتهای دولت آقای خاتمی به حدود ۲۵ درصد رسید.تسهیلات تکلیفی از جمله طرحهای به اصطلاح زودبازده بانک‌ها را مستاصل و تنها راه چاره برای آنان اضافه برداشت از بانک مرکزی بود. هزینه‌های روزافزون دولت هم مزید برعلت شد. در یکی از سال‌ها رییس‌جمهور پس از تصویب بودجه سالانه در مجلس، گفتند که هر کدام از دستگاه‌ها که بتوانند در مدت ۶ ماه همۀ بودجه شان را مصرف کنند، برای ۶ ماه دوم معادل آن را دوباره به آنها میدهیم. حالا از کجا و چگونه؟ این مسئله‌ای بود که مسکوت بود و تصور این بود که می‌توانند در قالب متمم بودجه از مجلس بگیرند.

این اشتهای زیاد دولت به خدمت اثر رشد نقدینگی خودش را داشت و تکلیف شد بانک مرکزی به بانک‌ها به صورت نامحدود تسهیلات بدهد که آنها هم به صورت بتوانند به هر کسی که تسهیلات می‌خواهد پول بدهند و این کار، رشد پایه پولی را تشدید کرد، راهکار ما هم در بانک مرکزی این بود که این را کنترل بکنیم .حتی من در آن زمان گفتم خزانه و چاپخانۀ بانک مرکزی را سه قفله می‌کنیم. در مجموع در آن دوره کوتاه تا حدی که می‌شد سعی بر کنترل نرخ تورم و ارز کردیم.

چشم انداز نرخ دلار در سال آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

در مورد چشم انداز نرخ دلار در سال آتی باید دید که ببینیم دولت چه کار می‌کند تا بتوان پیش بینی کرد و ببینیم به کجا می رسیم.

به نظر شما راهکار برون رفت از شرایط موجود و جلوگیری از افزایش مجدد نرخ دلار چیست؟

راهکار برون رفت از شرایط موجود هم طبق توضیحاتی که داده شد فکر می‌کنم روشن است. بانک ها باید در حد منابع‌شان تسهیلات بدهند و بیش از این از بانک مرکزی نخواهند پایه پولی را بالا ببرند و دولت نیز در حد درآمد خود خرج کند. درست است که دولت همیشه شوق خدمت دارد و خیلی بیشتر از آنچه که در بودجه سالانه درآمد دارد می خواهد خرج بکند اما این شوق خدمت را دولت باید مدیریت کند و اولویت ها را در حد منابع خود پیدا کند و به آنها بپردازد. کسری بودجه باید در حد دو الی سه درصد تولید ناخالص باشد. اگر با همان شوق خدمت، کسری بودجه ای بیش از این در نظر بگیرد و خرج کند، حتما موجب تورم می شود و اثر آن خدماتی که می‌دهد با تورم به وجود آمده خنثی می‌شود و تبدیل به نارضایتی و ضرر اقتصادی مردم خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۵
. زمان مسوولیت داشتن خودتون مگه چه کار مثبتی برای مردم انجام دادین؟ حالا برای ما کارشناس شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
اتفاقاً مظاهری تو مهار تورم بسیار موفق عمل کرد تو سال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
برای من کهمثل روز دیگه روشنه که فنر تورم چجوری آزاد میشه و می زند قشر فقیر رو لتو پاره می کنه
نزاشتن. همتی. دیگه حرف بزنه خبری ازش نیست
امثال مظاهری وقتی بر منصب ریاست ایستاده اند کاملا در اغما فرو رفته و کرو لال میشوند اما بعد از برکناری ، تازه متوجه میشوند که کارشناس شده اند!!.سالهاست مردم از این دست موجودات در رنج هستند..
پس از این بجای گوجه وخیار کشاورزان دلار بکارند وصنعت گران شروع به ساخت دلار کنند جناب وزیر افتضاح دلار پول رایج آمریکا است کمر قشر ضعیف دیگر تحمل ندارد نان دانه ای تافتان هشت هزار سنگک ده هزار کارگر ماهی چنج و سیصد کشور را نابود کنید خودتان هم می سوزید یک اقتصاد دان از چین بیاورید اموزش بدهد به شما
پاسخ ها
بهاگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
اوضاع مردم چین از ما وحشتناکتر است.دنبال راه وچاره دیگر .باشید
اگه فکر می کنید باید قیمت دلار. بشه یک میلیون وبیشتر این کار رو زودتر انجام بدید هم خودتون رونجات بدید وهم مردم رو....
چرا هی طفره میرید...مردم دیگه چیزی برای ازدست دادن ندارند...
بررررررروباباتوحال خودتم نمیفهمی توهم داری توخودت نمیدونی دیشب چی خوردی بعدشم هرکی صبح زودازخواب بیدار شد رئیسه
درود. نظر ایشان مقبول و بانکی اما اضافه بر ان تا زمانیکه کشور در انزوای اقتصادی بانکی و در حالت تحریمی قرار داده شود و مشکلات سیاسی با اروپا و امریکا حل نشود ارزش پول ملی پائین 'تورم و گرانی قابل توجه و افزایش حجم پول در گردش در بحران و اوضاع عمومی اقتصادی کشور ناپدار اما امیدوار باقی خواهد ماند.
آخرش پیش بینی هم که نکرد...!!!
دلار اگه بالای ۱۰۰ هزار تومان هم برود ، بورس همچنان قرمز ،منفی و کاهشی و سقوط کرده است. اگه دلار بالای ۱۰۰ هزار تومان هم برود شاخص کل بورس حول عدد ۲ میلیون واحدی سال ۹۹ خواهد چرخید . این خط و این نشان.
شکی نیست که در ۴۴ سال انقلاب وضعیت اقتصادی کشور هر روز بدتر شده و خواهد شد ،با توجه به عملکردشان چه در داخل و چه در خارج و با این سیاست و ایدئولوژی هرگز اوضاع اقتصادی کشور گذشته ها را نخواهد دید و هر روز بدتر از دیروز خواهد بود
خوب است بالاخره یکی از شماها اقرار کردید که پایه پولی رو دولت خاتمی بالا برد
چرایکی نیست مثل یک مرد حرف واقعی بزنه و حقیقت رو بگه این همه کالبدشکافی ضدونقیض چیه اینابلغورمیکنند
مگه مردم دلار میخورن بره بالا وقتی میبرید بالا تمام اجناس قیمت نجومی میشه دلار میاد پایین اجناس قیمت بالا میمونه پس خواهشن دلار رفت بالا فکر پایین آوردن نکنید خسته میشید
اولا دلار میره بالا معنایی نداره این ارزش پول ملی هستش که روز به روز با چاپ پول بدون پشتوانه و نابودی تولید از بین میره. در ضمن فکر کردید دلار تا 59 رفت چه اتفاق مهم اقتصادی افتاد که به 55تومن برگشت..!! این نشون میده که اقتصاد تولید و تمام اتفاقات دستوریه و خودشون دارن هر بلایی که میخوان سر مملکت میارن...
مدارک جدید مالی شرکت ایشون و پسرش گویای همه اتفاقای مالی در کشور هست یه سر تورم و نرخ ارز دست ایشون و پسرشون هست البته اگر اسناد پخش شده صحیح باشه ، که احتمال زیاد هست
آقای محترم آن زمان که خودت مسول بودی هیچ نکردی حالا نظر می دهد
اینها ریال نمی توانند نگه دارند چه برسد دلار اینها اقتصاد بام هستند نه اقتصاد دان هرروز از روز قبل بدتر
سلام،الان بانک ها با ۳۰ درصد سودهای سپرده می خواهند بدهند.این بدانید حتما ۶۰ درصد قیمت ها بالا می رود.
بغیر از فقر و نا امیدی. چیزی به چشم نمی خوره. انگار کشور به حال خود رها شده
دولت برای کمبود و کمک به کشورهای همسایه ملت ایران فدا میکند ودلار بالا میبرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
کشورهای همسایه نیازی به پول ما ندارند همه شان وضعشان خوبه، حتی افغانستان
آخه این دلار نیست که می‌ره بالا درستش اینکه که ارزش پول ما میاد پایین.
دولت مردمی. عده ای از حوزه و دانشگاه امام صادق اومدن هیچ تخصصی ندارند.
ایول دست مریزاد اقای رییس کل
از ماست که بر ماست
خدایا خودت کاری کن
توجیهات بی ارزش و تکراری بود که جناب مظاهری تملز فرمودند.
کجای دنیا سراغ دارید که پول خرید و فروش بشه اونم به اسم دلار.
سیاستهای انقباضی دولت وضعیت انبساطی به خود می گیرد .بزودی شاهد افزایش نرخ ارزها خواهیم بود.
ریسک روی کار آمدن ترامپ+سررسید های ۳۰ درصد بانک ها+نقدینگی ۸۰۰۰ میلیاردی= نرخ دلار بالای ۷۰ دلار خواهد رسانید
توصیه به خرید طلا و صندوق طلاست با توجه به احتمال درگیری چین و تایوان پتانسیل رشد بالای ۲۵۶۰ دلار احتمال افزایش قیمت می رود.
یکی از روشها تامین بودجه طرح های عمرانی از محل مشارکت بخش خصوصی و مردم هست ، طرح های جذاب ک پس از بهره برداری سود قابل توجه نصیب سرمایه گذار کند
چرا ارزش پول افغانستن افزاییافته ولی ایران کاهشی است؟
سلام تیتر میزنید پیش‌بینی دلار بعد خبری که اصلا وجود ندارد همان است و این خیلی بده
آدم میگه این رئیس بانک مرکزی بوده هنوز داره دروغ میگه یا اینکه نمی فهمه، قیمت دلار دست دولته. اگه بفهمه هم دیگه خیلی دیر شده، فقط به درد یک مصاحبه فیک می خوره، استفاده دیگری نداره.
چرادلاررابه تحریم وتحریم را به دلارربطت میدن. تاکمر ملت راخم کنن..خودرئیس جمهورمحترم فرمودن که تورم وگرانی هیچ ربطتی به تحریم نداره یخورده وضعیت معیشتی ملت رادرنظرداشته باشید بجز خداوند بزرگ دیگه هیچ امیدی نیست فقط مثل آفریقانشیم که ازگرسنگی تلف بشیم..
اینا فکر این که دوره ریاستشان تمام بشه دیگه قدرتی ندارند را نمیکردند.حالا امثال خاتمی.ظریف .روحانی.شروع به ایراد گرفتن وعقل کل بودن میکنن. الان با این شرایط تحریم واقتصاد بسته شده همین دولت داره امورات را میگذرانه.
به همین خیال باشین که این بانک مرکزی دوباره دلار با کارت ملی بده
آهای آهای
مردم پیدا کردم
اقتصادان بزرگ ایران را خانه نشین کردند
تا به نوایی برسند
کنار پول هر کسی را راه نمیدن
با تشکر از مسئولین ، بنظرم اوضاع اقتصادی رو به بهبود هست و ممنون از تمام کسانی که برای رشد اقتصادی زحمت میکشند ، ایران طی چند سال آینده جزو بزرگترین کشورها از نظر تولید خواهد بود ، بدون شک
ازروزی که دلاراز۱۰۰۰تومن رسیدبه۱۵۰۰۰تومن مدام شنیدیم که میگن مردم نگران نباشیدقیمت دلاراین نیست،نمیدونستیم قیمتش ۶۰هزارتومنه،بااخباردرمانی وخلق پول تایه جایی میشه پیش رفت وروزگار روبرمردم تنگ وتاریک کردهرروزسفره مردم کوچکترمیشه چون کسی که درمنصب ریاست نشسته دلش به حال مردم نمیسوزه ولی تاابدنمیشه بایک سیاست همیشگی برجیب ودارایی مردم کیسه دوخت.
دولت و مجلس با هم در خصوص قیمت دلار هماهنگی کردند و دلار نیمایی و آزاد دست خود دولته با بالا رفتن قیمت دلار در بازار آزاد که خود بانک مرکزی عرضه می‌کنه درآمد ریالی دولت افزایش پیدا می‌کنه و شما توقع دارید قیمت دلار توسط دولت پایین بیاد
آفرین چطور فهمیدی؟! بابا تو خیلی باهوشی !!
خواهشمندم دلار راحذف کنیددلار مردم را بیچاره کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست