بازدید 3819

ابلاغ قانون حمایت از گزارشگران فساد/ دستورهای اژه ای برای اجرای این قانون و شناسایی ابهامات

سازمان بازرسی کل کشور موظف است، ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با همکاری سایر نهاد‌های پذیرنده و قوه قضاییه نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد اقدام نماید که در این مورد در گذشته نیز اقداماتی صورت گرفته است. باید در سامانه مذکور محرمانگی هویت گزارشگر و اطلاعات مندرج در سامانه رعایت و گزارش از طریق سامانه و با انتخاب سامانه برای یک نهاد پذیرنده ارسال شود.
کد خبر: ۱۲۱۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰ 15 January 2024

رئیس قوه قضاییه گفت: در قانون «حمایت از گزارشگران فساد» که دارای ۱۷ ماده و بیش از ۲۰ تبصره است، وظایف و مسئولیت‌هایی برای دستگاه‌های مختلف از جمله بخش‌هایی از قوه قضاییه تعیین شده است؛ لذا ضرورت دارد در سریع‌ترین زمان ممکن به این تکالیف جامه عمل بپوشانیم.

به گزارش «تابناک»؛ حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (۲۵ دی) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام هادی (ع) و گرامیداشت حلول ماه پرخیر و برکت رجب، گفت: در ماه پرفضیلت رجب، فضای عمومی و دل‌های مردم، بیشتر متوجه مواسات، گذشت و اصلاح ذات‌البین است؛ لذا بخش‌های مختلف در دستگاه قضایی از جمله بخش‌های فرهنگی و شورای حل اختلاف، در ایام ماه رجب‌المرجب بیش از پیش، در مساجد و میان مردم و مراکز و مراجع قضایی نظیر زندان‌ها، دادسرا‌ها و دادگاه‌ها حاضر شوند تا در حد توان و مقدورات قانونی از کار مردم گره‌گشایی کنند و مقدمات بازگشت محکومان متنبه و متحول شده به زندگی اجتماعی را فراهم آورند.

وی با اشاره به ابلاغ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» در روز شنبه هفته جاری، ضمن تبیین و تشریح مفاد این قانون تصریح کرد: در قانون «حمایت از گزارشگران فساد» که دارای ۱۷ ماده و بیش از ۲۰ تبصره است، وظایف و مسئولیت‌هایی برای دستگاه‌های مختلف از جمله بخش‌هایی ازقوه قضاییه تعیین شده است؛ لذا ضرورت دارد در سریع‌ترین زمان ممکن به این تکالیف جامه عمل بپوشانیم.

اژه‌ای افزود: از جمله در ماده ۳ قانون مزبور، سازمان بازرسی کل کشور موظف است ظرف مدت شش‌ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با همکاری سایر نهاد‌های پذیرنده و قوه قضاییه نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد اقدام نماید که در این مورد در گذشته نیز اقداماتی صورت گرفته است. باید در سامانه مذکور محرمانگی هویت گزارشگر و اطلاعات مندرج در سامانه رعایت و گزارش از طریق سامانه و با انتخاب سامانه برای یک نهاد پذیرنده ارسال شود.

وی تصریح کرد: همچنین در یکی از مواد قانون فوق‌الذکر به نحوه و چگونگی حمایت از گزارشگر فساد و اشخاص وابسته اشاره شده است؛ در این بخش نیز در قالب تبصره‌ای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و کانون‌های وکلای دادگستری مکلفند خدمات حقوقی رایگان را حسب مورد از طریق معرفی و تعیین وکیل یا مشاور به گزارشگر ارائه دهند.

رئیس عدلیه بیان داشت: در تبصره ۶ ماده ۱۰ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» قید شده که مؤلفه‌های مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد در دستورالعملی که ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد، مشخص می‌شود؛ لذا از آن جهت که مرجع تدوین این دستورالعمل در قانون مشخص نشده، معاون حقوقی قوه قضاییه را مکلف می‌کنم تا با همکاری سایر بخش‌های ذیربط از جمله «وزارت دادگستری» و «سازمان بازرسی» و بخش‌های مربوطه از دولت و مجلس، نحوه تدوین دستورالعمل مزبور را در دستور کار قرار دهند.

قاضی‌القضات با بیان اینکه سقف پرداخت مبلغ پاداش‌ها به گزارشگران فساد اعم از گزارشگران حقیقی و حقوقی، براساس ارزش پرونده و همچنین میزان تأثیر گزارش در کشف فساد، در قانون جدید مشخص شده است، گفت: مطابق با ماده ۱۲ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» دولت موظف است، ردیف مستقلی به منظور اجرای این قانون ایجاد تا از محل درآمد‌های حاصل از اجرای این قانون، در قالب قوانین بودجه سنواتی، جهت پرداخت پاداش و سایر هزینه‌های اجرای این قانون در اختیار وزارت دادگستری قرار گیرد؛ بر همین مبنا، معاونت‌های «حقوقی» و «مالی» و «امور مجلس» قوه قضاییه، مقوله‌ی ناظر بر تعیین ردیف مستقل برای اجرای قانون مزبور را مورد اهتمام و پیگیری قرار دهند.

وی تصریح کرد: بدیهی است که مسئول مربوطه و یا اشخاصی که براساس قوانین و مقررات موظف به گزارش یا تعقیب رفتار‌های مفسدانه‌ی مندرج در ماده ۲ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» هستند، نمی‌توانند از پاداش بهره‌مند شوند. همچنین چنانچه احراز شود، گزارشگر فساد، با تبانی، مدارک و اطلاعات موضوع گزارش را از مسئول مربوطه دریافت کرده است، پاداش به وی تعلق نخواهد گرفت و از وی حمایتی صورت نخواهد گرفت.

اژه‌ای در ادامه گفت: برخی مفاد و مواد قانون «حمایت از گزارشگران فساد» به ویژه ارجاعات آن به قوانینی که پیشتر تدوین شده‌اند و در مورد آن‌ها اصلاحاتی صورت گرفته و همچنین موارد ناظر بر ردیف مستقل پرداخت پاداش‌ها، نیاز به بررسی، تبیین و فهم دقیق‌تر دارند؛ لذا تمامی بخش‌های ذیربط در دستگاه قضا و کلیه قضات در سراسر کشور به مطالعه دقیق این قانون همت گمارند و ابهامات خود را منعکس کنند تا برداشت‌های متفاوتی از این قانون صورت نگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
نماینده افشاگر شاسی بلند برای انتخابات تایید صلاحیت نشد.

قبل از آن هم از او بابت افشاگری توسط نمایندگان دیگر شکایت و دادگاه هم در این خصوص تشکیل شد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
همین شاسی بلند هم یکی بوده از ۱۰۰۰ تا که لو رفته
این ها فقط در حد سخن و بر روی کاغذ باقی می ماند.
پرونده 2.7 میلیارد دلاری بابک زنجانی چه شد؟
پرونده فساد 92 هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه چه شد؟
پرونده فساد 3.4 میلیارد دلاری چای دبش چه شد؟
پرونده های فساد در واردات برنج و لاستیک و.... چه شدند؟

بلآخره اکبر طبری به چند سال زندان محکوم شده؟
تا بستر فساد مهیا است، محاکمه چند نفر به جرم فساد فایده ای ندارد.
من فساد چای دبش را به شما اعلام میکنم .
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امنیت غذایی این وزارتخانه
مرا حمایت میکنی یا کلا مرا حبس میکنی ؟
تا اینجای کار هر کسی فساد و تخلفی رو گزارش کرده خودش متهم شده
یک بنده خدایی سیگار می کشید ازش پرسیدم ترک کردن خیلی سخته گفت نه خیلی هم آسونه من تا حالا هزار بار ترک کردم !!!!!!
حالا حکایت این ادعای مبارزه با فساده جلوی چشم همشون ۳.۵ میلیارد دلار دزدی شده آب از آب تکون نخورده بعد این ادعا رو دارند و همچنان که ادعا می کنند یک دزدی میلیارد دلاری دیگه هم در جریانه که خودشون می دونند و جلوگیری نمی کنند.
طرف که نماینده مجلس بودچون قضیه شاسی بلندهارو افشاکرد به دادگاه کشوندینش ودست آخرهم ردصلاحیتش کردید.وای به حال مردم عادی. تازه اون نماینده مجلس هم خودش آدم کلفتی بود وسوابق استانداری وفرماندهی انتظامی و...داشت.کسی سرش درد نمیکنه برای دردسر
با دزدان ۳.۵ میلیارد دلاری چه کردید؟؟؟؟؟؟؟؟ دقیقا هیچ
دارید راه دور میرید برای پیدا کردن فساد
رفتم عابربانک هزار تومن وجه از کارتم بگیرم، روی گزینه دریافت وجه زدم عابربانک یه ۱۰ هزار تومنی بهم داد! خیلی خوشحال شدم ولی وقتی ۱۰ هزار تومنی رو نگاه کردم روش تایپ کرده‌ بود خاک تو سرت گدا! الان خیلی ناراحتم.
دقیقا برعکس با افشاگران فساد بشدت برخورد میشه مثل افشای شاسی بلند و سبسمونی و...
مردم عقل و شعور دارن بچه هم نیستن
فساد اینه که همه میدونیم تورم ۵۰ درصده باز حقوق کارمند را ۲۰ درصد افزایش میدیم
باید به لاپوشان فساد پادش دهند ،نماینده مجلس یک افشا زد بدبختش کردند
اینقدر دزد سه و نیم میلیارد دبش گردن کلفته که مجری صدا و سیما جرات نامبردن از چای دبش را نداره خخخخخخ مبارزه با فساد !!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست