بازدید 1722
۳

تعداد زنانِ پزشک کشور ۳۵ برابر شده است

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: ثروت عظیم نیروی انسانی دانشمند در حوزه سلامت از بزرگترین دستاوردهای کشور در ۴۵ سال اخیر است که باید مراقبت شود.
کد خبر: ۱۲۱۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶ 03 February 2024

 
به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، رییس زاده در همایش ۴۵ سال دستاوردهای نظام سلامت با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: ثروت عظیم نیروی انسانی دانشمند در حوزه سلامت که علم الیقین رهبر انقلاب را به عین الیقین تبدیل کرده است از بزرگترین دستاوردهای کشور است که حفظ و مراقبت از آنان مولفه اساسی برای تداوم این مسیر پرافتخار است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران همچنین به تشریح دستاوردهای حوزه سلامت در عرصه تربیت پزشک در کشور پرداخت و گفت: ۱۶۰ هزار و ۹۱۲ پزشک در کشور تربیت شدند ودر حال حاضر حدود ۶۰ هزار پزشک در مقاطع دکتری عمومی و دستیاری پزشکی مشغول به تحصیل هستند که اگر این افراد را به تعداد پزشکان کشور بیافزاییم تعداد پزشکان در کشور حدود ۲۲۰ هزار نفر خواهد شد.

وی درباره جامعه آماری پزشکان کشور افزود: تعداد پزشکان عمومی ۹۸هزار و تعداد پزشکان متخصص نیز حدود ۶۱ هزار نفر است.

رئیس زاده با اشاره به اینکه آمار و ارقام مربوط به تعداد پزشکان در سال ۶۲ در دسترس است، گفت: بررسی مقابله‌ای تعداد پزشکان در سال‌های ۶۲ و ۱۴۰۲ بیانگر این است، تعداد پزشکان کشور در سال ۶۲ حدود ۱۳ هزار نفر بود که این تعداد در حال حاضر بیش از ۱۶۰ هزار نفر است. بر این اساس تعداد پزشکان کشور حدود ۱۳ برابر شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، درباره تعداد زنان پزشک، افزود: سال ۶۲ حدود ۲۰۰۰ پزشک زن در کشور مشغول به فعالیت بودند اما در حال حاضر تعداد آنها به ۷۱ هزار نفر رسیده است. آمار و ارقام بیانگر این است، تعداد زنان پزشک کشور ۳۵ برابر شده است. ما بر اساس ارزش‌ها و فرهنگ کشور خود به زنان پزشک نیاز داریم.

رئیس‌زاده ادامه داد: تعداد پزشکان مرد در سال ۶۲ حدود ۱۱ هزار نفر بود که این تعداد به ۸۵ هزار نفر رسیده است.

وی درباره تعداد پزشکان متخصص گفت: تعداد زنان متخصص در سال ۶۲، ۷۱۷ نفر بود که این تعداد در حال حاضر حدود ۲۱ هزار نفر است؛ به عبارتی می‌توان گفت که تعداد زنان متخصص در دوران انقلاب اسلامی ۳۰ برابر شده است.

رئیس‌زاده ادامه داد: سال ۶۲ تعداد فوق تخصصانی که در کشور حضور داشتند ۷۴ نفر بود اما در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ فوق‌تخصص پزشکی در کشور حضور دارند. به طور قطع تربیت یک پزشک فوق تخصص کار بسیار بزرگی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اضافه کرد: سال ۶۲ تعداد پزشکان زنی که فوق تخصص داشتند سه نفر بود اما در حال حاضر تعداد آنان حدود ۱۶۰۰ نفر است.

وی درباره وضعیت رشته جراحی مغز و اعصاب گفت: سال ۶۲ تعداد پزشکان جراح مغز و اعصاب معادل ۱.۴ در یک میلیون نفر بود. استاندارد جهانی درباره تعداد جراحان مورد نیاز در یک میلیون نفر معادل ۶ است. تعداد جراحان مغز و اعصاب در یک میلیون نفر در کشورهای آمریکا و ترکیه به ترتیب ۱۰ و ۱۳ است. در حال حاضر، تعداد جراحان مغز و اعصاب ایرانی در یک میلیون نفر معادل ۱۳ نفر است.

رئیس‌زاده با بیان اینکه تشریح دستاوردهای حوزه سلامت مصداق جهاد تبیین است که در کانون توجه رهبری قرار دارد، افزود: در گذشته، سالانه حدود ۱۱ هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌کردیم که سرانه درمان هر کدام حدود ۱۰ هزار دلار بود. همچنین ۵۰۰۰ پزشک خارجی در کشور مشغول طبابت بودند که هر کدام ۳ تا ۵ هزار دلار ماهیانه حقوق دریافت می‌کردند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اضافه کرد: ما در عرصه سلامت به خودکفایی رسیده‌ایم که ماحصل این خودکفایی صرفه‌جویی ۲۰ هزار میلیارد تومانی سالانه برای آن سالها است که با لحاظ کردن رشد عدد بیماران و پزشکان مورد نیاز، این عدد صرفه جویی برای الان حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

وی با بیان اینکه «فدراسیون جهانی آموزش پزشکی» کیفیت آموزش پزشکی عمومی ایران را تأیید کرده است، خاطرنشان کرد: سال ۸۳ هنگامی که وزیر بهداشت فعلی مسئولیت آموزشی در وزارت بهداشت را برعهده داشت، استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را در کشور نهادینه کردند. بر اساس اظهارات رئیس فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، آموزش پزشکی ایران می‌تواند یک الگو در سطح جهان باشد.

رئیس‌زاده با بیان اینکه تحلیل جایگاه کنونی از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: ما باید جایگاه کنونی خود را تحلیل کنیم و بدانیم که چرا در چنین جایگاهی قرار داریم.

وی درباره پیش فرضهای نادرست برخی افراد در گذشته گفتند: برخی به نادرستی اعلام کردند که تعداد پزشکان کشور ۱۱.۸ در ۱۰ هزار نفر است که آمار و ارقام نشان می‌دهد که این عدد حدود ۱۵ در ۱۰ هزار نفر است،گفتند که تعداد پزشکان کشور طی ۳۵ سال گذشته ثابت مانده است که قطعا نادرست است و یا گفتند افزایش کمیت با کیفیت تضادی ندارد که حتما افزایش ظرفیت بی رویه و غیراستاندارد ویران کننده ی کیفیت است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان اظهار کرد: اینکه این پیش فرضهای نادرست و اظهارات غیرکارشناسی برخی افراد مبنای تصمیم گیری و ریل گذاری برای آینده پزشکی کشور باشد یا آمار متقن نظام پزشکی و وزارتخانه و نظرات صاحب نظران دلسوز حوزه سلامت،گردنه و گلوگاهی است که آینده پزشکی و سلامت مردم را رقم خواهد زد و در این بین انتظار می رود کسانی که ادعایی دارند، ارزیابی و قضاوت درست و دقیق رهبر معظم انقلاب را نصب العین خود قرار دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
در مورد تعداد موبایل ها هم بنویسید که اصلا قابل مقایسه نمی باشد.
و تعداد بيكاران كشور نيز ٧٠ برابر شده !
اره از امام خمینی در مورد افزایش تعداد پزشک زن پرسیدن گفته خیای خوبه برای رفاه حال بیماران خانم نه مثل الان پزشک زن به کار مردا و بالعکس عمل میکنن. نظری در مورد جدب بیشتر پرستار مرد تو سیستم ندارید فقط میخواید پرستار زن جذب کنید.اگه اون فمینیستها رو از وزارت بهداشت بندازید بیرون خیلی از مشکلات حل میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی