بازدید 5757
۳
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

نقش کلیدی تولیدات بار اول در بزرگ شدن اقتصاد کشور و تحقق رشد اقتصادی

استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی و تولیدات بار اول در حوزه گلوگاه‌های تولیدی و عملیاتی به خلق ثروت بیشتر در صنعت نفت می‌انجامد. از طرف دیگر، رقابت پذیری ما در بازار‌های صادراتی و صنایع داخلی کشور افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲ 09 February 2024

نقش کلیدی تولیدات بار اول در بزرگ شدن اقتصاد کشور و تحقق رشد اقتصادی

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حمایت از دانش بنیان‌ها و تولیدات بار اول بستری فراهم می‌کند که نخبگان داخلی به فعالیت بپردازند و تولید اقلام راهبردی و تحریمی را در دستور کار قرار دهند. بنابراین، خنثی سازی تحریم‌ها پیگیری می‌شود. زیرا دشمن نمی‌تواند از این منظر به ما ضربه بزند و با تحریم‌های صنعتی مانع رشد کشور شود.

در ابتدای انقلاب بسیاری از پالایشگاه‌های کشور به خاطر تحریم‌ها و جنگ تحمیلی ضربات سنگینی را متحمل شدند. اما امروز به لطف شرکت‌های دانش بنیان از شرایط خوبی برخورداریم و حتی می‌توانیم به تجهیز پالایشگاه‌های فراسرزمینی بپردازیم و این دستاورد بزرگی است.

نمونه‌های موفق دانش بنیانی در کشور داریم که توانسته اند به بازار‌های جهانی راه پیدا کنند و به خلق فرصت‌های صادراتی جدید برای کشور بپردازند. تداوم این روند و افزایش دستاورد‌های دانش بنیانی در کشور نیازمند حمایت‌های جدی است.

به زعم کارشناسان، استفاده از توان نخبگانی و دانش بنیانی کشور برای تولید محصولات گلوگاهی می‌تواند به افزایش تولید از مخازن نفت و گاز کشور منجر شود که به لحاظ اقتصادی سود سرشاری برایمان خواهد داشت.

به ویژه کارشناسان بر اهمیت استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی در برداشت از مخارن اشاره می‌کنند که قدرت رقابت ما را در بازار‌های بین المللی انرژی افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، بالا بردن قدرت برداشت از مخازن به افزایش برداشت از مخازن مشترک نفت و گاز کشور می‌انجامد که مزیت بالایی برایمان محسوب می‌شود.

دکتر محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در خصوص مسائل مطرح در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این که طرح تولیدات بار اول و حمایت از دانش بنیان‌ها به شدت می‌تواند در افزایش برداشت از مخازن تأثیر داشته باشد، تصریح کرد: به طور مثال، تجهیز سیستم دورانی هدایت شونده (RSS) که در حفاری کاربرد دارد و امکان حفاری در بازوی افقی چاه‌ها را به میزان بالاتر از یک کیلومتر به ما می‌دهد، یکی از تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز ماست که در قالب طرح تولید بار اول در تلاش هستیم به آن دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: از هر چاه انحرافی که در پارس جنوبی حفر می‌کنیم، ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون فوت مکعب برداشت داریم. اگر تجهیز سیستم دورانی هدایت شونده را بومی سازی کنیم و خودمان آن را داشته باشیم، می‌توانیم برداشت از هر چاه را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون فوت مکعب برسانیم. در این صورت، ضمن اینکه هزینه کمتری خواهیم داشت، به افزایش برداشت می‌پردازیم که برایمان سود فراوانی دارد.

این کارشناس انرژی گفت: قطر که رقیب ما در پارس جنوبی است، این تجهیز را از طریق شرکت توتال فرانسه در اختیار دارد و می‌تواند به حفر چاه‌های افقی و برداشت بیشتر بپردازد. واقعیت این است که برداشت بیشتر منجر به مهاجرت گاز می‌شود. به این معنا که توان برداشت طرف مقابل از مخزن در فاز‌های مرزی بیشتر و مهاجرت گاز به سمت آن‌ها تشدید می‌شود.

مهرجو گفت: قطر قرارداد هنگفتی با شرکت توتال فرانسه در زمینه برداشت از مخازن گاز مشترک با ما بسته است و قصد دارد در حوزه صادرات گاز به اروپا جای روسیه را بگیرد. اگر بتوانیم تجهیزاتی مانند آنچه در بالا توضیح داده شد، از طریق تولیدات بار اول به دست بیاوریم، قطعاً توان رقابتی مان را با این کشور افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی و تولیدات بار اول در حوزه گلوگاه‌های تولیدی و عملیاتی به خلق ثروت بیشتر در صنعت نفت می‌انجامد. از طرف دیگر، رقابت پذیری ما در بازار‌های صادراتی و صنایع داخلی کشور افزایش می‌یابد. تمامی این روند‌ها به بزرگ‌تر شدن سایز اقتصاد کشور و رشد اقتصادی می‌انجامد.

مهرجو در پایان تأکید کرد: در کشور‌های پیشرفته معمولاً بحث‌های گلوگاهی را به شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری واگذار می‌کنند و از این ظرفیت بهره می‌برند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
در کشور ما تصور مسئولان بر اینستکه شرکت دانش بنیان باید توسط چند فارغ التحصیل جوان تاسیس شود و اصلا توجه نمی شود که چرا روی دانش بنیان شدن ایرانخودرو و سایپا و ... کار نمی کنند! در غرب همه خودرو سازها و لوازم خانگی و ... دانش بنیان هستند و مرتبا در حال توسعه محصولات!
نه بابا!
جدی می فرمایید؟!!!!
فعلا که همه فراز را بر قرار ترجیح میدن . دلیلش هم پر واضحه. مسولان ضعیف . مدیران نالایق . اقتصاد بد . حقوق های پایین برای متخصصان . الان این دانش بنیان ها چی میخوان براتون بسازن تا تحریم هارو دور بزنید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست