بازدید 9464
عقبگرد تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در آغاز زمستان

کمترین نرخ تورم به پایتخت نشینان رسید/ بیشترین فشار تورمی برای مردم کدام استان است؟

در ششمین روز از دومین ماه زمستان، مرکز آمار ایران، تغییرات شاخص تورمی در دی ماه را منتشر کرد؛ آماری که نشان می دهد نرخ میانگین نرخ تورم سالانه، نقطه به نقطه و ماهانه در کشور کاهشی شده است.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶ 26 January 2024

کمترین نرخ تورم به پایتخت نشینان رسید/ بیشترین فشار تورمی برای مردم کدام استان است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با اعلام مرکز آمار کشورمان، در پایان دی ماه ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه ـ که بیانگر درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است ـ برای خانوار‌های کشور به ٤٣،٦ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠،٨ واحد درصد کاهش یافته است.

این در شرایطی است که شاخص مذکور برای مناطق شهری و روستایی نیز به ترتیب ۴۳.۴ و ۴۴.۸ درصد به ثبت رسیده و نسبت به پایان پاییز، کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم سالانه برای گروه خوراکی‌ها با افت نسبت به ماه قبل، ۴۸ درصد برای کل کشور بوده و نرخ تورم غیرخوراکی‌ها نیز متوسط ۴۱.۴ درصد و نسبت به آذرماه، بدون تغییر است.

بر اساس این گزارش؛ در بخش تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور شاهدیم که در دی ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ٣٨،٥ درصد بوده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ٣٨.٥ درصد بیشتر از دی ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند. تورم نقطه به نقطه دی ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ١،٧ واحد درصد کاهش داشته است. این شاخص تورمی مهم در گروه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها نیز کاهشی بوده است. به گونه‌ای که نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور برای خوراکی‌ها با افت نسبت به ماه قبل به رقم ۳۹ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه غیرخوراکی‌ها نیز به رقم ۳۸.۲ درصد رسیده است. افت میانگین تورم نقطه‌ای کل کشور در دی ماه در شرایطی رقم خورده است که در ماه قبل، نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۰.۲ درصد بود که نسبت به رقم ۳۹.۲ درصدی آبان ماه، بیشتر شده بود.

کمترین نرخ تورم به پایتخت نشینان رسید/ بیشترین فشار تورمی برای مردم کدام استان است؟

در کنار روند نزولی تورم سالانه و نقطه به نقطه، نرخ تورم ماهانه نیز در دی ماه کاهشی بود، به گونه‌ای که در دی ماه ١٤٠٢، تورم ماهانه خانوار‌های کشور برابر ٢،٦ درصد شده است. منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. در این میان نرخ تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها که در آذرماه رشد معناداری داشت، در دی ماه با کاهش همراه شد و به رقم ۲.۴ درصد رسید. هرچند این روند برای گروه غیرخوراکی روند متفاوتی داشت و نرخ تورم ماهانه غیرخوراکی برای کل کشور با افزایش نسبت به ماه قبل به رقم ۲.۷ درصد رسید.

بیشترین و کمترین تورم سالانه در کدام استان؟

همان طور که در جدول آماری زیر دیده می‌شود، در دی ماه سال جاری تورم سالانه در استان تهران کمترین میزان بوده و به رقم ۳۸.۶ درصد رسیده و بیشترین تورم سالانه نیز متعلق به استان یزد با نرخ ۵۴.۷ درصد بوده است، در حالی که علاوه بر یزد، دو استان چهارمحال و بختیاری و کردستان تورم بالای ۵۰ درصدی را تجربه کرده اند که در نوع خود قابل تامل است. در مجموع ده استان کشور از جمله تهران، تورم سالانه کمتر از میانگین کل کشور داشته اند.

کمترین نرخ تورم به پایتخت نشینان رسید/ بیشترین فشار تورمی برای مردم کدام استان است؟

تورم بالا در سبد گوشت و مرغ مردم

در شرایطی که تورم به طور میانگین در کشور کاهشی شده است، نرخ تورم در گروه‌های خوراکی همچون گوشت و مرغ همچنان بالاست، به گونه‌ای که نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه گوشت قرمز و مرغ بیش از ۹۰ درصد است و تورم ماهانه نیز برای گوشت قرمز و مرغ ۵.۵ درصد به ثبت رسیده. این در حالی است که تمرکز دولت بر واردات گوشت قرمز گرم به داخل کشور است تا نیاز بازار را پاسخ دهد. در این باره چند روز قبل، علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی خبر داد: هم اکنون روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان وارد کشور و در میادین تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با رصد و بازرسی توزیع می‌شود. از حدود ۱۲ کشور (استرالیا، روسیه، مغولستان، کنیا، رومانی، ارمنستان، گرجستان و ...) واردات گوشت داریم. به زودی (طی یک ماه آینده) از آفریقای جنوبی هم واردات گوشت خواهیم داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
چون قیمت ها تو تهران از اول بالا بود
شهرستانی ها حالشو میبردن
تهران نون بود سه تومن شهرستان بود دویست
الان کل کشور دارن فقرو بدبختی مزه می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
شهرستاتی ها هنوز دارن حالشو می برن، شما بمون تهران پول جمع کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
بچه تهرون بیا شهرستان باهم حالشو ببریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
وقتی نرخ تورم رو دارید باید طبق اون افزایش حقوق ها رو محاسبه کنید این بیت المال نیست؟
این وارد کردن دخانیات در سبد مواد ضروری دیگه چه صیغه ایه ؟!!!! فکر می کنید اینطوری مردم تورم مورد ادعای شما را باور می کنند ؟!!! با اینهمه ازاد سازی و سهمیه بندی ندادن حقوق و .... بازم تورم بالاست !!!!این حرفها را فقط بدرد همون رسانه های دوست و همون چهاردرصدی ها میخوره
تورم در کجای کشور کاهشی شده که ما نمی فهمیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
کجایند اقتصاد دان های به خط شده؟
کجاست اونی که تورم رو نصف میکرد؟
کجاست اونی که یک رقمی میکرد؟
کجاست اونی که می‌گفت بدون هیچ کاری کم میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
تو توی آلمانی

چطور میخایی بفهمی
گرونی و تورم به حدی رسیده که تمام فروشگاهها شروع کردن مثلا قسطی میفروشن شاید فروش داشته باشن اما خوب این حقوقها دیگه برا خرید جوابگو نیست.
ظاهرا دولتمردان، علاوه بر زبان فارسی و انگلیسی، ریاضی هم بلد نیستند با این آمار دادن ...
ببخشید ولی این تیتر شبیه یه جوک هست
در مورد تورم بالای ۵۰درصد،نوشته«.... جای تامل است». حتما شوخی میکنید.از کی تا حالا تامل جایی داشته؟
چرا چرت و پرت میگین تهران کجاش ارزون هست بیا بیبین اوضاع چه جوره !!
حالا که چی تورم کمر مردم را شکسته آمار به چه درد می خورد
رسما به شعور مردم توهین میکنید
باز هم آمار های کذب وساختگی
مگه تورم هم داریم؟ چرا به ابراهیم رییسی تهمت بیجا میزنید؟
کل مسئولان بدانند که هزینه های زندگی در تهران بسیار کمتر از سایر شهرهای کشور میباشد، هزینه هاییکه یک شهروند بابلی و یا ساروی در ماه انجام میده بسیار بیشتر از تهرانی هاست، پس درزمان تعیین حقوق و دستمزد، تهرانیها کمترین حقوق رو باید بگیرند.
فارغ از صحت و سقم میزان تورم اعلامی، طبق قانون باید حداقل به میزان تورم به حقوق و دستمزد اضافه شود که در آن صورت هم یعنی حقوق بگیران درجا میزنند! همین ترکیه ورشکسته در همسایگی خودمان علاوه بر افزایش حقوق به اندازه تورم درصدیرهم بعنوان افزایش رفاه اضافه میکند تا رفاه بصورت نسبی بهبود یابد
جدا از این که چند دهم درصد کاهش در برابر چهل و پنج درصد تورم ارزشی ندارد، ماه قبل که قضیه برعکس بود، تابناک و سایت های همسو تیتر نزدند که تورم افزایشی شده است.
نهرانی ها که رازی باشند مشکل حله همه امکانات در تهران شهرستانی برای مداوای بیماری باید کلی هزینه بدهند تا به پایتخت برسند.
گرونی گوشت و مرغ رو ننه جون هم فهمید.
احتمالا آقاي دولت در قطار پيشرفت خوابش برده و خبر از حال مردم نداره
سوال مهم‌اینه که چرا حتی کشورهای جنگزده مثل اوکراین یا روسیه و حتی سوریه هم تورم‌ما را ندارن؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
زیرا ایران در همه جنگ های این کشور هایی که گفتی و همین طور خیلی جنگ های دیگه مشارکت داره
چای دبش چه خبر؟
افزایش سن بازنشسته ها چه خبر؟
تورم کار دشمن است
تورم کار آمریکاست، کار دشمن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست